Leemun linjuri
Pääsin livahtamaan viikonvaihteessa hiukan tämänkin kimppuun välillä.
Täräytin kuppiterällä reiän takatallin pohjavaneriin ja tälläsin webaston siihen.
Sain järjesteltyä polttoainetta ja johtosarjankin sain ujutettua sisälle. Säätöpotikka on makuuhuoneen seinässä ja virtajohdot tuleva tällähetkellä vessan vieressä olevaan komeroon.
Jostain pitäisi saada kikkailtua johdot p*skatankin päälle ja siitä eteenpäin huumoriakustolle.
Kiinasta tilatun pako- ja paloilmaputken laittelin paikoilleen. Pakoputken pää tuli vasemman helman alle, sitä täytyy jatkaa vielä kymmenkunta senttiä, että tulee varmasti käryt pois auton alta.
Paloilmaputken suodattimen tyrkkäsin poikittaisen runkopalkin reiästä läpi.
On se kiinalainen ihme julli, pakoputki vaimentimineen, paloilmaputki ja suodatin. Mukana klemmarit ja kiinnitysruuvit vaimentimelle. Postilaatikkoon kannettuna vajaat 12€
Lämpimän ilman jakelu on vielä hiukan auki.
Ylös tullaan makkarin vasemmasta etunurkasta, mutta sen jälkeen en vielä tiedä.
Pähkäilen, että tekisikö jonkinlaisen kanavan kohti perää, johon sitten puhkoisi reikiä matkalle vai tyytyisikö laittamaan vaan jonkin venttiilin kanavan päähän tuohon etunurkkaan
Samaten en ole osannut päättää, että ottaisinko lämmittimelle ilmaa ulkoa vai sisältä autosta.
Takatallista ei lie ainakaan paras ottaa, mielessä kummittelee mahdollinen hajuhaitta siellä sijaitsevasta webaston(jen) naftatankista..
Täräytin kuppiterällä reiän takatallin pohjavaneriin ja tälläsin webaston siihen.
Sain järjesteltyä polttoainetta ja johtosarjankin sain ujutettua sisälle. Säätöpotikka on makuuhuoneen seinässä ja virtajohdot tuleva tällähetkellä vessan vieressä olevaan komeroon.
Jostain pitäisi saada kikkailtua johdot p*skatankin päälle ja siitä eteenpäin huumoriakustolle.
Kiinasta tilatun pako- ja paloilmaputken laittelin paikoilleen. Pakoputken pää tuli vasemman helman alle, sitä täytyy jatkaa vielä kymmenkunta senttiä, että tulee varmasti käryt pois auton alta.
Paloilmaputken suodattimen tyrkkäsin poikittaisen runkopalkin reiästä läpi.
On se kiinalainen ihme julli, pakoputki vaimentimineen, paloilmaputki ja suodatin. Mukana klemmarit ja kiinnitysruuvit vaimentimelle. Postilaatikkoon kannettuna vajaat 12€
Lämpimän ilman jakelu on vielä hiukan auki.
Ylös tullaan makkarin vasemmasta etunurkasta, mutta sen jälkeen en vielä tiedä.
Pähkäilen, että tekisikö jonkinlaisen kanavan kohti perää, johon sitten puhkoisi reikiä matkalle vai tyytyisikö laittamaan vaan jonkin venttiilin kanavan päähän tuohon etunurkkaan
Samaten en ole osannut päättää, että ottaisinko lämmittimelle ilmaa ulkoa vai sisältä autosta.
Takatallista ei lie ainakaan paras ottaa, mielessä kummittelee mahdollinen hajuhaitta siellä sijaitsevasta webaston(jen) naftatankista..
Poikkesin hiukan alkuperäisestä suunnitelmasta ja toin johtosarjan lämpöputkien seassa suihkukopin läpi vessan puolelle.
Alkuperäiset johdot riittivät allaskaappiin asti.
Siitä eteenpäin vedin uuden 2,5mm2 johdon vessasta keittiön allaskaappiin ja sieltä kautta alas hupiakuille.
Raikasvesisäiliön ohitus meinasi teettää töitä.
Ajattelin ensin mennä säiliön ja seinän välistä, sieltä menee lämpöputket ja aggregaatin syöttökaapeli.
Ei onnistunut, rautalanka tökkää johonkin puolimatkassa teki mitä hyvänsä.
Hetken pähkäilyn ja muutaman yrityksen jälkeen onnistuin kikkailemaan johdon säiliön ylitse tason päässä olevaan koteloon jossa on 12v sulakkeet ja 240v keskukselle menevät johdot.
Sieltä löytyi valmis reikä alas metrin päähän akuista.
Suolestin alkuperäisestä johtosarjasta maajohdon esille takatallissa, sen sai mukavasti polttoainesäiliön kiinnityspultin alle.
Koekäytössä laite toimi edelleen
Sain myös kairattua jonkinmoisen reiän ylös makuuhuoneeseen. Ei osunut ihan parhaalla tavalla, lattian alla on kummallinen kotelorakenne johon osa reiästä epäonnisesti sattui.
Sitä saanee kyllä entrattua sen verran, että saa ainakin alumiinisen "kurttuputken" siitä läpi jos ei muuten onnistu.
Alkuperäiset johdot riittivät allaskaappiin asti.
Siitä eteenpäin vedin uuden 2,5mm2 johdon vessasta keittiön allaskaappiin ja sieltä kautta alas hupiakuille.
Raikasvesisäiliön ohitus meinasi teettää töitä.
Ajattelin ensin mennä säiliön ja seinän välistä, sieltä menee lämpöputket ja aggregaatin syöttökaapeli.
Ei onnistunut, rautalanka tökkää johonkin puolimatkassa teki mitä hyvänsä.
Hetken pähkäilyn ja muutaman yrityksen jälkeen onnistuin kikkailemaan johdon säiliön ylitse tason päässä olevaan koteloon jossa on 12v sulakkeet ja 240v keskukselle menevät johdot.
Sieltä löytyi valmis reikä alas metrin päähän akuista.
Suolestin alkuperäisestä johtosarjasta maajohdon esille takatallissa, sen sai mukavasti polttoainesäiliön kiinnityspultin alle.
Koekäytössä laite toimi edelleen
Sain myös kairattua jonkinmoisen reiän ylös makuuhuoneeseen. Ei osunut ihan parhaalla tavalla, lattian alla on kummallinen kotelorakenne johon osa reiästä epäonnisesti sattui.
Sitä saanee kyllä entrattua sen verran, että saa ainakin alumiinisen "kurttuputken" siitä läpi jos ei muuten onnistu.
Tein vesiwebastolle komean pakoputken.
Olis saanut olla muutaman sentin pidempi, mutta taidan väkästää siihen jonkunlaisen mutkan päähän.
Ihan suoraan alas ei parane kääntää, pakokaasu on sen verran kuumaa, että saattaa sytyttää jotain vallan valkeaan
Ilmawebastolle tein kanavan josta puhalletaan makuuhuoneeseen.
Täytyy tuo torvelo vielä eristää ja makuukammarin puolelle tehdä jonkinlainen kotelo josta lämpö jakautuu huusholliin.
Olis saanut olla muutaman sentin pidempi, mutta taidan väkästää siihen jonkunlaisen mutkan päähän.
Ihan suoraan alas ei parane kääntää, pakokaasu on sen verran kuumaa, että saattaa sytyttää jotain vallan valkeaan
Ilmawebastolle tein kanavan josta puhalletaan makuuhuoneeseen.
Täytyy tuo torvelo vielä eristää ja makuukammarin puolelle tehdä jonkinlainen kotelo josta lämpö jakautuu huusholliin.
Vesipannun korsteenista tuli vähän vähemmän huono
Kaikki vastaantuleva romu on hyvä ottaa aina talteen
Taas nähtiin vanha sanonta todeksi. Otin taannoin romulavalta talteen puolikkaan "saunakanavan". Silloin ei ollut hajuakaan, että mitä virkaa moisella voisi olla. Varsinkin kun siitä oli toinen puolikas jo käytetty johonkin.
Nyt se löysi paikkansa.
Kaikki vastaantuleva romu on hyvä ottaa aina talteen
Taas nähtiin vanha sanonta todeksi. Otin taannoin romulavalta talteen puolikkaan "saunakanavan". Silloin ei ollut hajuakaan, että mitä virkaa moisella voisi olla. Varsinkin kun siitä oli toinen puolikas jo käytetty johonkin.
Nyt se löysi paikkansa.
Värkkäilin ilmawebaston ottamaan ilman sisältä. Ei oikein ollut vaihtoehtoja kuin tehdä näin tai sitten ostaa huonetermostaatti.
Rahalle on muutakin käyttöä ja lämmitintä varmaankin tarvitaan kohtuu harvoin, niin ratkaisu oli helppo
Ilma otetaan nyt tuosta portaan päältä patteriputken takaa. Laittelin reiän päälle tuollaisen yleismallin pölynimurin suodattimen, kunhan jostain kävelee vastaan passeli säleikkö niin lisään sellaisen.
Rahalle on muutakin käyttöä ja lämmitintä varmaankin tarvitaan kohtuu harvoin, niin ratkaisu oli helppo
Ilma otetaan nyt tuosta portaan päältä patteriputken takaa. Laittelin reiän päälle tuollaisen yleismallin pölynimurin suodattimen, kunhan jostain kävelee vastaan passeli säleikkö niin lisään sellaisen.
Pahuuttani aloin silmäilemään tuota alkuperäistä laturia vielä.
Isomman sovittelussa on jonkinmoinen työ vielä kuitenkin, niin arvelin antaa vielä mahdollisuuden josko sen saisi kuntoon.
Liukurenkaat on toenperrään huonossa hapessa:
Sorvattuhan noita kai joskus on, mutta pelastaakohan tuon näköistä enää mikään
Laakerit tuntuisivat olevan kunnossa. Uskoisin Ongelman asuvan noissa liukurenkaissa, eli jos ne saisi ehjättyä menisi loppu ihan pura, puhdista, kokoa malliin. Ehkä
Kuinkas muuten tuo takammainen laakeri pitäisi irrota akselilta? Pääsisi oikein tosissaan käsiksi noihin liukurenkaisiin.
Onkos asiaan liittyen kenelläkään kokemusta auton.fi verkkokaupasta
Ihmetyttää, kun siellä väittävät olevan kunnostettua laturia valmiina lähetettäväksi hintaan 465€+runkopantti.
Noinkohan menee rahat kankkulan kaivoon jos erehtyy tilaamaan
Mistään en ainakaan löytänyt juttua ko. puulaakista..
Isomman sovittelussa on jonkinmoinen työ vielä kuitenkin, niin arvelin antaa vielä mahdollisuuden josko sen saisi kuntoon.
Liukurenkaat on toenperrään huonossa hapessa:
Sorvattuhan noita kai joskus on, mutta pelastaakohan tuon näköistä enää mikään
Laakerit tuntuisivat olevan kunnossa. Uskoisin Ongelman asuvan noissa liukurenkaissa, eli jos ne saisi ehjättyä menisi loppu ihan pura, puhdista, kokoa malliin. Ehkä
Kuinkas muuten tuo takammainen laakeri pitäisi irrota akselilta? Pääsisi oikein tosissaan käsiksi noihin liukurenkaisiin.
Onkos asiaan liittyen kenelläkään kokemusta auton.fi verkkokaupasta
Ihmetyttää, kun siellä väittävät olevan kunnostettua laturia valmiina lähetettäväksi hintaan 465€+runkopantti.
Noinkohan menee rahat kankkulan kaivoon jos erehtyy tilaamaan
Mistään en ainakaan löytänyt juttua ko. puulaakista..
^Liukurenkaat lienevät alternaattorin "takapäässä" eli laakerina joko grafiittinen tai messinkinen liukulaakeri. Vai onko kuitenkin peräti kuulalaakerilla? Ulosvetäjää nuo yleensä tottelevat, liukulaakeri jos kyseessä niin tarkkaan täytyy katsoa ettei ole mitään lukkorengasta tai tappia sokan virkaa toimittamassa, voi olla niin pieni ja mitätön että jää näkymättä jos on yhtään hiilipölyllä paikat mustuneet.
Käy varoiksi kysymässä paikallisessa autosähkökorjaamossa mitä voisi maksaa laakeri- ja liukurengasremontti irtolaturiin. Ei ole vältsysti edes kallis pieti kun ei tuossa oikeilla työkaluilla tehtynä aikaa juuri mene ja osia todnäk löytyy hyllystä.
Käy varoiksi kysymässä paikallisessa autosähkökorjaamossa mitä voisi maksaa laakeri- ja liukurengasremontti irtolaturiin. Ei ole vältsysti edes kallis pieti kun ei tuossa oikeilla työkaluilla tehtynä aikaa juuri mene ja osia todnäk löytyy hyllystä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tottahan tällainen laite, joka on tarkoitettu kestämään muutaman miljoonan ajokilometrin lisäksi jääkausi, ydinsota ja suuren meteorin osuminen suoraan kohteeseen, on varustettu rasvattavin kuulalaakereinJuMu S kirjoitti:^Liukurenkaat lienevät alternaattorin "takapäässä" eli laakerina joko grafiittinen tai messinkinen liukulaakeri. Vai onko kuitenkin peräti kuulalaakerilla? Ulosvetäjää nuo yleensä tottelevat, liukulaakeri jos kyseessä niin tarkkaan täytyy katsoa ettei ole mitään lukkorengasta tai tappia sokan virkaa toimittamassa, voi olla niin pieni ja mitätön että jää näkymättä jos on yhtään hiilipölyllä paikat mustuneet.
Käy varoiksi kysymässä paikallisessa autosähkökorjaamossa mitä voisi maksaa laakeri- ja liukurengasremontti irtolaturiin. Ei ole vältsysti edes kallis pieti kun ei tuossa oikeilla työkaluilla tehtynä aikaa juuri mene ja osia todnäk löytyy hyllystä.
Täytyy kehitellä jonkinmoista ulosvedinvärkkiä jolla pääsisi vetämään sisäkoolista, en tahtoisi särkeä laakeria suotta, kun yhtä kestävää uutta ei kuitenkaan saa mistään.
Nukuttiin makoisasti bussissa viime yö, ihan kotipihassa tosin.
Se käy tuollaiselle 3-vuotiaalle vallan kivasti seikkailusta, välttämättä ei tarvitse mihinkään mennä, riittää kun pääsee autoon
Kyllä tuossa tarkenee, nollakelistä lähtö ja pelkillä webastoilla parissa tunnissa lämpeää reiluun 20 asteeseen. Lattialämmitys lisää mukavuutta huomattavasti.
Ilmawebasto on tuollaisenaan melko huono
Täytyy eristää vielä putket takatallissa ja tutkia mitä se asialle tekee.
Nythän siinä on pelkkä tehonsäätö ja laite haistelee läpi kulkevan ilman lämpötilaa.
Ensin se puhaltaa tuhottoman kuumaa ba makuukoppiin tulee oikeastaan jo liian lämmin.
Sitten kun "tavoitelämpö" on saavutettu niin alkaa tulla aivan kylmää (tähän voi helpottaa se putkien eristys). Lämpö ehtii laskea varmasti viitisen astettaa, ennenkuin värkki ymmärtää alkaa taas lämmittää, vaihteluväli on siis aivan liian suuri mukavaan oleiluun.
Jos eristäminen ei radikaalia parannusta tuo, kuten epäilen, on seuraava askel huonetermostaatin hankkiminen.
Noin muutoin lämpö tuntuu piisaavan loistavasti, yöllä oli pakkasta 12 astetta ja uskallan väittää autossa olleen lämpöisempää kuin vakiasumuksessa
Pari tunnelmapalaa illalta
Sohvalla on aina ahdasta riippumatta missä se sohva on
Se käy tuollaiselle 3-vuotiaalle vallan kivasti seikkailusta, välttämättä ei tarvitse mihinkään mennä, riittää kun pääsee autoon
Kyllä tuossa tarkenee, nollakelistä lähtö ja pelkillä webastoilla parissa tunnissa lämpeää reiluun 20 asteeseen. Lattialämmitys lisää mukavuutta huomattavasti.
Ilmawebasto on tuollaisenaan melko huono
Täytyy eristää vielä putket takatallissa ja tutkia mitä se asialle tekee.
Nythän siinä on pelkkä tehonsäätö ja laite haistelee läpi kulkevan ilman lämpötilaa.
Ensin se puhaltaa tuhottoman kuumaa ba makuukoppiin tulee oikeastaan jo liian lämmin.
Sitten kun "tavoitelämpö" on saavutettu niin alkaa tulla aivan kylmää (tähän voi helpottaa se putkien eristys). Lämpö ehtii laskea varmasti viitisen astettaa, ennenkuin värkki ymmärtää alkaa taas lämmittää, vaihteluväli on siis aivan liian suuri mukavaan oleiluun.
Jos eristäminen ei radikaalia parannusta tuo, kuten epäilen, on seuraava askel huonetermostaatin hankkiminen.
Noin muutoin lämpö tuntuu piisaavan loistavasti, yöllä oli pakkasta 12 astetta ja uskallan väittää autossa olleen lämpöisempää kuin vakiasumuksessa
Pari tunnelmapalaa illalta
Sohvalla on aina ahdasta riippumatta missä se sohva on
Webasto olisi vähän huomiota vaille. Se haisee ja on turhan äänekäs, ihan kuin isäntäkin toisinaan
Tein pihaparkkia varten piippuvirityksen joka vie savut taivaalle, paikka on sellainen, että käry jää leijailemaan pitkin pihaa. Toki se varmasti vähenee kun saa laitteen huollettua, kohtahan se on kesä, niin ettei lämmitystä juuri tarvitse, niin on hyvä ottaa työn alle.
Tässä pikku video sauhun määrästä, aurinko vähän vääristää väriä, savu on oikeasti sellaista sinisen harmaata, nuo isommat pöllähdykset enemmän valkoista ja harmaata.
https://youtu.be/FFNH3ouBh8g
Paloilma?puhallin on myös äänekkään oloinen.
Reseptinä lie uusi suutin ja saakohan puhallinta laakeroitua vai joutuuko hankkimaan uuden
Vähän se tippaisee nestettäkin kylmällä alleen, että saapa katsoa tuleeko siitä lopulta kalua
Tein pihaparkkia varten piippuvirityksen joka vie savut taivaalle, paikka on sellainen, että käry jää leijailemaan pitkin pihaa. Toki se varmasti vähenee kun saa laitteen huollettua, kohtahan se on kesä, niin ettei lämmitystä juuri tarvitse, niin on hyvä ottaa työn alle.
Tässä pikku video sauhun määrästä, aurinko vähän vääristää väriä, savu on oikeasti sellaista sinisen harmaata, nuo isommat pöllähdykset enemmän valkoista ja harmaata.
https://youtu.be/FFNH3ouBh8g
Paloilma?puhallin on myös äänekkään oloinen.
Reseptinä lie uusi suutin ja saakohan puhallinta laakeroitua vai joutuuko hankkimaan uuden
Vähän se tippaisee nestettäkin kylmällä alleen, että saapa katsoa tuleeko siitä lopulta kalua
Täytyy tutkailla tuota säätöä, savunnut se on kokoajan, mutta tuntuu lisääntyneen nytMika.T kirjoitti:Seossuhteen säätö.
Oliko niin että paloilmasta mitataan co2 tms ja säädetään se kohdalleen.
Huonosti palava lämmitin karstottuu tukkoon.
Paloilmapuhallin on oikeastaan ainoa joka ääntä pitää.
Savuaminen johtuu useinmiten loppuun palaneesta/tukkoisesta höyrystimestä.
Kiertovesipumppu pitää jonkinmoista metakkaa, mutta tuo puhallin tosiaan ei kuulosta enää ihan terveeltä.
Ei kai tällaisessa rehellisessä öljypoltin-mallissa ole höyrystintä lainkaan, sehän on noiden pienempien mallien juttuja?
Tekaisin ilmawebaston puhalluskanavan päälle tuollaisen "sälekotelon"
Kunnon nuukajussin tyyliin sätös on tehty juuri niistä jämistä, mitä nurkkiin on jäänyt ja sattui löytymään
Rungoksi jotain 1*2 rimaa ja säleet on tehty ransiitin seinävanerista käsisirkelillä sahaten ja reunat (autosta löytyneellä) yläjyrsimellä pyöristäen.
Koko "komeus" maalattiin kaapista löytyneellä ruosteenestomaalilla.
Kustannukset: muutama tunti omaa työtä
Kunnon nuukajussin tyyliin sätös on tehty juuri niistä jämistä, mitä nurkkiin on jäänyt ja sattui löytymään
Rungoksi jotain 1*2 rimaa ja säleet on tehty ransiitin seinävanerista käsisirkelillä sahaten ja reunat (autosta löytyneellä) yläjyrsimellä pyöristäen.
Koko "komeus" maalattiin kaapista löytyneellä ruosteenestomaalilla.
Kustannukset: muutama tunti omaa työtä
Latausmysteerio syvenee entisestään
Mummo halusi tyttären yökylään ja emännällä oli skype-palaveri, joten suunnitelma oli selvä: H******nmoista kyytiä haalarit päälle ja ulos, ennenkuin koneen ääreltä ehditään viittilöimään ohjeita johonkin kotitöihin
Pistin kooten laturin, löysin ihan oikean viankin, toinen hiileen tuleva johto oli poikki liittimen juuresta.
Laturi paikalleen ja varovasti päävirtoja päälle. Ei kipinöitä tai savua, tämä luetaan jo pieneksi voitoksi
Kone käyntiin vanhalla kytkennällä, jolla lataus siis viime kesänä pelasi. Ei mitään eloa.
Vähän tarkistusmittailuja johtojen osalta ja vedin säätimeltä d+ navalle uuden johdon, samaten vedin säätimelle herätejohdon kera lampun.
Nyt alkoikin sitten tapahtumaan.
Latausvalo syttyy. Moottori käyntiin. Valo jää palamaan himmeästi. Latausjännite tyhjäkäynnillä kepeät 30V ja kierroksilla 32V
Mitäs pirua tämä nyt on, joko on aika soittaa manaajalle
Mummo halusi tyttären yökylään ja emännällä oli skype-palaveri, joten suunnitelma oli selvä: H******nmoista kyytiä haalarit päälle ja ulos, ennenkuin koneen ääreltä ehditään viittilöimään ohjeita johonkin kotitöihin
Pistin kooten laturin, löysin ihan oikean viankin, toinen hiileen tuleva johto oli poikki liittimen juuresta.
Laturi paikalleen ja varovasti päävirtoja päälle. Ei kipinöitä tai savua, tämä luetaan jo pieneksi voitoksi
Kone käyntiin vanhalla kytkennällä, jolla lataus siis viime kesänä pelasi. Ei mitään eloa.
Vähän tarkistusmittailuja johtojen osalta ja vedin säätimeltä d+ navalle uuden johdon, samaten vedin säätimelle herätejohdon kera lampun.
Nyt alkoikin sitten tapahtumaan.
Latausvalo syttyy. Moottori käyntiin. Valo jää palamaan himmeästi. Latausjännite tyhjäkäynnillä kepeät 30V ja kierroksilla 32V
Mitäs pirua tämä nyt on, joko on aika soittaa manaajalle
Vähän kävin pääsiäisenä väkästelemässä sadepäivän ratoksi ja ärsyttävän nuljuva kaasupoljin on enää muisto.
Poljin on yksinkertaisesti kiinni lattiassa olevassa palikassa tapilla joka menee polkimen alareunassa olevien reikien ja kiinnityspalikan läpi muodostaen ikäänkuin saranan.
Polkimen reiät olivat vuosien ankaran käskemisen seurauksena kuluneet noin kaksi kertaa alkuperäistä suuremmiksi, jolloin poljin pääsi heilumaan alareunastaan ärsyttävästi.
Korjauksena hitsasin polkimen kylkiin 8mm mutterit ja katkaisin jenkatangosta sopivan mittaisen palan johon tein päähän uran meisselille.
Kiinnityspalikka takaisin lattiaan ja jenkatanko kiertäen paikalleen. Ja katso välykset ovat kadonneet ja poljin on mukavan tukeva jalan alla
Poljin on yksinkertaisesti kiinni lattiassa olevassa palikassa tapilla joka menee polkimen alareunassa olevien reikien ja kiinnityspalikan läpi muodostaen ikäänkuin saranan.
Polkimen reiät olivat vuosien ankaran käskemisen seurauksena kuluneet noin kaksi kertaa alkuperäistä suuremmiksi, jolloin poljin pääsi heilumaan alareunastaan ärsyttävästi.
Korjauksena hitsasin polkimen kylkiin 8mm mutterit ja katkaisin jenkatangosta sopivan mittaisen palan johon tein päähän uran meisselille.
Kiinnityspalikka takaisin lattiaan ja jenkatanko kiertäen paikalleen. Ja katso välykset ovat kadonneet ja poljin on mukavan tukeva jalan alla
Vaan kun ei lataa
Uusi säädin paikallaan ja nyt kai on sitten laturista jotain rikki.
Ei herää lataamaan edes df-nastaan herätettä tyrkkäämällä enää.
Kytkentä on katsottu noin tuhannesti. Merkkivalo palaa, valon -navasta tulee johto lataussäätimen nastaan 61, tämä on varmistettu mittarilla.
Säätimen ja laturin väliset johdot df- ja d+ nastoille on uudet ja d- nastalle on tarkistettu mittarilla ehjäksi.
Liukurenkaat eivät olleet ihan parhaan näköiset, mutta valo ei kai toimisi jos vika olisi niissä?
Hiilet on uudet enkä löytänyt silmämääräisesti laturista mitään muuta vikaa, kuin toisen hiilen johdon katkeamisen. tämäkin johto on korvattu uudella.
Täytyykö se oikeasti soittaa manaajalle, vai alkaisko suosiolla suunnittelemaan vähän reilumman kokoista katiskaa tuohon paikalliseen jokeen
Uusi säädin paikallaan ja nyt kai on sitten laturista jotain rikki.
Ei herää lataamaan edes df-nastaan herätettä tyrkkäämällä enää.
Kytkentä on katsottu noin tuhannesti. Merkkivalo palaa, valon -navasta tulee johto lataussäätimen nastaan 61, tämä on varmistettu mittarilla.
Säätimen ja laturin väliset johdot df- ja d+ nastoille on uudet ja d- nastalle on tarkistettu mittarilla ehjäksi.
Liukurenkaat eivät olleet ihan parhaan näköiset, mutta valo ei kai toimisi jos vika olisi niissä?
Hiilet on uudet enkä löytänyt silmämääräisesti laturista mitään muuta vikaa, kuin toisen hiilen johdon katkeamisen. tämäkin johto on korvattu uudella.
Täytyykö se oikeasti soittaa manaajalle, vai alkaisko suosiolla suunnittelemaan vähän reilumman kokoista katiskaa tuohon paikalliseen jokeen
Mittaas nyt vielä huviksesi vastukset napojen väliltä sekä kaikista navoista maahan. Netistä löytynee ohjearvoja noille lukemille. Säädinhän ei pääse tekemään mitään jos vaikka tasasuuntausdiodit onkin sökönä tai jossain päin käämityksiä katkos. Merkkivalo siis palaa mutta sammuuko se normaalisti?
Pahaa pelkään että toi aiempi erheellinen kytkentä on päästellyt savuja karkuun jostakin. Menee paikat turhan kuumiksi verrattain nopeasti jos on kenttäkäämi oikoisessa.
Pahaa pelkään että toi aiempi erheellinen kytkentä on päästellyt savuja karkuun jostakin. Menee paikat turhan kuumiksi verrattain nopeasti jos on kenttäkäämi oikoisessa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Valo palaamöllöttää koko ajan vaikka moottori käy.JuMu S kirjoitti:Mittaas nyt vielä huviksesi vastukset napojen väliltä sekä kaikista navoista maahan. Netistä löytynee ohjearvoja noille lukemille. Säädinhän ei pääse tekemään mitään jos vaikka tasasuuntausdiodit onkin sökönä tai jossain päin käämityksiä katkos. Merkkivalo siis palaa mutta sammuuko se normaalisti?
Pahaa pelkään että toi aiempi erheellinen kytkentä on päästellyt savuja karkuun jostakin. Menee paikat turhan kuumiksi verrattain nopeasti jos on kenttäkäämi oikoisessa.
Kerran vilahti sammuksiin ensistartissa uuden säätimen kanssa.
Mittausarvoja olen koittanut metsästää heikoin tuloksin, voi toki olla hakijassa vikaa
moottori oli käynnissä tuskin minuuttia pidempään tuolla virhekytkennällä. myöhemmät testaukset ovat olleet sellaisia, että tökätään karvalla nastaan ja heti kun jännite alkaa nousta, niin on helpattu.
Voi se tietty olla siinä rikkoontunutkin
Täytynee mittailla vielä, mutta kyllä sen murkulan joutuu taas pois kaivamaan.
Selkeä vikahan tuossa nyt jossain on, kun ei tosiaan herää lainkaan.
Käsittääkseni tuo herätteen tarjoaminen df-nastaan on ihan käypäinen testauskeino, kunhan se tehdään nimenomaan noin, että virta otetaan hetimmiten pois kun jännite nousee
Tämä pitää paikkansa jos säätimen sisuskalut koostuvat käämeistä ja koskettimista. Jos sieltä sitävastoin löytyy transistoreita ja diodeita tai peräti joku ihana integroitu piiri niin yksikin jännitepiikki voi olla liikaa. Onkos toi latausvalo alkuperäinen varuste vai jälkeenpäin tuohon laitettu? Kysyn siksi että monessa tuonikäisessä ja uudemmassakin on käytetty voltti- ja/tai ampeerimittaria eikä koko valoa välttämättä ole kojelaudassa.Leemu kirjoitti: Käsittääkseni tuo herätteen tarjoaminen df-nastaan on ihan käypäinen testauskeino, kunhan se tehdään nimenomaan noin, että virta otetaan hetimmiten pois kun jännite nousee
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Luullakseni säädin on elektroninen, avattua sitä ei saa ilman väkivaltaa, mutta muotoilu on selkeästi sirompaa ja koko on pienempi verraten perinteiseen tolppareleeseenJuMu S kirjoitti: Tämä pitää paikkansa jos säätimen sisuskalut koostuvat käämeistä ja koskettimista. Jos sieltä sitävastoin löytyy transistoreita ja diodeita tai peräti joku ihana integroitu piiri niin yksikin jännitepiikki voi olla liikaa. Onkos toi latausvalo alkuperäinen varuste vai jälkeenpäin tuohon laitettu? Kysyn siksi että monessa tuonikäisessä ja uudemmassakin on käytetty voltti- ja/tai ampeerimittaria eikä koko valoa välttämättä ole kojelaudassa.
Valo on alkuperäinen, kytkennästä ei täyttä varmuutta ole. Seppiä on jo aiemmin käynyt jos monenlaista ja alkujaan valo ei toiminut, mutta lataus pelasi silti
Vahva epäilys on, että tällä kertaa on diodisilta rikki. Tai sitten käämilanka paloi poikki jostain
No, annoin periksi ja tilasin kunnostetun laturin. Nyt kun niitä sattui olemaan saatavilla.
Jos nyt ei pelaa, niin en kyllä keksi muuta, kuin olla yhteydessä seurakuntaan
^Sitä valoa ei "vuoden sisään käytetty" vaihtovirtalaturi periaatteessa edes tarvi kun kenttäkäämissä on kuitenkin remanenssia eli "jäännösmagnetismia" jäljellä. Eli kun tarpeeksi käytetään kierroksilla niin herää kyllä latailemaan. Ei olisi paha idea käyttää tuota vanhaa laturia as-korjaamon koepenkissä, mittaukset on tehty parissa minuutissa ja selviää sillä että kelpaako verkonpainoksi vai tuleeko käyttää valuraudoituksena.
Uudenaikaisen laturin hommaus on kyllä varmasti hyvä päätös, ainakin jos muutakin kuin autosähköä tykkää harrastella.
Uudenaikaisen laturin hommaus on kyllä varmasti hyvä päätös, ainakin jos muutakin kuin autosähköä tykkää harrastella.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
IT´S ALIVE!!
Voitte muuten kuvitella verenpaineen ja synkkien aatosten tason, kun ei uusikaan laturi meinannut toimia
Löytyi vielä yksi vika, merkkivalon kanta on oikosulussa maahan
Aikani raavin kynnenaluset tikkuja täyteen ja päätin vielä kerran koittaa erillisellä lampulla ja sen jälkeen alkaa virittelemään nuotiota
Sehän piru vie heräsi lataamaan, ja mittaristossa alkuperäinen lamppu hehkuu vaikka on pelkkä virtajohto kiinni kannassa
Hetken jo kävi mielessä, että haaskasinko rahat suotta laturiin, mutta muistan kyllä kokeilleeni erillisellä lampulla niin, että tuo oma valo oli kytkennästä irti
Voitte muuten kuvitella verenpaineen ja synkkien aatosten tason, kun ei uusikaan laturi meinannut toimia
Löytyi vielä yksi vika, merkkivalon kanta on oikosulussa maahan
Aikani raavin kynnenaluset tikkuja täyteen ja päätin vielä kerran koittaa erillisellä lampulla ja sen jälkeen alkaa virittelemään nuotiota
Sehän piru vie heräsi lataamaan, ja mittaristossa alkuperäinen lamppu hehkuu vaikka on pelkkä virtajohto kiinni kannassa
Hetken jo kävi mielessä, että haaskasinko rahat suotta laturiin, mutta muistan kyllä kokeilleeni erillisellä lampulla niin, että tuo oma valo oli kytkennästä irti