Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on.
Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on.
Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee. Hanskalokerosta löytyneen kuitin mukaan jakoketju ja kiristin on vaihdettu Veholla 2007 mittarilukeman ollessa 130tkm. Onko näitä muut vaihdelleet miten tiuhaan?; aika lapselliselta minusta kuullostaa tuommoselle kaksriviselle ketjulle reilun satkun vaihtoväli vaikka se ketju toki pitkä onkin.
No joka tapauksessa ketju ois tilailtu ja ois tarkotus se jollain konstin vaihtaa, perinteiseen tyyliin meinasin vanhan katkaista ja liittää uuden siihen ja pyöritellä ympäri.
Eli: Onko mahdollista tehdä tähän tyyliin? Kumman venakopan alta ketju katkaistaan? Missä mahtaa kiristin sijaita ja onko se ihan perinteinen öljynpaineella pelaava sylinteri vai joku viimesimpään mittaansa lukittuva jota ei voi käyttää toistamiseen uuden ketjun kanssa?
Siinäpä kysymyksiä noin alkuunsa. Kiitän suuresti jo näin etukäteen asiantuntijoiden vastauksista
No joka tapauksessa ketju ois tilailtu ja ois tarkotus se jollain konstin vaihtaa, perinteiseen tyyliin meinasin vanhan katkaista ja liittää uuden siihen ja pyöritellä ympäri.
Eli: Onko mahdollista tehdä tähän tyyliin? Kumman venakopan alta ketju katkaistaan? Missä mahtaa kiristin sijaita ja onko se ihan perinteinen öljynpaineella pelaava sylinteri vai joku viimesimpään mittaansa lukittuva jota ei voi käyttää toistamiseen uuden ketjun kanssa?
Siinäpä kysymyksiä noin alkuunsa. Kiitän suuresti jo näin etukäteen asiantuntijoiden vastauksista
Viimeksi muokannut antti124, 01.12.2013 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen V8 Klubi
Eipä kukaan kertonu vastauksia eli laitetaanpa ne nyt kun homma on ohi. Jos ois joskus jollekin jotakin hyötyä-
Eli vänkärinpuolen venakoppa pois...
Siellähän se kiristin lymyilee.
Ihan perinteistä mallia näyttää olevan. Laturi piti ottaa edestä pois että pääsi käsiksi.
Tuommosen hienon häkkyrän tein estämään ketjun hyppäämistä nokkapyörällä. Sitten vain kiristimen puolelta poikki ja uusi ketju jatkoksi liitoslenkillä, toki ilman sitä niitattavaa osasta ja eikun kampuran päästä pyörittämään uutta ympäri.
Vasarallahan näitä on ennenkin niitattu, muttakun ei ollut apumiestä pitämässä vastinetta niin tuntu vaikialle. Sitte soitin kaverille että minkälaisella ne ammattimiehet noita niittaa. No hän kännissä kuvaili laitteen ja itse sain nousuhumalassa sen käsityksen että suunnilleen tämmösellä:
Remontin jälkeen auto tuntuu toimivan ja jopa rallatus, jonka takia hommaan aloin, on poissa .
Mutta, aikasemminkin oon kuunnellut jotain satunnaista tikitystä ja nyt kun ketjurempan jälkeen jostain syystä kuuntelin hieman tarkemmin, niin paikallistin tikityksen tähän:
Siis tuohon ABS-mötikän vieressä olevaan mokkulaan mihin menee nuo kaks johtoa ja kaks letkua. Mikä tuo on ja mitä sen pitäisi tehdä?
Nyt se leikkii kierroslukumittaria eli tikitys seuraa suoraan moottorin kierroksia . Mutta vain satunnaisesti.
Eli vänkärinpuolen venakoppa pois...
Siellähän se kiristin lymyilee.
Ihan perinteistä mallia näyttää olevan. Laturi piti ottaa edestä pois että pääsi käsiksi.
Tuommosen hienon häkkyrän tein estämään ketjun hyppäämistä nokkapyörällä. Sitten vain kiristimen puolelta poikki ja uusi ketju jatkoksi liitoslenkillä, toki ilman sitä niitattavaa osasta ja eikun kampuran päästä pyörittämään uutta ympäri.
Vasarallahan näitä on ennenkin niitattu, muttakun ei ollut apumiestä pitämässä vastinetta niin tuntu vaikialle. Sitte soitin kaverille että minkälaisella ne ammattimiehet noita niittaa. No hän kännissä kuvaili laitteen ja itse sain nousuhumalassa sen käsityksen että suunnilleen tämmösellä:
Remontin jälkeen auto tuntuu toimivan ja jopa rallatus, jonka takia hommaan aloin, on poissa .
Mutta, aikasemminkin oon kuunnellut jotain satunnaista tikitystä ja nyt kun ketjurempan jälkeen jostain syystä kuuntelin hieman tarkemmin, niin paikallistin tikityksen tähän:
Siis tuohon ABS-mötikän vieressä olevaan mokkulaan mihin menee nuo kaks johtoa ja kaks letkua. Mikä tuo on ja mitä sen pitäisi tehdä?
Nyt se leikkii kierroslukumittaria eli tikitys seuraa suoraan moottorin kierroksia . Mutta vain satunnaisesti.
® Mesen V8 Klubi
Hatunnosto täältäkin. Jos itellä tulee sama tarve, niin empiiristä tietoa on näköjään saatavana.
Tikittävä vehke on todennäköisesti bensahuurujen talteenoton regenerointiventtiili. Eli tuon kautta imaistaan höyryt koneeseen. Itelläkin tikittelee samantyyppinen ventiili. Samanlainen oli jo vanhassa (edellisessä 124:ssa).
Hoksitko mitata, paljonko oli tullut lisää pituutta?
t.
Risto
Tikittävä vehke on todennäköisesti bensahuurujen talteenoton regenerointiventtiili. Eli tuon kautta imaistaan höyryt koneeseen. Itelläkin tikittelee samantyyppinen ventiili. Samanlainen oli jo vanhassa (edellisessä 124:ssa).
Hoksitko mitata, paljonko oli tullut lisää pituutta?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tällä kertaa ei isommin vastustanut, kaikkine kaljanjuonteineen ja työkalujen tekemisineen alta viiteen tuntiin kone kävi taas Tulppia otin vähemmäksi että sai kevyemmin pyörimään ja ne ois voinu samalla vaivalla vaihtaa uusiin. Ovat nimittäin lievästi ahtaissa paikoissa.Late S kirjoitti:Onnea tittelistä näyttää ettei oo yhtää vastustanut,vai pitikö kui palijo kirota remontissa?
® Mesen V8 Klubi
Re: Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on
Itsellä vastaava peli ja kilometrit ja kone pitää rohinaa / räplätystä tyhjäkäynnillä. Heti kun kierroksia nostaa niin ääni häviää. Apulaitteista ääni ei tule joten ketjua epäilisin. Voitko kuvailla minkälaista ääntä kone piti vai miten päädyit ketjun vaihtoon?antti124 kirjoitti: Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee.
Tai onko muita konsteja saada selville onko ketju venynyt kuin ottaa irti?
Kiitokset myös hyvästä jutusta ja kuvista.
Re: Onko kellään kokemusta M113 jakoketjun vaihdosta? Nyt on
Kun vanha ketju on paikallaan niin nokka-akselin merkki kohdalleen niin kampiakselin Ot-merkki pitäisi olla myös kohdallaan, en tiedä näistä bensa moottoreista mutta työkonemoottoreissa ainakin näin.jaket kirjoitti:Itsellä vastaava peli ja kilometrit ja kone pitää rohinaa / räplätystä tyhjäkäynnillä. Heti kun kierroksia nostaa niin ääni häviää. Apulaitteista ääni ei tule joten ketjua epäilisin. Voitko kuvailla minkälaista ääntä kone piti vai miten päädyit ketjun vaihtoon?antti124 kirjoitti: Elikkäs, E43 -00 ja kilometrejä taulussa 260tkm. Jakopää rallattaa sen verran että häiritsee.
Tai onko muita konsteja saada selville onko ketju venynyt kuin ottaa irti?
Kiitokset myös hyvästä jutusta ja kuvista.
Jos heittää yli 4 astetta niin ketju vaihtoon, tehtaan ohjeistuksen mukaan.
Sitten kun ketjun vaihtaa niin laittaa uuden ketjun vaikka seinälle roikkumaan ja merkkaa pituuden ja sitten tekee vanhalla ketjulla saman niin näkee paljonko oli eroa.
Hyvä huomio. Onko kiristin sellaista uudelleen käytettävää mallia vai sellainen mitä ei saa puristettua sisään päin eli kertakäyttöinen?antti124 kirjoitti:Mulla se ääni ei loppunut kierroksia nostamalla vaan pikemminkin hukkui muuhun meteliin kun kierroksia lisäsi. Voisko olla, jos se rallatus loppuu kuin seinään kierroksia nostamalla, että vika ois kiristimessä? Sama juttu kuin hydraulisten nostajien kans toisinaan.
Ajattelin jos vaihtaa ensin vain kiristimen mutta joutuu kuitenkin vaihtamaan myös ketjun niin mennee uusi kiristin taas vaihtoon.
On ketjun vaihtoja ja sitten on ketjun vaihtoja... Huh'huh.
Tein kaverin autoon, '00 CLK430, ison B huollon ja samaan syssyyn vaihdeltiin venunut 220tkm pyörinyt ketju. Homma ei ihan mennyt niin putkeen kun ajattelin.
Onnistuin tiputtamaan ulostulevan ketjun pään koneeseen. Hetken jo ajattelin että voi vittu kunnes muistin että näissähän on kaksiosainen öljypohja. Pienempi pohja auki ja ongittiin pyykkinarulla ketju takaisin ylös kanteen.
Seuraava ihmetys olikin kun nokka-akseli löi tyhjänä pyöriessään ketjun sykkyrälle koneen sisään sinne "veelaaksoon". Tapahtuma vaan vaikutti apumiehen silmään kuulemma siltä kuin ketju olisi pompannut rattaalla sellaiset viisi hammasta. Aikamme asiaa kirottiin ja pähkäiltiin kunnes ajateltiin että vedetään ketju läpi ja katsotaan onko merkit sinne päinkään ja tökkäälä mäntä venttiileihin. Iloisena huomasimme että merkit oli kohdillaan ja kone pyöri kauniisti ympäri. Se oli vaan se kun nokka pääsi lyömään löysät pois. Itsellä ei tämmöstä efektiä ollut, kun vedin ketjun läpi niin että tulpat oli paikoillaan.
Lopulta kun saatiin uudet kaikki tulpat, suodattimet, venakopan tiivisteet ja öljyt paikolleen hurautettiin pata tulille ja sehän kävi kauniisti. Roplatus loisti poissaolollaan.
On se vaan kumma miten itse vaihdoin omaan autooni ketjun yksin pimeäassa yleisessä kerrotalon parkkihallissa, mutta nyt tämmönen kesälomalla kauniissa säässä tehty pihanurmikko-remppa tökki oikeen huolella.
Kiitos jälleen Antille mainion työkalun valmistuksesta.
Tein kaverin autoon, '00 CLK430, ison B huollon ja samaan syssyyn vaihdeltiin venunut 220tkm pyörinyt ketju. Homma ei ihan mennyt niin putkeen kun ajattelin.
Onnistuin tiputtamaan ulostulevan ketjun pään koneeseen. Hetken jo ajattelin että voi vittu kunnes muistin että näissähän on kaksiosainen öljypohja. Pienempi pohja auki ja ongittiin pyykkinarulla ketju takaisin ylös kanteen.
Seuraava ihmetys olikin kun nokka-akseli löi tyhjänä pyöriessään ketjun sykkyrälle koneen sisään sinne "veelaaksoon". Tapahtuma vaan vaikutti apumiehen silmään kuulemma siltä kuin ketju olisi pompannut rattaalla sellaiset viisi hammasta. Aikamme asiaa kirottiin ja pähkäiltiin kunnes ajateltiin että vedetään ketju läpi ja katsotaan onko merkit sinne päinkään ja tökkäälä mäntä venttiileihin. Iloisena huomasimme että merkit oli kohdillaan ja kone pyöri kauniisti ympäri. Se oli vaan se kun nokka pääsi lyömään löysät pois. Itsellä ei tämmöstä efektiä ollut, kun vedin ketjun läpi niin että tulpat oli paikoillaan.
Lopulta kun saatiin uudet kaikki tulpat, suodattimet, venakopan tiivisteet ja öljyt paikolleen hurautettiin pata tulille ja sehän kävi kauniisti. Roplatus loisti poissaolollaan.
On se vaan kumma miten itse vaihdoin omaan autooni ketjun yksin pimeäassa yleisessä kerrotalon parkkihallissa, mutta nyt tämmönen kesälomalla kauniissa säässä tehty pihanurmikko-remppa tökki oikeen huolella.
Kiitos jälleen Antille mainion työkalun valmistuksesta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Moro,
Tämä vissiin on se M113-jakoketjuketju...
Vaihdoin omaankin vempeleeseen ketjun. 225 tkm ajetussa ketjussa oli venymää n. 5 mm. Rallartus / rahina kuului koneen keskivaiheilta, niinkuin se V:n vapaapyörä oisi ääntänyt.
t.
Risto
Tämä vissiin on se M113-jakoketjuketju...
Vaihdoin omaankin vempeleeseen ketjun. 225 tkm ajetussa ketjussa oli venymää n. 5 mm. Rallartus / rahina kuului koneen keskivaiheilta, niinkuin se V:n vapaapyörä oisi ääntänyt.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pitänee itsellekin vaihdattaa tuo ketju+kiristin. Tyhjäkäynnillä pientä rohinaa. Ja samalla tulee tiivisteltyä vuotava venttiilikoppakin kun tiputtelee jo pakosarjan päälle.
Minkälaista ääntä muilla pitänyt venynyt kettinki? Itellä pientä rohinaa tyhjäkäynnillä joka häviää/sekoittuu muihin ääniin kun hiukan antaa kaasua. N.230tkm ajettu autolla.
Minkälaista ääntä muilla pitänyt venynyt kettinki? Itellä pientä rohinaa tyhjäkäynnillä joka häviää/sekoittuu muihin ääniin kun hiukan antaa kaasua. N.230tkm ajettu autolla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Okei. Tuo kuulostaa tulevan enemmän ylhäältäpäin moottoria, voihan se toki alhaaltakin ääntää lisäksi. Yks päivä kävi tämmöinen alle 150tkm ajettu hallissa ja piti oikein kuunnella onko edes käynnissä kun niin hiljaa kävi
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Koneesta kuului pieni ääni kylmänä, koppa pois ja hyvin lähellä on jo oltu täystuhoa, tuo ketjun keskitappi oli täysin irti ja oli osunut tasapainoakselin limppuun, josta tuli se ääni.
M112 -03 ja 265tkm, ketju ei ollut sinänsä venynyt kuin muutaman millin
M112 -03 ja 265tkm, ketju ei ollut sinänsä venynyt kuin muutaman millin
Ford Mondeo STW -09
MB E50 AMG -97
MB E500 -03
MB 300CE -88
Opel Frontera Sport -94
MB E50 AMG -97
MB E500 -03
MB 300CE -88
Opel Frontera Sport -94
Ja sekin että venymä oli vain milli ja kilometrejä 265, niin sekään yhtälö ei oikeen täsmää.Mika.T kirjoitti:Melkein väitän että alkuperänen ketju ei ihan vähällä kummalla noin purkaannu.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i