S124: ASD-neliövalo palaa ja vasen mittarikolmikko ei liiku

Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

S124: ASD-neliövalo palaa ja vasen mittarikolmikko ei liiku

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sähkövikaa arvatenkin, mutta missä ihmeessä :shock:.

Eli suorakulmainen keltainen ASD-valo syttyy heti käynnistämisen jälkeen. Tämän jälkeen huomion kiinnitti toinenkin kummallisuus: polttoaine-, moottorin lämpötila- ja öljynpainemittarin neulat makaavat lepoasennossaan. Ennen vian ilmestymistä olin vehkeillyt sulakerasian ja sen piuhojen kanssa, mutta minkään johtojen paikkoja en mielestäni muuttanut.

Mitä siis olen tietämättäni oikein tehnyt? Ja autohan oli 300D -87.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viitossulake kunnossa ?. :roll:
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Viitossulake kunnossa ?. :roll:
Kyllä sen pitäisi olla kunnossa. Tosin, nyt mieleeni tuli yksi toinen juttu tuohon vitossulakkeeseen liittyen. Ennen varoitusvalon ilmaantumista ruuvasin muutaman piuhan sulakkeiden ruuvien alle ja muistaakseni vitonen oli joukossa mukana. Laitoin kyllä saman vanhan/samat vanhat piuhat takaisin vitoseen, kun laitoin uuden piuhan mukaan. Voisiko tuo vitosruuvin alla ollut "jo ennestään siellä ollut" piuhan kanta olla vähän hapettunut eikä näin enää toimisikaan asiallisesti uuden lisätyn johdon kanssa... :roll:.

Onko tuosta mitään haittaa ajelun kannalta, jos mittarit on pois pelistä (olettaen, että vika olisi sulakeboksissa vitossulakkeen ruuvin alla...) ja jos tuo ASD-valo palaa?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Andy kirjoitti:Onko tuosta mitään haittaa ajelun kannalta, jos mittarit on pois pelistä (olettaen, että vika olisi sulakeboksissa vitossulakkeen ruuvin alla...) ja jos tuo ASD-valo palaa?
Ei mittareita tarvita jos kaikki on kunnossa ja löpöä riittää tankissa.
ASD-valo saa palaa kans, ei haittaa ollenkaan.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei haittaa ajamista.

Sulakkeen 5 "takana" on jarruvalot, yhdistelmämittari, etusisävalot, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari.

Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.

Oireet siis sopisivat siihen että vika on jossain viitossulakkeen liepeillä, jos oletetaan että ASD ja mittarien toimimattomuus eivät johdu kahdesta tyystin eri viasta...
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Ei haittaa ajamista.

Sulakkeen 5 "takana" on jarruvalot, yhdistelmämittari, etusisävalot, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari.

Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.

Oireet siis sopisivat siihen että vika on jossain viitossulakkeen liepeillä, jos oletetaan että ASD ja mittarien toimimattomuus eivät johdu kahdesta tyystin eri viasta...
Tjaa, mitähän tässä nyt ajattelisi. Sisävalot toimii ja kierroslukumittari toimii. Toinen kysymys sitten onkin, että onko tällä edes mitään tekemistä tuon vitossulakkeen kanssa. Voisikohan kyseessä olla liitinvika mittaristossa? Tuo ASD-valon palaminen ei välttämättä sopisi tuohon... :?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onhan sekin mahdollista, ei ole virtapiirikaavioita tässä käsillä...

Kun ASD valo jää palamaan käynnistettäessä niin vika on 99% jarruvalokatkaisimessa.
Jos siltä puuttuu virrat niin sama juttu, ei toimi ASD.
Toimiiko jarruvalot ? Katkaisin jos on rikki niin yleensä toimii, toinen piiri vaan hajalla...
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Onhan sekin mahdollista, ei ole virtapiirikaavioita tässä käsillä...

Kun ASD valo jää palamaan käynnistettäessä niin vika on 99% jarruvalokatkaisimessa.
Jos siltä puuttuu virrat niin sama juttu, ei toimi ASD.
Toimiiko jarruvalot ? Katkaisin jos on rikki niin yleensä toimii, toinen piiri vaan hajalla...
No nyt päästiin asiaan. En aiemmin ollut tarkastanut noiden jarruvalojen toimivuutta :arrow: eivät toimi (pimeällä mukava ominaisuus :shock: ).

Missä on jarruvalokatkaisin eli missä vika tässä tapauksessa käytännössä olisi?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

On sitten niin helppo vaihtaa tuo katkasija, että ei tarvi edes työkaluja.
Polkimien päältä se muovi auki, yläpää riittää.
Sittenkun kurkistelet jarrupolkimen vartta ylös, niin siinä se katkaisija onkin.
Kaksi liitintä vetämällä irti, paina katkaisijan klipsua ja käännä 90 astetta.
Oho, se irtos.

Sitten uusi paikoilleen:
Ensin vedä se valkoinen varsi katkaisijasta niin ulos kun se tulee.
Sitten, paina jarrua toisella kädellä ja törkkää katkaisija paikoilleen.
Kierrä kunnes napsahtaa.
Nyt löysää jarru, jolloin katkaisijan varsi säätyy oikeaan pituuteen.
Enää liittimet kiinni ja muovi paikoilleen.

Hyviä pitoja!
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29456
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Andy, vikahan voi olla katkaisimessakin mutta kuten kerroin, olisi varsin harvinaista että siitä olisi molemmat piirit hajalla, ASD ja jarruvaloja käyttävä.

Elikkä edelleenkin viittaisi siihen että olet onnistunut hukkaamaan virrat johonkin sulakerasialta, sieltä viitossulakkeen luota.
Johto on jäänyt irti tai jotain...

Tee kuitenkin. ennen kuin purat enempää, niin että irrotat sen viitossulakkeen ja puhdistat kosketuspinnat, vaikka sen kautta noita muitakin sähköjä kulkee.

Katkaisin maksaa jotain alle 20 euroa, KL numero taisi olla 2653.
Sen voi kokeilla vaihtaa, mutta mittariston toimintaan se ei vaikuta.
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti: Elikkä edelleenkin viittaisi siihen että olet onnistunut hukkaamaan virrat johonkin sulakerasialta, sieltä viitossulakkeen luota.
Johto on jäänyt irti tai jotain...

Tee kuitenkin. ennen kuin purat enempää, niin että irrotat sen viitossulakkeen ja puhdistat kosketuspinnat, vaikka sen kautta noita muitakin sähköjä kulkee..
Tuo ensiksi mainittu kävi kieltämättä mielessä eli että jokin johto olisi jäänyt irti tai jotain. Tosin, otin vanhan vitossulakkeen irti ja laitoin uuden tialle :arrow: ei vaikutusta. BTW, mulla oli tossa aiemmin mittarinkolmikon puoleinen mittarivalo satunnaisesti pimeänä ja valo on tullut aina takaisin, kun antaa tällin sen puoleiseen mittarireunaan. No, äsken huvikseni annoin nyrkkiä reunalle, josko tällä olisi mitään tekemistä asian kanssa. Lämpömittari aavistuksen verran liikahti. Tiedä sitten, johtuiko liikahtaminen pelkästään iskun 'rekyylistä'...

Pitää huomenna valoisalla ajalla uudelleen tarkistaa tuo vitossulakkeen johtopohja. Lähinnä mielenkiintoista on se, miksi juuri nuo jutut eivät toimi, jos vitosen takana on paljon muutakin. Jonkun johdon puuttuminen uudelleenkiinnityksestä tietenkin voisi olla tähän syynä. No, se on ainakin hyvä tietää, että autolla voi sentään ajaan vaikka takanatulijat eivät tällä hetkellä jarruttamista aavistakaan :?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ole mieluummin ajamatta, tahi sitten äkkijarruttelematta :!: Itse olen meinannut Saksassa ajaa vanhan mummon perään, kun ei hällä toimineet jarruvalot ja teki risteyksessä nopean jarrutuksen.. Syyllistä ei tarvi kaukaa hakea, jos joku tömäyttää perään.. Ja siitä perään tömäyttämisestä. Tuttava pari päivää sitten oli kääntymässä työpaikkansa pihalle 9-tieltä Muuramessa, kun joku vaari ajoi melkein 80 km/h perään. Ruuhka-aika ja kaikki, onneksi ei kimmonnut vastaantulijoiden kaistalle. Siinä olis silloin muutakin hellänä kuin niska ja muut lihakset.. Nyt meni vain auto lunastukseen ja jomotusta joka puolella...
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kun laitat virrat päälle niin palaako seraavat lamput: jarrupalojen kuluneisuuden valo, jarrunestemäärän valo, öljymäärän valo, jäähdytydnestemäärän valo, pesunestemäärän valo. Jos kyseiset lämput on pimeinä on sulakerasian takaa sulakkeesta 5 irronnut useampi johto väriltään sw/rt vi. Siellä on 7 johtoa kiinni.
Viimeksi muokannut mjo33400, 27.3.2006 9:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Oisko tästä apua.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Kun laitat virrat päälle niin palaako seraavat lamput: jarrupalojen kuluneisuuden valo, jarrunestemäärän valo, öljymäärän valo, jäähdytydnestemäärän valo, pesunestemäärän valo. Jos kyseiset lämput on pimeinä on sulakerasian takaa sulakkeesta 5 irronnut useampi johto väriltään sw/rt vi. Siellä on 7 johtoa kiinni.
Jaahas, nuo oireet sopivat aika hyvin meikäläisen mittaristoon. Pimeinä taisivat olla kaikki tyynni. Ilmeisesti kuitenkin sössin jotain johtojen kanssa eilen illalla. Mitäs nuo värit sw, rt ja vi on? *, punainen ja valkoinen...?

Niin ja sokerina pohjalla on, että vilkutkaan toimi. Oli äsken vähän orpo olo liikenteessä, kun oli pakko liikkua lyhyt kaupunkimatka...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Andy kirjoitti:Mitäs nuo värit sw, rt ja vi on? *, punainen ja valkoinen...?
Musta, punainen ja violetti.
Andy kirjoitti:Niin ja sokerina pohjalla on, että vilkutkaan toimi. Oli äsken vähän orpo olo liikenteessä, kun oli pakko liikkua lyhyt kaupunkimatka...
Eli on olemassa yksi Mersu, jossa vilkut on oikeasti rikki. :D Useinhan tuota kyllä epäillään. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Roisto kirjoitti:Eli on olemassa yksi Mersu, jossa vilkut on oikeasti rikki. :D Useinhan tuota kyllä epäillään. :wink:
Joo, tuo lohdutti aivan... sti.

On kyllä höhlä olo, kun ei tällä hetkellä ole mitään hajua, missä vika voisi olla. Mietitään mietitään...
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

roisto, sinähän olet paljon nyplännyt noiden johtojen kimpussa viimeisen vuoden aikan niin muistatko oliko noi värit niin, että on musta pohjaväri ja punainen ja violetti rengas vai raita pinnassa.
<------ Ohoh!!!! ompa hurja titteli :shock:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ennen tämä kysymyksen lukemista voi olla hyvä laittaa "tyhmä kysymys"-suodatin päälle.

Eli nyt on pakko tarkistaa asia sulakkeiden alapuolisesta järjestyksestä. Nyt oletetaan, että sulakkeen A puoleinen pää nostetaan ylös kohti konepeltiä/ikkunaa. Katsellaan nyt vaikkapa sulaketta 9 (tai siis ruuvia siellä pohjassa). Siellä muovin pintaan on merkitty sulakkeiden numerot. Jos nyt noustaan "porras" ylöspäin, niin ollaanko edelleen sulakkeessa 9 vai sulakkeessa 13 (joka tällä hetkellä siis on konepellin puolella)?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:roisto, sinähän olet paljon nyplännyt noiden johtojen kimpussa viimeisen vuoden aikan niin muistatko oliko noi värit niin, että on musta pohjaväri ja punainen ja violetti rengas vai raita pinnassa.
Kolmiväriyhdistelmä on monesti näin (esimerkkivärein):
-musta pohja / perusmateriaali
-punainen pitkittäinen raita
-violetteja maalimerkintöjä (renkaita).

Muistakseni olen nähnyt joskus myös semmoisen johdon, jossa on se pohjaväri ja sitten kaksi eriväristä pitkittäisraitaa vierekkäin.
mjo33400 kirjoitti:<------ Ohoh!!!! ompa hurja titteli :shock:
<----- :D HVM:llä on vissiin ollut tänään jaettava tittelikiintiö tavallista isompi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Varmistan vielä tyhmyyteni kuvan avulla.

Kuva
http://img117.imageshack.us/img117/4195/sulake19bs.jpg

Katsotaanpa vaikka nastaa 13 (joka on tyhjä). Jos nyt siirrytään suoraan ylös yksi pykälä, ollaanko edelleen nastassa 13 vaiko jo nastassa 9 (jossa on mustasukkainen johto)? Vai alkaako nasta 9 oikeasti VASTA mustasukkaisen johdon alapuolelta ("syvennyksestä")?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ensinnäkin, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, on vaan tyhmiä jotka ei uskolla kysyä. :lol:
Ota ohmimittari ja mittaa toi kysymyksesi mysteeri, sillä se selviää niin ei tarvitse arvuutella eikä auto pala. :lol:
Revitkö muuten paljonkin sulakerasiaa kun räpläilit sitä ja oliko mittaristo irti?
Toimiiko mittarivalot, entä himmennin?
Entä polttoainemittari?
Oliko suuntavilut pimeenä vai merkkivalot?
Nämäkö selvität menee taas askeleen eteenpäin.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Ensinnäkin, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, on vaan tyhmiä jotka ei uskolla kysyä. :lol:
Ota ohmimittari ja mittaa toi kysymyksesi mysteeri, sillä se selviää niin ei tarvitse arvuutella eikä auto pala. :lol:
Revitkö muuten paljonkin sulakerasiaa kun räpläilit sitä ja oliko mittaristo irti?
Toimiiko mittarivalot, entä himmennin?
Mittaristo oli kiinni. Rasiaa revin sen verran, että sen sai käännettyä pystyasentoon ruuvaamista varten. Vilkut ei toimi.

Mjo33400, osaatko vastata tuohon kuvakysymykseeni?
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eehän sulla oo hävinny mittaristosta maa? Mulla ei kunnolla saanut maata, niin meinas polttoaine ja öljynpainemittari elää omaa elämää :shock:
Ratkaisuksi maa häiriöön vetäsin mittarin takaa lisämaan runkoon.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Andy kirjoitti:Katsotaanpa vaikka nastaa 13 (joka on tyhjä). Jos nyt siirrytään suoraan ylös yksi pykälä, ollaanko edelleen nastassa 13 vaiko jo nastassa 9 (jossa on mustasukkainen johto)? Vai alkaako nasta 9 oikeasti VASTA mustasukkaisen johdon alapuolelta ("syvennyksestä")?
Öö. Selventäisikö tämä kuva yhtään asiaa. Tuossa on kuva, miten sulaketaulu on sisäisesti kytketty. Nuo numerot eivät todennäköisesti ole nastojen numeroita vaan sulakkeen numeroita. Sulakkeeseen kuuluu kaksi napaa eli se "numeroitu" ja sitten siitä aukon yläpuolella oleva. Kuvassa on vissiin ajovalojen ja pitkien johdot. Kutistesukan sisällä on ilmeisesti myös keltainen johto.

Tuo jiipeen ehdottama maajuttu kannattaa tieten tarkistaa. Joskus siitä seuraa hassuja (ja ei niin hassuja) vinkeitä.

Toimivatko hätävilkut?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sulakkeen numeroita ne on. Riistin rasian alta virtaa kun laitoin pitkille valoille releet :arrow: varmaa tietoa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Alfamerin kirjan mukaan sulakeväli on nuolen mukainen. Mikä väri lähtee 9 ruuvin alta kun väri ei näy kuvassa.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

[quote="jiipee"]Eehän sulla oo hävinny mittaristosta maa? Mulla ei kunnolla saanut maata, niin meinas polttoaine ja öljynpainemittari elää omaa elämää :shock:

Tätä ajoin takaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä vielä lisää kuvia sotkemaan asiaa. Lainasin roiston kuvaa ja kääntelin valokuvalle sopivaksi.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Andy kirjoitti:Varmistan vielä tyhmyyteni kuvan avulla.

Kuva
http://img117.imageshack.us/img117/4195/sulake19bs.jpg

Vai alkaako nasta 9 oikeasti VASTA mustasukkaisen johdon alapuolelta ("syvennyksestä")?
Alkaa
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”