Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Maikki on nahkaratteja uusannu uudenveroisiksi jos kiinnostaa vielä nahkaa elvyttääRoisto kirjoitti:Ratti on alkanut tympäistä. Nahkan maali on kulunut sen verran, että putsaaminen on ahterista ja kädet tarttuvat kiinni näljään. Ebayssä oisi muutamia vaihtoehtoja ja AkiP:lläkin taitaisi olla passeli ratti. Jos oisi käyntiä Übervieskassa, niin voisi käytä tunnustelemassa. Kuvista ei aina näe kunnolla kuntoa.
Onhan se nahkaratti kivempi käteen mutta varsin arka kapine, kun Suomessa on kuitenkin yli puoli vuotta keli, jolloin märillä hanskoilla tulee lääpittyä rattia.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Elvytystäkin olen miettinyt mutta pitäisi enste nähä, miltä tulos tulisi näyttämään. Kaverin XC60:stä oli joku ilmeisesti fiksannut, koska heti oston jälkeen ratti oli ihan sileä (ei mitään nahkan pintarakennetta nähtävissä) ja jonkin ajan päästä maali ratkeili. Ei ainakaan semmostaXUX63 kirjoitti:Maikki on nahkaratteja uusannu uudenveroisiksi jos kiinnostaa vielä nahkaa elvyttää
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Termos
Paljon on peloteltu haaramoottorien omistajia katalysaattorien tukkeutumisella, joten ajattelin sitten testata, onko itsellä aihetta huoleen. Multiviri vinkkasi, että Staarissa olisi vinkkiä mittaukseen ja sieltä löysinkin ohjeet. Tässäpä tiivistettynä:
- katin etupuolen lambda irti
- kytketään lambdan reikään letkuadapteri
- letkun toiseen päähän painemittari
- sitten ajetaan (joko dynolla tai oikeassa elämässä) 3-vaihde päällä ja kiihdytetään n. 3500 kierroksella lappu lattiassa
- jos paine ylittää 350 hehtopascalia (0,35 baaria, 5 PSI), niin silloin pitää alkaa tutkia tukkeumia
Letkuadapterilla oli joku 103-alkuinen koodikin mutta itse kävin IKH:sta M18x1,5-kierteellä olevan 6 mm letkulähdön. Mittarina oli Biltemasta ostettu alipaine- / kaasarikoneen bensanpainemittari. Tuossa oli tarpeeksi pieni maksimipaine niin sillä näkikin jotain. Toki, jos löytyy esim. 2 baarin nestevaimennettu mittari, niin sitä kannattaa ehdottomasti käyttää.
Kun ensi kertaa starttasin, väpätti mittari ihan älyttömästi vaimennuksen puutteesta johtuen. Pistin letkun alkupäähän kuristimen (letkuklemmari), jolla sain heilunnan suodatettua suurimmaksi osaksi pois (värisi vielä tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla OK).
Mitä mittari sitten näytti?
Vasen:
Oikea:
Vähän päälle 3 PSI:n (~0.23 baaria) paikkeilla mennään molemmilla puolilla, joten testi ei aiheuttanut onneksi lompsan ohenemista.
Tässäpä romukasa, jolla mittaus suoritettiin. Alkupäässä oli jotain Motonetin silikoniletkua, jotta kestäisi vähän lämpöä. Tuo letkuadapteri oli vain 19 mm kannalla, joten vähän jänskätti, tiivistyykö se kunnolla. En kuitenkaan kuullut tupsutusta, joten 18 mm alumiinitiivisteprikka oli ilmeisesti sopiva. Huomaa "portaaton kuristin" vielä paikoillaan. Ohkainen letku (konehuoneesta sisälle) oli niin lyhyt, että väliin piti laittaa vielä pissapojan letkua.
Ja kun mittaamisen makuun oli päästy, ajattelin testata vielä öljynpaineet. Olin hommannut 124:n öljykellon, joka kävisi M112/113:n jakokopassa olevaan mittausproppuun (molemmissa M12x1,5-kierre).
Proppu irti (ulos tuli ehkä 2 tippaa öljyä), kello paikoilleen, yleismittari kiinni, auto käyntiin. Mittarin arvo ei värähdäkään. En usko, että moottorista puuttuisi paine kokonaan – olisi se leiponut kiinni jo ajat sitten. Samoin olin testannut öljykellon polkupyörän pumpulla ja toisella mittarilla aiemmin, joten kyllä senkin olisi jotain pitänyt näyttää.
Öljykanavan kannen alla on suorakaiteen muotoinen tiiviste, jossa on periaatteessa ihan pikku viilto, josta öljyn pitäisi päästä mittarille mutta joka estää mittarin pääsyn tyhjäksi. Voisiko tiiviste olla niin kovetunut, että se ei päästäisi painetta enää kumpaankaan suuntaan? Pitää vaikka huomenissa kokeilla jollain tylpällä esineellä, kuinka syvälle reikään pääsee. Voisi myös hommata uuden tiivisteen ja kokeilla uudelleen sen kanssa.
t.
Risto
Paljon on peloteltu haaramoottorien omistajia katalysaattorien tukkeutumisella, joten ajattelin sitten testata, onko itsellä aihetta huoleen. Multiviri vinkkasi, että Staarissa olisi vinkkiä mittaukseen ja sieltä löysinkin ohjeet. Tässäpä tiivistettynä:
- katin etupuolen lambda irti
- kytketään lambdan reikään letkuadapteri
- letkun toiseen päähän painemittari
- sitten ajetaan (joko dynolla tai oikeassa elämässä) 3-vaihde päällä ja kiihdytetään n. 3500 kierroksella lappu lattiassa
- jos paine ylittää 350 hehtopascalia (0,35 baaria, 5 PSI), niin silloin pitää alkaa tutkia tukkeumia
Letkuadapterilla oli joku 103-alkuinen koodikin mutta itse kävin IKH:sta M18x1,5-kierteellä olevan 6 mm letkulähdön. Mittarina oli Biltemasta ostettu alipaine- / kaasarikoneen bensanpainemittari. Tuossa oli tarpeeksi pieni maksimipaine niin sillä näkikin jotain. Toki, jos löytyy esim. 2 baarin nestevaimennettu mittari, niin sitä kannattaa ehdottomasti käyttää.
Kun ensi kertaa starttasin, väpätti mittari ihan älyttömästi vaimennuksen puutteesta johtuen. Pistin letkun alkupäähän kuristimen (letkuklemmari), jolla sain heilunnan suodatettua suurimmaksi osaksi pois (värisi vielä tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla OK).
Mitä mittari sitten näytti?
Vasen:
Oikea:
Vähän päälle 3 PSI:n (~0.23 baaria) paikkeilla mennään molemmilla puolilla, joten testi ei aiheuttanut onneksi lompsan ohenemista.
Tässäpä romukasa, jolla mittaus suoritettiin. Alkupäässä oli jotain Motonetin silikoniletkua, jotta kestäisi vähän lämpöä. Tuo letkuadapteri oli vain 19 mm kannalla, joten vähän jänskätti, tiivistyykö se kunnolla. En kuitenkaan kuullut tupsutusta, joten 18 mm alumiinitiivisteprikka oli ilmeisesti sopiva. Huomaa "portaaton kuristin" vielä paikoillaan. Ohkainen letku (konehuoneesta sisälle) oli niin lyhyt, että väliin piti laittaa vielä pissapojan letkua.
Ja kun mittaamisen makuun oli päästy, ajattelin testata vielä öljynpaineet. Olin hommannut 124:n öljykellon, joka kävisi M112/113:n jakokopassa olevaan mittausproppuun (molemmissa M12x1,5-kierre).
Proppu irti (ulos tuli ehkä 2 tippaa öljyä), kello paikoilleen, yleismittari kiinni, auto käyntiin. Mittarin arvo ei värähdäkään. En usko, että moottorista puuttuisi paine kokonaan – olisi se leiponut kiinni jo ajat sitten. Samoin olin testannut öljykellon polkupyörän pumpulla ja toisella mittarilla aiemmin, joten kyllä senkin olisi jotain pitänyt näyttää.
Öljykanavan kannen alla on suorakaiteen muotoinen tiiviste, jossa on periaatteessa ihan pikku viilto, josta öljyn pitäisi päästä mittarille mutta joka estää mittarin pääsyn tyhjäksi. Voisiko tiiviste olla niin kovetunut, että se ei päästäisi painetta enää kumpaankaan suuntaan? Pitää vaikka huomenissa kokeilla jollain tylpällä esineellä, kuinka syvälle reikään pääsee. Voisi myös hommata uuden tiivisteen ja kokeilla uudelleen sen kanssa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tres
Tein vielä aamulla kylmäkäynnistyskokeilun öljykellon kanssa. Paine nousi hetkellisesti mutta laski sitten taas "nollaan". Kun irrotin anturin, ei taaskaan tullut kuin tippa tai kaksi öljyä ulos. Sitten tökkäsin tylpällä meisselillä reikään ja tiivisteen reiästä läpi. Nyt valui öljyä mutta se loppui, kun meisselin otti reiästä (älkää kuvitelko mitään härskiä tähän väliin ).
Anturia ei voinut jättää paikoilleen, koska se hankaisi hihnaan.
Ihan hyvä, että tuli testattua eilen ne pakopaineet. Tänään vilkkui kolmiovalo kevyelläkin kaasujalalla:
t.
Risto
Tein vielä aamulla kylmäkäynnistyskokeilun öljykellon kanssa. Paine nousi hetkellisesti mutta laski sitten taas "nollaan". Kun irrotin anturin, ei taaskaan tullut kuin tippa tai kaksi öljyä ulos. Sitten tökkäsin tylpällä meisselillä reikään ja tiivisteen reiästä läpi. Nyt valui öljyä mutta se loppui, kun meisselin otti reiästä (älkää kuvitelko mitään härskiä tähän väliin ).
Anturia ei voinut jättää paikoilleen, koska se hankaisi hihnaan.
Ihan hyvä, että tuli testattua eilen ne pakopaineet. Tänään vilkkui kolmiovalo kevyelläkin kaasujalalla:
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juu. Siihen WIS:in ohje (AR18.00-P-1250DA) neuvoo kytkemään mittarin. Vehkeissä, joissa on sylinterien lepuutus (joissain ässissä ja CL:issä), on tuo koppa erilainen ja siinä on erillinen paikka kiinteälle paineanturille. Guuglaa A1120150730, niin siitä löytyy kuvia. Tuossa tosin paine otetaan toisesta tiivisteessä olevasta isosta reiästä, joten se lienee varmempitoiminen.AK47 kirjoitti:Onkos tuo öljyproppu nimenomaan öljyn paineen mittaamiseen?
En tiedä mutta mittasin kun peloteltiin. Liekö enemmän vanhempien koneiden ongelmia, missä katit on jossain pitkien putkien päässä auton alla eikä parinkymmenen sentin päässä pakosarjasta.AK47 kirjoitti:Onkos m113 katit jotenkin tukkeutumisherkkiä? Pitäisikö ihan mittailla? Mittarissa vajaa 170.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eikö auto moittinut mitenkään, kun otti etummaiset lambdat irti ajoon? Takimmaisethan vain "varmistaa" kattien toimintaa, mutta etummaisten mukaan säätyy kaikki muu moottorin toiminta?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Kyllähän se helikopterivalo syttyi testin ajaksi ja piti nollata (nollasin kaiken varalta molempien testien jälkeen), mutta jos mersun testerillä on luottoa ohjeistaa noin, niin kaipa se pikku testin kestää.piippu kirjoitti:Eikö auto moittinut mitenkään, kun otti etummaiset lambdat irti ajoon? Takimmaisethan vain "varmistaa" kattien toimintaa, mutta etummaisten mukaan säätyy kaikki muu moottorin toiminta?
Periaatteessahan haaramoottorissa systeemi on ns. tuplattu. Eli jos boksi on fiksu, niin se voisi varmaan koettaa säätää seokset yhdenkin puolen mukaan. Tai sitten se syöttää varmuuden vuoksi vähän paksumpaa seosta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hassuja yhteensattumia. Oon mielessäni suunnitellut että värkkäis jälkiasenteisen öljypainemittarin. Kaivoin kanssa netistä tuon erikoisemman kannen varaosanumeron (A1120150730) ja selvitin jopa sille hinnan. Suomessa 45€ ja mailmalla puolet vähemmän. Homma ainakin omalta osaltani vähän kaatui kunnen ole löytänyt mitään pientä huomaamatonta mielellään digitaalista painemittarua. Zadatachillä on aika hyviä, mutten silti niistäkään saanut päähäni hyvää ideaa sijoituksesta.
Katalyytit ei paljoa tuola varaston hylyllä tukkeudu.
Katalyytit ei paljoa tuola varaston hylyllä tukkeudu.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tuohon öljyn paineen mittailuun,
jos haluua jättää sen jatkuvaksi niin sopiva kulma nippa ja siitä sitten
vaikka letkulla/pneumatika(sopivan kierteisä nippoja missä pika liitos letkulle) letkula mekaninen mittari tai sitten letkun päähän
sähköinen painekello,
E: ja mittariinkin sopivia pika liitiimiä, eivätkä ole kallita tarvikeita
jos haluua jättää sen jatkuvaksi niin sopiva kulma nippa ja siitä sitten
vaikka letkulla/pneumatika(sopivan kierteisä nippoja missä pika liitos letkulle) letkula mekaninen mittari tai sitten letkun päähän
sähköinen painekello,
E: ja mittariinkin sopivia pika liitiimiä, eivätkä ole kallita tarvikeita
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Juu. Pitäisi käydä porisemassa jossain hydrauliikkaliikkeessä, josko sieltä löytyisi esim. banjolähtöjä ja sitten anturiin passaavia päitä.CDI203 kirjoitti:Tuohon öljyn paineen mittailuun,
jos haluua jättää sen jatkuvaksi niin sopiva kulma nippa ja siitä sitten
vaikka letkulla/pneumatika(sopivan kierteisä nippoja missä pika liitos letkulle) letkula mekaninen mittari tai sitten letkun päähän
sähköinen painekello
Mittaridilemma on sama kuin Moullakin – löytäisikö mitään pientä ja siistiä. Väliaikaistesteihin yleismittari kävi mainiosti.
Eikä ehdi pultitkaan ruostua jumiin, jos leimapäiväksi värkkää ne alle ja käyttää ulkoilemassa.Mou kirjoitti:Katalyytit ei paljoa tuola varaston hylyllä tukkeudu.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
http://zada-tech.com/products/single-ga ... sure-gaugeRoisto kirjoitti:Mittaridilemma on sama kuin Moullakin – löytäisikö mitään pientä ja siistiä. Väliaikaistesteihin yleismittari kävi mainiosti.
Tuollaisen mä löysin muttei oikeen kuitenkaan istu mun interiööriin. Paras olisi kun löytäisi jonkun pienen ja pyöreän digimittarin. Siis ihan jotain maks 2cm reikään tms. Ja ihan mitään halpisrimpuloitakaan en halua laittaa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mittareitahan on taka ja sivu(ala) liitoksellaRoisto kirjoitti:Juu. Pitäisi käydä porisemassa jossain hydrauliikkaliikkeessä, josko sieltä löytyisi esim. banjolähtöjä ja sitten anturiin passaavia päitä.CDI203 kirjoitti:Tuohon öljyn paineen mittailuun,
jos haluua jättää sen jatkuvaksi niin sopiva kulma nippa ja siitä sitten
vaikka letkulla/pneumatika(sopivan kierteisä nippoja missä pika liitos letkulle) letkula mekaninen mittari tai sitten letkun päähän
sähköinen painekello
Mittaridilemma on sama kuin Moullakin – löytäisikö mitään pientä ja siistiä. Väliaikaistesteihin yleismittari kävi mainiosti.
Eikä ehdi pultitkaan ruostua jumiin, jos leimapäiväksi värkkää ne alle ja käyttää ulkoilemassa.Mou kirjoitti:Katalyytit ei paljoa tuola varaston hylyllä tukkeudu.
t.
Risto
~30mm ja ~60mm melkeenpä missä vaan
ja oikestaan tuota ~60mm pienepää ei kannatta laitta jos siitä on
tarkoitus vedossa jotain katsella
E: Vaikka tuolta
http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... kiinnitys/
jos ei hydrauli kaupaa ole sopivasti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Mites ois jos löytyy paineanturi ja siihen bt lähetin ja kattelet halutessa vaikka kännykällä. Teoriassa can väylään saa minkä tahansa tiedon niin että mittaristo ilmoittaa halutun viestin. Oiskohan jo valmista ratkaisua myynnissäkin...Mou kirjoitti:http://zada-tech.com/products/single-ga ... sure-gaugeRoisto kirjoitti:Mittaridilemma on sama kuin Moullakin – löytäisikö mitään pientä ja siistiä. Väliaikaistesteihin yleismittari kävi mainiosti.
Tuollaisen mä löysin muttei oikeen kuitenkaan istu mun interiööriin. Paras olisi kun löytäisi jonkun pienen ja pyöreän digimittarin. Siis ihan jotain maks 2cm reikään tms. Ja ihan mitään halpisrimpuloitakaan en halua laittaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Termos!
Sain viimein öljynpaineet testattua. Hommasin uuden tiivisteen öljykanavan kannen alle, koska epäilin, että vanha olisi koppuroitunut, eikä päästäisi enää öljyä kunnolla lävitseen. Irrotin kaiken varalta hihnankiristimen, jotta saan jonkin astian alle, jos sieltä valuu jotain. Toim. huom. sieltä ei tule paljon mitään, jos raottaa öljynsuodattimen kantta, jolloin liemet valuvat öljypohjaan.
Tiivisteen vaihdon jälkeen auto lämpimäksi, anturi kiinni, mittari kiinni ja auto käyntiin. 10 Ohmia. Tässä vaiheessa alkoi pipon alta nousta höyryä ja päätin jatkaa lämmittelyä saunassa.
Illan mietin asiaa ja sunnuntaina tempaisin uuden tiivisteen pois. Jos suodatinta ei avaa, kanavasta tulee noin desi öljyä kiristimen (jota nyt en tietenkään irrottanut) ja pohjamuovien päälle ja lattialle.
Koversin vanhaan tiivisteeseen pikku lisäloven halkioon:
Kansi ja tulppa paikoilleen. Auto taas lämpimäksi, hihna pois, tulppa irti, anturi paikoilleen, mittari kiinni ja auto käyntiin. Hiiohoi – nyt mittari pomppasi 70 Ohmiin. 3000 kierroksella mittari näytti 185 Ohmia.
Anturi on 124:sta 3 baarin maksimipaineella. 124:n WIS:ssä on tämmöiset speksit.
70 Ohmia vastaisi siis noin baarin painetta ja 185 kolmea baaria. Nämä ovat speksien mukaisia, koska tyhjäkäynnillä pitäisi löytyä vähintään 0,7 baaria ja 3000 kierroksella 3 baaria.
Näpräsin uuteenkin tiivisteen pikkuruisen kolon, jos haluttaa mitata joskus uudestaan.
Tiivisteen 2 isompaa reikää on todennäköisesti sitä erikoiskantta varten, koska siinä on yhteys anturille juuri toisen reiän kohdalta. Tiivisteen toinen reikä lienee idioottivarmuutta varten.
Talvirenkailla alkaa olla takana 5 talvea. Eivät enää ole parhaimmassa terässään. Varmaan täytyy alkaa niitäkin harkita, kun ihan oikea talvi tuli näinkin aikaisin.
t.
Risto
Sain viimein öljynpaineet testattua. Hommasin uuden tiivisteen öljykanavan kannen alle, koska epäilin, että vanha olisi koppuroitunut, eikä päästäisi enää öljyä kunnolla lävitseen. Irrotin kaiken varalta hihnankiristimen, jotta saan jonkin astian alle, jos sieltä valuu jotain. Toim. huom. sieltä ei tule paljon mitään, jos raottaa öljynsuodattimen kantta, jolloin liemet valuvat öljypohjaan.
Tiivisteen vaihdon jälkeen auto lämpimäksi, anturi kiinni, mittari kiinni ja auto käyntiin. 10 Ohmia. Tässä vaiheessa alkoi pipon alta nousta höyryä ja päätin jatkaa lämmittelyä saunassa.
Illan mietin asiaa ja sunnuntaina tempaisin uuden tiivisteen pois. Jos suodatinta ei avaa, kanavasta tulee noin desi öljyä kiristimen (jota nyt en tietenkään irrottanut) ja pohjamuovien päälle ja lattialle.
Koversin vanhaan tiivisteeseen pikku lisäloven halkioon:
Kansi ja tulppa paikoilleen. Auto taas lämpimäksi, hihna pois, tulppa irti, anturi paikoilleen, mittari kiinni ja auto käyntiin. Hiiohoi – nyt mittari pomppasi 70 Ohmiin. 3000 kierroksella mittari näytti 185 Ohmia.
Anturi on 124:sta 3 baarin maksimipaineella. 124:n WIS:ssä on tämmöiset speksit.
Koodi: Valitse kaikki
Paine baareina Vastus Ohmeina
0 5–13
0,5 34–45
1,0 63–76
1,5 93–106
2,0 121–138
2,5 148–167
3,0 174–195
Näpräsin uuteenkin tiivisteen pikkuruisen kolon, jos haluttaa mitata joskus uudestaan.
Tiivisteen 2 isompaa reikää on todennäköisesti sitä erikoiskantta varten, koska siinä on yhteys anturille juuri toisen reiän kohdalta. Tiivisteen toinen reikä lienee idioottivarmuutta varten.
Talvirenkailla alkaa olla takana 5 talvea. Eivät enää ole parhaimmassa terässään. Varmaan täytyy alkaa niitäkin harkita, kun ihan oikea talvi tuli näinkin aikaisin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Uusi idea. Laita wifi kamera konehuoneeseen kuvaamaan viisarimittaria ja katsele kännykästä mittaustulostaMou kirjoitti:Hassuja yhteensattumia. Oon mielessäni suunnitellut että värkkäis jälkiasenteisen öljypainemittarin. Kaivoin kanssa netistä tuon erikoisemman kannen varaosanumeron (A1120150730) ja selvitin jopa sille hinnan. Suomessa 45€ ja mailmalla puolet vähemmän. Homma ainakin omalta osaltani vähän kaatui kunnen ole löytänyt mitään pientä huomaamatonta mielellään digitaalista painemittarua. Zadatachillä on aika hyviä, mutten silti niistäkään saanut päähäni hyvää ideaa sijoituksesta.
Katalyytit ei paljoa tuola varaston hylyllä tukkeudu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kännykästä öljynpaineen kautta keittiöön, joskus kun oli tiskikoneen kanssa sellaisia ongelmia ettei se pessyt kunnolla yläkorissa olevia astioita oli vähän aikaa hakusessa tapa jolla selvittää pyöriikö ylin "pesuvarsi" lainkaan vai missä mahtaisi vika olla.
Yritin keskeyttää pesun avaamalla nopeasti luukun, jolla tavalla selvisi se että sieltä kyllä ehtii vettä roiskua lattialle ja sanonko mihin, mutta ei ehdi nähdä liikkuvien osien mahdollista liikkumattomuutta.
Lopulta hoksasin laittaa kännykän kuvaamaan videota pesukoneen sisältä ja pesuohjelma päälle.
Yritin keskeyttää pesun avaamalla nopeasti luukun, jolla tavalla selvisi se että sieltä kyllä ehtii vettä roiskua lattialle ja sanonko mihin, mutta ei ehdi nähdä liikkuvien osien mahdollista liikkumattomuutta.
Lopulta hoksasin laittaa kännykän kuvaamaan videota pesukoneen sisältä ja pesuohjelma päälle.
Moro!
Nyt on niin tuore leima, että sormet sotkeentuu.
Ei ollut mitään valittamista. Päästöt olivat kohdallaan: CO: 0,06 %, HC: 10 ppm, λ: 1,000, O2: 10
Etuiskarit: 45 % / 44 %, takaiskarit: 64 % / 70 %.
Etujarrut: 2,8 kN / 2,8 kN, takajarrut: 2,5 kN / 2,3 kN, seisontajarrut: 2,5 kN / 1,7 kN
Kesällä vaihdoin sen lopullisesti tummenneen kuskin peilin vakioon. Näkee paremmin, eikä se niin paljon häikäise kuin himmenemätön taustapeili tekisi. Tuulilasin alareunan halkeama ei edelleenkään aiheuttanut toimenpiteitä.
t.
Risto
Nyt on niin tuore leima, että sormet sotkeentuu.
Ei ollut mitään valittamista. Päästöt olivat kohdallaan: CO: 0,06 %, HC: 10 ppm, λ: 1,000, O2: 10
Etuiskarit: 45 % / 44 %, takaiskarit: 64 % / 70 %.
Etujarrut: 2,8 kN / 2,8 kN, takajarrut: 2,5 kN / 2,3 kN, seisontajarrut: 2,5 kN / 1,7 kN
Kesällä vaihdoin sen lopullisesti tummenneen kuskin peilin vakioon. Näkee paremmin, eikä se niin paljon häikäise kuin himmenemätön taustapeili tekisi. Tuulilasin alareunan halkeama ei edelleenkään aiheuttanut toimenpiteitä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve!
Etupään pysäköintitutka pelotteli vähän. Eilen töistä tullessa rääkäisi rumasti ja sytytti neljä valoa. Piti nappulasta ottaa pois päältä. Sama juttu tänä aamuna ja töistä lähtiessä. Parkkihallissa sitten sammutin auton kauemmaksi seinästä, rämpyttelin D:tä ja pakkia ja ajelin lähelle seinää ja vähän kauemmaksi. Tutka lopetti rääkymisen ja alkoi näyttää järkeviä määriä valoja. Mikähän lie ollut? Yleensä ajan auton tosi lähelle seinää. Monesti vikakoodeja lukiessa huomaan, että tutkista on vikakoodeja tyyliin: "anturi rikki tai jotain on tosi lähellä anturia". Voikohan tuo ottaa itseensä, jos suurin piirtein joka toinen startti on tuuman päässä seinästä ja talvella ulkona lähellä kinosta. Jäässä se tuskin on, kun sisällä on aina vähintään 10 astetta. Pitää seurata.
t.
Risto
Etupään pysäköintitutka pelotteli vähän. Eilen töistä tullessa rääkäisi rumasti ja sytytti neljä valoa. Piti nappulasta ottaa pois päältä. Sama juttu tänä aamuna ja töistä lähtiessä. Parkkihallissa sitten sammutin auton kauemmaksi seinästä, rämpyttelin D:tä ja pakkia ja ajelin lähelle seinää ja vähän kauemmaksi. Tutka lopetti rääkymisen ja alkoi näyttää järkeviä määriä valoja. Mikähän lie ollut? Yleensä ajan auton tosi lähelle seinää. Monesti vikakoodeja lukiessa huomaan, että tutkista on vikakoodeja tyyliin: "anturi rikki tai jotain on tosi lähellä anturia". Voikohan tuo ottaa itseensä, jos suurin piirtein joka toinen startti on tuuman päässä seinästä ja talvella ulkona lähellä kinosta. Jäässä se tuskin on, kun sisällä on aina vähintään 10 astetta. Pitää seurata.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kosteus, lika ja ikä. Kyllä mullakin on herjannut satunaisesti kaikissa Mersuissa. Kuivalla ja helteellä toimii parhaiten.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Päivää pitkästä aikaa.
Mitään ihmeempää ei ole tullut puuhasteltua. Taakse vaihdoin yhden parkkitutka-anturin, kun se piippaili ja näytti hassuja valoja. Epäilin ensin etupäätä mutta pähkäilemällä päädyin sittenkin takapäähän ja testeri varmisti asian. Hirveästi ei ole tullut korona-aikana ajeltua. Vuoden öljynvaihtovälillä oli kertynyt 6400 km.
Mutta sitten... Tänään kuuntelin ajaessani omituista kitinää / vihellystä. Tunnustelin jarrut läpi eikä ne tuntuneet kuumilta. Auto seisoi parisen tuntia ja starttauksen jälkeen pasahi ruutuun punainen teksti, joka varoitti auton olevan liian matalalla. No, vislaus kuului edelleen oikea etunurkan kohdalta. Ilmeisesti 17,5 vuotta oli liikaa ilmapussin iäksi. Kun käppäilin kuskin paikalle, oli varoitus hävinnyt, joten ajelin auton varovasti kotiin.
Kotona oikea puoli oli jonkin verran vasenta alempana. Kovin paljon tuolla ei nyt viitsi ajella, ettei tarvi vaihtaa kompuraakin.
Miesslerillä näyttäisi olevan jotain kunnostettua tolppaa neljään hunttiin. Liekö tämmöisistä kellään kokemusta?
Bilsteiniä näyttää myyvän useampikin verkkokauppa n. 660 euroon. Käytetystä haluaisivat varaosahaussa 300. Pikkuisen kalliin oloinen siihen nähden, että sen voi kestää tai sitten ei.
Voisi tieten kokeilla pyytää tarjousta myös paikallisesta mersuehjäämöstä.
t.
Risto
Mitään ihmeempää ei ole tullut puuhasteltua. Taakse vaihdoin yhden parkkitutka-anturin, kun se piippaili ja näytti hassuja valoja. Epäilin ensin etupäätä mutta pähkäilemällä päädyin sittenkin takapäähän ja testeri varmisti asian. Hirveästi ei ole tullut korona-aikana ajeltua. Vuoden öljynvaihtovälillä oli kertynyt 6400 km.
Mutta sitten... Tänään kuuntelin ajaessani omituista kitinää / vihellystä. Tunnustelin jarrut läpi eikä ne tuntuneet kuumilta. Auto seisoi parisen tuntia ja starttauksen jälkeen pasahi ruutuun punainen teksti, joka varoitti auton olevan liian matalalla. No, vislaus kuului edelleen oikea etunurkan kohdalta. Ilmeisesti 17,5 vuotta oli liikaa ilmapussin iäksi. Kun käppäilin kuskin paikalle, oli varoitus hävinnyt, joten ajelin auton varovasti kotiin.
Kotona oikea puoli oli jonkin verran vasenta alempana. Kovin paljon tuolla ei nyt viitsi ajella, ettei tarvi vaihtaa kompuraakin.
Miesslerillä näyttäisi olevan jotain kunnostettua tolppaa neljään hunttiin. Liekö tämmöisistä kellään kokemusta?
Bilsteiniä näyttää myyvän useampikin verkkokauppa n. 660 euroon. Käytetystä haluaisivat varaosahaussa 300. Pikkuisen kalliin oloinen siihen nähden, että sen voi kestää tai sitten ei.
Voisi tieten kokeilla pyytää tarjousta myös paikallisesta mersuehjäämöstä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Termos!
Pihinä loppui, kun alle vaihtui Arnottin ei-huollettu jousi. Ei ainakaan pikakoejolla tuntunut hirveän erilaiselta toiseen etunurkkaan verrattuna, vakka tuossa ei taida olla sitä toista ilmakammiota. Ainakaan niiden sivuilla ei sitä mainita.
Sitten veikkauksia peliin, milloin pitää vaihtaa toinen.
t.
Risto
Pihinä loppui, kun alle vaihtui Arnottin ei-huollettu jousi. Ei ainakaan pikakoejolla tuntunut hirveän erilaiselta toiseen etunurkkaan verrattuna, vakka tuossa ei taida olla sitä toista ilmakammiota. Ainakaan niiden sivuilla ei sitä mainita.
Sitten veikkauksia peliin, milloin pitää vaihtaa toinen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Yleensä ovat olleet melko tasalaatuisia, yhdestä räjähti toinen puoli nosturilla kun rikkoutunutta oltiin vaihtamassa
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Huomenta!
Jaa'a. Pitääpä kömpiä talliin ja repiä peräkontin verhoilut auki. Ajelin eilen Koillismaalle sukuloimaan ja matka sujui ihan hyvin, mitä nyt akku sytytti merkkivaloa pitkän seisotuksen jälkeen. Otin kaiken varalta Ctekin mukaan, että latailen sen sitten täällä. Kun sitten menin autolle laittamaan laturia paikoilleen (mulla on peräkontin sivuluukun alla Ctekin töpseli, ettei tarvi purkaa kaukaloita), niin eipä kontti aukeakaan kaukosäätimestä. Kokeilen kahvaa: ei mitään. Kuskin oven nappulasta: nada.
Onneksi muutama vuosi sitten herkistelin kontin lukkopesän, että sain kuitenkin kontin auki. En enää uskaltanut enää laittaa konttia kiinni ja kun ajelin auton talliin luukku auki, niin samalla auto herjaili rikkinäisistä rekisterikilven valoista. Todennäköisesti siellä on nyt johtonippu saranan kohdalta rikki. Voisi viitata maajohtovikaan, koska useampi kampe on mykkänä.
t.
Risto
Jaa'a. Pitääpä kömpiä talliin ja repiä peräkontin verhoilut auki. Ajelin eilen Koillismaalle sukuloimaan ja matka sujui ihan hyvin, mitä nyt akku sytytti merkkivaloa pitkän seisotuksen jälkeen. Otin kaiken varalta Ctekin mukaan, että latailen sen sitten täällä. Kun sitten menin autolle laittamaan laturia paikoilleen (mulla on peräkontin sivuluukun alla Ctekin töpseli, ettei tarvi purkaa kaukaloita), niin eipä kontti aukeakaan kaukosäätimestä. Kokeilen kahvaa: ei mitään. Kuskin oven nappulasta: nada.
Onneksi muutama vuosi sitten herkistelin kontin lukkopesän, että sain kuitenkin kontin auki. En enää uskaltanut enää laittaa konttia kiinni ja kun ajelin auton talliin luukku auki, niin samalla auto herjaili rikkinäisistä rekisterikilven valoista. Todennäköisesti siellä on nyt johtonippu saranan kohdalta rikki. Voisi viitata maajohtovikaan, koska useampi kampe on mykkänä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)