W123 3.69 PERÄ W123 200deehen/vaihteisto
W123 3.69 PERÄ W123 200deehen/vaihteisto
Paraneekohan kyydit 3.69 perällä nyt 3.92 perä ja ois kyllä 3.49 perä mutta meneekö jo liian raskaaksi kaks sataselle onko kokemuksia
Viimeksi muokannut c280r6, 23.8.2017 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Mulla oli 3,69 -perä W115 220D:ssä. Vaihdoin itse 3,92:n tilalle ja hieman toki pakki ja ykkönen alkuun tuntui 'harvalta' ennenkuin tottui. Menohaluihin muuten ei sanottavampaa vaikutusta eikä melutasoon, mittarivirhe toki pieneni.
3,07 perä turbotettuunkin 240D:hen on hieman hankala, lähinnä siitä syystä että yleisimmät nopeudet asettuvat melkolailla suoraan vaihteiden vaihtokohtiin, liikkeellelähdöissä ja peruuttamisissa huomasi toki selvemmin mutta ei minua (ole) haitannut. Melutaso pieneni selvästi.
3.46 olisi joskus tarkoitus asentaa tuohon 3.07:n tilalle kun saisi aikaiseksi kun on tuo 5.s vaihdekin käytettävissä niin ei niin haittaa välityksen tihentäminen. Laskelmieni mukaan tuo 3,46 olisi ehkä sopivin välitys mersun 115/123 -peristä silloin kun tehoja on melko rajallisesti.
Pistä 240D:n piristetty pumppu kiinni 200D:hen niin saat hieman enempi soppaa siihen ja ehkä tehojakin hieman.
3,07 perä turbotettuunkin 240D:hen on hieman hankala, lähinnä siitä syystä että yleisimmät nopeudet asettuvat melkolailla suoraan vaihteiden vaihtokohtiin, liikkeellelähdöissä ja peruuttamisissa huomasi toki selvemmin mutta ei minua (ole) haitannut. Melutaso pieneni selvästi.
3.46 olisi joskus tarkoitus asentaa tuohon 3.07:n tilalle kun saisi aikaiseksi kun on tuo 5.s vaihdekin käytettävissä niin ei niin haittaa välityksen tihentäminen. Laskelmieni mukaan tuo 3,46 olisi ehkä sopivin välitys mersun 115/123 -peristä silloin kun tehoja on melko rajallisesti.
Pistä 240D:n piristetty pumppu kiinni 200D:hen niin saat hieman enempi soppaa siihen ja ehkä tehojakin hieman.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=110055
Tuolla Jarski kertoo: Joskus vaihdoin 123 200D:hen 3,92:n tilalle 3,69-perän, jaksoi kulkea ihan ok.. Että luulisi tuon käyvän 3,69 myös.
Tuolla Jarski kertoo: Joskus vaihdoin 123 200D:hen 3,92:n tilalle 3,69-perän, jaksoi kulkea ihan ok.. Että luulisi tuon käyvän 3,69 myös.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
5 vaihteinen w123
onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella
Re: 5 vaihteinen w123
w123 dieseleissä on ollut alumiinikuorinen 5vaihteinen laatikko 10hampaisella Kytkinakselin boorilla. Getragin valmistama oli tämä laatikko, hyvin läheistä sukua cossumersujen sport getrageille.c280r6 kirjoitti:onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Re: 5 vaihteinen w123
Moro,jari_w123 kirjoitti:w123 dieseleissä on ollut alumiinikuorinen 5vaihteinen laatikko 10hampaisella Kytkinakselin boorilla. Getragin valmistama oli tämä laatikko, hyvin läheistä sukua cossumersujen sport getrageille.c280r6 kirjoitti:onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella
Sen 5-vaihteen välitys on 0,81. Itellä oli 5,5 vuotta ajossa 300D tuolla 5-v Getragilla. Vakioperä 3,46. Oli tosi kiva auto ajaa. Melu pysyi kurissa aina 120 asti ja kulutus oli tosiaan se valmistajan speksin mukainen 7,0l/100km ajettaessa 90:iä. Testasin kerran tankkaamalla piripintaan tankin ja nollaamalla tripin. Trippi pyörähti juuri ympäri, kun köhi ekan kerran. Vedin sivuun ja heitin 5l tankkiin ja jatkoin matkaa ilmaamatta pumppua. Oli pelkkää rauhallista maantieajoa. Ainakin 300 jaksoi ihan hienosti vitosella kulkea, mutta vasta 80 ripeämmällä puolella. 200D:n kanssa pitäisi varmaan huomioida tuulen suunta vitosella ajaessa.
Ymmärsin myös useammaltakin taholta kuulluista jutuista, että iso osa näistä 5-lovisista oli saatu särettyä kärryä tai asuntovaunua hinatessa ja käyttämällä vitosta liian pienissä nopeuksissa. Itsellä läksi 560tkm ajetusta autosta aski Dealerille kiertoon. Silloin ei pitänyt aski vielä mitään ylimääräistä kahinaa.
Olipa myös käytössä 230E 5-lovisella askilla ja se oli samoin tosi mukava peli. Kulki kivasti ja tosi "sukkasillaan". Sillä pääsi 9-9,5l/100km kulutuksilla. Maantiellä meni selkeästi alta ysilläkin.
Täältä siis vahva puoltoääni 5-loviselle, kunhan kone/perä-yhdistelmä jaksaa.