mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W203 / R170, sedan, farmari, avo -> W203 / R170 voimansiirto
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
sjk



Liittynyt: 03 Jou 2013
Viestejä: 34
Paikkakunta: Helsinki

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 15:39    Viestin aihe: 5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Auto 180 kompressori w 203 vm 2006.
Pitääkö laatikon öljynmäärä tarkastaa koneen käydessä ym ym.
Minä mittasin näin:
Auto seissyt tallissa 1/2 vrk vaihde p asennossa, mittasin oljypinnan korkeudeksi 90 mm lämpötila tallissa on 17 astetta.
Onko mittaukseni oikein, öljyn pinta oikea, menetelmäni luotettava?
Terveisin Seppo
Mittaukseen käytin jäykähköä sähköpiuhaa, pohjatuntuma piuhalla vaikutti luotettavalta.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27363

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moottori käynnissä kun mitataan.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sjk



Liittynyt: 03 Jou 2013
Viestejä: 34
Paikkakunta: Helsinki

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 18:32    Viestin aihe: 5 vaihteisen sähkölaatikon öljynpinta Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moikka dealer

Toki mainitsemasi mittaustapa on tiedossa.

Täsmennän kantaani seuraavasti:
Kun ensin on mainitsemallasi menetelmällä kerran todettu öljymäärä oikeaksi ja kun tämän jälkeen esim seuraavana päivänä mitataan öljyn korkeus seisovasta autosta (autoseissyt vaikkapa 1/2 vrk käyttämättä) niin täytyyhän saadun mittatiedon olla oikein jolloin tulevat seuranta mittaukset voi tehdä aina ja helposti tallissa seisovasta autosta ilman mitään konstailuja.

Ihmettelen vaan sitä että miksi ei voisi mitata kuvaamallani tavalla? Mikä esittämässäni mittaustavassa voisi mennä pieleen?
Terveisin Seppo
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27363

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Niin joo ! Ymmärsin vasta nyt mitä tarkoitit.
Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi tuollaista mahdollisuutta, kenties joku muu tietää onko tulos aina luotettava.
Epäilen että syystä tai toisesta eri tavalla öljypohjaan valuva öljy saattaa tehdä eroja, mutta jaa-a....
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meissenkeri

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 3819
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Normaalisti öljymäärä mitataan auton käydessä, ja vielä erikseen pitää testerillä varmistaa että vaihteiston öljyn lämpötila on 80 celssiusta. Jos ei ole, mittaustulos menee metsään.

Periaatteessa öljynmäärän voisi mitata seisovasta autostakin, jos lähtölukema on luotettava, mutta silloin vaihteiston öljyn lämpötila pitäisi olla aina sama, kun mitataan. Lämpötilan muutokset tekevät kohtuullisen ison virheen mittaukseen, niin että seisovan auton laattikkoöljynmittauksella ei saada luotettavaa tulosta.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
arska10



Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 99
Paikkakunta: vaasa

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Itellä on tuossa väykyssä jo 35mm kylmällä laatikolla ja kun laatikko on lämmin 80 astatta niin 64-65 milliä laatikko on 722.613 jos on 90mm niin sitä on aivan liikaa
_________________
Mitään näistä mersuista ymmärrä, mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan Wink
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Meissenkeri

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 3819
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Sepon 90 mm on mitattu kun auto ei ole käynnissä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perttu K
Mersutohtori



Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 1062
Paikkakunta: Kajaanikity

 LähetäLähetetty: 18.1.2014 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Moottori sammuksissa voi olla turbiinissa vajausta ja muutenkaan ei ole takuita onko kaikki muut paikat täynnä öljyä vai ei. Ainakin moottorissa on öljyllä taipumus valua hiljalleen öljypohjaan useamman viikon aikana. Jos laatikolla on sama taipumus, niin sammuksissa öljymäärä voi heittää paljonkin sen mukaan kaunko edellisestä ajosta.

Ei sitä laatikkoa ole pakko kuumaksi ajaa. Kylmänä moottorin käydessä saa öljymäärän melko tarkasti mitattua, kunhan tietää paljonko sitä kylmänä kuuluu olla.

Isoissa työkonedieseleissä kuten vaikka caterpillarissa mitataan moottoriöljykin käydessä ja lämpimänä. 5cm on eroa asteikoilla sammuksissa ja käydessä.
_________________
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W203 / R170, sedan, farmari, avo -> W203 / R170 voimansiirto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit