Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Jotenkin tuo 90-luvun lopun polygon-grafiikka tyyli muotoilussa hivelee meikäläisen silmää, tykkään. Kelpais aivan hyvin itsellekin ainakin työmatka-kulkineeksi.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Mielenkiintoista luettavaa. Itseänikin tämä kiinnosti, mutta koska sillä hetkellä Skodan tarjoamat ehdot eivät vielä olleet selkeitä, päätin osallistua ”ranskalaiseen ihmiskokeeseen”. Jään seuraamaan mielenkiinnolla Skoda-kokemuksia!
-T
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Edelleenkään ei ole oikeastaan mitään erityisen pahaa sanottavaa:
- Tilat riittää omaan (perhe)käyttöön mainiosti
- DCC (säädettävä alusta) on mielestäni toimiva ja hyvä. Matkanteko on erittäin leppoisaa
- Adaptivisen vakkarin käyttö on nyt opeteltu, ihan simppeli sen kokonaisuus ei ole, mutta käyttö on ihan ok, kun opettelu on suoritettu.
- Travel assistant toimii mielestäni myös hyvin. Maantiellä ei koko ajan hae linjaa kaistalla vaan korjaa tarvittaessa. Vakkarin kanssa helpoimmillaanhan homma menee niin, että auto ajaa (jarruttaa, pysähtyy, kiihdyttää) reitillä muiden mukana. Tämän kanssa en ole havainnut mitään ongelmia toistaiseksi.
- Infonäytön kulutusesitystapa historiadatan suhteen on aika rajoittunut. Näyttää vain kolme kategoriaa: lähdöstä, pitkäaikainen ja viime latauksesta. Mitään muuta pidemmän ajan historiadataa ei ole käytettävissä (esim. päivä/viikko/kuukausi tjsp)
- Mikään paikka ei edelleenkään nitise eikä natise
- Kiihtyvyyttä maantienopeuksissakin on nyt kokeiltu. Aivan riittävä ohituskiihtyvyys (ainakin omaan tarpeeseeni) tässä on.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Jos/kun ohituskiihtyvyys riittää sinulle niin varmasti riittäisi minullekin mutta silti jäin kaipaamaan numeroita. Skodan nettisivuilla kaiketi otettu mersulta mallia, tekniset tiedot tarkoittaa pelkästään auton mittoja, ei edes painoja kerrota saati kiihtyvyyttä tai syvällisempiä tietoja. Skodalla sentään löytyi tehot ja kiihtyvyys 0-100 km/h heti konfiguraattorin alusta. Mersulla en keksi muuta vaihtoehtoa kuin kurkkia Saksan sivuille (voi hyvin olla omista puusilmistä kyse).
Perusversion kiihtyvyys 0-100 näyttää aika tarkkaan samalta kuin E-sarjan 1.6 litran tykki, E200d. Joku 60-100 virallinen kiihtyvyyslukema jäi piiloon Skodankin tiedoista. Vähän vaikea arvioida noita kiihtyvyyksiä kun sähköautolla on niin paljon enemmän painoa vaikka toisaalta ei tarvitse turboviiveitä tms. odotella.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Pitääpäs kokeilla noita muutamia eri nopeusvälin "ohituskiihtyvyyksiä". Aika paljon ennen auton saapumista kaikenlaista tietoa itsekin autosta etsin, mutta käytännön ohituskiihtyvyyksiä ei kyllä itsellänikään tullut missään vastaan.tähtikuljettaja kirjoitti: ↑16.7.2021 13:02
Jos/kun ohituskiihtyvyys riittää sinulle niin varmasti riittäisi minullekin mutta silti jäin kaipaamaan numeroita. Skodan nettisivuilla kaiketi otettu mersulta mallia, tekniset tiedot tarkoittaa pelkästään auton mittoja, ei edes painoja kerrota saati kiihtyvyyttä tai syvällisempiä tietoja. Skodalla sentään löytyi tehot ja kiihtyvyys 0-100 km/h heti konfiguraattorin alusta. Mersulla en keksi muuta vaihtoehtoa kuin kurkkia Saksan sivuille (voi hyvin olla omista puusilmistä kyse).
Perusversion kiihtyvyys 0-100 näyttää aika tarkkaan samalta kuin E-sarjan 1.6 litran tykki, E200d. Joku 60-100 virallinen kiihtyvyyslukema jäi piiloon Skodankin tiedoista. Vähän vaikea arvioida noita kiihtyvyyksiä kun sähköautolla on niin paljon enemmän painoa vaikka toisaalta ei tarvitse turboviiveitä tms. odotella.
EDIT:
Täältä näkee TeslaBjörnin tekemät 0-100 kiihtyvyysmittaukset. 8.5s tienoilla näyttää olevan, (2:00 minuutin kohdalla).
https://youtu.be/jh-Q56bSuPg
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
No nyt kävin muutaman kerran lähimotarilla kokeilemassa käsiajanotolla vatkaimen kiihtyvyyttä vauhdista. Tällaiset arvot tuli:
60-100kmh: 4.1s
80-120kmh: 5.8s
Heppojahan tässä on 200 ja painoa riittävästi.
60-100kmh: 4.1s
80-120kmh: 5.8s
Heppojahan tässä on 200 ja painoa riittävästi.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
No laitetaanpas hieman päivitystä aiheeseen, vaikka paljoa päivitettävää ei olekaan.
Heinäkuussa kilometreja tuli lopulta 3500km. Suurin osa latauksista tapahtui kotona hintaan 11c/kWh, muutaman kerran myös matkan päällä, pääasiassa Pirkkalan Mäkkärin pikalaturilla ja muutamalla muulla 50kW laturilla.
- Kotilataukset toimii kuin junan vessa. Ei ongelmia.
- Reissun päällä kerran tuli ongelma, kun Pirkkalan laturi (tai sitten auto) oli itsepäisesti lopettanut latauksen pyytämättä. Seurauksena autoon virheilmo ja lukittunut latauskaapeli. Ei saanut kaapelia irti vaikka mitä teki. Lopulta katsoin käyttöohjekirjasta aihetta, ja sieltä löytyi, että tavaratilan puolella on mekaaninen vipu, josta laturin lukituksen saa vapautettua. Se sitten auttoi, ja vikailmo haihtui pois, kun lähti liikkeelle
- Etenee edelleen erittäin eleettömästi maantiellä. Kerran yhtenä päivänä oli kova sivutuuli maantiellä, ja hieman näytti ottava auto kiinni siitä, ei kuitenkaan kovin pahasti.
- Iso näyttö keskellä on muutaman kerran ollut ottamatta vastaan kosketusta, muuten toiminut hyvin. Hieman hitaahkosti se käynnistyy täyteen toimintaan, kun autolla lähtee liikkeelle.
- Kulutus 3500km aikana oli 18.0 KWh/100km.
- Maantieajossa olen pitänyt kaikkia avustimia päällä, hyvin ovat toimineet. Travel Assistant adaptiivisen vakkarin kanssa toimii hyvin, ja pitää auton kaistalla, ja jarruttaa/kiihdyttää liikenteen mukana hyvin.
- Kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen olen ollut.
Heinäkuussa kilometreja tuli lopulta 3500km. Suurin osa latauksista tapahtui kotona hintaan 11c/kWh, muutaman kerran myös matkan päällä, pääasiassa Pirkkalan Mäkkärin pikalaturilla ja muutamalla muulla 50kW laturilla.
- Kotilataukset toimii kuin junan vessa. Ei ongelmia.
- Reissun päällä kerran tuli ongelma, kun Pirkkalan laturi (tai sitten auto) oli itsepäisesti lopettanut latauksen pyytämättä. Seurauksena autoon virheilmo ja lukittunut latauskaapeli. Ei saanut kaapelia irti vaikka mitä teki. Lopulta katsoin käyttöohjekirjasta aihetta, ja sieltä löytyi, että tavaratilan puolella on mekaaninen vipu, josta laturin lukituksen saa vapautettua. Se sitten auttoi, ja vikailmo haihtui pois, kun lähti liikkeelle
- Etenee edelleen erittäin eleettömästi maantiellä. Kerran yhtenä päivänä oli kova sivutuuli maantiellä, ja hieman näytti ottava auto kiinni siitä, ei kuitenkaan kovin pahasti.
- Iso näyttö keskellä on muutaman kerran ollut ottamatta vastaan kosketusta, muuten toiminut hyvin. Hieman hitaahkosti se käynnistyy täyteen toimintaan, kun autolla lähtee liikkeelle.
- Kulutus 3500km aikana oli 18.0 KWh/100km.
- Maantieajossa olen pitänyt kaikkia avustimia päällä, hyvin ovat toimineet. Travel Assistant adaptiivisen vakkarin kanssa toimii hyvin, ja pitää auton kaistalla, ja jarruttaa/kiihdyttää liikenteen mukana hyvin.
- Kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen olen ollut.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Vaihtaako tuo vakkari nopeutta myös nopeusrajoitusmerkkien mukaan? Mersu jarruttelee ja kiihdyttelee omaan mieltymykseen liian voimakkaasti, epämukavasti. Tietenkin auton ei sovi ajaa ylinopeutta rajoituksen tipahtaessa tai ainakin siitä valitettaisiin vielä enemmän mutta silloin kun nopeusrajiotus on merkattu myös navin tietokantaan niin voisi vähän pehmeämmin etukäteen hidastaa ja suurempaan vaihtuessa pehmeämmin lisätä nopeutta. Olisi vaikka sitten valikoissa pappa-asetus erikseen?
Mielenkiintoinen tuo pikalaturin sekoaminen. Jos on laturissa kiinni oleva johto niin saisi kyllä mennä tilaan jossa johdon saa temppuilematta irti mutta omalla johdolla ladattaessa pitääkin jäädä kiinni ettei johto ole vapaata riistaa. Onko sitten pikalaturilla vähän eri asia kuin AC-latauksessa kun senhän saa auto itse lennosta keskeyttää, ei tarvii laturilta lupaa johdon irrottamiseen (autosta).
Vähän vielä kilometrejä niin saadaan arvioita rengaskulumasta. Yllättävän kovia jo monissa plugareissa, ei oikein pelkästä lisäpainosta luulisi johtuvan.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tuolle muistaakseni oli asetuksissa täppä, että auto automaagisesti ottaa huomioon nopeusrajoitukset. Mutta en ole kokeillut tuota asetusta vielä (muttasiis pitää kokeilla joka tapauksessa). Jos olen ajellut tyhjää tietä, ja nopeusrajoitus muuttuu, niin olen manuaalisesti muuttanut vakkarin nopeusasetusta. Jos taasen olen ajanut jonossa, niin silloinhan on oikeastaan yksi ja sama, mikä nopeus vakkarissa on sisällä, jos seurataan edellä olevaa autoa tietyn tutkatun etäisyyden päässä.Vaihtaako tuo vakkari nopeutta myös nopeusrajoitusmerkkien mukaan? Mersu jarruttelee ja kiihdyttelee omaan mieltymykseen liian voimakkaasti, epämukavasti.
Mitä lie tuossa tapahtunut. Johto oli pikalaturissa kiinni oleva PAKSU johto. Tuossa kohtaa latausta ei enää pystynyt (uudelleen) keskeyttämään auton päästä eikä laturin päästä , koska kummankin mielestä lataus oli jo päättynyt.Mielenkiintoinen tuo pikalaturin sekoaminen. Jos on laturissa kiinni oleva johto niin saisi kyllä mennä tilaan jossa johdon saa temppuilematta irti mutta omalla johdolla ladattaessa pitääkin jäädä kiinni ettei johto ole vapaata riistaa. Onko sitten pikalaturilla vähän eri asia kuin AC-latauksessa kun senhän saa auto itse lennosta keskeyttää, ei tarvii laturilta lupaa johdon irrottamiseen (autosta).
Niinpä, toivottavasti kuluu järkevällä vauhdilla. Tämä oli yksi syy, minkä takia olisin halunnut pitää autossa ne 19" vakiovanteet (niissä oli toimitusongelmia, ja tehdas vaihtoi "samaan rahaan" mukaan 20 tuumaiset). 20" vanteilla renkaat ovatkin sitten vähän arvokkaampia kuin 19" koolla olisivat olleet, kun uusimisen aika tulee eteen.Vähän vielä kilometrejä niin saadaan arvioita rengaskulumasta. Yllättävän kovia jo monissa plugareissa, ei oikein pelkästä lisäpainosta luulisi johtuvan.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Jatketaanpas juttua hieman lisää, vaikka mersuista kaukana ollaankin. Tai no, juurihan julkaistiin tuo täyssähköinen EQE virallisesti, ja voipi sen hinta karata aika korkealle.
Ja sitten takaisin Enyaqiin Saariselän reissu tehty pk-seudulta ees taas Enyaqilla, suuntaansa 1130km.
Auton näyttämä Kulutus oli 19,4kWh/100km kumpaankin suuntaan. Nopeudet niin, että motarilla maksimissaan 120kmh, 80- ja 100-alueella sopivan ylityskertoimen kanssa mittarivirhe ja kameratolpat yms. huomioiden. Etelästä Heinolaan asti motaria, sen jälkeen aika paljon 100-alueita, ja välillä 80-alueita. Mitään ongelmaa ei auton kanssa ollut matkan varrella, eikä tietysti pitäisikään olla.
HPC-laturit osui sopivasti matkan varrelle Jyväskylässä, Kempeleessä ja Rovaniemellä. Halvimmat taksat noissa näytti saavan Powerpassin kanssa. Rovaniemellä Virran HPC-laturissa kävi paluumatkalla niin, että laturi antoi vain 55kWh melko tyhjälle akulle. Ulkolämpötila tuossa kohtaa oli 1,5 astetta, joten ehkä akut olivat vähän liian kylmät isommalle latausteholle, en tiedä. Sen takia vaihdoin sitten läheisen Minimanin 50kW-laturiin, joka oli taksaltaan puolet halvempi ja antoi melkein saman kW-määrän ulos, kuin tuo HPC-laturi. Jyväskylässä oli myös yhden kauppakeskittymän lähellä ilmainen 50kWh-laturi, jos on aikaa odotella.
Kaiken kaikkian mutkatonta matkustaminen oli latauksista huolimatta. Jos liikkeellä olisi lasten kanssa, pysähdyksiä tulisi samaan tapaan joka tapauksessa. Enkä muutenkaan ole mikään rautaper**, joka ajaisi +1000km yhdellä otolla ilman pysähdyksiä.
Ja sitten takaisin Enyaqiin Saariselän reissu tehty pk-seudulta ees taas Enyaqilla, suuntaansa 1130km.
Auton näyttämä Kulutus oli 19,4kWh/100km kumpaankin suuntaan. Nopeudet niin, että motarilla maksimissaan 120kmh, 80- ja 100-alueella sopivan ylityskertoimen kanssa mittarivirhe ja kameratolpat yms. huomioiden. Etelästä Heinolaan asti motaria, sen jälkeen aika paljon 100-alueita, ja välillä 80-alueita. Mitään ongelmaa ei auton kanssa ollut matkan varrella, eikä tietysti pitäisikään olla.
HPC-laturit osui sopivasti matkan varrelle Jyväskylässä, Kempeleessä ja Rovaniemellä. Halvimmat taksat noissa näytti saavan Powerpassin kanssa. Rovaniemellä Virran HPC-laturissa kävi paluumatkalla niin, että laturi antoi vain 55kWh melko tyhjälle akulle. Ulkolämpötila tuossa kohtaa oli 1,5 astetta, joten ehkä akut olivat vähän liian kylmät isommalle latausteholle, en tiedä. Sen takia vaihdoin sitten läheisen Minimanin 50kW-laturiin, joka oli taksaltaan puolet halvempi ja antoi melkein saman kW-määrän ulos, kuin tuo HPC-laturi. Jyväskylässä oli myös yhden kauppakeskittymän lähellä ilmainen 50kWh-laturi, jos on aikaa odotella.
Kaiken kaikkian mutkatonta matkustaminen oli latauksista huolimatta. Jos liikkeellä olisi lasten kanssa, pysähdyksiä tulisi samaan tapaan joka tapauksessa. Enkä muutenkaan ole mikään rautaper**, joka ajaisi +1000km yhdellä otolla ilman pysähdyksiä.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Ei siis minun autoni. Tyttären kanssa käytiin pohjoisen reissu muutama viikko sitten. Yksi vartin pysähdys mennessä, yksi tullessa , pari lyhyempää vessataukoa lisäksi. Välissä vähän siksakkia sodankylän ympäristössä. Tankki täyteen lähtiessä ja toisen kerran Soankylässä.2250 km
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hieno homma, kukin tavallaan.Fenton kirjoitti: ↑06.9.2021 12:22 Ei siis minun autoni. Tyttären kanssa käytiin pohjoisen reissu muutama viikko sitten. Yksi vartin pysähdys mennessä, yksi tullessa , pari lyhyempää vessataukoa lisäksi. Välissä vähän siksakkia sodankylän ympäristössä. Tankki täyteen lähtiessä ja toisen kerran Soankylässä.2250 km
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Joo, tarkoitus ei ollut moittia Skodaa millään tavalla, vaan jokainen tekee valintansa omien tarpeidensa mukaan. Varmasti hyvä auto, mutta itse vain painotan eri asioita.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Ei hätiä. Kuten sanoit, resurssit ja tarpeet ovat kaikilla erilaiset ja sen myötä valinnatkin. Tässä omassa hommassa oma mielenkiinto kohdistuu myös siihen, että kuinka sähköautolla pärjää primaarina autona. Alle 200-300km matkat eivät ole "ongelmallisia" koska latausta ei tarvita matkalla (kuin vasta kenties määränpäässä). Pidemmillä reissuilla sitten välistoppejakin tarvitaan. Joka tapauksessa tietynlaista suunnitelmallisuutta tällaisen vehkeen käyttö edellyttää, koska lisäkilometreja on tarjolla vain tietyissä paikoissa, eikä joka kulmalla olevilta huoltoasemilta.
Ja taloudellisesti tämä ei satavarmasti ole paras tai halvin ratkaisu. Monella muulla valinnalla varmasti pääsisi edullisemmin. Mutta tämä nyt sattui kiinnostamaan itseäni ja halusin kokeilla tällaista ratkaisua ja sen toimivuutta omassa käytössä.
Ja taloudellisesti tämä ei satavarmasti ole paras tai halvin ratkaisu. Monella muulla valinnalla varmasti pääsisi edullisemmin. Mutta tämä nyt sattui kiinnostamaan itseäni ja halusin kokeilla tällaista ratkaisua ja sen toimivuutta omassa käytössä.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Sähkövatkailua nyt takana vajaat 4kk ja 14tkm.
Auto tuossa muutama viikko sitten piti käyttää pienessä takuukorjauksessa ja sijaisautoksi arvottin Karoq diesel-DSG:nä. No, tuolla DSG:llä painat vähän kaasua, kun haluat lähteä liikkeelle -> ei tapahdu mitään, painat vähän enemmän kaasua -> ei tapahdu juuri mitään, painat vielä vähän enemmän kaasua -> nyt vasta tapahtuu jotain. Sähköiseen voimalinjaan kun tottuu, niin polttomoottorin vastaava (ainakin diesel+DSG) tuntuu kovin jähmeältä.
Niin, ja toinen jännä juttu on ainakin tiettyjen uudehkojen käytettyjen autojen markkinahäiriötilanne hinnoissa. Enyaqin kanssa tilanne on se, että siitä saisi juuri nyt n. 4ke ENEMMÄN kuin mitä itse siitä maksoin. No tämä lienee vain kysynnän ja tarjonnan seurausta. Kysyntää on, mutta tarjontaa ei. Kathellaan, josko tämän laittaisi tässä kohtaa lihoiksi.
Auto tuossa muutama viikko sitten piti käyttää pienessä takuukorjauksessa ja sijaisautoksi arvottin Karoq diesel-DSG:nä. No, tuolla DSG:llä painat vähän kaasua, kun haluat lähteä liikkeelle -> ei tapahdu mitään, painat vähän enemmän kaasua -> ei tapahdu juuri mitään, painat vielä vähän enemmän kaasua -> nyt vasta tapahtuu jotain. Sähköiseen voimalinjaan kun tottuu, niin polttomoottorin vastaava (ainakin diesel+DSG) tuntuu kovin jähmeältä.
Niin, ja toinen jännä juttu on ainakin tiettyjen uudehkojen käytettyjen autojen markkinahäiriötilanne hinnoissa. Enyaqin kanssa tilanne on se, että siitä saisi juuri nyt n. 4ke ENEMMÄN kuin mitä itse siitä maksoin. No tämä lienee vain kysynnän ja tarjonnan seurausta. Kysyntää on, mutta tarjontaa ei. Kathellaan, josko tämän laittaisi tässä kohtaa lihoiksi.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hyvin menee siis ja kohta vielä paremmin, jos uudesta autosta ajamalla vajaa puoli vuotta ja reilun kymppitonnin kilsoja saa vielä voittoa myydessä .
Mulla myös tässä syksyn aikana pelit ja vehkeet vaihtuneet niin, että yhtään vanhan liiton vehjettä ei enää ole varsinaisina käyttöautoina, vaikka noita nyt useampi edelleen onkin. Sen uudehkon diesel-SUVin pistin tuossa taannoin pikavaihteella lihoiksi, kun sain auton kaupaksi määrittelemälläni hinnalla. Ei uskaltanut enää pitää tuota nurkissa, kun ei tiedä, mikä on tulevaisuus ja hinnan kehitys seuraavan kahden vuoden aikana. Syöksykierre saattaa jatkua ihan samaan tapaan, eikä nuo yli 1,6€/L diisselin hinnatkaan erityisesti ole kovin houkuttelevia, varsinkin kun pääomakulua oli myös ihan enemmän kuin tarpeeksi.
Tilalle tuli sitten toinenkin sähkövatkain eGolfin kaveriksi. Laskeskelin, että vaikka tämä tietty edelleen maksaa, niin verrokkina nykyisillä ja tulevilla ajomäärillä säästän tonnikaupalla vuodessa, parhaimmillaan jopa melkein puolet edellisen auton kulurakenteesta. No, eihän autotkaan ole samoja, samaa kokoluokkaa eikä ihan vastaavin varustein. Mutta, jos jonkin varusteen menetti, niin jonkin toisen sai tilalle. Akkua on myös melko lailla tukevasti enemmän kuin Golfissa. Minkäänlaista rangeahdistusta tuolla ei arjessa tarvitse enää kokea, edes niillä tulipalopakkasilla, joissa muuten sähkövatkaimen ominaisuudet etälämmityksineen päivineen on kyllä ihan ylivertaiset. Ja onhän nämä muutoinkin ihan pahuksen mukavia laitteita ajella. Sellaisen DSG:n myös omistaneena ei mitään kaipuuta ole. Sehän potkiikin vielä persuksille kuvailemissasi tilanteissa.
Niin, ja on tälläkin jo pohjoisen reissu heitetty .
Mulla myös tässä syksyn aikana pelit ja vehkeet vaihtuneet niin, että yhtään vanhan liiton vehjettä ei enää ole varsinaisina käyttöautoina, vaikka noita nyt useampi edelleen onkin. Sen uudehkon diesel-SUVin pistin tuossa taannoin pikavaihteella lihoiksi, kun sain auton kaupaksi määrittelemälläni hinnalla. Ei uskaltanut enää pitää tuota nurkissa, kun ei tiedä, mikä on tulevaisuus ja hinnan kehitys seuraavan kahden vuoden aikana. Syöksykierre saattaa jatkua ihan samaan tapaan, eikä nuo yli 1,6€/L diisselin hinnatkaan erityisesti ole kovin houkuttelevia, varsinkin kun pääomakulua oli myös ihan enemmän kuin tarpeeksi.
Tilalle tuli sitten toinenkin sähkövatkain eGolfin kaveriksi. Laskeskelin, että vaikka tämä tietty edelleen maksaa, niin verrokkina nykyisillä ja tulevilla ajomäärillä säästän tonnikaupalla vuodessa, parhaimmillaan jopa melkein puolet edellisen auton kulurakenteesta. No, eihän autotkaan ole samoja, samaa kokoluokkaa eikä ihan vastaavin varustein. Mutta, jos jonkin varusteen menetti, niin jonkin toisen sai tilalle. Akkua on myös melko lailla tukevasti enemmän kuin Golfissa. Minkäänlaista rangeahdistusta tuolla ei arjessa tarvitse enää kokea, edes niillä tulipalopakkasilla, joissa muuten sähkövatkaimen ominaisuudet etälämmityksineen päivineen on kyllä ihan ylivertaiset. Ja onhän nämä muutoinkin ihan pahuksen mukavia laitteita ajella. Sellaisen DSG:n myös omistaneena ei mitään kaipuuta ole. Sehän potkiikin vielä persuksille kuvailemissasi tilanteissa.
Niin, ja on tälläkin jo pohjoisen reissu heitetty .
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tällainen markkinahäiriö ei kestä ikuisuuksia joten ehkä se on hyvä käyttää hyödyksi. Autovexissä nykyään niin helppo vielä kilpailuttaa.
Tosin mitäs sitten tilalle? Sähköisen voimalinjan mukavuuteen kun tottuu niin siitä ei haluaisi luopua. X-malli tilaukseen ja tonninpommi odotusautoksi? Uusien odotusajat vaan niin pitkiä että houkuttaako sekään?
Tosin mitäs sitten tilalle? Sähköisen voimalinjan mukavuuteen kun tottuu niin siitä ei haluaisi luopua. X-malli tilaukseen ja tonninpommi odotusautoksi? Uusien odotusajat vaan niin pitkiä että houkuttaako sekään?
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Sähköinen voimalinja on tosiaan sellainen, josta ei halua enää luopua.
Tuo Enyaq oli sen verran mieluinen peli kokonaisuudeltaan, että todennäköisin vaihtoehto tällä hetkellä sen, että samaisesta mallista lähtee 4x4 tilaukseen. Sain siitä sellaisen tarjouksen, että lähes samoilla varusteilla nyt autoverottomana kokonaishinta alennuksineen ja tukineen olisi sama kuin aikaisemman version autoverollinen hinta alennuksineen ja tukineen. Toimitusaikahan näissä kaikissa taitaa olla se ongelma, ja se on 8kk luokkaa (tosin kukas sen tietää, mikä todellinen toimitusaika tulee olemaan). Sähkövoimalinjaa sillä välin paikkaa toisen merkin pienempi sähkövatkain. W211 kiisseli sitten pysyy pihassa toisena, jos pitää tehdä reilusti pidempää reissua.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Miten Andylla elo sujunut Skodan kanssa. Tyytyväinen hankintaan?
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tovihan tämän aihepiirin suhteen on näköjään mennyt viime kerrasta.
Ensimmäinen Eniakki tosiaan oli takavetoinen 80-malli. Kaikenkaikkiaan Eniakki on olemukseltaan hyvin "normiautomainen" paitsi, että sattuu olemaan täyssähköinen. Tiloiltaan hyvä, takaprofiilin muotoilu ei kaarru liikaa, ja takapaksiin jää täytön kannalta hyvänmuotoista tilaa. Ajettavuudeltaan hyvä ja maantiellä kuin kotonaan. Kesällä maksimirangena oli aika lailla 400km, mutta tuo ei salli motarinopeuksia. Satasen nopeuden jälkeen kulutuksen kasvun huomaa selvästi. Talvella maksimirange lämpötilasta riippuen 300km. Jos sähkäreiden kanssa tekee pidempää matkaa (jossa on useita peräkkäisiä pikatalauksia), reaalimaailman range etenkin talvella tippuu vielä lisää, koska auton kanssa käytännössä operoidaan 10-80% akunvarausvälillä (ajetaan SOC ~10% tienoille ja ladataan 80% tienoille). Tämä on siis optimialue sen kannalta, että kokonaismatka-aika pysyy järkevänä. Jos pikalaturilla ei ole kiire minnekään, ei mikään tietenkään estä lataamasta täydemmmäksikin.
Lyhyesti plussat ja miinukset:
+ omaan silmääni ulkoa sopivan tyylikkään näköinen ja näyttää "normaalilta" autolta (eikä pisaramuotoillulta kuten monet muut sähkärit)
+ mainio matka-auto ajoltaan
+ hyvät sisätilat
+ kääntösäde todella pieni ja näppärä ajettava pienemmissäkin paikoissa
- tehdastakuu vain 2 vuotta
- infotainment sinänsä ihan ok, mutta hieman hidas vastenopeudeltaan, ja matkoihin liittyvää dataa näyttää hyvin niukasti, vain perussuureet
- tiheitä softapäivityksiä turha odottaa
- etupään rakenne jotenkin sellainen, että jotain siellä kolisee, vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa
- puuttuva akunlämmitys matka-ajossa (tämä aiheuttaa sen, että kylmemmällä säällä pikalatausnopeudet jäävät aika mataliksi, vaikka akku olisikin tyhjä)
Kokonaisuutena hyvä auto. Jos lataa sähköä omasta seinästä 95% kaikista ajoista (kuten itse), akunlämmityksen puute ei ole mikään ongelma. Jos joutuisi paljon käyttämään pikalatureita matkojen varrella, ongelma tulisi enemmän peliin.
No, tämän jälkeen talouteen tuli tuo 4x4-malli, ja takavetoinen sai lähteä. Muuten tuo nelikko on varusteiltaan lähes identtinen takavetoisen kanssa. Ripeyttä nelikossa on enemmän, mutta ei se mikään mahdoton tykki ole. Normiajoon täysin riittävä teho. Ennen sähköautoja 6,9s kiihtyvyys olisi ollut "mainiio", mutta sähköautojen myötä se on "ihan ok". Jos jostain syystä haluaa nopeammin kiihtyvän auton, sitten pitää katsella muita automerkkejä. Nelikossa kääntösäde kasvaa aika paljon. Talvella nelikko on tietenkin kuin kotonaan. Muuten yllä olevat hyvät ja huonot puolet pätevät nelikkoon samalla tavalla. Akunlämmitystä pikatalausta varten ei ole tuossakaan, tuo ominaisuus tuli vasta päivittyneisiin 85-malleihin, joissa softa ja infotainment on muutenkin parantunut.
Tällä hetkellä pihassa on myös Ioniq 5, ja Eniakin nelikko lähtee pian pois seuraavalle käyttäjälle. Ionikki on hyvin erityyppinen muotoilultaan ja sisäolemukseltaan. Monet tykkäävät sen ulkoisesta erilaisuudesta, monet vastaavasti vihaavat. Matkanteossa Ionikki vetää sitten paljon pidemmän korren latauksen suhteen. Sen latausnopeusmaksimi on 235kW-tienoilla ja latauskäyrä jatkuu hyvänä tuonne 70-80% tienoilla, ja alkaa laskea kunnolla vasta sen jälkeen. Ja kun siinä on vielä akunlämmitys (jos asettaaa pikalaturin auton naviin), niin latausnopeudet talvellakin ovat aivan toista luokkaa kuin Eniakilla.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Huoltokulut ovat varmaan maltilliset kun ei tarvitse öljyjen yms kanssa värkätä?
Paljonko olet laskenut hinnaksi €/100km syklillä? Merkittävin tekijä varmaan sähkön hinta?
Jätetään auton pääomakulu nyt laskematta.
Paljonko olet laskenut hinnaksi €/100km syklillä? Merkittävin tekijä varmaan sähkön hinta?
Jätetään auton pääomakulu nyt laskematta.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemää
Huoltokulut ovat parhaimmillaan todella alhaiset. Tämä toki riippuu valmistajan määrittelemästä huoltovälistä. Eniakilla se on 2v ilman kilometrirajaa. Kahdessa vuodessa joku voi ajaa aikasen paljon ilman pakollista huoltokäyntiä. Jos auton ostaa uutena, takuu sitten kattaa useimmat (kaikki?) yllärit, jos sellaisia tulee.
Käyttökuluista merkittävin on sähkön hinta. Itselläni oli taannoin 2v määräaikainen soppari, jossa sähkön hinta oli 4,8c/kWh.Verot ja siirrot sen päälle yhteensä vähän yli 6 c/kWh. Yhteishinta siten 11c luokkaa. Jos autolla laskee keskimääräiseksi kulutukseksi vaikka 20 kWh/100km, niin 100km kulut ovat parin euron luokkaa. Paras käyttökuluhyöty tulee, jos pystyy lataamaan sähköä omasta seinästä.
Pääomakulu on sitten oma juttunsa.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Kiitos tästä. Kerrohan kokemuksia jatkossakin.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tällä hetkellä seinäsähkön hinta meillä veroineen kai jotain 15 senttiä. Vähän päälle 3€ sataselle, jos ajattelee kulutuksen olevan keskimäärin reipas 20 kWh satasella. Halvemmalla saisi tankattua mm. työpaikan tolpasta, taitaa olla 12 senttiä.
Niin ne ajat muuttuu. Vuonna 2006, kun pitkän tauon jälkeen aloin taas ajelemaan dieseleillä työmatkan kasvettua, dieselillä pääsi samaan hintaan sen satasen. Sähköhän ei olisi maksanut juuri mitään.
Niin ne ajat muuttuu. Vuonna 2006, kun pitkän tauon jälkeen aloin taas ajelemaan dieseleillä työmatkan kasvettua, dieselillä pääsi samaan hintaan sen satasen. Sähköhän ei olisi maksanut juuri mitään.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Spritmonitorissa oli jonkun verran näiden kulutuslukemia kun selasin kirjauksia. 20kwh/100km aikalailla keskiarvo. Katsoin semmosia autoja joista enemmän kirjauksia.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Mitäs mieltä olet korealaisen ajettavuuspuolesta? Itsellä tuommoinen HI5 myös ollut alla tovin. Kova peli taittamaan taivalta, ja rakastan sen ulkoista erilaisuutta, ja sisältäkin mukava avara, etenkin valkoisena. Mahtavan näköinen jättihätsbäk : Mutta ajopuoli tien päällä on kyllä valitettavan aasialainen. Auto on peruspehmeä, mutta silti pintakovuus tulee vaimennuksesta ihan liian helposti läpi. Ohjaustuntuma on melko tahmea, mutta onneksi tuo kulkee luonnostaan suoraan. On siinä silti eurooppalaisiin kohtalainen ero, vaan eipä ollut mullekaan tuon suhteen oikein vaihtoehtoja, kun aika iso osa vuosittain ajetuista kilsoista ladataan HPC:stä, vaikka niitä päiviä itsessään on aika maltillisesti, niin useampi pitkä päivätaival vuodessa kuitenkin taitettavana, ja kaikki alle 150kW latauksen keskitehon alle jäävät vaihtoehdot ei oikein hättääselle luonteelle sovi.Andy kirjoitti: ↑12.5.2024 8:32 Tällä hetkellä pihassa on myös Ioniq 5, ja Eniakin nelikko lähtee pian pois seuraavalle käyttäjälle. Ionikki on hyvin erityyppinen muotoilultaan ja sisäolemukseltaan. Monet tykkäävät sen ulkoisesta erilaisuudesta, monet vastaavasti vihaavat. Matkanteossa Ionikki vetää sitten paljon pidemmän korren latauksen suhteen. Sen latausnopeusmaksimi on 235kW-tienoilla ja latauskäyrä jatkuu hyvänä tuonne 70-80% tienoilla, ja alkaa laskea kunnolla vasta sen jälkeen. Ja kun siinä on vielä akunlämmitys (jos asettaaa pikalaturin auton naviin), niin latausnopeudet talvellakin ovat aivan toista luokkaa kuin Eniakilla.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
En ole koskaan ollut mikään autokuiskaaja, joka osaisi arvostella ohjausta ja alustaa ja verrata niitä autojen kesken .
No jos nyt jotain vertaan, niin kyllä Ionikki hieman paremmin ja pehmeämmin nielee pienet epätasaisuudet ja erityisesti töyssyt. Eniakissa etupää antaa paljon enemmän ääntä esim. hidastetöyssyissä. Ja yksi juttu, mikä on paljon parempi Ionikissa, on jarrutuntuma. Eniakin jarrutuntuma on varsin epämääräinen, erityisesti hitaassa vauhdissa ja kun pysähtyy paikalleen. Ionikissa tuntuma on paljon parempi.
Nämä kaksi ovat hyvin eri tyyppisiä autoja, etenkin visuaalisesti. Hinnaltaan nämä olivat käytännösssä identtiset. Ionikissa (Premium-varustelutaso) hintaan sitten sisältyi HUD, nahkamikäliepenkit, sähkösäätöiset etujakkarat, etuistuisten tuuletus ja jotain vielä. Eniakki on varustelultaan riisutumpi, DCC (alustan aktiivinen säätö) siinä on mukana. Ja Ionikin latauskysy on sitten paaaljon parempi kuin Eniakin (jos käyttää 800V laturia).
No jos nyt jotain vertaan, niin kyllä Ionikki hieman paremmin ja pehmeämmin nielee pienet epätasaisuudet ja erityisesti töyssyt. Eniakissa etupää antaa paljon enemmän ääntä esim. hidastetöyssyissä. Ja yksi juttu, mikä on paljon parempi Ionikissa, on jarrutuntuma. Eniakin jarrutuntuma on varsin epämääräinen, erityisesti hitaassa vauhdissa ja kun pysähtyy paikalleen. Ionikissa tuntuma on paljon parempi.
Nämä kaksi ovat hyvin eri tyyppisiä autoja, etenkin visuaalisesti. Hinnaltaan nämä olivat käytännösssä identtiset. Ionikissa (Premium-varustelutaso) hintaan sitten sisältyi HUD, nahkamikäliepenkit, sähkösäätöiset etujakkarat, etuistuisten tuuletus ja jotain vielä. Eniakki on varustelultaan riisutumpi, DCC (alustan aktiivinen säätö) siinä on mukana. Ja Ionikin latauskysy on sitten paaaljon parempi kuin Eniakin (jos käyttää 800V laturia).
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Juu. En ole Eniakilla ajanut kuin joskus silloin esittelyvaiheessa. Saattaa muuten olla, että volkkariosaston jarrut tosiaan on tuommoiset, mitä noilla muilla ajellut. Tosin, tuolla Huihain viitosellahan ei juuri tule jarruun koskettua. Nelipykäläisesti säädettävä regen ja yhden polkimen ajo on ihan mahtava ominaisuus. Reemiumi itelläkin. Jakkaroiden tuuletukselle on kyllä viime päivinä ollut tilausta .Andy kirjoitti: ↑17.5.2024 12:28 En ole koskaan ollut mikään autokuiskaaja, joka osaisi arvostella ohjausta ja alustaa ja verrata niitä autojen kesken .
No jos nyt jotain vertaan, niin kyllä Ionikki hieman paremmin ja pehmeämmin nielee pienet epätasaisuudet ja erityisesti töyssyt. Eniakissa etupää antaa paljon enemmän ääntä esim. hidastetöyssyissä. Ja yksi juttu, mikä on paljon parempi Ionikissa, on jarrutuntuma. Eniakin jarrutuntuma on varsin epämääräinen, erityisesti hitaassa vauhdissa ja kun pysähtyy paikalleen. Ionikissa tuntuma on paljon parempi.
Nämä kaksi ovat hyvin eri tyyppisiä autoja, etenkin visuaalisesti. Hinnaltaan nämä olivat käytännösssä identtiset. Ionikissa (Premium-varustelutaso) hintaan sitten sisältyi HUD, nahkamikäliepenkit, sähkösäätöiset etujakkarat, etuistuisten tuuletus ja jotain vielä. Eniakki on varustelultaan riisutumpi, DCC (alustan aktiivinen säätö) siinä on mukana. Ja Ionikin latauskysy on sitten paaaljon parempi kuin Eniakin (jos käyttää 800V laturia).