Multivirin avatarta kahtoessa tulee mieleen että jos tuo rekkari olisi omassa autossa niin nimeksi heilahtaisi heti Kozilla 
 
vikapaikka voisi olla takavalon johdot...
Palataanpa tähän aiheeseen myöhemmin 

 Ens kerralla kysyn suoraan Multiviriltä jos skootteriin iskee sähköhäikkää 
 
sata kirjoitti:Ei muutaku isompaa sulaketta tai ehtimään mahollista oikosulkua 

 
Savun puuttuessa vaihdamme suuremman sulakkeen 

 Eli loogisesti toimien ohitin sulakkeen ajatusella että eipähän vikaa pääse tutkimaan jossei vikapaikkaa saada esille 
 
Sulake tupsahti käynnistysyrityksessä, ja skootteri ei siis edelleenkään tartannut joten kohdistin huomioni (virheellisesti) käynnistinlaitteen ympärystään. Irroittelin kuskin jakkarana toimivan muovisen vessanpytyn ja löysin solenoidin. Testasin että kun solenoidin navat yhdistää niin tartti pyörähtää joten itse tartissa ei ole vikaa. Purin sivukatteen että pääsin käsiksi solenoidin ohjauspiuhoihin ja mittasin että solenoidille ei tule ohjausta, mutta kun sille kytkee sähköt suoraan akusta niin sekin toimii 
 
Sitten etuvalo/tankohässäkkä auki että pääsee tutkimaan starttinapin sähkönsaantia, napille ei tule sähköä kun vetää takajarrun kahvasta, mutta etujarrun kahvasta vetäen sinne tulle noin viitisen volttia 
 
Sitten mittomaan että tuleeko jarruvalokytkimille sähkö, ja sinnehän tulee ihan täysi akkujännite, mutta eteenpäin ei oikein lähde jenkua 

 Myös liittimet kuumenee julmetusti kun jarrukahvaa pitää vedettynä 
 
Piuhat irti ja mittarilla tsekkaus, takajarruvalokytkin on rikki mutta etujarrun kytkin on kunnossa noin ohmimääräisesti. Mutta jarruvalokytkimeltä tarttinapille menevä linja on oikosessa maahan 

 Tarttinapilta solenoidille menevä linja vaikuttaisi olevan ok ja kytkeytyvän sinne minne pitääkin 

 Otin etukatteenkin auki ja tutkiskelin johtosarjoja, havaitsin että jarruvalokytkimen ja tarttinapin välisestä linjasta lähtee yksi johto jonnekin kauemmas jöhtosarjassa, eikä yhtään tullut mieleen että minne se menee. Noh, muutenkin oli aika lopettaa silta illalta, ajattelin että jätän oikosulkumysteerin ja mystisen piuhan tutkimisen seuraavaan aamuun. Mutta vieläkin ihmettelin että minnehän ihmeeseen voi mennä jarruvalokytkimeltä piuha joka ei mene tarttinapille 

 Että sitä osaa olla joskus tyhymä 
Uskotteko että minulle välähti vasta seuraavana aamuna että minnehän voisi jarruvalokytkimeltä mennä johto 

 Niin, olisikohan vaikka jarruvalolle 
  
 Tunsinpa ihteni neroksi 
 
Siispä seuraavaksi fokus takavalohässäkkään, eli takakatteet oli seuraava purkasun kohde. Takavalon lasin sain poise ja irrotin polttimon, polttimon perässä sieltä tuli lampunkanta murusina 

 Olisikohan tässä ongelmaan selitystä 
 
Lisää katteiden purkua ja takavalosysteemi kouraan, sen kun irrotti johtosarjasta niin jo vain alkoi skootteri tarttailla 
 
Laitoshan oli jo tässä vaiheessa aika päreinä
Myös takajarruvalokytkin piti purkaa
Kävin kyselemässä liikkeistä uutta takavalosysttemiä, olisi saanut tilaustavarana hintaan 40 Eur, eli kallista ja kauan 

 Siispä kävin motonetistä ostamassa tuohon sopivan ledipolttimon ja sille tarvikekannan, liimailin ledipolttimon valopohjaan alkuperäisen kannan paikalle ja kytkin sen kiinni tarvikekannalla 

 Hyvä tuli 
 
Myös jarruvalokytkimen (jonka olin siis itse pilannut sulakkeen ohituksella) purin ja entrasin toimintakuntoon 
 
Parisen tuntia meni härvelin niputtamisessa, mutta nyt taas pelaa 
 
