C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Kyseessä on tämän näköinen museorekisteröity harrasteauto. Väri on Byzanzgold (422) mikä on luonnossa auringonpaisteessa hyvin lähellä kuparin väriä.
Jatkan naapurifoorumilla aloittamaani säiettä täällä kun on paremmin tilaa kuville tarinan tueksi.
Säikeen alkuosa löytyy täältä
https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=207676
Jatkan naapurifoorumilla aloittamaani säiettä täällä kun on paremmin tilaa kuville tarinan tueksi.
Säikeen alkuosa löytyy täältä
https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=207676
Viimeksi muokannut Sharedoc, 27.10.2020 17:56. Yhteensä muokattu 17 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Korimalli C107 SLC on sisarmalli paljon tunnetummalle ja enemmän valmistetuille avoautolla, eli roadster SL R107. Autoilla on suuri ero paitsi katossa myös alustan akselivälissä mikä on SLCssä hämmästyttävän pitkä 282 cm mikä tekee autosta matalan näköisen. Myös pilariton sivuikkunarakenne korostaa auton pituutta. SLC on mersun tuotannossa varsin agressiivisen näköinen muotoilultaan ja on kestänyt aikaa varsin hyvin. Jopa vanhojen bemareiden tapaan väärään suuntaan kallellaan oleva keulan etureuna sulautuu muotoon. Sensijaan A-pilari on nykyaikaiseen tapaan varsin viisto verrattuna esimerkiksi W114 coupeen jonka kanssa 107 jakaa paljon alustaratkaisuja ja teknisiä komponentteja. Takaikkuna on barracudamaisen pyöreä ja C-pilari on paksu ja rivoitettu tasapainottamaan pitkää keulaa. Takalokasuojan osittain peittämä takarengas on nirvanaa nykypäivän stancea arvostavalle silmälle. Ehdottamasti tyylikkäimpiä takalokasuojia mitä löytyy yleensä mistään. Vanteet ovat 15” kaivonkannet jotka ovat autoon hyvin sopivat mutteivät mitenkään säväytä. 16-tuumaiset vanteet olisivat näyttävämmät.
Sisustuksessa huomiollepantavaa on iso neliönmuotoinen lämmityssäätimien taustalevy joka muotoiluelementtinä nousee vielä dominoivammaksi W116 sarjassa. Sisäverhoilun nahkan väriä en ole vielä tunnistanut varmuudella mutta lähimpänä on Bambus (267). Radio on Becker Mexico.
Sisustuksessa huomiollepantavaa on iso neliönmuotoinen lämmityssäätimien taustalevy joka muotoiluelementtinä nousee vielä dominoivammaksi W116 sarjassa. Sisäverhoilun nahkan väriä en ole vielä tunnistanut varmuudella mutta lähimpänä on Bambus (267). Radio on Becker Mexico.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 26.10.2020 6:55. Yhteensä muokattu 31 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
SLC on aivan tuore hankinta joten sen läpikäynti on vielä kesken. Yksi suurimmista tiedossa olevista ongelmista liittyy tyhjäkäyntiin kylmänä joka on aivan liian isolla. Tyhjäkäyntiä säätelee lisäilmaluisti jonka irroitin ja purin jo aiemmin säikeessä YouTubesta löytämieni ohjeiden perusteella.
Kasasin lisäilmaluistin ja testasin sen toiminnan kuumalla vedellä. Näyttää toimivan. Säädin maksimivirtausta pienemmäksi kääntämällä piippua runkoon nähden.
Piipun asennosta johtuen vanha kovettunut liitosputki ei enää taittunut tarvittavalla mutkalle joten täytyy käydä hakemassa uusi pitempi letkun pätkä siihen. Letku on sisähalkaisijalta 20 millistä.
Kasasin lisäilmaluistin ja testasin sen toiminnan kuumalla vedellä. Näyttää toimivan. Säädin maksimivirtausta pienemmäksi kääntämällä piippua runkoon nähden.
Piipun asennosta johtuen vanha kovettunut liitosputki ei enää taittunut tarvittavalla mutkalle joten täytyy käydä hakemassa uusi pitempi letkun pätkä siihen. Letku on sisähalkaisijalta 20 millistä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 24.10.2020 18:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Löytyi muutama kummajainen konehuoneesta. Paisarin letku oli vedetty väärin ilmansuodattimen kopan alta ja kanitti selvästi. Yksi sytytustulpan johto on eri värinen kuin muut.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 23.10.2020 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Motonetistä löytyi 19mm silikoniputkea joka sopii hyvin imuputkeksi. Koska tarvittava letkupätkä on lyhyt ja kaartuu voimakkaasti on vaarana että putkeen tulee jyrkkä taite minkä estämiseksi vedin putken sisään metallilankakierrettä joka on peräisin 28 mm vesiletkusta. Jouduin käsin kiertämään kierrettä tiukemmaksi että sain vedettyä sen putken sisään.
Uudella imuputkella lisäilmaluistin lähti pelaamaan hyvin, sillä tyhjäkäynti on hieman liiankin pienellä nyt eli joutui noin -2 lämpötilassa noin minuutin tukemaan tyhjäkäyntiä kaasupolkimella ennenkuin alkoi pysyä tyhjäkäynnillä omin avuin. Täytyy jonkin aikaa kerätä kokemusta eri tilanteissa miten toimii ennenkuin säädän luistin uudestaan.
En nyt käyttänyt autoa sen enempää koska autossa on jossain polttoainevuoto kun haisee jatkuvasti bensalle.
Polttoainevuotoa on tarkoitus alkaa taklaamaan polttoainesäiliöltä päin alkaen kunhan tilaamani muotoon prässätyt polttoaineletkut saapuvat.
Uudella imuputkella lisäilmaluistin lähti pelaamaan hyvin, sillä tyhjäkäynti on hieman liiankin pienellä nyt eli joutui noin -2 lämpötilassa noin minuutin tukemaan tyhjäkäyntiä kaasupolkimella ennenkuin alkoi pysyä tyhjäkäynnillä omin avuin. Täytyy jonkin aikaa kerätä kokemusta eri tilanteissa miten toimii ennenkuin säädän luistin uudestaan.
En nyt käyttänyt autoa sen enempää koska autossa on jossain polttoainevuoto kun haisee jatkuvasti bensalle.
Polttoainevuotoa on tarkoitus alkaa taklaamaan polttoainesäiliöltä päin alkaen kunhan tilaamani muotoon prässätyt polttoaineletkut saapuvat.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 21.10.2020 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Endoskoopin avulla toivon pystyväni tutkimaan jakoketjun ja laahainten kuntoa tarvitsematta purkaa kovin paljon tavaraa edestä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 22.10.2020 7:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Lueskelin jenkkimersufoorumeilta ja katselin YouTube-videoita liittyen M116/M117 jakoketjun venymisen tutkimiseen.
Sellainen käsitys muodostui että riittää jos pyörittää konetta kuningaspultista myötäpäivään kunnes apparin puolen nokka-akselin pää on kohdistusmerkissä ja sen jälkeen lukee sytytyksen ajoitusmerkistä kampiakselin hihnapyörältä ketjun venymään suoraan numeerisena.
Kuskin puolen ajoitusmerkki on ylimääräistä tietoa jota ei oikeastaan tarvita muuhun kuin varmistamaan että jako ei ole hypännyt. Näinollen sitä ei edes tarvita tässä kunnon arviointivaiheessa.
Aion kokeilla ensiksi endoskoopin kanssa pystyykö sillä näkemään apparin puolen nokka akselin ajoitusmerkin purkamatta venttiilikoppaa. Jos pystyy niin silloin ketjun venymään mittaus olisi tosi helppo, ei tarvitsisi purkaa mitään.
Toinen epävarmuus liittyy kuinka helposti konetta pystyy pyörittämään kuningaspultista sytytystupppia irroittamatta ja saako kuningaspulttiin kiinni pitkävartista hylsyräikkää. Joutuuko viskoropelin irroittamaan pois tietä? Koneen pyörittäminen saattaisi onnistua myös ohjaustehostimen pumpun akselin mutterista jos remmi vaan pitää tarpeeksi.
Jos ajoitusmerkkiä ei näe endoskopilla, sitten täytyy purkaa venttiilikoppa edestä. Se ei sinänsä ole iso homma mutta parempi jos sitäkään ei tarvisi tehdä. Todennäköisesti silloin tarvitsee myös uuden tiivisteen kopalle jota minulla ei ole hommattuna.
Sellainen käsitys muodostui että riittää jos pyörittää konetta kuningaspultista myötäpäivään kunnes apparin puolen nokka-akselin pää on kohdistusmerkissä ja sen jälkeen lukee sytytyksen ajoitusmerkistä kampiakselin hihnapyörältä ketjun venymään suoraan numeerisena.
Kuskin puolen ajoitusmerkki on ylimääräistä tietoa jota ei oikeastaan tarvita muuhun kuin varmistamaan että jako ei ole hypännyt. Näinollen sitä ei edes tarvita tässä kunnon arviointivaiheessa.
Aion kokeilla ensiksi endoskoopin kanssa pystyykö sillä näkemään apparin puolen nokka akselin ajoitusmerkin purkamatta venttiilikoppaa. Jos pystyy niin silloin ketjun venymään mittaus olisi tosi helppo, ei tarvitsisi purkaa mitään.
Toinen epävarmuus liittyy kuinka helposti konetta pystyy pyörittämään kuningaspultista sytytystupppia irroittamatta ja saako kuningaspulttiin kiinni pitkävartista hylsyräikkää. Joutuuko viskoropelin irroittamaan pois tietä? Koneen pyörittäminen saattaisi onnistua myös ohjaustehostimen pumpun akselin mutterista jos remmi vaan pitää tarpeeksi.
Jos ajoitusmerkkiä ei näe endoskopilla, sitten täytyy purkaa venttiilikoppa edestä. Se ei sinänsä ole iso homma mutta parempi jos sitäkään ei tarvisi tehdä. Todennäköisesti silloin tarvitsee myös uuden tiivisteen kopalle jota minulla ei ole hommattuna.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Löysin eBay.de kautta alkuperäisen 1972 SLC myyntiesitteen ja nyt tiedän mikä perusteella saksalainen valitsi autonsa värin ja sisustuksen. Näyttää että alumiinivanteet, apparin sivupeili, radion antenni, niskatuet ja sähköikkunat ovat olleet silloin lisävarusteita. Sumuvalot on ollut vakiovaruste. Mielenkiintoinen yksityiskohta on että sisäkuva on eri autosta kuin iso ulkokuva.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Tässä joitakin jakoketjun tähystyskuvia.
Ylimmästä kuvasta tunnistettavissa ketjun merkki on JWIS joka on käsittääkseni Mersun tehtaan toimittaja ja siten viittaisi että ketju on alkuperäinen marmoritiskiltä haettu alkuperäisosa. Benzworldillä jengi pitää sitä parhaana jakoketjuna.
Keskimmäisessä kuvasta näkyy ketjukiristäjän pintaa joka on kulunut vain vähän uralle. Värin perusteella ei ole vanha.
Alimmasta kuvasta näkee että ketjun rullat ovat pinnaltaan hivenen menettäneet pintakiiltoa käytössä. Lenkkien sivu ei ole paljon kulunut koska prässäyspintakuviota näkyy vielä selvästi.
Kuvien perusteella veikkaisin että jakopää on tehty alkuperäisosilla museotarkastuksen aikoihin reilu kymmenen vuotta sitten.
Ylimmästä kuvasta tunnistettavissa ketjun merkki on JWIS joka on käsittääkseni Mersun tehtaan toimittaja ja siten viittaisi että ketju on alkuperäinen marmoritiskiltä haettu alkuperäisosa. Benzworldillä jengi pitää sitä parhaana jakoketjuna.
Keskimmäisessä kuvasta näkyy ketjukiristäjän pintaa joka on kulunut vain vähän uralle. Värin perusteella ei ole vanha.
Alimmasta kuvasta näkee että ketjun rullat ovat pinnaltaan hivenen menettäneet pintakiiltoa käytössä. Lenkkien sivu ei ole paljon kulunut koska prässäyspintakuviota näkyy vielä selvästi.
Kuvien perusteella veikkaisin että jakopää on tehty alkuperäisosilla museotarkastuksen aikoihin reilu kymmenen vuotta sitten.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 23.10.2020 8:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Lueskelin lisää M116/M117 jakopääasiaa ja näyttää että kannattaa aukaista molemmat venttiilikoppakannet nokka-akselien voitelun tarkastamiseksi.
Tilasin eBay.de kautta venttiilikoppien tiivisteet (Swag) ja nokka-akseleiden muoviset öljyohjurit (Febi). Tulevat virolaiselta ja latvialaiselta toimittajilta.
Kokonaisuutena tilanne jakopään suhteen on hyvä koska tähystyksen perusteella siellä on hyväkuntoiset palikat. Lykkään ketjun venymisen mittauksen myöhemmäksi nokka-akselin voitelun tarkastuksen yhteyteen. Myöskään lokilämmittimen hankintaan ei ole enää painetta koska tätä konetta voi huoletta startata kylmänäkin.
Tilasin eBay.de kautta venttiilikoppien tiivisteet (Swag) ja nokka-akseleiden muoviset öljyohjurit (Febi). Tulevat virolaiselta ja latvialaiselta toimittajilta.
Kokonaisuutena tilanne jakopään suhteen on hyvä koska tähystyksen perusteella siellä on hyväkuntoiset palikat. Lykkään ketjun venymisen mittauksen myöhemmäksi nokka-akselin voitelun tarkastuksen yhteyteen. Myöskään lokilämmittimen hankintaan ei ole enää painetta koska tätä konetta voi huoletta startata kylmänäkin.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Etsin moottorin päältä mahdollisia bensavuotoja. Sellaisia ei löytynyt ja kaikki letkut näytti olevan hyvässä kunnossa.
Ohessa kuva yhdestä prässätystä suutinletkusta joka näyttää suhteellisen uudelta. Suuttimeen rungossa numeroja on juuri ja juuri luettavissa (50 034 060 771) mutta numeroilla ei näytä olevan yhteyttä mersun osanumeroon eikä Boschin suuttimen tyyppinumeroihin. Alkuperäisiä suuttimet on ainakin kolmella Mersun numerolla, hinnat kovia 240-290 eur/kappale. Ulkonäöltään autossa olevat suuttimet ovat identtiset alkuperäisten kanssa. Täytyy vielä katsoa löytyykö tyyppinumeroa jostain muualta suuttimen rungosta.
Suuttimen sähköliittimen suojakumit (1280703012) ovat vaihtelevassa kunnossa. Osassa ok kuten alempana, osassa eivät yllä ihan kauluksen yli kuten ylemmässä. Yhdessä suuttimessa puuttuu suoja kokonaan. Kumeja löytyi vielä hintaan 14-27 eur kappale.
Ilmanpuhdistinkopan alatiiviste (A0010942580) on revennyt. Sitä löytyy vielä hyvin eikä ole kallis 7-8 eur.
Ohessa kuva yhdestä prässätystä suutinletkusta joka näyttää suhteellisen uudelta. Suuttimeen rungossa numeroja on juuri ja juuri luettavissa (50 034 060 771) mutta numeroilla ei näytä olevan yhteyttä mersun osanumeroon eikä Boschin suuttimen tyyppinumeroihin. Alkuperäisiä suuttimet on ainakin kolmella Mersun numerolla, hinnat kovia 240-290 eur/kappale. Ulkonäöltään autossa olevat suuttimet ovat identtiset alkuperäisten kanssa. Täytyy vielä katsoa löytyykö tyyppinumeroa jostain muualta suuttimen rungosta.
Suuttimen sähköliittimen suojakumit (1280703012) ovat vaihtelevassa kunnossa. Osassa ok kuten alempana, osassa eivät yllä ihan kauluksen yli kuten ylemmässä. Yhdessä suuttimessa puuttuu suoja kokonaan. Kumeja löytyi vielä hintaan 14-27 eur kappale.
Ilmanpuhdistinkopan alatiiviste (A0010942580) on revennyt. Sitä löytyy vielä hyvin eikä ole kallis 7-8 eur.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Jatkoin lämmityskäytön tyhjäkäynnin säätöä lisäilmaluistin piippua kiertämällä eri asentoihin. Edellisellä yrityksellä meni tyhjäkäynti liian pienelle, nyt sain säädettyä 1200 kierrokselle mikä on jo aika hyvä. Sain alkuperäisen imuputkenkin asennettua paikalleen mutta se oli niin kovettunut että siihen tuli pieniä pykimiä kuin asensin sen mutkalle. Imuputken (A1160940191) saa vielä Baijerin taksien varaosaputiikista (Bayer Taxi-Einkauf Schißlbauer GmbH). Tilasin putken, ilmansuodattimen kopan alatiivisteen ja 2 kpl suuttimen sähköliittimen suojakumia, rahteineen vajaa 80 eur.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Joitakin pieniä huoltotoimia tuli myös tehtyä tänään osana vastaaonottotarkastusta.
- Pissapoika ei toiminut. Letku oli irti pumpun lähtöpuolelta. Liitos oli tiukka joten ihmetyttää miten se oli voinut irrota. Onko jotain purettu ja siinä yhteydessä letku jouduttu irroittamaan ja unohtunut sitten kiinnittää?
- Laturin remmi oli löysällä mutta itse remmi näyttää hyväkuntoiselta. Laturin kiinnitys vaikuttaa vähän huteralta, ikäänkuin läpivienti olisi kulunut väljäksi. Kiristin laturin remmin. Täytyy seurata pysyykö remmi kireällä.
- Kuskin oven saranat ja/tai liikkeenrajoitin ääntävät ovea liikutettaessa. Voitelin yläsaranan ja likkkeenrajoittimen öljyllä ja se auttoi jonkinverran. Alasaranaa en pystynyt voitelemaan kun auto oli tallissa niin lähellä seinää etten yltänyt alasaranaan käytössä olleella pienöljypullolla.
Joitakin sisustuksen puuttuvia osia on tullut mutta vielä asentamatta
- istuinten kromatut sivusomisteet koko setti. Täytyy verrata myyntiesitteen kuviin vielä
- hansikaslokeron kiinnityksen muoviniitit
- kuskin ovenkahvan pieni vinoneliön muotoinen peitelevy.
- Pissapoika ei toiminut. Letku oli irti pumpun lähtöpuolelta. Liitos oli tiukka joten ihmetyttää miten se oli voinut irrota. Onko jotain purettu ja siinä yhteydessä letku jouduttu irroittamaan ja unohtunut sitten kiinnittää?
- Laturin remmi oli löysällä mutta itse remmi näyttää hyväkuntoiselta. Laturin kiinnitys vaikuttaa vähän huteralta, ikäänkuin läpivienti olisi kulunut väljäksi. Kiristin laturin remmin. Täytyy seurata pysyykö remmi kireällä.
- Kuskin oven saranat ja/tai liikkeenrajoitin ääntävät ovea liikutettaessa. Voitelin yläsaranan ja likkkeenrajoittimen öljyllä ja se auttoi jonkinverran. Alasaranaa en pystynyt voitelemaan kun auto oli tallissa niin lähellä seinää etten yltänyt alasaranaan käytössä olleella pienöljypullolla.
Joitakin sisustuksen puuttuvia osia on tullut mutta vielä asentamatta
- istuinten kromatut sivusomisteet koko setti. Täytyy verrata myyntiesitteen kuviin vielä
- hansikaslokeron kiinnityksen muoviniitit
- kuskin ovenkahvan pieni vinoneliön muotoinen peitelevy.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Autossa oli ostaessa ominaisuus että ajoittain startti jää pyörimään moottorin mukana kunnes vaihdevipua käyttää P-asennossa jolloin startti vapautuu. Ominaisuuden kuulee kyllä rohinasta. Myyjä kertoi että ominaisuus oli tullut kun autoon oli vaihdettu uusi starttimoottori jossain pajalla.
Todennäköisesti startin hammasratas ei liiku tarpeeksi taakse irrotakseen vetolevyn hammastuksesta. Vapautuminen kytkeytyy vaihdekepin asentoon siten että turbiini rytkäyttää vetolevyä kun automaattilaatikon P-vaihde kytketään, jolloin hammasratas irtoaa vetolevystä.
Olen miettinyt mistä tämä voisi johtua ja luulen keksineensä selityksen. Vaikuttaa siltä että startin asennuksessa on jäänyt millin paksuinen pelti (A1161510252) pois välistä. Pelti näkyy kuvassa oikeassa alareunassa numerolla 23. Täytyy käyttää startti irti ja tarkistaa onko startti oikeanlainen ja onko pelti välissä.
Todennäköisesti startin hammasratas ei liiku tarpeeksi taakse irrotakseen vetolevyn hammastuksesta. Vapautuminen kytkeytyy vaihdekepin asentoon siten että turbiini rytkäyttää vetolevyä kun automaattilaatikon P-vaihde kytketään, jolloin hammasratas irtoaa vetolevystä.
Olen miettinyt mistä tämä voisi johtua ja luulen keksineensä selityksen. Vaikuttaa siltä että startin asennuksessa on jäänyt millin paksuinen pelti (A1161510252) pois välistä. Pelti näkyy kuvassa oikeassa alareunassa numerolla 23. Täytyy käyttää startti irti ja tarkistaa onko startti oikeanlainen ja onko pelti välissä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Kuskin oven sisäkahvan puuttunut detalji on pieni kromattu muovinen peitelevy joka nyt kiinnitettynä paikalleen.
Hansikaslokeron asennus: ensiksi lampun kytkeminen kojelaudan alta löytyneeseen vapaaseen johtopariin.
Sitten sisäkotelon asetus hollille ja kiinnitys muoviniiteillä. Aikamoinen ähellys oli saada muoviniittejä asennusreikiin ja samalla sisäkotelo oikeni hieman. Täydellinen fitti se ei ole.
Kiinnitin myös apparin istuimen kokonaan puuttuvan sivusomisteen, mutta en saanut sitä aivan kohdalleen enkä uskaltanut käyttää voimaa ettei vaan säry. Täytyy irroittaa toisen puolen alkuperäinen somiste ja verrata kiinnitystä onko se samanlainen.
Hansikaslokeron asennus: ensiksi lampun kytkeminen kojelaudan alta löytyneeseen vapaaseen johtopariin.
Sitten sisäkotelon asetus hollille ja kiinnitys muoviniiteillä. Aikamoinen ähellys oli saada muoviniittejä asennusreikiin ja samalla sisäkotelo oikeni hieman. Täydellinen fitti se ei ole.
Kiinnitin myös apparin istuimen kokonaan puuttuvan sivusomisteen, mutta en saanut sitä aivan kohdalleen enkä uskaltanut käyttää voimaa ettei vaan säry. Täytyy irroittaa toisen puolen alkuperäinen somiste ja verrata kiinnitystä onko se samanlainen.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 24.10.2020 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Laturista puuttuu kuin puuttuukin välipelti. Välilevyä saa Baijerin taksivaraosaputiikista 2,40 eur hintaan mutta se joutuu odottamaan seuraavaa isompaa tilauserää. Laturi on tehdaskunnostettu aito Bosch 0001314018.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Antenneja autossa on kaksi, molemmat kuskin puolella, toinen edessä ja toinen takana. Etuantenni näyttää ehjältä mutta moottoriantenni ei nouse ja radiosta kuuluu huonosti asemat. Taka-antenni näyttää katkenneen ja tulee vaatimaan korjausta. Joko siirtää etuantenni taakse ja peittaa etuantennin reikä tai sitten poistaa taka-antenni ja peittää reikä. Jälkimmäinen olisi helpompi toteuttaa. Täytyy katsoa mainoskuvista kumpi pää on tehtaan radioissa käytössä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 25.10.2020 18:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Tutkinut mersun sisustusnahkojen värejä 70-luvulta korisarjat 107, 116 ja 123. Tähän astisen etsinnän perusteella lähinnä vastaava mersun nahka istuinten väriä on Bambus 267.
Nahkoja löytyy täältä https://107doc.de/mb-107-ersatzteile-se ... .75-mb-107
Nahkoja löytyy täältä https://107doc.de/mb-107-ersatzteile-se ... .75-mb-107
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Auto on tyyppikilven SA-koodi merkinnän 531 perusteella varustettu jo tehtaalla Hirschmann-automaattiantennilla. Tieto SA-koodeista ja vastaavista Hirschmann-antenneista löytyy täältä http://www.astralsilber.de/becker/becker.htm.
Autossa olevasta Becker Mexico - stereoradio-kasettisoittimesta kuva alla. Etulevystä on pieni pala lohkennut vasen alakulma. Täytyy katsoa jos eBaystä löytyisi parempi etulevy. Sen alla on ilmoitus jossa jenkkilän 1972 Becker mallisto, siinä ylin vasemmalla on identinen auton soittimen kanssa.
———————-
Ohessa kuva taka-antennista tavaratilan puolella. Näyttäisi olevan ihan perusantenni josta kaapeli on kiskottu poikki. Olisikohan tämä jälkiasennus?
————————
Etuantennin runko täytyi käydä kuvaamassa endoskoopilla koska en keksinyt miten päästä käsiksi antenniin irroittamatta etulokasuojaa. Kyseessä on moottoriantenni ja sinne menee sähköjohdot. Täytyy katsella Hirschmannin antennien kuvia jos löytyisi sieltä. Ei löytynyt saman näköistä Hirschmannilta joten kyseessä on varmaan tarvikeantenni. Täytyy nyt katsoa onko antennin virtajohdot kytketty oikein ja sulake ehjä. Jos niissä ei ole vikaa täytyy antenni purkaa esiin ja katsoa mitä tehtävissä vai täytyykö vaihtaa aitoon Hirschmanniin. Kuskin etulokasuoja on Hirschmannin antennille suositeltu asennuspaikka 107-korisarjassa.
Autossa olevasta Becker Mexico - stereoradio-kasettisoittimesta kuva alla. Etulevystä on pieni pala lohkennut vasen alakulma. Täytyy katsoa jos eBaystä löytyisi parempi etulevy. Sen alla on ilmoitus jossa jenkkilän 1972 Becker mallisto, siinä ylin vasemmalla on identinen auton soittimen kanssa.
———————-
Ohessa kuva taka-antennista tavaratilan puolella. Näyttäisi olevan ihan perusantenni josta kaapeli on kiskottu poikki. Olisikohan tämä jälkiasennus?
————————
Etuantennin runko täytyi käydä kuvaamassa endoskoopilla koska en keksinyt miten päästä käsiksi antenniin irroittamatta etulokasuojaa. Kyseessä on moottoriantenni ja sinne menee sähköjohdot. Täytyy katsella Hirschmannin antennien kuvia jos löytyisi sieltä. Ei löytynyt saman näköistä Hirschmannilta joten kyseessä on varmaan tarvikeantenni. Täytyy nyt katsoa onko antennin virtajohdot kytketty oikein ja sulake ehjä. Jos niissä ei ole vikaa täytyy antenni purkaa esiin ja katsoa mitä tehtävissä vai täytyykö vaihtaa aitoon Hirschmanniin. Kuskin etulokasuoja on Hirschmannin antennille suositeltu asennuspaikka 107-korisarjassa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 26.10.2020 15:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Tässä klassikkovanteita, jotka voisivat sopia tyyliin. Ensin Lorinser kaivonkansi, joka näyttää hillityn tyylikkäältä korostaen takalokasuojan louveria. Takana vanne 9” rengas Toyo Proxes T1R 245x45x16 ja edessä vanne 8” rengas Toyo Proxes T1R 225x50x16. Auto on 73-mallinen SLC 350. Nämä vanteet ovat museokatsastuskelpoiset koska ovat alkuperäisen valmistajan uustuotantosarja. Auto https://www.lorinser-classic.de/verkauf/350-slc/. Vanne https://sportservice.lorinser.com/leich ... tmetallrad
Sitten AMG-Penta replicat jotka ovat kulmikkaina härskin näköiset, kuitenkin SLCn autourheilukytkennät huomioiden vielä uskottavat. Haikalamainen keula ja takaikkunan kidusaukko tasapainottavat etteivät vanteet korostu liikaa. Kuvan autossa 77-mallinen SLC 450 on edessä 17” 8.5” ja takana 17” 9,5 HWA Asteroid merkkiset. Rengastusta ei erota kuvasta. Nämä vanteet eivät käsittääkseni ole museokatsastuskelpoiset koska Penta-replikoiva sai aikanaan vain 14-16 tuumaisina. 17-tuumaiset ovat myöhempää tuotantoa.
Linkki avaa videon joka näkyy ainakin Google Chrome selaimella oikein.
https://m.facebook.com/watch/?ref=exter ... 0395447067
Sitten Ronal Penta 16-tuumaisina. Auto on eri kuin edellisessä kuvassa. Käsittääkseni nämä vanteet ovat museokatsastuskelpoiset.
Sitten AMG-Penta replicat jotka ovat kulmikkaina härskin näköiset, kuitenkin SLCn autourheilukytkennät huomioiden vielä uskottavat. Haikalamainen keula ja takaikkunan kidusaukko tasapainottavat etteivät vanteet korostu liikaa. Kuvan autossa 77-mallinen SLC 450 on edessä 17” 8.5” ja takana 17” 9,5 HWA Asteroid merkkiset. Rengastusta ei erota kuvasta. Nämä vanteet eivät käsittääkseni ole museokatsastuskelpoiset koska Penta-replikoiva sai aikanaan vain 14-16 tuumaisina. 17-tuumaiset ovat myöhempää tuotantoa.
Linkki avaa videon joka näkyy ainakin Google Chrome selaimella oikein.
https://m.facebook.com/watch/?ref=exter ... 0395447067
Sitten Ronal Penta 16-tuumaisina. Auto on eri kuin edellisessä kuvassa. Käsittääkseni nämä vanteet ovat museokatsastuskelpoiset.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 09.11.2020 23:17. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Autosta puuttuu vakiovarustukseen kuuluvat sumuvalot. Selvittelin toimittajaa. Käytettyjä on tarjolla jonkin verran eBayssä. Löysin kohtuullisen parin ja yhden heikomman vielä varaosiksi.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 26.10.2020 15:25. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Kusti polki käytetyn tavarakontin verhoilun ja etupenkkien turvavyökilkkeitä. Verhoilun väri on luonnossa tummempi kuin kuvassa. Verhoilu on paikoin ryytynyt joten tulee Kärcherin pesevälle imurille töitä.
Turvavyö on yleismalli minkä vuoksi ostin soljen 107-sopivan vastakappaleen vielä erikseen kuskin puolelle joka kulunut mekanismiltaan jo väljäksi. Alareunan koukut ovat turvavyöojentajat jotka ovat 107-sopivat.
Turvavyö on yleismalli minkä vuoksi ostin soljen 107-sopivan vastakappaleen vielä erikseen kuskin puolelle joka kulunut mekanismiltaan jo väljäksi. Alareunan koukut ovat turvavyöojentajat jotka ovat 107-sopivat.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Sain KL-Partnersilta yhteydenoton jossa sain alustavan tarjouksen etuistuinten uudistamisesta. Sitä varten istuimet täytyisi toimittaa useammaksi kuukaudeksi Kuopioon. Tämä olisi varmasti laadukas mutta jokseenkin hintava referenssivaihtoehto jonka suhteen muita tarjouksia täytyy verrata.
Uutena mahdollisuutena on avautunut eBayssä huutokaupassa olevat 107 etuistuimet, jotka näyttävät olevan samaa väriä, ihan satavarma en ole. Istuimen selkäpuoli on hieman erilainen, kts kuvat. Nämäkään penkit eivät ole virheettömät mutta selvästi paremmat kuin nykyiset. Jos nahka on samaa niin silloin suutari voisi kasata näistä yhdet hyvät penkit. Pistin pohjaonkitarjouksen vetämään.
Uutena mahdollisuutena on avautunut eBayssä huutokaupassa olevat 107 etuistuimet, jotka näyttävät olevan samaa väriä, ihan satavarma en ole. Istuimen selkäpuoli on hieman erilainen, kts kuvat. Nämäkään penkit eivät ole virheettömät mutta selvästi paremmat kuin nykyiset. Jos nahka on samaa niin silloin suutari voisi kasata näistä yhdet hyvät penkit. Pistin pohjaonkitarjouksen vetämään.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Otanpa nyt puheeksi harrasteautojen varaosalogistiikan joka on melkoinen haaste. Osia tarvitaan huoltoon, korjauksiin ja varsinkin entisöintiin, mikä tarkoittaa puuttuvien, huonokuntoisten tai väärien osien korvaamista alkuperäistä vastaavilla osilla. Osahankinta on tehtävä jo ennen korjausta jotta auton ei tarvitse seistä varaamassa remonttipaikkaa odottamassa varaosia.
Osien metsästykseen ja hankintaan menee aikaa mutta se ei haittaa kun se on mukavaa ja opettavaista puuhaa. Osahankinnassa auttaa kovasti jos etsii tai hankkii pääsyn valmistajan mallikohtaisiin rakennepiirustuksiin ja osaluettoloihin osanumeroineen. Osanumerolla pääsee internet-aikana pitkälle kun on ebay ja varaosien nettikaupat. Maksaminen on kätevintä luottokortilla. Täytyy olla useampi kortti koska joskus kortti saattaa jumia varsinkin jos siellä on paljon ostoksia sisässä maksamatta. Kannattaa maksaa saldoa pois kesken kuukausittaisen laskutuskauden niin homma pelaa paremmin. Joskus on saksassa ja italiassa myyjiä joille täytyy maksaa SEPA-siirtona IBAN-pankkitilille. Siinä on suurempi riski että myyjä ottaa rahat mutta ei lähetä tuotetta ja sen selvittely on vaikeampaa kuin luottokortilla ostaessa.
Mutta sitten toinen haastavampi puoli on varaosien kuljetus ja varastointi. Kuljetus osille täytyy järjestää yhteistyössä toimittajan kanssa. Kuljetuksia kannattaa optimoida siten että pyrkii kasaamaan enemmän tavaraa kuljetukseen kerralla. Tämä voi tarkoittaa että tavallaan ostaa tavaraa jo etukäteen jonka tietää tarvitsevansa joskus. Toinen tapa on keskittää tai kerätä ostoja toimittajalle jolta löytyy laaja kirjo tarvittavaa tavaraa. Sen olen oppinut että laita aina puhelinnumero osoitteen yhteyteen niin eivät kuriirit lähetä pakettia takaisin lähettäjälle jos eivät tavoita ostajaa. Euroopan ulkopuolelta ei kannata tilata mitään yli 100 USD arvoista jos on eurooppalainen toimittaja olemassa samalla osalle. Tämä siksi ettei tarvitsisi tullata mikä on aina riesa, joskin se on viime vuosina helpottunut nettitullauksen ansiosta. Mutta silti osa tavarasta menee tullin kautta pistokokeena ja joutuu itse hakemaan.
Varaosat vaativat kuivan ja suhteellisen tasalämpöisen tilan joka on suojassa rosvoilta. Tämä merkitsee että siitä joutuu jotain maksamaan. Tilaa täytyy olla tarpeeksi paljon että tavaraa mahtuu ja että sekaan mahtuu itse etsimään. Lisäksi varasto olisi hyvä olla suhteellisen lähellä pääasiallista remonttipaikkaa. Varaosavarasto sitoo pääomaa, koska tavara saattaa joutua odottamaan asennusta kuukausia joskus vuosiakin.
Sitten on kysymys ns varaosa-autojen tai osaluovuttajien pitämisestä. Itse olen kokonaan luopunut näistä. Pääsyynä on suvun naisväki joka muistuttaa näistä tuoden ilmi henkilöön kohdistuvia epäilyjä autonkorjuutaidoista ja luonteenominaisuuksista. Tämän vuoksi näkösällä ei ole ollut enää pitkään aikaan yhtään autonromua. Toinen syy on vara-osa autoon sitoutunut pääoma, joka on huomattava. Kolmas syy on psykologinen, minulle on vaikea katsoa kun vara- osa auto ruostuu ja sisusta homehtuu pilalle ulkona sään armoilla. Neljäs syy on että osaluovuttajasta täytyy joskus päästä eroon ja se käy aina vaan vaikeammaksi mitä enemmän osia on nyysitty autosta. Muistan elävästi kerran kun soitin romumikon hakemaan yhtä autoa pois, niin mikko veti hiiapilla koukuilla auton laseista sisään ja nosti lavalle. Sen jälkeen sain lakaista loppupäivän pihalta lasinpalasia etteivät ne joudu lasten jalkoihin.
Ylimääräisiä varaosia voi nykyään myydä pois torin, nettivaraosan ja ebayn kautta. Itsellä ei ole vielä tullut tarvetta mutta ehkä jossain vaiheessa vielä tulee. Sitten tavaran pakkaaminen ja lähettäminen tulevat haasteeksi. Pakkauksia kannattaisi siis säästellä mikä varaa taas lisää tilaa.
Sitten on vielä jäljella jätehuolto, eli tarpeettomaksi tullut romu ja jäte joka täytyy kerätä siirtoastioihin ja kuljettaa paikallisen jätehuollon määrittämiin vastaanottopisteisiin. Itse pidän kierrätysmielessä välivarastoa metallijätteelle ulkona ladossa käytöstä poistetuille voimalinjan osille, sähköosille ja isoille peltiosiille. Olen huomannut että yksittäisiä ns. pisteosia pystyy uudelleenkäyttämään. Olen siis laajentanut miljoonalaatikon miljoonaladoksi, kuva alla.
Periaatteessa jätepuolen välivaraston sisältöä voisi pitää eBayssä myynnissä. eBay siksi että kysyntä vanhojen mersujen osille on globaalia. Siitä on kuitenkin aika lailla vaivaa koska yksittäiset kaupat ovat pieniä arvoltaan, tavaran pakkaus ja lähettäminen vaivalloista, ja joskus kuitenkin tulee reklamaatioita jotka vaatii huomiota. Toisaalta kun ei ole lämmintä tallia eikä talvella voi rempata mitään isompaa, joten voisi aivan hyvin nähdä vaivaa ja laittaa ylimääräiset varaosat ja kierrätysvaraston eBayhin myyntiin?
Osien metsästykseen ja hankintaan menee aikaa mutta se ei haittaa kun se on mukavaa ja opettavaista puuhaa. Osahankinnassa auttaa kovasti jos etsii tai hankkii pääsyn valmistajan mallikohtaisiin rakennepiirustuksiin ja osaluettoloihin osanumeroineen. Osanumerolla pääsee internet-aikana pitkälle kun on ebay ja varaosien nettikaupat. Maksaminen on kätevintä luottokortilla. Täytyy olla useampi kortti koska joskus kortti saattaa jumia varsinkin jos siellä on paljon ostoksia sisässä maksamatta. Kannattaa maksaa saldoa pois kesken kuukausittaisen laskutuskauden niin homma pelaa paremmin. Joskus on saksassa ja italiassa myyjiä joille täytyy maksaa SEPA-siirtona IBAN-pankkitilille. Siinä on suurempi riski että myyjä ottaa rahat mutta ei lähetä tuotetta ja sen selvittely on vaikeampaa kuin luottokortilla ostaessa.
Mutta sitten toinen haastavampi puoli on varaosien kuljetus ja varastointi. Kuljetus osille täytyy järjestää yhteistyössä toimittajan kanssa. Kuljetuksia kannattaa optimoida siten että pyrkii kasaamaan enemmän tavaraa kuljetukseen kerralla. Tämä voi tarkoittaa että tavallaan ostaa tavaraa jo etukäteen jonka tietää tarvitsevansa joskus. Toinen tapa on keskittää tai kerätä ostoja toimittajalle jolta löytyy laaja kirjo tarvittavaa tavaraa. Sen olen oppinut että laita aina puhelinnumero osoitteen yhteyteen niin eivät kuriirit lähetä pakettia takaisin lähettäjälle jos eivät tavoita ostajaa. Euroopan ulkopuolelta ei kannata tilata mitään yli 100 USD arvoista jos on eurooppalainen toimittaja olemassa samalla osalle. Tämä siksi ettei tarvitsisi tullata mikä on aina riesa, joskin se on viime vuosina helpottunut nettitullauksen ansiosta. Mutta silti osa tavarasta menee tullin kautta pistokokeena ja joutuu itse hakemaan.
Varaosat vaativat kuivan ja suhteellisen tasalämpöisen tilan joka on suojassa rosvoilta. Tämä merkitsee että siitä joutuu jotain maksamaan. Tilaa täytyy olla tarpeeksi paljon että tavaraa mahtuu ja että sekaan mahtuu itse etsimään. Lisäksi varasto olisi hyvä olla suhteellisen lähellä pääasiallista remonttipaikkaa. Varaosavarasto sitoo pääomaa, koska tavara saattaa joutua odottamaan asennusta kuukausia joskus vuosiakin.
Sitten on kysymys ns varaosa-autojen tai osaluovuttajien pitämisestä. Itse olen kokonaan luopunut näistä. Pääsyynä on suvun naisväki joka muistuttaa näistä tuoden ilmi henkilöön kohdistuvia epäilyjä autonkorjuutaidoista ja luonteenominaisuuksista. Tämän vuoksi näkösällä ei ole ollut enää pitkään aikaan yhtään autonromua. Toinen syy on vara-osa autoon sitoutunut pääoma, joka on huomattava. Kolmas syy on psykologinen, minulle on vaikea katsoa kun vara- osa auto ruostuu ja sisusta homehtuu pilalle ulkona sään armoilla. Neljäs syy on että osaluovuttajasta täytyy joskus päästä eroon ja se käy aina vaan vaikeammaksi mitä enemmän osia on nyysitty autosta. Muistan elävästi kerran kun soitin romumikon hakemaan yhtä autoa pois, niin mikko veti hiiapilla koukuilla auton laseista sisään ja nosti lavalle. Sen jälkeen sain lakaista loppupäivän pihalta lasinpalasia etteivät ne joudu lasten jalkoihin.
Ylimääräisiä varaosia voi nykyään myydä pois torin, nettivaraosan ja ebayn kautta. Itsellä ei ole vielä tullut tarvetta mutta ehkä jossain vaiheessa vielä tulee. Sitten tavaran pakkaaminen ja lähettäminen tulevat haasteeksi. Pakkauksia kannattaisi siis säästellä mikä varaa taas lisää tilaa.
Sitten on vielä jäljella jätehuolto, eli tarpeettomaksi tullut romu ja jäte joka täytyy kerätä siirtoastioihin ja kuljettaa paikallisen jätehuollon määrittämiin vastaanottopisteisiin. Itse pidän kierrätysmielessä välivarastoa metallijätteelle ulkona ladossa käytöstä poistetuille voimalinjan osille, sähköosille ja isoille peltiosiille. Olen huomannut että yksittäisiä ns. pisteosia pystyy uudelleenkäyttämään. Olen siis laajentanut miljoonalaatikon miljoonaladoksi, kuva alla.
Periaatteessa jätepuolen välivaraston sisältöä voisi pitää eBayssä myynnissä. eBay siksi että kysyntä vanhojen mersujen osille on globaalia. Siitä on kuitenkin aika lailla vaivaa koska yksittäiset kaupat ovat pieniä arvoltaan, tavaran pakkaus ja lähettäminen vaivalloista, ja joskus kuitenkin tulee reklamaatioita jotka vaatii huomiota. Toisaalta kun ei ole lämmintä tallia eikä talvella voi rempata mitään isompaa, joten voisi aivan hyvin nähdä vaivaa ja laittaa ylimääräiset varaosat ja kierrätysvaraston eBayhin myyntiin?
Viimeksi muokannut Sharedoc, 30.10.2020 6:06. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Pieni optinen harha kuvassa, parin sekunnin ajan katoin että farmariksi muokattu SLC ja takaosa maalattu eriväriin. meinas silmät muljua ympäri,tuo takana oleva farkku hämää senverranSharedoc kirjoitti:
W210 E320cdi -02
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94