Ahdettu postiloota eli Höömyn w245
Ahdettu postiloota eli Höömyn w245
ML vaihtui pitkällisen rupeaman jälkeen toiseen Mersuun. Kyseessä on vuosimallia 2008 oleva B-sarjalainen 2-litraisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla. Ajettua on 191 tkm ja jokainen huolto tehty ajallaan Veholla. Miten se vaikuttaa myöhemmin jää nähtäväksi Vaihteisto ei ole perinteinen tomaatti, vaan ns. variaattori.
Ostamaan mennessä kysymyksinä oli, onko takakontti riittävän iso koirien kuskaamiseen ja miten meluisa pikkuauto on. Sisätilat ovat ulkomittoihin nähden hämmästyttävän hyvät, erityisesti takapenkin jalkatilat ovat suorastaan suuret. Kontti olisi voinut olla suurempikin, mutta tila on siis käytetty takamatkustajien eduksi. Leveydessä auton koon huomaa, mutta edessäkin sopii kaksi aikuista olemaan ihan hyvin.
Melutaso oli minulle yllätys, auto on hiljaisempi kuin ML tai talouden Ford. Se ei sinänsä ole ihmettä, mutta tuon kokoluokan autossa ei tavallistakaan. Moottorin ääntä ei kuulu hyttiin kuin tiukemmissa kiihdytyksissä ja pääosin meteli on rengasmelua. Kun viikonloppuna pääsi ajamaan matkaa uusilla asvalteilla auto oli suorastaan ylellisen hiljainen.
Kulkupuoli on kunnossa, kun 1400 kilon autossa on tehoa yli 190 hv ja vääntöäkin 280 nm laajalla kierrosalueella. Vaihteisssa on kaksi asentoa, noista S on jo vähän epämukava lähdöissä. C asetuksella tavanomainessa liikenteessä liikutaan erittäin hyvin. Variaattorin erikoisuuksia on, että joskus kiihdytyksessä nopeusmittarin neula nousee ja kierroslukumittarin neula laskee samaan aikaan.
Sisustus on nahkaa (tai jotain sellaista) ja kuskin penkki ehjä. Takapenkillä on pieni jälki keskikyynärnojassa. Keskikonsolissa on kosketusnäyttö, jossa pyörii radio ja navigaattori. Ulkopuolelta auto on viinipunainen ja sisältä tumma (mustaa ja harmaata). Valoa tulee tavallisten ikkunoiden lisäksi kattoikkunasta, josta tykkään kovasti. Katto on kuitenkin umpinainen eikä aukea mistään kohdasta. Autossa on jopa integroitu puhelin, mutta sille en oikein keksi käyttöä meidän taloudessa.
Ruostetta en onnistunut löytämään yhdestäkään saumasta, ovesta tai luukusta. Varmaan sitäkin jossain on alkamassa, mutta ulkokuori on siisti. Tähän astinen käyttö on vielä vähäistä, mutta pieni koko näkyy siinä, että kuskin pää on lähellä kattoa ja oviaukot tuntuvat pieniltä. Eteenpäin näkyvyys on selvästi huonompi kuin ML:ssä, kun taustapeili vie yllättävän suuren osan tuulilasin pinta-alasta. Taakse näkee kyllä hyvin, vaikka sivupeilit ovat pienemmät.
Pistellään tästäkin käyttökokemuksia, kun niitä kertyy ja kuvatuksia, kun saadaan otetuksi.
Ostamaan mennessä kysymyksinä oli, onko takakontti riittävän iso koirien kuskaamiseen ja miten meluisa pikkuauto on. Sisätilat ovat ulkomittoihin nähden hämmästyttävän hyvät, erityisesti takapenkin jalkatilat ovat suorastaan suuret. Kontti olisi voinut olla suurempikin, mutta tila on siis käytetty takamatkustajien eduksi. Leveydessä auton koon huomaa, mutta edessäkin sopii kaksi aikuista olemaan ihan hyvin.
Melutaso oli minulle yllätys, auto on hiljaisempi kuin ML tai talouden Ford. Se ei sinänsä ole ihmettä, mutta tuon kokoluokan autossa ei tavallistakaan. Moottorin ääntä ei kuulu hyttiin kuin tiukemmissa kiihdytyksissä ja pääosin meteli on rengasmelua. Kun viikonloppuna pääsi ajamaan matkaa uusilla asvalteilla auto oli suorastaan ylellisen hiljainen.
Kulkupuoli on kunnossa, kun 1400 kilon autossa on tehoa yli 190 hv ja vääntöäkin 280 nm laajalla kierrosalueella. Vaihteisssa on kaksi asentoa, noista S on jo vähän epämukava lähdöissä. C asetuksella tavanomainessa liikenteessä liikutaan erittäin hyvin. Variaattorin erikoisuuksia on, että joskus kiihdytyksessä nopeusmittarin neula nousee ja kierroslukumittarin neula laskee samaan aikaan.
Sisustus on nahkaa (tai jotain sellaista) ja kuskin penkki ehjä. Takapenkillä on pieni jälki keskikyynärnojassa. Keskikonsolissa on kosketusnäyttö, jossa pyörii radio ja navigaattori. Ulkopuolelta auto on viinipunainen ja sisältä tumma (mustaa ja harmaata). Valoa tulee tavallisten ikkunoiden lisäksi kattoikkunasta, josta tykkään kovasti. Katto on kuitenkin umpinainen eikä aukea mistään kohdasta. Autossa on jopa integroitu puhelin, mutta sille en oikein keksi käyttöä meidän taloudessa.
Ruostetta en onnistunut löytämään yhdestäkään saumasta, ovesta tai luukusta. Varmaan sitäkin jossain on alkamassa, mutta ulkokuori on siisti. Tähän astinen käyttö on vielä vähäistä, mutta pieni koko näkyy siinä, että kuskin pää on lähellä kattoa ja oviaukot tuntuvat pieniltä. Eteenpäin näkyvyys on selvästi huonompi kuin ML:ssä, kun taustapeili vie yllättävän suuren osan tuulilasin pinta-alasta. Taakse näkee kyllä hyvin, vaikka sivupeilit ovat pienemmät.
Pistellään tästäkin käyttökokemuksia, kun niitä kertyy ja kuvatuksia, kun saadaan otetuksi.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Juu, odotellaan sellaista aikaa hyvällä kelillä, että saadaan kuvat puhtaasta autosta. Käyttökokemusta on vielä varsin vähän, mutta muutaman havainnon voi alustavasti sanoa.
Sähköinen ohjaustehostin aiheuttaa todellakin hieman keinotekoisen oloisen vasteen. Ohjaus on muutenkin kovin erilainen, kun se palauttaa aika vahvasti. Se on myös melko hidas ja auto ei ole samalla tavalla pienessä tilassa kääntyvä kuin ML. Ilmeisesti vetoniveliä säästellään.
Penkki on jotain aivan muuta kuin Möllissä. Tunnelma on suorastaan napakka ja penkki tukee tehokkaasti joka puolelta. Möllin istuin oli enemmän laakea ja tilava. Alustakin on samaa sarjaa ja se muistuttaa viime aikaisista autoista eniten T-birdiä tiukemmassa asennossa. Auto menee mutkat kallistelematta ja nyökkimättä aivan älytöntä vauhtia. Se tuntuu sitten huonoilla pinnoilla suurempana tärinänä.
Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen.
Sähköinen ohjaustehostin aiheuttaa todellakin hieman keinotekoisen oloisen vasteen. Ohjaus on muutenkin kovin erilainen, kun se palauttaa aika vahvasti. Se on myös melko hidas ja auto ei ole samalla tavalla pienessä tilassa kääntyvä kuin ML. Ilmeisesti vetoniveliä säästellään.
Penkki on jotain aivan muuta kuin Möllissä. Tunnelma on suorastaan napakka ja penkki tukee tehokkaasti joka puolelta. Möllin istuin oli enemmän laakea ja tilava. Alustakin on samaa sarjaa ja se muistuttaa viime aikaisista autoista eniten T-birdiä tiukemmassa asennossa. Auto menee mutkat kallistelematta ja nyökkimättä aivan älytöntä vauhtia. Se tuntuu sitten huonoilla pinnoilla suurempana tärinänä.
Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen.
Johtuu varmaan siitä ettet ole vielä koeajanut CitikkaaHöömy kirjoitti:Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Meillä on ainakin sellaiset kelit, että autonpesu ja kuvaaminen onnistuu vallan mainiosti. Seuraavan kerran tällainen tilanne lienee keväällä... Ei me jakseta odottaa niin kauaa!Höömy kirjoitti:Juu, odotellaan sellaista aikaa hyvällä kelillä, että saadaan kuvat puhtaasta autosta.
.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Olen ollut luvattoman laiska, kun en ole saanut kuvia aikaiseksi, mutta yritän parantaa tapojani.
Jos auton koosta on jotain sanottavaa, se liittyy etuovien kokoon. Selkää saa jonkin verran notkistaa, että pää tulee kolhuitta sisään. Osansa lienee sillä, että minulla on 170 senttisen jalat ja 190 senttisen selkä (lääkärin tokaisu). Sisään päästyä tilat riittävät hyvin kuskin paikalla, eikä ahtautta tunnu. Takan tilat ovat oikeasti väljät ja näillä mitoilla polvitilaa on ihan älyttömästi. Uskallan väittää, että takapenkiltä tämä on tilavampi kuin taksissa esiintyvät C-Mersut.
Kulutuksesta ei ole vielä mutua parempaa sanottavaa, mutta kaupungissakin näyttäisi menevän vähemmällä kuin Letukka, Mölli tai V70. Mutta tätä tietoa syntynee tässä pikku hiljaa. Kustannusta nostaa vähän, että tankkiin pitää laittaa 98:a. Vaikka olen suhtautunut variaattoriin auton vaihteistona melko kriittisesti, ei se tässä ole ollut vielä mitenkään hankala. Kulutusta se pienentää varmasti, kun 80 km/h asti tasanopeuden kierrokset ovat hyvin matalat.
Vaihteiston lievästi epämukava ominaisuus on, että vähänkään tiukemman kiihdytyksen jälkeen kaasun nosto tuntuu selvästi liiketilan muutoksena. Tähänkin tottunee ja oppii ajamaan paremmin tätä vaihteistoa.
Neloskoneen pörinä ei ole oikein Mersun ääni, mutta eipä se kuulukaan hyttiin kuin aivan poikeustiloissa. Sekin liittyy vaihteistoon sillä tavalla, että kierrokset eivät nouse aivan tappiin kovemmissakaan kiihdytyksissä, ellei lämää pidä melko pohjassa.
Huoltovälit ovat melkoisen pitkät ja juoksevat kilometreissä ja päivissä. Vaihteistoöljyjen vaihtokin näytti ohjelmaan kuuluvan, ainakin silloin tällöin. Tämän kanssa ainakin näkee, onko huolto-ohjelma riittävä torjumaan ongelmia. Siitäkään ei vielä pysty paljoa sanomaan, mutta korjausvelkana on tällä hetkellä ksenonien polttimot ja termostaatti. Ne koitan hoitaa kuntoon ennen kuin etelään tulle todella pimeää ja jossain määrin kylmää.
Jos auton koosta on jotain sanottavaa, se liittyy etuovien kokoon. Selkää saa jonkin verran notkistaa, että pää tulee kolhuitta sisään. Osansa lienee sillä, että minulla on 170 senttisen jalat ja 190 senttisen selkä (lääkärin tokaisu). Sisään päästyä tilat riittävät hyvin kuskin paikalla, eikä ahtautta tunnu. Takan tilat ovat oikeasti väljät ja näillä mitoilla polvitilaa on ihan älyttömästi. Uskallan väittää, että takapenkiltä tämä on tilavampi kuin taksissa esiintyvät C-Mersut.
Kulutuksesta ei ole vielä mutua parempaa sanottavaa, mutta kaupungissakin näyttäisi menevän vähemmällä kuin Letukka, Mölli tai V70. Mutta tätä tietoa syntynee tässä pikku hiljaa. Kustannusta nostaa vähän, että tankkiin pitää laittaa 98:a. Vaikka olen suhtautunut variaattoriin auton vaihteistona melko kriittisesti, ei se tässä ole ollut vielä mitenkään hankala. Kulutusta se pienentää varmasti, kun 80 km/h asti tasanopeuden kierrokset ovat hyvin matalat.
Vaihteiston lievästi epämukava ominaisuus on, että vähänkään tiukemman kiihdytyksen jälkeen kaasun nosto tuntuu selvästi liiketilan muutoksena. Tähänkin tottunee ja oppii ajamaan paremmin tätä vaihteistoa.
Neloskoneen pörinä ei ole oikein Mersun ääni, mutta eipä se kuulukaan hyttiin kuin aivan poikeustiloissa. Sekin liittyy vaihteistoon sillä tavalla, että kierrokset eivät nouse aivan tappiin kovemmissakaan kiihdytyksissä, ellei lämää pidä melko pohjassa.
Huoltovälit ovat melkoisen pitkät ja juoksevat kilometreissä ja päivissä. Vaihteistoöljyjen vaihtokin näytti ohjelmaan kuuluvan, ainakin silloin tällöin. Tämän kanssa ainakin näkee, onko huolto-ohjelma riittävä torjumaan ongelmia. Siitäkään ei vielä pysty paljoa sanomaan, mutta korjausvelkana on tällä hetkellä ksenonien polttimot ja termostaatti. Ne koitan hoitaa kuntoon ennen kuin etelään tulle todella pimeää ja jossain määrin kylmää.
Erehdyinkin hieman, kärryssä ei olekaan xenon valoja. Erehdyksiään voi selitellä monella tavalla, mutta epäilin, että tuollaista valotehoa ei h7:lla saa Mersuun, mutta näkyy saavan. Lähivalot ovat onnettomat, mutta kaukovalot ihan siedettävät.
Termostaatti on kuitenkin vaihdettu ja nyt lämmöt nousevat asiallisesti yli 80 asteen ja pysyvät siellä. Siinä mielessä talvi saa tulla. Valojen kanssa täytyy miettiä ajan kanssa, pitääkö turvautua johonkin jälkiasennukseen. LKähivaloilla täällä kuitenkin eniten ajellaan.
Termostaatti on kuitenkin vaihdettu ja nyt lämmöt nousevat asiallisesti yli 80 asteen ja pysyvät siellä. Siinä mielessä talvi saa tulla. Valojen kanssa täytyy miettiä ajan kanssa, pitääkö turvautua johonkin jälkiasennukseen. LKähivaloilla täällä kuitenkin eniten ajellaan.
Vikakoodien luku on vähintäänkin vähentänyt oireilua. Tänään ei yhtään pitkää starttia puhumattakaan käynnistymättömyydestä.
Vikakoodeista en ymmärrä mitään, mutta tulopikatestissä on ilmeiseti ollut joku ilmoitus SAM - signaalien muokkaus- ja ohjausmoduulissa. Jotka sitten on ilmeisesti saatu hävitettyä. koska lähtöraportissa tässäkin kohdassa on f:n sijasta vähän veen näköinen pukki. Mahtaisikohan jokin viallinen signaali saada aikaan yhdenkertaisen käynnistymättömyyden?
Vikakoodeista en ymmärrä mitään, mutta tulopikatestissä on ilmeiseti ollut joku ilmoitus SAM - signaalien muokkaus- ja ohjausmoduulissa. Jotka sitten on ilmeisesti saatu hävitettyä. koska lähtöraportissa tässäkin kohdassa on f:n sijasta vähän veen näköinen pukki. Mahtaisikohan jokin viallinen signaali saada aikaan yhdenkertaisen käynnistymättömyyden?
Nyt ei ole ollut ongelmia kertaakaan, joten alan vähän uskomaan, että koodien luvussa ja kuittaamisessa oli jotain taikaa. Tosin voi hyvin olla niin, että jonian päivänä tuo SAM-yksikkö poksahtaa ja sitten kaivetaan kuvetta.
Kulutuksin mittaaminen meni vähän vituiksi, kun rouvan tankkasi lievästi pieleen ja ei tietenkään ollut kiinnostunut tripinlukemasta, puhumattakaan, että olisi nollannut sitä.
Yhden tankillisen olen katsonut tarkemmin ja siinä oli arviolta 85 % kaupunki- ja moottoritieajoa. Siinä tankillisessa kulutus oli melko tarkkaan 10 ltr/100km. Näytti, että samalla 50 litralla menee maantieajossa kesärajoituksin 150 km enemmän. Sehän olisi noin 7,7 sataselle. On enemmän kuin valmistaja lupaa, mutta minun ajotyylillä ja tuolla suoritukyvyllä ihan kohtuullinen lukema.
Kulutuksin mittaaminen meni vähän vituiksi, kun rouvan tankkasi lievästi pieleen ja ei tietenkään ollut kiinnostunut tripinlukemasta, puhumattakaan, että olisi nollannut sitä.
Yhden tankillisen olen katsonut tarkemmin ja siinä oli arviolta 85 % kaupunki- ja moottoritieajoa. Siinä tankillisessa kulutus oli melko tarkkaan 10 ltr/100km. Näytti, että samalla 50 litralla menee maantieajossa kesärajoituksin 150 km enemmän. Sehän olisi noin 7,7 sataselle. On enemmän kuin valmistaja lupaa, mutta minun ajotyylillä ja tuolla suoritukyvyllä ihan kohtuullinen lukema.
No meillä viä A150 reippaasti enempi kuin valmistaja lupaa. Jos oikein koittaa niin ilmastointi pois päältä,niin sen puol litraa tippuu lisää. Pienin lukema mitä ite nähny auton mittaristosta 5,9L n. 25km matkalta ,ilmastointi pois päältä ja 60kmh jo vitonen silmäs. Aivan onnetonta. Sittwn kunvaan ajaa niinkuin kuuluu niin joku 7,5-8l näyttää kone. Noooo,aivan sama mut ei noihin valmistajien lukemin voi uskoo. Tuolla autolla ajetaan harvoin ja lyhyttä matkaa,niin n.9,4 siä seisoo melkein jatkuvasti taulus. Auto kyl käy paikoillaan tyhjääkin jonkin verra,siis mitä laki sallii ,vai kuinka se oli
Star
Tämä laite on edelleen ollut hyvin kiva vehje. Kulutuksesta ei edelleenkään ole tarkempia speksejä, kun tankkaukset ovat aika harvassa. Kulutusta hillitsee, ettei kierrokset todellakaan nouse ihmeesti. Normiliikenteeseen täysin sopimattomissa kiihdytyksissä neula nousee vajaaseen 3000 rpm ja laskee aika äkkiä, etenkin näin talvirajoituksin.
Saas nähdä, miten melupuoli kehittyy, kun pistetään alle nastakumit. Kesärenkaat on jo ns. kuivan kelin kumit ja sitä myöten aika meluisat. Ensi kesäksi ajattelin pistää alle uudet kiekot, jotta saadaan turvallisempi meno ja hiljaisempi hytti.
Yhtään epäonnistunutta starttia ei ole ollut vikakoodien luvun jälkeen. Muutama vähän pitempi pyöritys lämpimänä. Kumimatot ostin liiteristä, ja tuntuvat ajavan asiansa siinä missä muutkin vastaavat.
Sadetunnistimen toiminta on aika ajoin aika epälineaarista. Välillä pyyhitään todella harvoin ja sitten välillä aivan tarpettomastikin. Kai siihen tottuu.
Saas nähdä, miten melupuoli kehittyy, kun pistetään alle nastakumit. Kesärenkaat on jo ns. kuivan kelin kumit ja sitä myöten aika meluisat. Ensi kesäksi ajattelin pistää alle uudet kiekot, jotta saadaan turvallisempi meno ja hiljaisempi hytti.
Yhtään epäonnistunutta starttia ei ole ollut vikakoodien luvun jälkeen. Muutama vähän pitempi pyöritys lämpimänä. Kumimatot ostin liiteristä, ja tuntuvat ajavan asiansa siinä missä muutkin vastaavat.
Sadetunnistimen toiminta on aika ajoin aika epälineaarista. Välillä pyyhitään todella harvoin ja sitten välillä aivan tarpettomastikin. Kai siihen tottuu.
Ensimmäinen nollan pinnassa oleva päivä ja kolme henkeä kyydissä. Erittäin paksut B-pilarit pitävät takaikkunat huurussa melko pitkään. Muutaman kymmenen kilometriä saa päästellä nollakelissäkin ja automaattia kovempi puhallus pitää olla, jotta huurut lähtee.
Automaatti-ilmastoinnin lämpötilakäsitys on melko arktinen, 22 astetta celsiusta tuntuu melko viileältä ja päällystakin saa pitää päällä. Termostaatin vaihdon jälkeen koneen lämmöt rittäisi vaikka saunan ylläpitoon, mutta ilmakone on pihi lämmöstä.
Valoista en ole oppinut tykkäämään, vaikka olen alkanut huomata, että niillä kuitenkin näkee eteen, vaikka valoa ei riitäkään mitenkään ruhtinaallisesti. Pitkät ovat hyvät tai melkeimpä erinomaiset minun mielestäni.
Meteli ei ole noussut paljoa nastakumien myötä. On sitä vähän enemmän, mutta satasen vauhdissa radion ääni on nelosella kolmosen sijasta.
Automaatti-ilmastoinnin lämpötilakäsitys on melko arktinen, 22 astetta celsiusta tuntuu melko viileältä ja päällystakin saa pitää päällä. Termostaatin vaihdon jälkeen koneen lämmöt rittäisi vaikka saunan ylläpitoon, mutta ilmakone on pihi lämmöstä.
Valoista en ole oppinut tykkäämään, vaikka olen alkanut huomata, että niillä kuitenkin näkee eteen, vaikka valoa ei riitäkään mitenkään ruhtinaallisesti. Pitkät ovat hyvät tai melkeimpä erinomaiset minun mielestäni.
Meteli ei ole noussut paljoa nastakumien myötä. On sitä vähän enemmän, mutta satasen vauhdissa radion ääni on nelosella kolmosen sijasta.
Lämpimät kelit mahdollistivat auton pesun pihassa letkumeiningillä 1. adventtina. Melko turhaa touhua, kun tiet ovat märät, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Korin alaosassa on suojateipeissä lika melkoisen tiukassa, pitää joskus yrittää oikein tosissaan saada sitä irti. Pimeässä ja kylmässä ei ole paras mahdollinen motivaatio sellaiseen askarteluun.
Tänään ajelin aivan säkkipimeässä vesisateessa mökille. Lähivalot ovat melko veikeät. Niillä näkee kohtuullisesti motarilla, mutta osa vastaantulijoista on todella ongelmallisia. Varsinkin automaattiset ledivalot täyttävät maailman väärästä suunasta tulevalla valola. Ne eivät varsinaisesti häikäise, mutta omat heikot lyhkäset häviävät kokonaan vesisataasen. Pitkät on hyvät.
Pyyhkijöiden automatikka toimii paremmin koko ajan päällä asennosa, jolloin valoissa seisoessa pyyhintä vähenee.
Toimintakyky alkaa sen verran p alautumaan, että niitä kuvia voisi yrittää jossain välissä.
Pyyhkijöiden automatikka toimii paremmin koko ajan päällä asennosa, jolloin valoissa seisoessa pyyhintä vähenee.
Toimintakyky alkaa sen verran p alautumaan, että niitä kuvia voisi yrittää jossain välissä.
Tämä on edelleen varsin hyvä auto. Pakkasilla lämpöä alkaa tulla kohtuunopeasti, mutta hyttiin jaettava lämpö hidastaa koneen lämpiämistä. Se on siis hitaampaa kuin Möllissä, mutta palaahan bensaakin aika paljon vähemmän, vaikka tehoeroa ei ole kuin noin 20 hv.
Luistonesto on varsin salliva ja auto saakiihdytyksessä sutia. Se myös kiihtyy ihan hyvin, vaikka kolmio palaa taulussa. Peruskuvio on tyypillinen etuvetoiselle, auto puskee herkästi, jos mutkassa pyrkii kaasuttelemaan. Jos kurviin tulee lähtökohtaisesti vähän lujaa, auto lähtee kylki edellä hekpon oloiseen luisuun ja palaa hallintaan ilman tokunta vauhdin alasajoa ja nykäisyä. Muissa autoissani ei ole koskaan ollut vakauden hallintaa, joten verrata ei voi. Vetoluistonesto on parempi kuin yhdessäkään aikaisemmassa autosani.
Variaattori on erikoinen vaihteisto, jonka sujuvaa ajamista saa opetella. Auto hyytyy kaasun nostosta paljon enemmän kuin muut ajamani automaatit ja alkaa helpommin hytkyä. Vedon ja jarrutuksen raja on jotenkin jyrkkä ja kaupunkinopeuksissa moottori "irtoaa" voimalinjasta yllättävän herkästi.
Vaikka voimasiirto säästelee kierroksia, kulutus on asettunut minun ajoillani aika lailla 10 ltr/100 km tasolle. Ei siis mikään säästöpossu 2-litraiseksi koneeksi, mutta ei juoppokaan yli 190 hevosvoimaiseksikaan.
Himmelit on toistaiseksi pelannu hyvin, vaikka kylmääkin on ollut.
Luistonesto on varsin salliva ja auto saakiihdytyksessä sutia. Se myös kiihtyy ihan hyvin, vaikka kolmio palaa taulussa. Peruskuvio on tyypillinen etuvetoiselle, auto puskee herkästi, jos mutkassa pyrkii kaasuttelemaan. Jos kurviin tulee lähtökohtaisesti vähän lujaa, auto lähtee kylki edellä hekpon oloiseen luisuun ja palaa hallintaan ilman tokunta vauhdin alasajoa ja nykäisyä. Muissa autoissani ei ole koskaan ollut vakauden hallintaa, joten verrata ei voi. Vetoluistonesto on parempi kuin yhdessäkään aikaisemmassa autosani.
Variaattori on erikoinen vaihteisto, jonka sujuvaa ajamista saa opetella. Auto hyytyy kaasun nostosta paljon enemmän kuin muut ajamani automaatit ja alkaa helpommin hytkyä. Vedon ja jarrutuksen raja on jotenkin jyrkkä ja kaupunkinopeuksissa moottori "irtoaa" voimalinjasta yllättävän herkästi.
Vaikka voimasiirto säästelee kierroksia, kulutus on asettunut minun ajoillani aika lailla 10 ltr/100 km tasolle. Ei siis mikään säästöpossu 2-litraiseksi koneeksi, mutta ei juoppokaan yli 190 hevosvoimaiseksikaan.
Himmelit on toistaiseksi pelannu hyvin, vaikka kylmääkin on ollut.
Nyt on etelässäkin päästy ajelemaan lumihangessa. Mersu vaan paranee tai kuskin näkemys siitä. Eleetöntä liikkumista ja helppoa ajoa, vaikka olosuhteet ei ihan parhaat ole. Autossa pysyy myös yhden hengen kuormalla ikkunat varsin hyvin auki, kun kääntää puhallusta enemmän laseille kuin automaatti antaisi.
Lisälumi voi muttaa tilannetta, koska urheilualusta on melko matala. Tämä ei taatusti kahlaa kovin syvässä hangessa. Parkkitutkat on tietysti oma lukunsa lumisateisella säällä.
Lisälumi voi muttaa tilannetta, koska urheilualusta on melko matala. Tämä ei taatusti kahlaa kovin syvässä hangessa. Parkkitutkat on tietysti oma lukunsa lumisateisella säällä.
Jotenkin en usko, kun ei tule ylimääräistä kosteutta sisään. Minusta automaatti-ilmastoinnit hukkaa lämpöä selvästi. Käsisäädöillä saa lämpimämpää ja yleensä kysymys on puhaltimen nopeuden säästelystä.
Suodatinvaivaiset ovat meillä työntäneet myös kosteaa sisään ja ilmanviratus on ollut vähäistä. Tässä ilmaa tulee, kun säätää puhallusta. Takasivuikkunoiden tilanne on toinen, mutta se johtuu paksuista b-pilareista ilman ilmasuuttimia.
Suodatinvaivaiset ovat meillä työntäneet myös kosteaa sisään ja ilmanviratus on ollut vähäistä. Tässä ilmaa tulee, kun säätää puhallusta. Takasivuikkunoiden tilanne on toinen, mutta se johtuu paksuista b-pilareista ilman ilmasuuttimia.
Lappu kärähti keulasta. Kirja sanoo, että merkkihuoltoon lampunvaihtoon. Optimistisesti menin kuitenkin pellin alle ja kyllä sen verran ahdas paikka on, ettei näillä käsillä kannata edes aloittaa koko hommaa. Merkkipajalle en kyllä mene kahta polttimoa vaihtamaan, mutta jonkun ammatinharjoittajan kassaan on rahaa kannettava.
Jotenkin ihmetyttää, ettei niitä umpioita saa sijoitettua niin, että lampunvaihto onnistuu. Miten ne meinaa syyspimeillä selvittävän, jos molemmat lamput palaa lauantaina?
Fordissa on parempi systeemi kuin Mersussa tältä osin. Koko umpio syliin ja vaihtaminen on helppoa.
Jotenkin ihmetyttää, ettei niitä umpioita saa sijoitettua niin, että lampunvaihto onnistuu. Miten ne meinaa syyspimeillä selvittävän, jos molemmat lamput palaa lauantaina?
Fordissa on parempi systeemi kuin Mersussa tältä osin. Koko umpio syliin ja vaihtaminen on helppoa.
Ja niinhän se kämähti toinenkin eli keulassa palaa ainoastaan sumarit. Välillä ei todellakaan ollut monen minuutin käyttöä. Onneksi on aamusta aika remonttireiskalle ja polttimot vaihtunevat.
Pitäisikö harkita jonkun xenon sarjan vaihtamista keulille, nehän vissiin hiipuvat niin, että reagointiaikaa jää jonkin verran. Tämä systeemi sisältää ihan selvääkin selvemmän riskin.
Pitäisikö harkita jonkun xenon sarjan vaihtamista keulille, nehän vissiin hiipuvat niin, että reagointiaikaa jää jonkin verran. Tämä systeemi sisältää ihan selvääkin selvemmän riskin.
Ja tilannehan olisi ollut aivan sama jos olisit päätynyt CitroeniinHöömy kirjoitti:Lappu kärähti keulasta. Kirja sanoo, että merkkihuoltoon lampunvaihtoon. Optimistisesti menin kuitenkin pellin alle ja kyllä sen verran ahdas paikka on, ettei näillä käsillä kannata edes aloittaa koko hommaa. Merkkipajalle en kyllä mene kahta polttimoa vaihtamaan, mutta jonkun ammatinharjoittajan kassaan on rahaa kannettava.
Jotenkin ihmetyttää, ettei niitä umpioita saa sijoitettua niin, että lampunvaihto onnistuu. Miten ne meinaa syyspimeillä selvittävän, jos molemmat lamput palaa lauantaina?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi