Meinasin vastata lyhyesti tuohon Karvanaaman Sportswagon-topicciin mutta sitte aattelin että jos tekis ihan oman topiccinsa. Vaikka en kyllä tiedä kiinnostaako ketään tällaiset vanhat romut, jää itselle ainakin jotain muistiin mitä kaikkea on tullut ropailtua.
Elikkäs, miehän tehin (taas

) peliliikkeen ja myypäsin taantumaa ennakoiden Subarun pois, kun sai vielä kohtuu hinnan. Ostin käyttikseksi 5v tauon jälkeen Volvon.

V70 2.4 170hv vm. -99. Mittarissa 265 tkm ja kahta viimeistä merkintää lukuun ottamatta täysi merkkiliikkeen huoltokirja. On se taas mukava ajella Volvolla, noiden ergonomia ja ajettavuus sopii meikäläiselle vaan ihan täysin. Kaikenlaista pikku laittoa tietysti on, lamppujen vaihtoa, kuskin oven rajoitin, oikean takaoven lukkoa pitäisi herkistellä (sisävalo ei sammu), takaluukun pumput vaihtaa... Ja tehdä kunnon sisäsiivous. Mites noista lähtee nuo helmamuovit irti? Jos tsekkaisi onko siellä mitään ruosteen alkua, muuten koppa on ihan hyvän näköinen. Calixin RE480 pitäs tuohonki punoa paikoilleen, kun näytti olevan säteilylämppärillä. Kojelaudan päällinen täytyy metsästää jostain hyväkuntoinen (olin yllättynyt että se lähtee erikseen irti eikä tarvitse koko kojelautaa irroittaa). Siinä on tarrajälkiä ja joku on mennyt lotraamaan purkki tolkulla silikonia, kiiltää ihan järkyttävästi. Luonnossa pahemman näköinen mitä kuvissa. Yritin putsata Auto Glymin Tar Removerilla, silikoni lähti ihan hyvin mutta sitä jäi noihin röpelökohtien painanteisiin. Ja tarrajäljet jäi. Nythän se vasta komean näköinen onkin...
Kuskin penkin kulman paikkausta kysyin seku MG-Verhoilusta Mersuilijoiden kokemusten innoittamana, ja siellähän onnistuu tuon korjaus, eikä ollut edes pahan hintainen.

Täytyy tässä myöhemmin syssyllä ajella reissu siellä.
Ihan kopsakalta vielä tuntuu tuollainen vanha Volvo, kulkee suoraan eikä kilise eikä kolise. Ilmastointikin tuntui toimivan. Näissä 99-00 vuosimalleissa on vissiin tyyppivikana kaasuläppäkotelo (sähköinen kaasu?) ja ilmamassamittari. Huohotinsysteemille pitää tehdä "kumihanskatesti" ja tsekata onko vielä oikein tukossa.
Taakse vois melkein hommata myös roiskeläpät, luulen että tuo takapuskuri on joskus maalattu tai ainakin fiksattu. Ei oikein kivet hakkaisi puskurin alareunaa kun olisi läpät.
