Ahdettu postiloota eli Höömyn w245
Älähän nyt! Voihan se olla joku aivan pienikin vika, huonoa tuuria vaan minkäs niille mahtaa. Aika luotettavia pelejä nä on kuitenki yleisesti ottaen ollu. Sytyttikö moottorin vikavaloa? Automaattiaskilla kun on niin toivottavasti ei kumminkaan oo sitä askin hydrauliikkayksikköä mennyt. Se on varmaan yks yleisimmistä vioista näissä, ja jossain 200-300tkm nurkilla yleensä tulee. Toki voi olla mitä tahansa.
Jos uusii, niin juuri näin. On siinä pienen pieni mahdollisus, että pakkasvaivoista voi olla kysymys. Olihan se rajoitus selvästi ylempänä kuin pakkasilla on ennen ollut. Ehkäpä viima on tehnyt tepposet. Tosin on sekin kamalaa, jos bensa Mersuun joutuu laittamaan pahvin keulaan, kun ei sitä diesel Mondeoonkaan tarvitse
Ei ole vikatiloja ollut, mutta renkaat voihdoin tänään. On helppoa, kun autossa on nostopaikka hyvä ja pultit on omien kätösten jäljiltä.
Vähän antoi haastetta se, että on kaksi välilevyä hajalla ja toisen kohdalla vielä pikkunivelessä nivelrikko. Rauhallisesti ja pahoja asnetoja vältellen meni silti.
Vähän antoi haastetta se, että on kaksi välilevyä hajalla ja toisen kohdalla vielä pikkunivelessä nivelrikko. Rauhallisesti ja pahoja asnetoja vältellen meni silti.
Nyt sitten teki vikatilan ja ilmeisesti alkaa turbo olla valmis. Sehän voisi osaltaan selittää myös öljynkulutusta. Yhdestä firmasta kysyin ja ahtimen hinta 599. Siihen kun pistää työt päälle, kun tuosta lienee konettakin pudotettava, että pääsee tuon tekemään, taitaa olla aika suolainen reissu.
Onkos käsityksiä, saako turbon jostain halvemmalla?
Onkos käsityksiä, saako turbon jostain halvemmalla?
Taas tippui mökkireissulla mennessä ahdin pois pelistä. Piti sammuttaa ja lukita ovet ennen jatkamista. Alkaa tuntua sitlä, että tämä ongelma esiintyy vain ja ainoastaan, kun ajellaan cruisella. Eli voinee olla jotain hyvin monimutkaista. Takaisin tullessa ajoin omalla jalalla ja ei ongelmia. Ostin kuitenkin auton, jossa on vakionopeudensäädin, jotta voisin sitä käyttää.
Ei ollut monimutkaista. Nyt on niin sökö, että tilasin uuden ahtimen ja eiköhän se muutamassa viikossa sada sinne konehuoneseen. Pidän suurena ihmeenä, jos alta kahden tonnin jää tämä lasku.
Tämä on varmaan yksittäistapaus, mutta ei kerro hyvää laadusta. Auto on ajettu 240 000 km. Jokainen huolto on tehty valmistajan ohjeiden mukaisissa ajoissa ja huoltoväli on suurimmillaan ollut 17 tkm ja yleisimmin noin 10 tkm. Silti voimalinjassa on merkittävä vika noilla kilometreillä. Faija ajoi Pösöllä 300 tkm ennen kuin vikavalo syttyi ensimmäisen kerran. Tässä se on palanut jo monta kertaa, eikä ehkä lopu tähänkään.
Samalla firmalla on kaksi suoritusarvoiltaan suurinpiirtein samanlaista neloskonetta ja tämä etuvetoisessa oleva ei kestä ilman merkittävää vikaa edes huollettuna huoltamattoman Toyotan ikää. Jos vertaa rouvan Modeoon, se oli ns. kokonaisuutena paljon parempi auto. Vähän vituttaa kun tuohon menee toimivan perheuton hinta korjaukseen ja se tulee vain entiselleen.
Tämä on varmaan yksittäistapaus, mutta ei kerro hyvää laadusta. Auto on ajettu 240 000 km. Jokainen huolto on tehty valmistajan ohjeiden mukaisissa ajoissa ja huoltoväli on suurimmillaan ollut 17 tkm ja yleisimmin noin 10 tkm. Silti voimalinjassa on merkittävä vika noilla kilometreillä. Faija ajoi Pösöllä 300 tkm ennen kuin vikavalo syttyi ensimmäisen kerran. Tässä se on palanut jo monta kertaa, eikä ehkä lopu tähänkään.
Samalla firmalla on kaksi suoritusarvoiltaan suurinpiirtein samanlaista neloskonetta ja tämä etuvetoisessa oleva ei kestä ilman merkittävää vikaa edes huollettuna huoltamattoman Toyotan ikää. Jos vertaa rouvan Modeoon, se oli ns. kokonaisuutena paljon parempi auto. Vähän vituttaa kun tuohon menee toimivan perheuton hinta korjaukseen ja se tulee vain entiselleen.
Ihan mielenkiinnosta, mites entisellä omistajilla olleet öljynvaihtovälit?
Ihan hyviä nämä mielestäni on kestävyydeltään, muutamia ikäviä tyyppivikoja lukuunottamatta. Näitä turbopelejähän on muuten tosi harvassa, vähintään sen sata kappaletta tälläisiä/tai a sarjaa huoltaneena/korjanneena niin muistan että yks niistä olis ollut turbopeli. Tulppien vaihto melko ikävää tähän turbomalliin, jos tullee lähiaikoina ajankohtaiseksi vaihto niin vaihdatuta ihmeessä sitten samalla jos kerta moottorin tiputtavat turbonvaihdon ajaksi. Tai vaikkeivat tiputtaiskaan.
Ihan hyviä nämä mielestäni on kestävyydeltään, muutamia ikäviä tyyppivikoja lukuunottamatta. Näitä turbopelejähän on muuten tosi harvassa, vähintään sen sata kappaletta tälläisiä/tai a sarjaa huoltaneena/korjanneena niin muistan että yks niistä olis ollut turbopeli. Tulppien vaihto melko ikävää tähän turbomalliin, jos tullee lähiaikoina ajankohtaiseksi vaihto niin vaihdatuta ihmeessä sitten samalla jos kerta moottorin tiputtavat turbonvaihdon ajaksi. Tai vaikkeivat tiputtaiskaan.
Justjoo miten ihmeessä se auto sen ahtimen olisi voinut rikkoa. Taitavat koittaa vaan luistaa korvausvastuusta.. auto on heidän mielestään siis saanut aikaan ahtimen tiivisteiden rikkoontumisen, millä ihmeellä, tuottamalla liian suuren öljynpaineen vai turbo oli vissiinki sellanen korjattu eikä ”uusi”?Höömy kirjoitti:Turbotukun mielestä heidän ahtimessaan ei ole mitään vikaa, vaan auto on rikkonut ahtimen nniin, että öljyt menee läpi. Hiukka ihmetyttää, miten vanha ahdin kesti siinä.
Auto on ollut paketissa tehdasuudella ahtimella pari viikkoa ja ei mitään vikaa. Turbotukun ahdin on tavarantarkastajalla ja sitten lähdetään viranomaisten kautta hakemaan varaosan hintaa, asennuskustannuksia ja viallsien turbon jälkien siivouskustannuksia takaisin päin. Jonkinlainen tuotevastuu pitää kai niilläkin olla.
Sen verran on asia edennyt, että tavarantarkastajalta saatu asiantuntijalausunto. Varsinaista tarkastusta ei voinut tehdä, kun Turbotukku on purkanut ahtimen. Lausunnon mukaan päittäislaakeri on erittäin kulunut ja todennäköisesti jäänyt vaihtamatta kunnostuksen yhteydessä. Tarkastaja pitää tätä mahdollisena syynä öljyn pääsyyn ahtimen läpi moottoriin.
Asia on nyt kuluttajaviranomaisella ja saapas nähdä, miten käy.
Asia on nyt kuluttajaviranomaisella ja saapas nähdä, miten käy.
Nyt tämäkin on palvellut hyvin. Kuluttajaviranomaisella on asia käsittelyssä ja odotusaika reilu vuosi. Saatanan ihmeellistä, ettei auto ole rikkonut toista ahdinta. Tavarantarkastajan mukaan oli toinen laakeri jäänyt vaihtamatta korjauksessa ja se on todennäköinen öljyn läpipäästämisen syy. Saas nähdä tuleeko tämä ymmärretyksi missään.
Vähän kutittelee vaihtaa tämä autoon, jossa on riittävän iso vaparikone.
Vähän kutittelee vaihtaa tämä autoon, jossa on riittävän iso vaparikone.
Vaihda Pösöön tai Sitikkaan, niissä on jo neljättä peräkkäin vuoden moottori. Epäilen, että myös tänä ja ensi vuonna.
Hillman IMP, 2xsaapi 99, Citroen GS, Lancia Beta HPE, BX ja CX Urpo2, Visa, 2xHonda, Fiat 130 (ei Mirafiori), Fiat 1500 Cabrio, Tiisseli Pökötti, Minä-kuljen 440A, Porsche 911, 2xRellu 25, MB T202, MB W203, Pösö 208 (jotain unohtui varmasti).
Tämän öljynkulutus on vähän mietyttänhyt, mutta sitten katsoin omistajan kirjaa ja kuinak ollakaan - 8 desiätuhatta kilometriä kohden on vielä normaalia. Olen siis ollut vain pikku herkkis, koska eihän tämä kukuta vielä lähellekään tuollaisia määriä öljyä.
Minusta ennen vanhaan ei ollut tällaista toleranssia öljynkulutukselle.
Minusta ennen vanhaan ei ollut tällaista toleranssia öljynkulutukselle.
Katsastusmenestyksestä huolimatta joululomat näyttävät olevan liikaa tälle vehkeelle. Viime jouluna laukesi turbo, nyt meni vikatilaan vaihteisto. Vaikka buuttaamalla päästiin takaisin, se ei poista sitä tosiasiaa, että remontin tarvis siellä laatikossa muhii. Oireet viittaavat venttiilikoneiston vikaan, joka sulattelee parhaassakin tapauksessa reilun tonnin ja huonoimmassa tietty paljon enemmän. Piuhaan kun päästään selvinnee paremmin.
Kun jokainen huolto on tehty ajallaan ja huoltovälit olleet jatkuvasti maksimista 1/3 tai 1/2 en oikein ymmärrystä löydy tällaisille vioille. Skodassa, Renaultissa, Citikassa ja Kiassa voi olla näin, että 250 000 km:n ajolla ja säntillisellä huollolla voimalinja repeää joka paikasta, mutta ei Mersussa, joka on vielä malisarjansa kallein laite.
Kiva auto, mutta tekniikka ei ole merkin brändäyksen tasolla. Korin ruosteettomuus on tosin paremmassa jamassa kuin voisi olettaa.
Kun jokainen huolto on tehty ajallaan ja huoltovälit olleet jatkuvasti maksimista 1/3 tai 1/2 en oikein ymmärrystä löydy tällaisille vioille. Skodassa, Renaultissa, Citikassa ja Kiassa voi olla näin, että 250 000 km:n ajolla ja säntillisellä huollolla voimalinja repeää joka paikasta, mutta ei Mersussa, joka on vielä malisarjansa kallein laite.
Kiva auto, mutta tekniikka ei ole merkin brändäyksen tasolla. Korin ruosteettomuus on tosin paremmassa jamassa kuin voisi olettaa.
Elämä on... Kyllä minuakin tympäsi kuitata Skodan 1500e lasku kaksoismassavauhtipyörästä, mutta ko osalle on laskettu käyttöiäksi 200tkm.Höömy kirjoitti:Kun jokainen huolto on tehty ajallaan ja huoltovälit olleet jatkuvasti maksimista 1/3 tai 1/2 en oikein ymmärrystä löydy tällaisille vioille. Skodassa, Renaultissa, Citikassa ja Kiassa voi olla näin, että 250 000 km:n ajolla ja säntillisellä huollolla voimalinja repeää joka paikasta, mutta ei Mersussa, joka on vielä malisarjansa kallein laite.
Tuon kun luin niin tyytyväisenä otin vastaan puolikkaan laskun omalle kontolleni.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... uhtipyora/
Ei ole Mersukaan enää sillä tasolla missä se oli vielä 124 aikaan. Ajat muuttuu.