Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Moro!
Maajohtohan se oli syypää. Joku oli jo korjaillut paria johtoa.
Korjasin mustapinkin uudelleen, koska korjauksen vieressä oli murtumaa eristeessä. Pistin väliin uutta johtoa, ettei liitos tulisi mahdolliseen rasituspaikkaan.
Kotona Oulussa oisi ollut lähes vastaavaa mustaa kangasteippia enkä isämiehen varastosta löytänyt kuin valkoista erkkaria. Jospa se pysyy sen verran nipussa...
Kun kylki oli auki, niin kiristin kontin kevenninjousta yhdellä napsulla. Jos kontin kannessa on "raskaammin" vettä tai vähän lunta, ei se jaksa issekseen nousta. Katotaan, miten vaikuttaa.
t.
Risto
Jeps. Vähän oisi jännittänyt enemmän, jos oisi pahempia oireita ollut.Mou kirjoitti:Tai taka-Samiin mutta sillon olis varmasti enemmän häröjä ja häröilmotuksia.
Maajohtohan se oli syypää. Joku oli jo korjaillut paria johtoa.
Korjasin mustapinkin uudelleen, koska korjauksen vieressä oli murtumaa eristeessä. Pistin väliin uutta johtoa, ettei liitos tulisi mahdolliseen rasituspaikkaan.
Kotona Oulussa oisi ollut lähes vastaavaa mustaa kangasteippia enkä isämiehen varastosta löytänyt kuin valkoista erkkaria. Jospa se pysyy sen verran nipussa...
Kun kylki oli auki, niin kiristin kontin kevenninjousta yhdellä napsulla. Jos kontin kannessa on "raskaammin" vettä tai vähän lunta, ei se jaksa issekseen nousta. Katotaan, miten vaikuttaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Termos!
Uuden etutolpan vaihdon jälkeen siitä kulmasta on kuulunut vähän kolinaa ja pari kunnon pamausta. Jotenkin pamauksiin on liittynyt se, että keula on ollut ilmassa. Ensimmäisellä kerralla vaihdoin renkaat ja toisella kerralla tutkittiin pajalla ko. kolinaa ja pauketta. Mitään isompaa eivät löytäneet mutta vaihdettiin vähän väljä kallistuksenvakaajan pallo.
Tunkkasin sitten itsekin keulan ilmaan, kurkistelin renkaan koloon ja hoksin tämän:
Liekö suojakumi asennettu tehtaalla liian tiukalle, kun se on noin repeytynyt vai liekö iskarin sisältä mennyt jotain rikki. No, joka tapauksessa uusi tulee takuuseen. Toivottavasti sillä loppuu myös kolina ja pauke.
t.
Risto
Uuden etutolpan vaihdon jälkeen siitä kulmasta on kuulunut vähän kolinaa ja pari kunnon pamausta. Jotenkin pamauksiin on liittynyt se, että keula on ollut ilmassa. Ensimmäisellä kerralla vaihdoin renkaat ja toisella kerralla tutkittiin pajalla ko. kolinaa ja pauketta. Mitään isompaa eivät löytäneet mutta vaihdettiin vähän väljä kallistuksenvakaajan pallo.
Tunkkasin sitten itsekin keulan ilmaan, kurkistelin renkaan koloon ja hoksin tämän:
Liekö suojakumi asennettu tehtaalla liian tiukalle, kun se on noin repeytynyt vai liekö iskarin sisältä mennyt jotain rikki. No, joka tapauksessa uusi tulee takuuseen. Toivottavasti sillä loppuu myös kolina ja pauke.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Selitys käy järkeen. Vielä hämmästyttää, miksi se on tapahtunut? Kai se on johonkin päässyt tarttumaan mutta joko huono suunnittelu taikka valmistusvirhe haiskahtaa.kimlahti kirjoitti:Näyttää syöneen suojakumia sisuksiinsa sisäänjoustossa ja jäänyt siksi tiukalle.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No jo on jännän näköinen en tuommoista ole vielä nähnyt
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 2
Moro!
Versiopäivityksessä hävisi näköjään muutama viesti. Koetetaanpa palauttaa, mitä omasta muistista löytyy.
Joulukuun katsastus meni taas ongelmitta:
----
Jouluna tuli puuhasteltua valojen kanssa. Tilasin Retrofitlabista Evo-X-projektorit. Teetti vähän enemmän työtä kuin ajattelin. Sisälokasuojat, etummaisen pohjamuovin ja puskurin se purattaa ensimmäisenä pois. Sitten umpiot saakin käsiin. Paffilaatikosta ja kuumailmapuhaltimesta sai uunin, jolla liiman sai pehmenemään.
Eniten päänvaivaa aiheutti Depo-umpio, jonka projektori oli hieman pidempi. Uusi projektori ei siis tullut tarpeeksi ulos, että koristerinkulan olisi saanut kunnolla kiinni. Tilanne korjaantui lyhentämällä muovirungon ruuvien korvakkeita. Myös pitkien solenoidin johto tarvitsi adapterin.
Uusissa projektoreissa ei ollut maadoitusnastaa, joten niillekin tein välijohdon.
Sytyttimen asennus tuotti hieman päänvaivaa. Tilasin D2S-D2S-välijohdot mutta sytyttimelle ei tuntunut löytyvän sopivaa paikkaa umpion sisältä ja lisäksi toisen johdon polttimoliitin oli niin tiukka, että polttimon keskiliitin irtosi rungosta. Askartelin-paskartelin sitten sytyttimet polttimon perään. Ne mahtuvat paikoilleen, kun kiinnitysjalat napsii irti. Vääntelin polttimon kiinnitysrenkaiden "maadoitushampaita" sen verran ulospäin, että ne osuivat sytyttimeen. Vanhan raidetangonpään suojakumin jousirenkaasta askartelin "sokan", jolla estetään sytyttimen pyörähtäminen ja siten irtoaminen.
Liitteiden määrä on näköjään rajoittu kymmeneen per viesti. Jatkuu siis ensi numerossa...
t.
Risto
Versiopäivityksessä hävisi näköjään muutama viesti. Koetetaanpa palauttaa, mitä omasta muistista löytyy.
Joulukuun katsastus meni taas ongelmitta:
- Päästöarvot: CO: 0,05 %, HC: 5 ppm, λ: 1,005, O2: 0,10
- Etuiskarit: 47 % / 59 %, takaiskarit: 65 % / 72 %
- Etujarrut: 2,5 kN / 2,3 kN, takajarrut: 2,6 kN / 2,5 kN, seisontajarrut: 2,5 kN / 1,7 kN
----
Jouluna tuli puuhasteltua valojen kanssa. Tilasin Retrofitlabista Evo-X-projektorit. Teetti vähän enemmän työtä kuin ajattelin. Sisälokasuojat, etummaisen pohjamuovin ja puskurin se purattaa ensimmäisenä pois. Sitten umpiot saakin käsiin. Paffilaatikosta ja kuumailmapuhaltimesta sai uunin, jolla liiman sai pehmenemään.
Eniten päänvaivaa aiheutti Depo-umpio, jonka projektori oli hieman pidempi. Uusi projektori ei siis tullut tarpeeksi ulos, että koristerinkulan olisi saanut kunnolla kiinni. Tilanne korjaantui lyhentämällä muovirungon ruuvien korvakkeita. Myös pitkien solenoidin johto tarvitsi adapterin.
Uusissa projektoreissa ei ollut maadoitusnastaa, joten niillekin tein välijohdon.
Sytyttimen asennus tuotti hieman päänvaivaa. Tilasin D2S-D2S-välijohdot mutta sytyttimelle ei tuntunut löytyvän sopivaa paikkaa umpion sisältä ja lisäksi toisen johdon polttimoliitin oli niin tiukka, että polttimon keskiliitin irtosi rungosta. Askartelin-paskartelin sitten sytyttimet polttimon perään. Ne mahtuvat paikoilleen, kun kiinnitysjalat napsii irti. Vääntelin polttimon kiinnitysrenkaiden "maadoitushampaita" sen verran ulospäin, että ne osuivat sytyttimeen. Vanhan raidetangonpään suojakumin jousirenkaasta askartelin "sokan", jolla estetään sytyttimen pyörähtäminen ja siten irtoaminen.
Liitteiden määrä on näköjään rajoittu kymmeneen per viesti. Jatkuu siis ensi numerossa...
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 01.4.2021 7:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 2
Projektorien vaihtokertomus jatkuu...
Lisäksi reiät, johon koristerinkulat kiinnittyvät ovat Evossa 180 astetta "väärin päin". Rinkulat eivät lukitu paikoilleen ja jouduin niitäkin säätämään, jotta ne sopivat paikoilleen ylösalaisin.
Ilmeisesti en säätänyt oikeanpuoleista rinkulaa tarpeeksi tai sitten en asentanut sitä ihan reikiinsä, koska ensimmäisellä pidemmällä reissulla rinkula irtosi. Tässä vaiheessa laiskotti sen verran, että irrotin vain oikean puolen sisälokarin ja raotin puskuria sen verran, jotta sain umpion pois.
Evo-X-projektoreissa on selvästi "kiiltävämpi" heijastin. Samoin linssi on kirkkaampi. Valokuvio on tosi terävä – hajavaloa on todella vähän ja kuvion ulkopuolella on todella mustaa. Kaipa siihenkin tottuu.
Samalla asentelin uudet xenonit lisäpitkiin. Nuo ovat ilmeisesti "parempaa laatua", kun ainakaan tähän mennessä en ole huomannut radiossa surinaa, mitä kuului aiemmin hankkimieni ballastien kanssa. Olin jo aiemmin hankkinut noihin adapterit, joten ei tarvinnut sahailla & suolistaa niitä alkuperäisiä H7-adaptereita. Dealeri taisi sitä kirota. Samalla selvisi, että jos lisäpitkän hehku palaa (toinen ballasti tilttasi, vaihtui takuuseen), ei myöskään ajovalon pitkä toimi. Solenoidi vetää mutta saman tien vapauttaa ja vain lyhyt valo jää palamaan. Mikähän logiikka siinä on?
Jos tietäisin, millainen savotta tuosta tuli, tekisinkö uudestaan? En välttämättä. Ainakaan en alkaisi tekemään sitä kenellekään ihan pikkukummassa.
t.
Risto
Lisäksi reiät, johon koristerinkulat kiinnittyvät ovat Evossa 180 astetta "väärin päin". Rinkulat eivät lukitu paikoilleen ja jouduin niitäkin säätämään, jotta ne sopivat paikoilleen ylösalaisin.
Ilmeisesti en säätänyt oikeanpuoleista rinkulaa tarpeeksi tai sitten en asentanut sitä ihan reikiinsä, koska ensimmäisellä pidemmällä reissulla rinkula irtosi. Tässä vaiheessa laiskotti sen verran, että irrotin vain oikean puolen sisälokarin ja raotin puskuria sen verran, jotta sain umpion pois.
Evo-X-projektoreissa on selvästi "kiiltävämpi" heijastin. Samoin linssi on kirkkaampi. Valokuvio on tosi terävä – hajavaloa on todella vähän ja kuvion ulkopuolella on todella mustaa. Kaipa siihenkin tottuu.
Samalla asentelin uudet xenonit lisäpitkiin. Nuo ovat ilmeisesti "parempaa laatua", kun ainakaan tähän mennessä en ole huomannut radiossa surinaa, mitä kuului aiemmin hankkimieni ballastien kanssa. Olin jo aiemmin hankkinut noihin adapterit, joten ei tarvinnut sahailla & suolistaa niitä alkuperäisiä H7-adaptereita. Dealeri taisi sitä kirota. Samalla selvisi, että jos lisäpitkän hehku palaa (toinen ballasti tilttasi, vaihtui takuuseen), ei myöskään ajovalon pitkä toimi. Solenoidi vetää mutta saman tien vapauttaa ja vain lyhyt valo jää palamaan. Mikähän logiikka siinä on?
Jos tietäisin, millainen savotta tuosta tuli, tekisinkö uudestaan? En välttämättä. Ainakaan en alkaisi tekemään sitä kenellekään ihan pikkukummassa.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 01.4.2021 7:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 2
Ja sitten viimeiset kuulumiset oikean etujousitolpan kanssa...
Ensimmäinen tolppa asennettiin siis syyskuussa. Se alkoi syödä sisäänsä suojakumia, joka repesi. Joulun alla tilalle vaihdettiin uusi ja sen jälkeen ko. nurkasta alkoi kuulua napsahtelua, kun rattia käänteli (n. 10 napsausta linkusta linkkuun). Nyt auto on ollut pitkälti ajamatta mutta aina kun olen käynyt mutkan, on napsunta tympäissyt. Nyt se saavutti huipun ja varasin tarkistusajan.
211:ssähän iskari ei käänny niin kuin MacPherson-tyylisissä jousituksissa. Se kuitenkin liikkuu eteen- ja taaksepäin, kun rattia kääntää ja jonkin verran sivusuunnassa jouston mukaan. Tämän tolpan nivel ilmeisesti takerteli ja tötterö menee taas vaihtoon. Itsellä loppui luotto Arnottiin, joten sovittiin korjaamon kanssa, että tilataan Bilstein ja maksan niiden erotuksen. Toivottavasti sillä alkaa nurkka toimia. Samalla pitäisi alkaa henkisesti varautua siihen, että vasemman tolpan kilometrit tulevat täyteen...
t.
Risto
Ensimmäinen tolppa asennettiin siis syyskuussa. Se alkoi syödä sisäänsä suojakumia, joka repesi. Joulun alla tilalle vaihdettiin uusi ja sen jälkeen ko. nurkasta alkoi kuulua napsahtelua, kun rattia käänteli (n. 10 napsausta linkusta linkkuun). Nyt auto on ollut pitkälti ajamatta mutta aina kun olen käynyt mutkan, on napsunta tympäissyt. Nyt se saavutti huipun ja varasin tarkistusajan.
211:ssähän iskari ei käänny niin kuin MacPherson-tyylisissä jousituksissa. Se kuitenkin liikkuu eteen- ja taaksepäin, kun rattia kääntää ja jonkin verran sivusuunnassa jouston mukaan. Tämän tolpan nivel ilmeisesti takerteli ja tötterö menee taas vaihtoon. Itsellä loppui luotto Arnottiin, joten sovittiin korjaamon kanssa, että tilataan Bilstein ja maksan niiden erotuksen. Toivottavasti sillä alkaa nurkka toimia. Samalla pitäisi alkaa henkisesti varautua siihen, että vasemman tolpan kilometrit tulevat täyteen...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 3 ynnä muuta
Mulla olis kanssa CL:ssä projektorihommia suunnitteilla, mutta puskurin irroittaminen on ahdistanut. Toihan voiskin toimia jos pääsis sen poskiruuvin irroittamaan jotenkin siitä välistä puskuria vähän raottamalla. Pitääpä tutkia.
Hyvää työtä sulla.
Hyvää työtä sulla.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 3 ynnä muuta
Tämän verran piti "raottaa". Eli periaatteessa sama kuin irrotus muttei tarvinnut purkaa toista puolta (kuskin puolella vielä parkkitutkan ja lohkolämppärin johdot).
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 3 ynnä muuta
Termos!
Autokuume taas nosti päätään, joten kävin ajamassa yhden Lexus GS 450h:n. Tuossa oli varusteet paremmin kohdillaan kuin aiemmin ajetussa. Tässä oli jopa tuulilasinäyttö, jossa näkyi nopeus numeroina. Siihen on jotenkin Cinquecentossa tottunut ja normimallin GS:ssä tuota ei saa mittaristoon. Pari pikku vikaa siinä oli (ratti vinkui nurkka-ajossa – liekö ollut läpivientikumi, ja pientä tärinää jarruttaessa). Molemmat oisi liike luvannut laittaa. Jos nykyistä ei olisi alla, oisi se voinut jäädä käsiin. Jotenkin jäi kuitenkin fiilis, että 22k€:n välirahalla ei välttämättä niin paljon parempaa autoa oisi saanut. Oisihan se ollut 9 vuotta tuoreempi mutta en hirveästi löytänyt tietoa, mikä Lexuksen hybridiakkujen kesto on kymmenen vuotta ja sitä vanhemmissa autoissa. Lisäksi edelleen rasittaa, ettei Toyotan sukuisissa autoissa saa vakionopeussäätimen nopeutta säädettyä kuin 5 km/h -pykälissä.
No. Mitä tein? Teetätin Mersuun ilmastointihuollon, kun dealer sitä mainosti ja tilasin tämän:
Jos oikea puoli on jo pitänyt vaihtaa, voi vasemmankin elon päivät olla luetut. Nyt ei tarvi panikoitua vaan voi vaihtaa vaikka jonakin kesälomapäivänä...
t.
Risto
Autokuume taas nosti päätään, joten kävin ajamassa yhden Lexus GS 450h:n. Tuossa oli varusteet paremmin kohdillaan kuin aiemmin ajetussa. Tässä oli jopa tuulilasinäyttö, jossa näkyi nopeus numeroina. Siihen on jotenkin Cinquecentossa tottunut ja normimallin GS:ssä tuota ei saa mittaristoon. Pari pikku vikaa siinä oli (ratti vinkui nurkka-ajossa – liekö ollut läpivientikumi, ja pientä tärinää jarruttaessa). Molemmat oisi liike luvannut laittaa. Jos nykyistä ei olisi alla, oisi se voinut jäädä käsiin. Jotenkin jäi kuitenkin fiilis, että 22k€:n välirahalla ei välttämättä niin paljon parempaa autoa oisi saanut. Oisihan se ollut 9 vuotta tuoreempi mutta en hirveästi löytänyt tietoa, mikä Lexuksen hybridiakkujen kesto on kymmenen vuotta ja sitä vanhemmissa autoissa. Lisäksi edelleen rasittaa, ettei Toyotan sukuisissa autoissa saa vakionopeussäätimen nopeutta säädettyä kuin 5 km/h -pykälissä.
No. Mitä tein? Teetätin Mersuun ilmastointihuollon, kun dealer sitä mainosti ja tilasin tämän:
Jos oikea puoli on jo pitänyt vaihtaa, voi vasemmankin elon päivät olla luetut. Nyt ei tarvi panikoitua vaan voi vaihtaa vaikka jonakin kesälomapäivänä...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Terve!
Taas hoksin kesäkelien tultua, että ilmastointi "mouruaa", kun se on päällä. Kaiketi liittyy jotenkin pumppuun, koska ääni vaihtelee kierrosten mukaan ja myös sen mukaan kuinka kylmää tarvitaan. Wanhoissa wehkeissähän on pumppu magneettiventtiilillä ja sitä suositellaan käytettäväksi päällä aina silloin tällöin, jotta pumppu saisi voitelua. En ole tämän kanssa jaksanut napsutella sitä talvella päälle, koska oletuksena muuttuvatilavuuksinen pumppu pyörii koko ajan ja lisäksi se näyttää käyvän päällä "joka käynnistyksessä". Ainakin kosteahkoilla plussakeleillä hoksii, että vähän matkaa ajettua, ikkunat alkavat huurtua, koska kylmäkennolle kertynyt kondenssivesi höyrystyy ja tulee sisälle ikkunoihin.
Pumppu on vaihdettu -13, joten ei se ole auton ikäinen. Kasvihuonekaasujakaan ei ollut hävinnyt 5 vuoden aikana kuin n. 10g. Pitää seurata. Voisihan sitä käyttää hihnan irti ja pyöritellä, miltä pumppu (ja samalla muutkin apulaitteet) tuntuu.
t.
Risto
EDIT: Korjattu freonihävikki 50g -> 10g.
Taas hoksin kesäkelien tultua, että ilmastointi "mouruaa", kun se on päällä. Kaiketi liittyy jotenkin pumppuun, koska ääni vaihtelee kierrosten mukaan ja myös sen mukaan kuinka kylmää tarvitaan. Wanhoissa wehkeissähän on pumppu magneettiventtiilillä ja sitä suositellaan käytettäväksi päällä aina silloin tällöin, jotta pumppu saisi voitelua. En ole tämän kanssa jaksanut napsutella sitä talvella päälle, koska oletuksena muuttuvatilavuuksinen pumppu pyörii koko ajan ja lisäksi se näyttää käyvän päällä "joka käynnistyksessä". Ainakin kosteahkoilla plussakeleillä hoksii, että vähän matkaa ajettua, ikkunat alkavat huurtua, koska kylmäkennolle kertynyt kondenssivesi höyrystyy ja tulee sisälle ikkunoihin.
Pumppu on vaihdettu -13, joten ei se ole auton ikäinen. Kasvihuonekaasujakaan ei ollut hävinnyt 5 vuoden aikana kuin n. 10g. Pitää seurata. Voisihan sitä käyttää hihnan irti ja pyöritellä, miltä pumppu (ja samalla muutkin apulaitteet) tuntuu.
t.
Risto
EDIT: Korjattu freonihävikki 50g -> 10g.
Viimeksi muokannut Roisto, 28.6.2021 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Arvaas säpsähdinkö yhtenä aamuna kanssa tuota effektiä kun yhtäkkiä veti vieläpä tuulilasin huuruun kun yhden sillan alta ajoin Kävi heti mielessä että eikait käynyt samalla tavalla kun viime syksynä volvolla kun samassa kohdassa tapahtui tismalleen sama homma mutta sillä erotuksella että volvosta meni silloin lämppärin kenno
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Voin kuvitella, että sulkijalihas vähän kiristyy, jos tosiaan on moinen tilanne taustalla.mese300 kirjoitti: ↑27.6.2021 17:01 Arvaas säpsähdinkö yhtenä aamuna kanssa tuota effektiä kun yhtäkkiä veti vieläpä tuulilasin huuruun kun yhden sillan alta ajoin Kävi heti mielessä että eikait käynyt samalla tavalla kun viime syksynä volvolla kun samassa kohdassa tapahtui tismalleen sama homma mutta sillä erotuksella että volvosta meni silloin lämppärin kenno
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Onko pumpessa öljyä tarpeeksi?Roisto kirjoitti: ↑27.6.2021 10:17 Terve!
Taas hoksin kesäkelien tultua, että ilmastointi "mouruaa", kun se on päällä. Kaiketi liittyy jotenkin pumppuun, koska ääni vaihtelee kierrosten mukaan ja myös sen mukaan kuinka kylmää tarvitaan. Wanhoissa wehkeissähän on pumppu magneettiventtiilillä ja sitä suositellaan käytettäväksi päällä aina silloin tällöin, jotta pumppu saisi voitelua. En ole tämän kanssa jaksanut napsutella sitä talvella päälle, koska oletuksena muuttuvatilavuuksinen pumppu pyörii koko ajan ja lisäksi se näyttää käyvän päällä "joka käynnistyksessä". Ainakin kosteahkoilla plussakeleillä hoksii, että vähän matkaa ajettua, ikkunat alkavat huurtua, koska kylmäkennolle kertynyt kondenssivesi höyrystyy ja tulee sisälle ikkunoihin.
Pumppu on vaihdettu -13, joten ei se ole auton ikäinen. Kasvihuonekaasujakaan ei ollut hävinnyt 5 vuoden aikana kuin n. 50g. Pitää seurata. Voisihan sitä käyttää hihnan irti ja pyöritellä, miltä pumppu (ja samalla muutkin apulaitteet) tuntuu.
t.
Risto
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
2 grammaa olivat saaneet sitä pois ja lisätty oli 15 grammaa (standardiruisku? ). Eli olisi siellä enemmän kuin kuin ennen huoltoa. Edellisellä kerralla olivat imeneet 41 ml ja lisänneet 46 ml. Eri laite selittänee g / ml -eron mutta aika vähän olivat saaneet ulos verrattuna edelliseen huoltoon.
Toisaalta jos freonia ei ollut hirveästi hävinnyt, luulisi, ettei öljyäkään ole päässyt karkuun. Hankala sen määrää lie mitata. Kaiken kaikkiaan pitäisi varmaan olla 120 ml.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Muistatkos mikä kierre sinulla oli tuolla koneen keulilla kun mittailit öljynpaineita?
EDIT: Siellähän se luki ko otti silimän kätteen ja katto tarkemmin.
M12x1.5
EDIT: Siellähän se luki ko otti silimän kätteen ja katto tarkemmin.
M12x1.5
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Termos!
Ajelinpa loman kunniaksi kotoa vanhempia katsomaan. Ei ollut valtava kiire ja liikenne virtasi suht sujuvasti, joten pöröttelin peräkärryn perässä, joka ajeli aikalailla kylttien mukaan mittarivirhe korjattuna. Matkalla oli vähän matkaa 80-rajoituksellisia tietöitä, jotka pikkuisen tiputtivat keskinopeutta ja siten myös kulutusta. Perille päästyäni hämmästyin:
Toki tuo on vain yhden siirtymän lukema ja näyttö näyttää vähän alakanttiin, mutta vähän päälle 8 l/100km ei ole paha.
Tuo näkymä oli jäänyt päälle ja seuraavalla keikalle lähtiessä mittarissa komeili alkumatkasta 25 l/100km luokan lukemia.
t.
Risto
Ajelinpa loman kunniaksi kotoa vanhempia katsomaan. Ei ollut valtava kiire ja liikenne virtasi suht sujuvasti, joten pöröttelin peräkärryn perässä, joka ajeli aikalailla kylttien mukaan mittarivirhe korjattuna. Matkalla oli vähän matkaa 80-rajoituksellisia tietöitä, jotka pikkuisen tiputtivat keskinopeutta ja siten myös kulutusta. Perille päästyäni hämmästyin:
Toki tuo on vain yhden siirtymän lukema ja näyttö näyttää vähän alakanttiin, mutta vähän päälle 8 l/100km ei ole paha.
Tuo näkymä oli jäänyt päälle ja seuraavalla keikalle lähtiessä mittarissa komeili alkumatkasta 25 l/100km luokan lukemia.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Onkos syy AC ääntelyyn selvinnyt? Itsellähän ei meinaa palata koko keksintö ja nyt ääntelyä havaittu.... Kai se jostain hajoaa ennenkuin vika löytyy. "Huokailee" tai mitä se ääni nyt on, voisi kai mouruamiseksikin sanoa. Mutta vain hetkittäin. Sanoisin että ilmastoinnista eikä tehostimesta.Roisto kirjoitti: ↑28.6.2021 17:172 grammaa olivat saaneet sitä pois ja lisätty oli 15 grammaa (standardiruisku? ). Eli olisi siellä enemmän kuin kuin ennen huoltoa. Edellisellä kerralla olivat imeneet 41 ml ja lisänneet 46 ml. Eri laite selittänee g / ml -eron mutta aika vähän olivat saaneet ulos verrattuna edelliseen huoltoon.
Toisaalta jos freonia ei ollut hirveästi hävinnyt, luulisi, ettei öljyäkään ole päässyt karkuun. Hankala sen määrää lie mitata. Kaiken kaikkiaan pitäisi varmaan olla 120 ml.
t.
Risto
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Hepskukkuu!
Sen kyllä hoksin, että tehostimen mittatikku hädin tuskin kastui. Mitään selkeää vuotokohtaa en löytänyt. Letkut & putket olivat kuivia – samoin säiliön liitokset, akselin kaula ja hammastanko. En kyllä ole moneen vuoteen tainnut tilannetta tarkistaa, joten kovin valtavaa ei hävikki ole ollut. Nyt ei ole lisäysöljyä saatavana mutta kotona minulla on purkin pohjalla varmaan sen verran, että pääsen taas tikun "asteikolle".
Tehostimen pumpun vierus on kyllä kosteana mutta se johtunee öljynsuodattimen jalan / lämmönvaihtimen tiivisteiden tihkumisesta. Onko kukaan tiivistänyt niitä M112/M113-moottoriin? Kuinka iso lie se suodatinkopassa oleva mutteri (en ole vielä saanut kaivettua testerikoneen WIS:iä auki)?
t.
Risto
Ei ole vielä selvinnyt. Tänään käytin moniurahihnaa irti ja tunnustelin hihnapyöriä. Sievästi tuntuivat pyörivän eikä isoja välyksiä tuntunut. Kylmästöintikompressorin pyörässä oli pieni "klappi", kun sitä pyöritteli eestaas. Siinähän on kaksiosainen hihnapyörä ja osien välissä kumitassut, joilla veto välittyy. Näin ilmeisesti estetään suuremmat katastrofit, jos kompressori leipoo jumiin. Klappi ei kuitenkaan tuntunut "kumiselta".AK47 kirjoitti: ↑19.7.2021 14:09 Onkos syy AC ääntelyyn selvinnyt? Itsellähän ei meinaa palata koko keksintö ja nyt ääntelyä havaittu.... Kai se jostain hajoaa ennenkuin vika löytyy. "Huokailee" tai mitä se ääni nyt on, voisi kai mouruamiseksikin sanoa. Mutta vain hetkittäin. Sanoisin että ilmastoinnista eikä tehostimesta.
Sen kyllä hoksin, että tehostimen mittatikku hädin tuskin kastui. Mitään selkeää vuotokohtaa en löytänyt. Letkut & putket olivat kuivia – samoin säiliön liitokset, akselin kaula ja hammastanko. En kyllä ole moneen vuoteen tainnut tilannetta tarkistaa, joten kovin valtavaa ei hävikki ole ollut. Nyt ei ole lisäysöljyä saatavana mutta kotona minulla on purkin pohjalla varmaan sen verran, että pääsen taas tikun "asteikolle".
Tehostimen pumpun vierus on kyllä kosteana mutta se johtunee öljynsuodattimen jalan / lämmönvaihtimen tiivisteiden tihkumisesta. Onko kukaan tiivistänyt niitä M112/M113-moottoriin? Kuinka iso lie se suodatinkopassa oleva mutteri (en ole vielä saanut kaivettua testerikoneen WIS:iä auki)?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
WIS:ssä ei mainittu kokoa. Pitänee varmistaa, että mukana on ainakin 30 mm ja siitä pari kokoa ylöspäin, kun noita tiivisteitä alkaa vaihtaa. Ohjeiden mukaan pitäisi olla aika kivuton homma (vrt. kurahaara ) – lämmönvaihtimen pikku pultit ja pohjan ISO pultti auki ja sitten sen pitäisi jo irrota. Ei tarvi edes laskea nesteitä, koska lämmönvaihdin jää paikoilleen.Roisto kirjoitti: ↑20.7.2021 20:39 Tehostimen pumpun vierus on kyllä kosteana mutta se johtunee öljynsuodattimen jalan / lämmönvaihtimen tiivisteiden tihkumisesta. Onko kukaan tiivistänyt niitä M112/M113-moottoriin? Kuinka iso lie se suodatinkopassa oleva mutteri (en ole vielä saanut kaivettua testerikoneen WIS:iä auki)?
Jalan alatiivisteen numero on 1121840061 ja lämmönvaihtimen tiivisteet: 1121840261 & 1121840361.
EDIT:
Okei. Enpä oisi arvannut, että oisi ihan 46-millinen. Pitääpä käydä Puuilon tai vastaavan kautta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Roiston Cinquecento – Etuiskari osa 3 ynnä muuta
Missäs tässä on niitä ns. piiloruuveja, mitkä pitää huomioida ennen kuin alan repimään niin että särkyy
Ja näenkö oikein, onko tuossa etulikasuojaan kiinnityksessä sellaisia klipsejä, mitkä pitää painella auki jostakin suunnasta ja sitten kammeta puskuria ulospäin ?
Jostakinhan vois löytyä videokin purkuun tms. vastaava kuvitus
Ahah Riston kuva ei pysynytkään lainauksessa mukana
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Terve!
Puskurissa ei hirveästi ole piiloruuveja. Ylhäällä ja alhaalla on pari kiinnityspulttia ja yläpuolella lisäksi pari säätöpulttia. Nuo klipsit eivät ole perinteisiä klipsejä vaan jonkinmoisia kohdistusnappuloita. Puskuri kiinnittyy lokariin välikappaleella, joka puristaa ne yhteen. Se paljastuu, kun ottaa etummaisen sisälokarin irti. Siinä on yksi ruuvi, joka pitää löysyttää / irrottaa ja sitten kiinnikettä vedetään taaksepäin, jolloin se irtoaa. Takaisin laitto on vähän kinkkisempi, varsinkin oikealla puolella. Tämän näköinen hässäkkä:
t.
Risto
Puskurissa ei hirveästi ole piiloruuveja. Ylhäällä ja alhaalla on pari kiinnityspulttia ja yläpuolella lisäksi pari säätöpulttia. Nuo klipsit eivät ole perinteisiä klipsejä vaan jonkinmoisia kohdistusnappuloita. Puskuri kiinnittyy lokariin välikappaleella, joka puristaa ne yhteen. Se paljastuu, kun ottaa etummaisen sisälokarin irti. Siinä on yksi ruuvi, joka pitää löysyttää / irrottaa ja sitten kiinnikettä vedetään taaksepäin, jolloin se irtoaa. Takaisin laitto on vähän kinkkisempi, varsinkin oikealla puolella. Tämän näköinen hässäkkä:
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Pieni on se tehostimen tankki. Pari kulausta kaadoin öljyä ja nyt meni jo yli maksimin. Siellä ei siis ole hirveän suurta vuotoa, jos sitä jonnekin hukkuukin. Pitänee jollain pienellä lääkeruutalla imaista pois muutama mililitra. Joka tapauksessa tehostinöljyn lotrauksella ei ollut vaikutusta mouruamiseen.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Kiitti !Roisto kirjoitti: ↑26.7.2021 11:16 Terve!
Puskurissa ei hirveästi ole piiloruuveja. Ylhäällä ja alhaalla on pari kiinnityspulttia ja yläpuolella lisäksi pari säätöpulttia. Nuo klipsit eivät ole perinteisiä klipsejä vaan jonkinmoisia kohdistusnappuloita. Puskuri kiinnittyy lokariin välikappaleella, joka puristaa ne yhteen. Se paljastuu, kun ottaa etummaisen sisälokarin irti. Siinä on yksi ruuvi, joka pitää löysyttää / irrottaa ja sitten kiinnikettä vedetään taaksepäin, jolloin se irtoaa. Takaisin laitto on vähän kinkkisempi, varsinkin oikealla puolella. Tämän näköinen hässäkkä:
t.
Risto
Tulostin talteen tulevaisuuteen.
Minullahan vasen se p---ka umpio
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Eipä kestä. Löytyi näköjään netistä kuvallinenkin ohje. Kannattaa pistää sekin talteen.650000tuttavuus kirjoitti: ↑26.7.2021 15:57 Kiitti !
Tulostin talteen tulevaisuuteen.
Minullahan vasen se p---ka umpio
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Mouruaminen tuntuu vaan pahenevan. Kerran tuntui, ettei kylmäntuotto meinannut loppua, vaikka AC-Off oli päällä. Meinasi kylmä tulla.
Ääni loppuu, kun ilmastoinnin paneelin 0-napista napsauttaa koko systeemin kylmäksi. Benzworldiltä löytyi ohje ilmastoinnin ohittamiseen lyhyemmällä hihnalla. Moun CL:n hihnapyörän asentaja ei ollut ilmeisesti lukenut tuota dokkaria. Siellä selitettiin kädestä pitäen, miten ne kumiluntikat pitää kasata hihnapyörälle.
Kävin hihnan jo Motonetistä – pitää heittää paikoilleen ja kuulostella. Joka tapauksessa, tiistaille oisi varattu paja-aikakin, jos siellä voivat varmistaa, meneekö kompura vaihtoon.
t.
Risto
Ääni loppuu, kun ilmastoinnin paneelin 0-napista napsauttaa koko systeemin kylmäksi. Benzworldiltä löytyi ohje ilmastoinnin ohittamiseen lyhyemmällä hihnalla. Moun CL:n hihnapyörän asentaja ei ollut ilmeisesti lukenut tuota dokkaria. Siellä selitettiin kädestä pitäen, miten ne kumiluntikat pitää kasata hihnapyörälle.
Kävin hihnan jo Motonetistä – pitää heittää paikoilleen ja kuulostella. Joka tapauksessa, tiistaille oisi varattu paja-aikakin, jos siellä voivat varmistaa, meneekö kompura vaihtoon.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa
Sanoitko joskus että tähän ln se jo joskus vaihdettu? Kovin olisi lyhytikäinen.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i