Automaatti-ilmastointi + Eberspächer - sähkökytkentä
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Automaatti-ilmastointi + Eberspächer - sähkökytkentä
Tervehdys,
Profiili oli lähtenyt kävelemään, ilmeisesti pienen hiljaiselon vuoksi, joten piti oikein rekisteröityä uudelleen.
Talvi tulee ja niin tulen minäkin kysymykseni kanssa ulos kaapista.
Ajankohtaisena Eberspächerin (jälkiasenteinen) sähkökytkentä (lähinnä tuon ohjauksen osalta) tuohon omaan s202 ( vm. 98 ) kulkineeseen. Ilmastointi kun on (au)tomaatti, niin tietoa ei lämmitin + tomaatti-ilmastointi -yhdistelmästä tahdo löytyä riittävästi. Kysytään sitä siis raadilta, josko jollain olis lyödä faktaa pöytää niin että heikompaa hirvittää.
Ilmastoinnin ohjausboksin perässä oleva isompi on 29 nastainen. Liitin ei ole täyteen johtomäärään johtotettu varsinkaan jo aiemmin esille tulleen nastan nro 26 osalta. Tähän ko. nastaan olen lukenut, että herätesignaalia on ehdotettu. Eberin ohjaukseen laitan näin alkuvaiheessa modulikellokytkimen.
Kysymys kuuluukin, mitä tietoa Eberiltä pitää kytkeä ja mihin? Hakusassa on ns. "oikea oppinen" kytkentä, johon ei kuulu repullista rosvoliittimiä ja toista repullista ylimääräisiä releitä.
Vesikierron kytkin foorumilta poimimieni vinkkien perusteella seuraavasti (veden kulkusuunnassa): närhen munat -> auton sähköinen kiertovesipumppu -> Eberin kiertovesipumppu -> koneen vesipumpun y-haara. Alkuperainen asennussarja taitaa ohjeistaa laittamaan lämmittimen vasta koneen jälkeen, suoraan sisäkennolle menevään linjaan (ohjaustehostajan tienoolle), mutta siihen tarvittaisiin mukavasti putkipajassa taivutellut asennussarjat. Unohdin ne. Nyt sähköiset vesipumput ovat siis sarjassa. Wihurin mukaan Eberin pumppu ei vastusta kiertoa niin, että siitä olisi haittaa vesikierrolle silloin kun Eberin pumppu ei pyöri ja auton oma pumppu liikuttelee vettä. Näinhän tapahtuu mm. ajon aikana. Nythän tarvittaisiinkin tuo auton oma sähköinen vesipumppu saada tulille (ja puhallin puhaltamaan) silloin kun esilämmitetään konetta Eberillä. Oletan, että oikealla kytkennällä kaikki tämä on tehtävissä ihan ilmastoinniin niin käskiessä.
Normaalisti manuaalitilanteessa Eberihän antaa erilliselle, sisäpuhaltimelle menevälle releelle ohjauksen, joka kytkee puhaltimen päälle silloin kun kiertovesi on lämmennyt +30 asteeseen. Tämä tieto ei taida kuitenkaan tässä tapauksessa riittää vaan ilmastoinnin paneeli pitäisi saada hereille heti kun lämmitin käynnistetään. Taikanappula "Rest" on ollut esillä tässä tilanteessa...
Kysykää, kommentoikaa. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.
Profiili oli lähtenyt kävelemään, ilmeisesti pienen hiljaiselon vuoksi, joten piti oikein rekisteröityä uudelleen.
Talvi tulee ja niin tulen minäkin kysymykseni kanssa ulos kaapista.
Ajankohtaisena Eberspächerin (jälkiasenteinen) sähkökytkentä (lähinnä tuon ohjauksen osalta) tuohon omaan s202 ( vm. 98 ) kulkineeseen. Ilmastointi kun on (au)tomaatti, niin tietoa ei lämmitin + tomaatti-ilmastointi -yhdistelmästä tahdo löytyä riittävästi. Kysytään sitä siis raadilta, josko jollain olis lyödä faktaa pöytää niin että heikompaa hirvittää.
Ilmastoinnin ohjausboksin perässä oleva isompi on 29 nastainen. Liitin ei ole täyteen johtomäärään johtotettu varsinkaan jo aiemmin esille tulleen nastan nro 26 osalta. Tähän ko. nastaan olen lukenut, että herätesignaalia on ehdotettu. Eberin ohjaukseen laitan näin alkuvaiheessa modulikellokytkimen.
Kysymys kuuluukin, mitä tietoa Eberiltä pitää kytkeä ja mihin? Hakusassa on ns. "oikea oppinen" kytkentä, johon ei kuulu repullista rosvoliittimiä ja toista repullista ylimääräisiä releitä.
Vesikierron kytkin foorumilta poimimieni vinkkien perusteella seuraavasti (veden kulkusuunnassa): närhen munat -> auton sähköinen kiertovesipumppu -> Eberin kiertovesipumppu -> koneen vesipumpun y-haara. Alkuperainen asennussarja taitaa ohjeistaa laittamaan lämmittimen vasta koneen jälkeen, suoraan sisäkennolle menevään linjaan (ohjaustehostajan tienoolle), mutta siihen tarvittaisiin mukavasti putkipajassa taivutellut asennussarjat. Unohdin ne. Nyt sähköiset vesipumput ovat siis sarjassa. Wihurin mukaan Eberin pumppu ei vastusta kiertoa niin, että siitä olisi haittaa vesikierrolle silloin kun Eberin pumppu ei pyöri ja auton oma pumppu liikuttelee vettä. Näinhän tapahtuu mm. ajon aikana. Nythän tarvittaisiinkin tuo auton oma sähköinen vesipumppu saada tulille (ja puhallin puhaltamaan) silloin kun esilämmitetään konetta Eberillä. Oletan, että oikealla kytkennällä kaikki tämä on tehtävissä ihan ilmastoinniin niin käskiessä.
Normaalisti manuaalitilanteessa Eberihän antaa erilliselle, sisäpuhaltimelle menevälle releelle ohjauksen, joka kytkee puhaltimen päälle silloin kun kiertovesi on lämmennyt +30 asteeseen. Tämä tieto ei taida kuitenkaan tässä tapauksessa riittää vaan ilmastoinnin paneeli pitäisi saada hereille heti kun lämmitin käynnistetään. Taikanappula "Rest" on ollut esillä tässä tilanteessa...
Kysykää, kommentoikaa. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.
Viimeksi muokannut A.Asiamies, 05.9.2012 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Hmm. Sinne automaatti-ilmastoinnin paneelin liittimeen tuli yksi johto lisää josta auton puhallin ja ilmastoinnin paneeli heräsi kun jäähdytinnesteen lämpötila on yli 30 astetta. (samalla kiertovesipumppu herää)
Kiertovesipumpun kytkentä erosi jollain tapaa manuaali-ilmastoidusta versiosta. Olisinko tehnyt kytkennän niin että webaston kellolta tulevasta herätepiuhasta nappasin herätteen 2 releelle, kiertovesipumpun plussalle ja miinukselle oma vaihtoreleensä.
Koitin ekana niin että vain plussalle rele ja miinus suoraan maihin mutta se aiheutti jotain häiriöitä mittariston puolella.
Kiertovesipumpun kytkentä erosi jollain tapaa manuaali-ilmastoidusta versiosta. Olisinko tehnyt kytkennän niin että webaston kellolta tulevasta herätepiuhasta nappasin herätteen 2 releelle, kiertovesipumpun plussalle ja miinukselle oma vaihtoreleensä.
Koitin ekana niin että vain plussalle rele ja miinus suoraan maihin mutta se aiheutti jotain häiriöitä mittariston puolella.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
En nyt ota kantaa tuohon vesipumppukytkentään mutta puhallinohjauksen kannalta taitaa mennä seuraavasti.
C-sarjan, W202, puhallinkytkennässä riittää kun lämmitysohjainlaite saa herätevirran oikeaan nastaan. Webaston / Eberin johtosarjass oleva puhallinrele voidaan poistaa ja liittää puhtimen ohjausjohdin suoraan auton ohjainlaitteeseen:
Heizungsautomatikissa liitin on 18-napainen ja
ilmastoiduissa versioissa 29-napainen
Liitäntä Heizungsautomatik versioon:
- Pelkkä lämmityslaite: Liitä johdin nastaan Pin 8
Liitäntä Temperaturautomatik versioon:
- Liitä johdin nastaan Pin 23
Liitäntä Klimaautomatik versioon:
-Liitä johdin nastaan Pin 26
C-sarjan, W202, puhallinkytkennässä riittää kun lämmitysohjainlaite saa herätevirran oikeaan nastaan. Webaston / Eberin johtosarjass oleva puhallinrele voidaan poistaa ja liittää puhtimen ohjausjohdin suoraan auton ohjainlaitteeseen:
Heizungsautomatikissa liitin on 18-napainen ja
ilmastoiduissa versioissa 29-napainen
Liitäntä Heizungsautomatik versioon:
- Pelkkä lämmityslaite: Liitä johdin nastaan Pin 8
Liitäntä Temperaturautomatik versioon:
- Liitä johdin nastaan Pin 23
Liitäntä Klimaautomatik versioon:
-Liitä johdin nastaan Pin 26
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Tuo relekytkentä ei oikein mennyt kasettiin, vai menikö sittenkin? Tarkoititko, että lisättäisiin kytkentään kaksi relettä siten, että auton omalle kiertovesipumpulle syötettäisiin sekä virta että maa alkuperäisen johtosarjan kanssa rinnan? Virta otettaisiin akulta erillisellä sulakkeella suojaten tai jostain muualta rosvoamalla?
Kävin pohtimaan. Monessa vanhemmassa autossahan ei ole erillistä sähköistä kiertovesipumppua. Niissä Webasto/Eberi toimii oman kiertovesipumppunsa turvin ja hyvin on koneet lämminneet. Olisikohan tässä tapauksessa toimiva ratkaisu, jos lämmittimen oma vk-pumppu kierrättäisi vettä yksi siihen saakka kun lämpötila saavuttaa +30C. Tällöin lämmittimen antama heräte ohjaisi automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelin kautta auton oman järjestelmän hereille. Nyt heräisi siis myös auton kv-pumppu ja sisätilan puhallin, jolloin sisätilat lämpiäisi.
Kävin pohtimaan. Monessa vanhemmassa autossahan ei ole erillistä sähköistä kiertovesipumppua. Niissä Webasto/Eberi toimii oman kiertovesipumppunsa turvin ja hyvin on koneet lämminneet. Olisikohan tässä tapauksessa toimiva ratkaisu, jos lämmittimen oma vk-pumppu kierrättäisi vettä yksi siihen saakka kun lämpötila saavuttaa +30C. Tällöin lämmittimen antama heräte ohjaisi automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelin kautta auton oman järjestelmän hereille. Nyt heräisi siis myös auton kv-pumppu ja sisätilan puhallin, jolloin sisätilat lämpiäisi.
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Tällaista juuri haeskelinkin. Oletko itse kytkenyt tai todennut, että tällä tavalla on saatu toimiva järjestelmä?peltsipuskuri kirjoitti: C-sarjan, W202, puhallinkytkennässä riittää kun lämmitysohjainlaite saa herätevirran oikeaan nastaan. Webaston / Eberin johtosarjass oleva puhallinrele voidaan poistaa ja liittää puhtimen ohjausjohdin suoraan auton ohjainlaitteeseen:
Liitäntä Klimaautomatik versioon:
-Liitä johdin nastaan Pin 26
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
Ymmärsit juurikin oikein.
Minun tapauksessani asennettava webasto oli mallia Thermo top Z eli ilman kiertovesipumppua.
Siksi auton alkuperäinen kiertovesipumppu piti saada herätettyä tilanteissa joissa jäähdytinneste oli alle 30 astetta, jäähdytinnesteen ollessa yli sen toimii auton kiertovesipumppu muutenkin.
Ilmastoinnin paneeli toimii toimii kun heittää sopivan nastan reikään 26 ja siihen sitten lämmittimeltä ohjaus.
Minun tapauksessani asennettava webasto oli mallia Thermo top Z eli ilman kiertovesipumppua.
Siksi auton alkuperäinen kiertovesipumppu piti saada herätettyä tilanteissa joissa jäähdytinneste oli alle 30 astetta, jäähdytinnesteen ollessa yli sen toimii auton kiertovesipumppu muutenkin.
Ilmastoinnin paneeli toimii toimii kun heittää sopivan nastan reikään 26 ja siihen sitten lämmittimeltä ohjaus.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Tämä selittääkin tilanteen. Omassa lämmittimessäni on tosiaan kv-pumppu valmiina. Ei tarvitse ylimääräisiä releitä viritellä.jolle kirjoitti:Ymmärsit juurikin oikein.
Minun tapauksessani asennettava webasto oli mallia Thermo top Z eli ilman kiertovesipumppua.
Siksi auton alkuperäinen kiertovesipumppu piti saada herätettyä tilanteissa joissa jäähdytinneste oli alle 30 astetta, jäähdytinnesteen ollessa yli sen toimii auton kiertovesipumppu muutenkin.
Onko tästä tarkempaa tietoa, mitä kaikkea paneelin herättäminen saa aikaan? Lähteekö tulille ns. REST:in sisältämät toiminnot (kv-pumppu, sisäpuhallin tietyllä nopeudella, ilman ohjainläpät tietyssä asennossa) vai herääkö paneeli esimerkiksi viimeisintä sammutusta edeltäneessä moodissa (esim. puhallus täysillä, pyyntilämpötila LO, puhallus jalkatilaan)?jolle kirjoitti: Ilmastoinnin paneeli toimii toimii kun heittää sopivan nastan reikään 26 ja siihen sitten lämmittimeltä ohjaus.
Toisaalta jos pinniin 26 on tarkoitus liittää juuri lisälämmittimen heräte, niin sehän on voitu ohjelmoida toimimaan ihan omalla logiikallaan.
Täytyykin tilata KL:stä yksi (ja yksi varalle) naaraskosketin liittimeen tungettavaksi.
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Elämän pieniä luxuksia! Mutta jos nuokin em. toiminnot lähtee tulille, niin sehän meille riittää. Son melkein se ja sama, minne puhallus suuntautuu. Siinä vaiheessa kun esilämmitetty motti pannaan tulille, voi paneelista painasta "huurunpoistonappia", jonka jälkeen jäät sulaa lasista kyllä aika hätäseen elleivät sitä jo "millä lie puhallusmoodilla" olleet.jolle kirjoitti:llmastoinnin paneeli herää osittain eloon, puhallin puhaltaa hiljaisella nopeudella ja kiertovesipumppu käy.En muista että lukeeko näytössä mitään kunnei ole itsellä tuollaista luxus ilmastointia
Täytyy tuo polttoainepuolikin vielä kytkeä, siinä kun on pari normaalista poikkeavaa muuttujaa.
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
Minusta tuo hiljainen puhallus on juuri oikea moodi sisätilan puhaltimelle kun webasto käy.
Ensinnäkin sisätilan puhallin vie hirveästi akkua webastoon verrattuna.
Toiseksi, varmin tapa halkaista tuulilasi on unohtaa puhallus täysille ja vielä tuulilasille.
Luxus ilmastoinnista puheenollen, onkos noissa pikselivikaisissa näytöissä oma lämpötilansäätö kuskille ja hantin puolelle?
Ensinnäkin sisätilan puhallin vie hirveästi akkua webastoon verrattuna.
Toiseksi, varmin tapa halkaista tuulilasi on unohtaa puhallus täysille ja vielä tuulilasille.
Luxus ilmastoinnista puheenollen, onkos noissa pikselivikaisissa näytöissä oma lämpötilansäätö kuskille ja hantin puolelle?
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Tässäpä olen juuri samaa mieltä.jolle kirjoitti:Minusta tuo hiljainen puhallus on juuri oikea moodi sisätilan puhaltimelle kun webasto käy.
Jaa missä näytöissä, pikselivik...? Koetin kaivaa EPC:stä kyseistä aparaattia. Onko joku lisävaruste ollut aikoinaan? Tähän omaan laitteeseen kun sellaista ei ole laitettu, jos sellaisen on saanut. Kaikki pikselit on tallella ja lämpötilan säätäminenkin tapahtuu herrasmiesmaisesti nappia painamalla.jolle kirjoitti: Luxus ilmastoinnista puheenollen, onkos noissa pikselivikaisissa näytöissä oma lämpötilansäätö kuskille ja hantin puolelle?
Ja sivumennen sanoen ei tässä luxus-mallissa ole myöskään puolen asteen välein säätyvää lämpötila-asettelua, kuten naapurin isännän kehumassa Baierilaisessa. Tosin enpä sitä ole kaivannutkaan. Tosiasia kuitenkin on, että sillä puolen asteen tarkkuudella ei käytännössä tee hevon hel....kään. Se, mitä kuski tuntee hipiässään, kun talvella on pilkkihaalareissa kalareissulta palaamassa tai aurinkoisena kesäpäivänä shortseissa cruisailemassa, on kaikkea muuta kuin puolen asteen tarkkuus. Sen verran saadaan heittoa jo anturien mittatarkkuudesta.
Se mitä tulee hanttarin puolen säätöön on myös yks lysti. Kun itse taidan kutakunkin sata rosenttisesti istua siinä kuskin jakkaralla, niin pääsen aina valitsemaan pyydetyn lämpötilan. Jos se ei sitten mahda hanttarille tai takapenkkiläisille (mahtaakos jollella olla taaksekin omat lämpötilapyynnit? ) kelvata, niin omasta ja firman puolestani annan heille mahdollisuuden poistua autosta sopivampaan lämpötilaan...
Kun nyt tuli puheeks...
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
Ymmärsinkö oikein, että niissä autoissa joissa ei ilmastointia ole lainkaan heräte kytketään lämmönsäätöpaneelin 18-nastaiseen liittimeen pinni 8:iin? Tämä tieto helpottaa huomattavasti, tuo karva olikin hakusessa vielä..peltsipuskuri kirjoitti:En nyt ota kantaa tuohon vesipumppukytkentään mutta puhallinohjauksen kannalta taitaa mennä seuraavasti.
C-sarjan, W202, puhallinkytkennässä riittää kun lämmitysohjainlaite saa herätevirran oikeaan nastaan. Webaston / Eberin johtosarjass oleva puhallinrele voidaan poistaa ja liittää puhtimen ohjausjohdin suoraan auton ohjainlaitteeseen:
Heizungsautomatikissa liitin on 18-napainen ja
ilmastoiduissa versioissa 29-napainen
Liitäntä Heizungsautomatik versioon:
- Pelkkä lämmityslaite: Liitä johdin nastaan Pin 8
Liitäntä Temperaturautomatik versioon:
- Liitä johdin nastaan Pin 23
Liitäntä Klimaautomatik versioon:
-Liitä johdin nastaan Pin 26
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere