rollen W124, 300D -90 - myyty
rollen W124, 300D -90 - myyty
Kävipä viime viikolla näin, että bongasin nettiautosta hyväkuntoiselta vaikuttavan W124:n. Sitähän piti mennä katsomaan Nokialle ja kauppakirjat sitten tehtiin.
Kyseessä on siis valkoinen 300D vuosimallia 1990, taulussa lukemat 383 tkm. Laatikko on käsin hämmennettävä, ikkunat toimivat veivillä ja kattoluukkua ei ole. Tehtaalta lähtien autossa ovat olleet ABS, ilmastointi ja irrotettava vetokoukku. Jälkeenpäin pirssiin on asennettu vakionoppeuvensääjin ja kaukosäätöinen keskuslukitus. Kaikki edellä mainitut vimpaimet vaikuttavat suurinpiirtein toimivan, tosin koukkua en ole vielä saanut irti. Sisusta on mustanpuhuvaa kangasta ja muuten siistissä kunnossa, mutta kuljettajanpenkin kulma on puhki perinteisestä paikasta. Takapenkin turvavyöt eivät jaksa kelautua kokonaan sisään asti, mutta niskatukien kaatotoiminto tuntuu pelaavan.
Pirssi on tuotu Saksasta vuonna 2000 ja siitä lähtien ollut samalla omistajalla Satakunnassa. Heti Suomeen tuonnin yhteydessä autoon on asennettua sisälokarit ja teetetty Dinitrol-ruostesuojaus. Maalipinta on kohtuullisen siisti. Autoa on (ainakin) Suomessa olon ajan huollettu tunnollisesti, öljyt on vaihdettu 10 tkm välein. Syöttöpumppu on säädetty Mynädieselillä ja samalla on tehty jonkinlainen suutinremppa. Kannentiiviste ja kampiakselin stefa eivät falskaa nesteitä ainakaan ulospäin. Kiuas käy nätisti ja auto on ajolleen hyvä, jos ei huomioi matalaa jyrinää vedätettäessä alkaen n. 100-105 km/h mittarinopeudesta.
Jyrinän lisäksi löytyy tietenkin myös muuta sanomista: kuljettajan puoleisessa etulokarissa ja takaovessa on ruostetta. Keulasta löytyy jonkin verran kiveniskemää, tuulilasi on vaihtokunnossa ja vänkärin puoleisen umpion lasi on halki. Lisäksi palaneen polttimon merkkivalo palaa jatkuvasti, vaikka äkkiseltään katsottuna kaikki polttimot näyttäisivät palavan. Herjaakohan tuo kojelaudan polttimoista?
Auto tulee palvelemaan ympärivuotisena käyttöautona, jolla ajetaan lähinnä matka-ajoa. Ruosteet olisi tarkoitus laitattaa oorninkiin ja teetättää ruostesuojauksen uusintakäsittely. Myös kuskinpenkki on tarkoitus verhoiluttaa sekä vaihdattaa tuulilasi. Valoihin harkitsen laittavani lasit ja heijastimet, joilla saa sumuvalojen tilalle pitkät. Saa tarjota, jos jollakin sattuu olemaan moiset ylimääräisenä.
Loppuun vielä kysymyksiä tuosta jyrinästä. Mistä tuommoinen jyrinä mahdollisesti johtuu (siis matala jyrinä kuuluu/tuntuu vedätettäessä alkaen noin 100-105 km/h mittarinopeudesta)? Myös noin 80-90 mittarinopeudessa ilmenee pientä outoa tärinää, joka ei juurikaan tuntuisi riippuvan kaasupolkimen asennosta. Renkaat ovat aivan uudet Nokialaiset peltivanteilla, joten niiden luulisi olevan tasapainossa. Johtuisiko nuo kardaanin kuminivelistä tai värinänvaimentimesta?
Pirssiä en oo vielä kerinnyt kuvailemaan, mutta täytynee napsaista jokunen otos jossain välissä.
EDIT:
Kulutuksia päivittelen tänne enemmän ja vähemmän aktiivisesti: http://vanha.tankkaus.com/index2.php?pa ... r&nr=42010
Kyseessä on siis valkoinen 300D vuosimallia 1990, taulussa lukemat 383 tkm. Laatikko on käsin hämmennettävä, ikkunat toimivat veivillä ja kattoluukkua ei ole. Tehtaalta lähtien autossa ovat olleet ABS, ilmastointi ja irrotettava vetokoukku. Jälkeenpäin pirssiin on asennettu vakionoppeuvensääjin ja kaukosäätöinen keskuslukitus. Kaikki edellä mainitut vimpaimet vaikuttavat suurinpiirtein toimivan, tosin koukkua en ole vielä saanut irti. Sisusta on mustanpuhuvaa kangasta ja muuten siistissä kunnossa, mutta kuljettajanpenkin kulma on puhki perinteisestä paikasta. Takapenkin turvavyöt eivät jaksa kelautua kokonaan sisään asti, mutta niskatukien kaatotoiminto tuntuu pelaavan.
Pirssi on tuotu Saksasta vuonna 2000 ja siitä lähtien ollut samalla omistajalla Satakunnassa. Heti Suomeen tuonnin yhteydessä autoon on asennettua sisälokarit ja teetetty Dinitrol-ruostesuojaus. Maalipinta on kohtuullisen siisti. Autoa on (ainakin) Suomessa olon ajan huollettu tunnollisesti, öljyt on vaihdettu 10 tkm välein. Syöttöpumppu on säädetty Mynädieselillä ja samalla on tehty jonkinlainen suutinremppa. Kannentiiviste ja kampiakselin stefa eivät falskaa nesteitä ainakaan ulospäin. Kiuas käy nätisti ja auto on ajolleen hyvä, jos ei huomioi matalaa jyrinää vedätettäessä alkaen n. 100-105 km/h mittarinopeudesta.
Jyrinän lisäksi löytyy tietenkin myös muuta sanomista: kuljettajan puoleisessa etulokarissa ja takaovessa on ruostetta. Keulasta löytyy jonkin verran kiveniskemää, tuulilasi on vaihtokunnossa ja vänkärin puoleisen umpion lasi on halki. Lisäksi palaneen polttimon merkkivalo palaa jatkuvasti, vaikka äkkiseltään katsottuna kaikki polttimot näyttäisivät palavan. Herjaakohan tuo kojelaudan polttimoista?
Auto tulee palvelemaan ympärivuotisena käyttöautona, jolla ajetaan lähinnä matka-ajoa. Ruosteet olisi tarkoitus laitattaa oorninkiin ja teetättää ruostesuojauksen uusintakäsittely. Myös kuskinpenkki on tarkoitus verhoiluttaa sekä vaihdattaa tuulilasi. Valoihin harkitsen laittavani lasit ja heijastimet, joilla saa sumuvalojen tilalle pitkät. Saa tarjota, jos jollakin sattuu olemaan moiset ylimääräisenä.
Loppuun vielä kysymyksiä tuosta jyrinästä. Mistä tuommoinen jyrinä mahdollisesti johtuu (siis matala jyrinä kuuluu/tuntuu vedätettäessä alkaen noin 100-105 km/h mittarinopeudesta)? Myös noin 80-90 mittarinopeudessa ilmenee pientä outoa tärinää, joka ei juurikaan tuntuisi riippuvan kaasupolkimen asennosta. Renkaat ovat aivan uudet Nokialaiset peltivanteilla, joten niiden luulisi olevan tasapainossa. Johtuisiko nuo kardaanin kuminivelistä tai värinänvaimentimesta?
Pirssiä en oo vielä kerinnyt kuvailemaan, mutta täytynee napsaista jokunen otos jossain välissä.
EDIT:
Kulutuksia päivittelen tänne enemmän ja vähemmän aktiivisesti: http://vanha.tankkaus.com/index2.php?pa ... r&nr=42010
Viimeksi muokannut rolle, 20.7.2020 16:38. Yhteensä muokattu 26 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Re: rollen W124, 300D -90
Myös vääränkokoiset polttimot esim parkeissa saa tuon merkkivalon palamaan. Kannattaa tarkastaa, että kaikki polttimot ovat oikean kokoiset Näin muistelisin viisaampien sanoneen joskus taannoinrolle kirjoitti: Lisäksi palaneen polttimon merkkivalo palaa jatkuvasti, vaikka äkkiseltään katsottuna kaikki polttimot näyttäisivät palavan.
- kaksnelkku
- Viestit: 48
- Liittynyt: 26.3.2008 22:26
- Paikkakunta: Northern Karelia
Takaparkit tosiaan ovat alunperin erikoisen tehoiset joista voi aiheutua valon palamista. Toinen kokemusperäinen juttu kun vaihtaa pitkille niin merkkivalo sammuu... Semmoista oli itselläni. Korjautui etu-umpioiden liitinten/piuhojen ehostuksella.
Onnea hankinnalle ja pitkää ikää!
Onnea hankinnalle ja pitkää ikää!
~Kaada vielä vähä~
W163 270 CDI A
S210 220T CDI A
S124 250TD
Member of Foxhole Motors
W163 270 CDI A
S210 220T CDI A
S124 250TD
Member of Foxhole Motors
Pirskuta, niinhän se olikin, että vanhat heijastimet käy. Tuosta oli kyllä Roiston kanssa puhetta, mutta taisin olla vielä liikaa vapputunnelmissa...dealer kirjoitti:Heijastimia ei tarvitse vaihtaa, entisistä vaan kuvut irti polttimoiden edestä..
Enpä kerinnyt eilen kuvia napsimaan ja tänään täytyy lähteä käymään länsinaapurissa, josta paluu on vasta ensi viikolla. Silloin pitäisi olla aikaa napsia muutama kuva.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Nyt olisi autosta napsittu muutama kuva ja otokset ovat tietenkin kamerassa kotona. Täytynee illalla askarella kuvatuksia näkyviin.
Sen verran päivitystä, että autoa on käyty näyttämässä ruosteenestoliikkeessä. Pohja näytti nosturilla tarkasteltuna erittäin hyväkuntoiselta. Ruosteenestokäsittely maksaisi reilun 600 euroa ja kyseessä on Finikor-täyskäsittely. Liekö tuo paljon vai vähän, muualta en ole vielä kysellyt. Kaippa tuo olisi hyvä sijoitus, kun pirssiä on näillä näkymin tarkoitus pitää pitempään. Edellinen käsittely on tehty vuonna 2001, tosin Dinitrolilla.
Vilautin pirssin muutamia ruostepaikkoja maalarille. Kuljettajan puoleisen etulokasuojan ja takaoven ruostepaikat laitetaan kuntoon sekä takavalojen ympäristöjen alkavat ruosteet otetaan myös kiinni. Maalaamoon pirssi menee kesäkuun alussa.
Kuskinpenkin kulman verhoilija kursii ehjäksi toukokuun lopussa.
Muovihelmojen alle olisi tarkoitus kurkistaa tässä joku päivä. Miten nuo muovihelmat lähtee irti? Äkkiseltään vilkaistuna ovissa näyttäisi olevan kaksi ruuvia. Liekö nuita enempää? Lähteekö muovi ruuvien irrottamisen jälkeen vetämällä muovia ”irrottajaan päin” eli kohtisuoraan pois auton kyljestä? Saakohan nuita irrotettua ilman kiinnikkeiden rikkoontumista, eli kuinka monta repullista kannattaa hakea kiinnikkeitä ennen irrottelua? Entäpä etu- ja takalokasuojan helmanpätkät?
Sen verran päivitystä, että autoa on käyty näyttämässä ruosteenestoliikkeessä. Pohja näytti nosturilla tarkasteltuna erittäin hyväkuntoiselta. Ruosteenestokäsittely maksaisi reilun 600 euroa ja kyseessä on Finikor-täyskäsittely. Liekö tuo paljon vai vähän, muualta en ole vielä kysellyt. Kaippa tuo olisi hyvä sijoitus, kun pirssiä on näillä näkymin tarkoitus pitää pitempään. Edellinen käsittely on tehty vuonna 2001, tosin Dinitrolilla.
Vilautin pirssin muutamia ruostepaikkoja maalarille. Kuljettajan puoleisen etulokasuojan ja takaoven ruostepaikat laitetaan kuntoon sekä takavalojen ympäristöjen alkavat ruosteet otetaan myös kiinni. Maalaamoon pirssi menee kesäkuun alussa.
Kuskinpenkin kulman verhoilija kursii ehjäksi toukokuun lopussa.
Muovihelmojen alle olisi tarkoitus kurkistaa tässä joku päivä. Miten nuo muovihelmat lähtee irti? Äkkiseltään vilkaistuna ovissa näyttäisi olevan kaksi ruuvia. Liekö nuita enempää? Lähteekö muovi ruuvien irrottamisen jälkeen vetämällä muovia ”irrottajaan päin” eli kohtisuoraan pois auton kyljestä? Saakohan nuita irrotettua ilman kiinnikkeiden rikkoontumista, eli kuinka monta repullista kannattaa hakea kiinnikkeitä ennen irrottelua? Entäpä etu- ja takalokasuojan helmanpätkät?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Ovista lähtee muovihelmat itselläni ainakin avamaalla ensin ruuvit jonka jälkeen helmanalareunasta vedetään kohtisuoraan pois päin sitten kun helma on lähtenyt alhaalta irti niin sit vedetään helmaa takakonttiin päin. Etulokarin muovihelma ei tainnu olla kun painamalla kiinni? Viisaammat kertokoot tarkemmin.rolle kirjoitti:Muovihelmojen alle olisi tarkoitus kurkistaa tässä joku päivä. Miten nuo muovihelmat lähtee irti? Äkkiseltään vilkaistuna ovissa näyttäisi olevan kaksi ruuvia. Liekö nuita enempää? Lähteekö muovi ruuvien irrottamisen jälkeen vetämällä muovia ”irrottajaan päin” eli kohtisuoraan pois auton kyljestä? Saakohan nuita irrotettua ilman kiinnikkeiden rikkoontumista, eli kuinka monta repullista kannattaa hakea kiinnikkeitä ennen irrottelua?
Siinäpä ois muutama otos. Kuvien laatu ja kuvakulmat sekä paintilla muutettu kuvakoko ovat mitä ovat, mutta näillä mennään. Sisusta oli vielä kuvaushetkellä sen verran likainen, että siitä kuvia myöhemmin.
1. Yleiskuva.
2. Lienee hieman vakiota matalampi, ainakin edestä. Omaan silmään miellyttävä, tosin pölymiinien tilalle pitäisi varmaan hankkia 8- tai 15-reikäiset. Kaaren oikeassa laidassa ruostetta, vasemmalla jotain massantöhnää.
*Kovalevy män, kuvat män.*
3. Rintakuva
*Kovalevy män, kuvat män.*
4. Hanuri. Takavaimennin ei liene alkuperäisvaraosa, putket törröttävät hieman tyhmän näköisesti ja perä nokeentuu jonkin verran jos innostuu polkaisemaan.
*Kovalevy män, kuvat män.*
1. Yleiskuva.
2. Lienee hieman vakiota matalampi, ainakin edestä. Omaan silmään miellyttävä, tosin pölymiinien tilalle pitäisi varmaan hankkia 8- tai 15-reikäiset. Kaaren oikeassa laidassa ruostetta, vasemmalla jotain massantöhnää.
*Kovalevy män, kuvat män.*
3. Rintakuva
*Kovalevy män, kuvat män.*
4. Hanuri. Takavaimennin ei liene alkuperäisvaraosa, putket törröttävät hieman tyhmän näköisesti ja perä nokeentuu jonkin verran jos innostuu polkaisemaan.
*Kovalevy män, kuvat män.*
Viimeksi muokannut rolle, 09.9.2012 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2608
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Tänään pirssiin vaihdettiin Ylämaan huoltamolla kardaanin molemmat rättinivelet ja kannatinlaakeri. Takarätti ja kannatin olivat huonossa kunnossa, eturätti näytti päällepäin tuoreemmalta.
Tulos: Tärinää ja jyrinää esiintyy edelleen. Nyt noin 100 mittarinopeudesta eteenpäin oleva jyrinä ei ole enää riippuvainen kaasun asennosta, vaan kuuluu koko ajan. Lisäksi alhaisemmilla nopeuksilla esiintyy tärinää, noin 60 nopeudesta alkaen.
Mikähän neuvoksi? Minkälainen vehje tuo värinänvaimennin on? Ainakin kallis jos ei muuta, 130 euroa näyttää olevan KL:ssä. Entäpä voikohan ristinivel aiheuttaa tärinää ja /tai jyrinää?
Renkaat on kyllä uudet, mutta pitänee nekin tasapainottaa, jotta voi sulkea yhden muuttujan pois.
Kuskinpenkin vien huomenna verhoiltavaksi.
Tulos: Tärinää ja jyrinää esiintyy edelleen. Nyt noin 100 mittarinopeudesta eteenpäin oleva jyrinä ei ole enää riippuvainen kaasun asennosta, vaan kuuluu koko ajan. Lisäksi alhaisemmilla nopeuksilla esiintyy tärinää, noin 60 nopeudesta alkaen.
Mikähän neuvoksi? Minkälainen vehje tuo värinänvaimennin on? Ainakin kallis jos ei muuta, 130 euroa näyttää olevan KL:ssä. Entäpä voikohan ristinivel aiheuttaa tärinää ja /tai jyrinää?
Renkaat on kyllä uudet, mutta pitänee nekin tasapainottaa, jotta voi sulkea yhden muuttujan pois.
Kuskinpenkin vien huomenna verhoiltavaksi.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Ja aiheuttaakin, mulla on taaemassa nivelessä sellanen 3mm klappi ni välillä 60 ja siitä vähän ylitte täristää sille hieromalla koko mersua, ja toinen tärinäpiste on aikalailla 100:sessa, ilkiä tunne ku pieni tärinä aivan ku tienpinnassa ois röpöjä, ja kuulemma takana tuntuu enempi...vaan siellä en oo vielä kertaakaan päässy istumaan....ajossa, muuten kyllä pariki kertaa ollu laulu tunnelmissa
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Nuo oireet sopis aika tarkkaan myös tuohon minun kotteroon.pupetti kirjoitti:Ja aiheuttaakin, mulla on taaemassa nivelessä sellanen 3mm klappi ni välillä 60 ja siitä vähän ylitte täristää sille hieromalla koko mersua, ja toinen tärinäpiste on aikalailla 100:sessa, ilkiä tunne ku pieni tärinä aivan ku tienpinnassa ois röpöjä, ja kuulemma takana tuntuu enempi...vaan siellä en oo vielä kertaakaan päässy istumaan....ajossa, muuten kyllä pariki kertaa ollu laulu tunnelmissa
Ootkos vaihtanu niveliä ja jos, niin paraniko?
Vein penkin tänään Oulussa Eska huolto ja korjaukseen verhoiltavaksi. Kaverin kanssa sovittiin aiemmin, että tuon penkin ysiltä toimipisteelle. Olin paikalla 9.01 ja ovet oli lukossa eikä ketään näkynyt. Soittelin kaverille ja neljännellä kerralla vastasi, kun kello oli melekeen puoli kymmenen. Tyyppi vaan sano: "Joo, kymmeneltä mää vasta tuun töihin."
On tämäki asiakaspalvelua, prkl että sylettää tuommonen pompotus... Toivottavasti jälki on edes kelvollista.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Täytyy kehua EsKa huoltoa. Itselläni kävi penkki korjuksessa siellä n. kuukausi sitten ja on kyllä tehty niin huomaamattomasti korjaus, monet kyselee miten voi olla ehjä penkki 500tkm ajetussa
Tässä kuva siitä:
Toimiiko nyt? Ihme juttu, omalla koneella toimi mutta ei muilla
Tässä kuva siitä:
Toimiiko nyt? Ihme juttu, omalla koneella toimi mutta ei muilla
Viimeksi muokannut Multiviri, 26.5.2011 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Ei näy kuva enkä oo vaihatnu ku sen kannatinlaakerin kumeineen, kummatki "limput" pitäis vaihtaa ni pääsis taas 2-3 vuotta mennä rytkyttelemään, ja mielessä ollu jos se koko kartaanin löytäis ehjänä ni ei tarttis olla korjauksen aikana apostolin kyytiläinen
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Täytyypä päivittää tilannetta, eli Eska verhoili penkin moitteettomasti. Oli kuulemma unohtanut merkitä kalenteriin tuon sopimamme ajan. Putsailin ja rasvailin molempien etupenkkien kiskot, kun käytin penkkejä irti. Nyt penkit liikkuvat liukkaasti. Samalla piti tietenkin suorittaa perusteellinen imurointi ja pölyjen pyyhintä. Edelliseltä omistajalta pudonneita parkkikolikkoja löytyi noin 3 euron ja 10 pennin edestä.
Koetin samalla isältä kuulemaani kikkaa, joka ainakin Ford Anglian penkeissä on todettu hyväksi: pistin kuskinpenkin alle, verhoilun ja jousien runkojen väliin muutaman Tekniikan maailman. Istuinosaan tuli hieman lisää ryhtiä. Saapa nähdä alkaako liika ryhdikkyys tuntumaan huonolta ajan oloon.
Tuhlasin myös 11 euroa uuteen vaihdekepin kumiseen pussiin.
Koetin samalla isältä kuulemaani kikkaa, joka ainakin Ford Anglian penkeissä on todettu hyväksi: pistin kuskinpenkin alle, verhoilun ja jousien runkojen väliin muutaman Tekniikan maailman. Istuinosaan tuli hieman lisää ryhtiä. Saapa nähdä alkaako liika ryhdikkyys tuntumaan huonolta ajan oloon.
Tuhlasin myös 11 euroa uuteen vaihdekepin kumiseen pussiin.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Yhdestä jutusta on unohtunut kirjoitella: vehje tuprauttaa hieman sinistä savua kylmänä käynnistettäessä. Ajossa tai lämpimänä käynnistettäessä en ole vastaavaa huomannut. Tämän lisäksi pakokaasu haiskahtaa hieman oudolle, tai ainakin erilaiselle kuin ex diesel-tenavassa. Kiuas lähtee tulille normaalin oloisesti, tosin ei ehkä ihan niin herkästi, kuin ex-tenavan 602.
Pirssillä olen päästellyt ehkä noin 1500 km. Öljyä ei ole kulunut tuona aikana havaittavasti. Jäähdytinnesteen pintakin on pysynyt äkkiseltään tarkasteltuna samalla tasolla, tosin en ole piirtänyt viivaa paisarin kylkeen tai katsonut, kupliiko paisarissa, kun koneelle antaa kenkää.
Kieliikö nämä oireet rikkinäisistä suuttimista? Autoon on ilmeisesti vaihdettu suuttimet vajaa 200 tkm sitten vuonna 2003 Riihimäen diesel-huollossa.
Jos/kun kysymys on rikkinäisistä suuttimista, niin mistäpä löytyisi Jyväskylässä/Oulussa/muualla osaava diesel-paja, joka huoltaisi suuttimet kuntoon?
Pirssillä olen päästellyt ehkä noin 1500 km. Öljyä ei ole kulunut tuona aikana havaittavasti. Jäähdytinnesteen pintakin on pysynyt äkkiseltään tarkasteltuna samalla tasolla, tosin en ole piirtänyt viivaa paisarin kylkeen tai katsonut, kupliiko paisarissa, kun koneelle antaa kenkää.
Kieliikö nämä oireet rikkinäisistä suuttimista? Autoon on ilmeisesti vaihdettu suuttimet vajaa 200 tkm sitten vuonna 2003 Riihimäen diesel-huollossa.
Jos/kun kysymys on rikkinäisistä suuttimista, niin mistäpä löytyisi Jyväskylässä/Oulussa/muualla osaava diesel-paja, joka huoltaisi suuttimet kuntoon?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Sinistä pukkaa edelleen silloin tällöin, mutta ei anneta sen häiritä.
Ylihuomenna pirssi menee maalarille. Nyt irrottelin valmiiksi sisälokasuojan ja muovihelmat kuljettajan puolelta. Otinpa ovipahvitkin irti, niin pysty näppärästi avittamaan nipsujen irtoamista. Yksi nipsu meni poikki työn touhussa. Saiskohan nuita KL:stä vai täytyykö mennä merkkiliikkeeseen?
Ylihuomenna pirssi menee maalarille. Nyt irrottelin valmiiksi sisälokasuojan ja muovihelmat kuljettajan puolelta. Otinpa ovipahvitkin irti, niin pysty näppärästi avittamaan nipsujen irtoamista. Yksi nipsu meni poikki työn touhussa. Saiskohan nuita KL:stä vai täytyykö mennä merkkiliikkeeseen?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Pistetäänpä tilannepäivitystä tännekin. Auto on nyt käynyt ruostekorjauksessa/maalauksessa. Seuraavat kohteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin: kuljettajan puoleinen etulokari, kulj. puoleisen takaoven "pikkulasin" takareuna, takavalojen ympärykset, tuulilasin kehys ja takalasin kehys. Varsinkin takavalojen ympäristö oli aika tanakasti ruosteessa, vaikka päällepäin niistä ei juuri huomannut mitään. Maalaamisen lisäksi maalari ruiski koteloöljyä oviin ja koteloihin.
Pirssi oli aika sotkuinen tuon käsittelyn jäljiltä, hiekkaa ja muuta schaissea joka paikassa. Viikonloppu kuluikin rattoisasti autoa putsatessa. Lisäksi ruiskin vielä oviin ja peräkonttiin lisää kotelosuojaa. Irrottelin myös peräkontin verhoilut ja pesin ne mäntysuovalla sekä juuriharjalla. Nyt täytyisi kiinnitellä ovipahvit ja muovipaneelit paikoilleen. Kannattaakohan tuonne paneelien alle pistää vielä erikseen kotelosuoja? Tätä kyselen myös alla olevassa keskustelussa:
viewtopic.php?t=29917
Seuraavana missiona on ovivälien puhdistus. Samalla käytän ovien tiivisteitä irti ainakin alareunoistaan, siellä näytti olevan 21 vuoden kurat, kun kuskin oven tiivisteen alle vilkaisin. Myös moniurahihnan kiristimen keinun laakeri ja iskari pitäis vaihdella sekä etulyhtyjen lasit. Öljyistä puhumattakaan. Katsastaakin pirssi pitäisi 25. heinäkuuta mennessä ja sitä ennen pitää loihtia rekisterikilven toinen valo toimimaan (ei tule virtaa polttimolle). Muuten pirssi vaikuttaisi olevan kunnossa, tosin oikealta takaa kuuluu kahnutusta vasemmalle käännettäessä. Kahnutus vaikuttaisi jotenkin liittyvän jarruihin, ei kuitenkaan mielestäni seisontajarruun. Täytynee kuulostella ja tutkia, kunhan joutaa...
Onneksi on tekemistä, muutenhan saattais käydä aika pitkäksi. (Varsinkin nyt kesällä, kun olen kesäleskenä.)
EDIT: Ai niin, se sininen savu melkein unohtui tuosta yllä olevasta vuodatuksesta. Pikkuvikoja, helppo korjata...
Pirssi oli aika sotkuinen tuon käsittelyn jäljiltä, hiekkaa ja muuta schaissea joka paikassa. Viikonloppu kuluikin rattoisasti autoa putsatessa. Lisäksi ruiskin vielä oviin ja peräkonttiin lisää kotelosuojaa. Irrottelin myös peräkontin verhoilut ja pesin ne mäntysuovalla sekä juuriharjalla. Nyt täytyisi kiinnitellä ovipahvit ja muovipaneelit paikoilleen. Kannattaakohan tuonne paneelien alle pistää vielä erikseen kotelosuoja? Tätä kyselen myös alla olevassa keskustelussa:
viewtopic.php?t=29917
Seuraavana missiona on ovivälien puhdistus. Samalla käytän ovien tiivisteitä irti ainakin alareunoistaan, siellä näytti olevan 21 vuoden kurat, kun kuskin oven tiivisteen alle vilkaisin. Myös moniurahihnan kiristimen keinun laakeri ja iskari pitäis vaihdella sekä etulyhtyjen lasit. Öljyistä puhumattakaan. Katsastaakin pirssi pitäisi 25. heinäkuuta mennessä ja sitä ennen pitää loihtia rekisterikilven toinen valo toimimaan (ei tule virtaa polttimolle). Muuten pirssi vaikuttaisi olevan kunnossa, tosin oikealta takaa kuuluu kahnutusta vasemmalle käännettäessä. Kahnutus vaikuttaisi jotenkin liittyvän jarruihin, ei kuitenkaan mielestäni seisontajarruun. Täytynee kuulostella ja tutkia, kunhan joutaa...
Onneksi on tekemistä, muutenhan saattais käydä aika pitkäksi. (Varsinkin nyt kesällä, kun olen kesäleskenä.)
EDIT: Ai niin, se sininen savu melkein unohtui tuosta yllä olevasta vuodatuksesta. Pikkuvikoja, helppo korjata...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Yks juttu unohtui vielä:
Tuulilasinvaihtaja irrotti pirssistä tuulilasinpyyhkimen varren irrottaessaan tuulilasia. Vein sitten auton maalaamolle ilman tuulilasia ja lasinpyyhkimen (+muut listat ja hilppeet) vein välissä kotiin. Tässä välissä hävitin pyyhkijän varren lukitsevan kuuskulmaisen ruuvin.
Ruuvi löytyy EPC:stä seuraavasta paikasta:
82 ELECTRICAL SYSTEM
120 PANE WIPER
Osa numero 81, "SCREW".
Sarjanumero (vai mikä lie):N 006912 2006032
Tuolla ei tietenkään mainita ruuvin mitoista mitään. Viittiskö joku katsoa omastaan ja pistää ruuvista tarkemmat speksit? Voisi sitten lähteä etsimään Tokmannin ruuvihyllystä vastaavaa, korvaavaa tuotetta. Luulis tuon olevan kuitenkin ihan bulkkitavaraa.
Tuulilasinvaihtaja irrotti pirssistä tuulilasinpyyhkimen varren irrottaessaan tuulilasia. Vein sitten auton maalaamolle ilman tuulilasia ja lasinpyyhkimen (+muut listat ja hilppeet) vein välissä kotiin. Tässä välissä hävitin pyyhkijän varren lukitsevan kuuskulmaisen ruuvin.
Ruuvi löytyy EPC:stä seuraavasta paikasta:
82 ELECTRICAL SYSTEM
120 PANE WIPER
Osa numero 81, "SCREW".
Sarjanumero (vai mikä lie):N 006912 2006032
Tuolla ei tietenkään mainita ruuvin mitoista mitään. Viittiskö joku katsoa omastaan ja pistää ruuvista tarkemmat speksit? Voisi sitten lähteä etsimään Tokmannin ruuvihyllystä vastaavaa, korvaavaa tuotetta. Luulis tuon olevan kuitenkin ihan bulkkitavaraa.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Noniin, tuulilasinpyyhkijän ruuvi löytyi remonttishortsien taskusta. Tyypillistä...
Eilen tuli vaihdeltua vänkärin puolen umpio, porkkanavilkut sekä moniurahihnan kiristinkeinun laakeri ja iskunvaimennin. Loppui ylimääräset vikinät siihen. Keinun laakeri oli aika jämäkästi kiinni keinussa, joten piti hakea virka-apua isäukon serkun raskaan kaluston pajalta, jossa oli hydrauliprässi. Kunnon vehkeillä hommat onnistuu kyllä mukavan heleposti. Remonttisää oli kohdallaan, lämmintä noin 10 pintaan ja vaihtelevaa sadetta. Remppa tehtiin tietenkin taivasalla...
Kiristinrullan laakeri pitää vielä vaimeaa vinkunaa, täytynee vaihdella sekin ensi viikonloppuna.
Eilen tuli vaihdeltua vänkärin puolen umpio, porkkanavilkut sekä moniurahihnan kiristinkeinun laakeri ja iskunvaimennin. Loppui ylimääräset vikinät siihen. Keinun laakeri oli aika jämäkästi kiinni keinussa, joten piti hakea virka-apua isäukon serkun raskaan kaluston pajalta, jossa oli hydrauliprässi. Kunnon vehkeillä hommat onnistuu kyllä mukavan heleposti. Remonttisää oli kohdallaan, lämmintä noin 10 pintaan ja vaihtelevaa sadetta. Remppa tehtiin tietenkin taivasalla...
Kiristinrullan laakeri pitää vielä vaimeaa vinkunaa, täytynee vaihdella sekin ensi viikonloppuna.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde