Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mou kirjoitti: 19.8.2021 22:58 Sanoitko joskus että tähän ln se jo joskus vaihdettu? Kovin olisi lyhytikäinen.
Jeps. 2013. Siitä ei ole kuittia, koska meni autoliikkeen piikkiin. Toisaalta eipä siitä enää näin 8 vuoden jälkeen mitään hyötyä olisi. :nocando: Mietityttää, onko kompurassa ollut joku valmistusvika vai onko esmes öljyä ollut tarpeeksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1305
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Mou »

Roisto kirjoitti: 20.8.2021 7:59
Mou kirjoitti: 19.8.2021 22:58 Sanoitko joskus että tähän ln se jo joskus vaihdettu? Kovin olisi lyhytikäinen.
Jeps. 2013. Siitä ei ole kuittia, koska meni autoliikkeen piikkiin. Toisaalta eipä siitä enää näin 8 vuoden jälkeen mitään hyötyä olisi. :nocando: Mietityttää, onko kompurassa ollut joku valmistusvika vai onko esmes öljyä ollut tarpeeksi.

t.
Risto
Jotenkin niin vaan näen että jos kyseessä ei ole ollut MB liike, niin siellä on laitettu liian vähän öljyä tai muuten onnistuttu saamaan joku jyvä kiertoon. Liikaa ei korosteta työn kliinisen puhatuden merkitystä.
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro!

Hihnan vaihto 2380 :arrow: 2315 kylmästöinnin kompressorin ohittaen ja meteli hiljeni. Ajelen varmaan näin paja-aikaan asti.

And now for something completely different...

Hoksin, että moottori oli alkanut sotkea etupäätään. Hommasin siis lämmönvaihtimen ja suodatinjalan tiivisteet. Öljynvaihdon yhteydessä tempaisin jalan irti ja vaihtoin tiivisteet samalla. Hommassa oli suurin homma saada kaikki paikat puhtaiksi, ettei mitään törkyä pääse väärään paikkaan. Itse 46 mm pultti lähti kohtuudella eikä hylsyä (AmPro) tarvinnut modata. Toiseksi hankalin oli saada pultti takaisin kierteille. Onneksi itsellä on tietotyöläisen räpylät, joten sain pikkunäpräyksellä pultin sormenpäillä oikeille kierteille. Sitten pultti takaisin 70 Nm:iin.
suodatinjalka_1.jpg
suodatinjalka_1.jpg (71.79 KiB) Katsottu 397 kertaa
suodatinjalka_2.jpg
suodatinjalka_2.jpg (68.28 KiB) Katsottu 397 kertaa
suodatinjalka_3.jpg
suodatinjalka_3.jpg (62.41 KiB) Katsottu 397 kertaa
suodatinjalka_4.jpg
suodatinjalka_4.jpg (69.72 KiB) Katsottu 397 kertaa
suodatinjalka_5.jpg
suodatinjalka_5.jpg (47.82 KiB) Katsottu 397 kertaa
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve!

Mouruaminen loppui kompressorin vaihdolla. Öljyä oli kuulemma ollut järjestelmässä sen verran, että asentaja kaatoi jopa ylimääräistä pois. Sekin käy järkeen, koska öljyhän ei puristu ja voi siksi aiheuttaa hankaluuksia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5572
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 24.8.2021 16:58 Terve!

Mouruaminen loppui kompressorin vaihdolla. Öljyä oli kuulemma ollut järjestelmässä sen verran, että asentaja kaatoi jopa ylimääräistä pois. Sekin käy järkeen, koska öljyhän ei puristu ja voi siksi aiheuttaa hankaluuksia.

t.
Risto
Ihan pakko kysyä minkä merkkinen ja mitä maksoi. Olen tuossa puntaroinut denson ja halvempien välillä. Mersun tarralla (a0002309111/a0002301011) denso liian kallis mulle. Denso on jotain 400 saksasta ja esim joku mahle n. 260 kuluineen siis. Ainoa on että tolla varaosanumerolla tarjotaan 100 ja 105 hihnapyörällä olevaa ja mitä rullamitalla katselin hihnapyörän ulommainen halkaisija olisi lähempänä 105 kuin 100mm... Ei iso ero, mutta ei haluaisi laittaa pienempää kuin kuuluu olla.

Juu, varmaan öljy lisääntyy kun se ei pääse pois ja aina lisätään enempi kun mitä tulee pois. Kylmäaine voi toki vähän vähentyäkkin mutta en ole kuullut että öljyä vuotaisi pois.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se oli joku kunnostettu, ilmeisesti Denson rungolla mutta en ole vielä itse tuota varmistanut. Lähtöhinta oli hitusen päälle 300, siitä sitten muutama kymppi pois. Taisi jäädä maksettavaa n. 270 €.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5572
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 24.8.2021 19:18 Se oli joku kunnostettu, ilmeisesti Denson rungolla mutta en ole vielä itse tuota varmistanut. Lähtöhinta oli hitusen päälle 300, siitä sitten muutama kymppi pois. Taisi jäädä maksettavaa n. 270 €.

t.
Risto
Ok, katselin densoja ja jotain 320-500 niiden hinnat. Ei vaan meinaa löytyä 105mm hihnapyörällä.

Tuomioksi omassa tuli että kompura olisi kaput. Tosin eriäviäkin mielipiteitä on ja yksi niistä on se ihmeventtiili/solenoidi kompuran takapäässä.

Mahtaako vanha kompura olla tallessa? Olisi mielenkiintoista saada selvyyttä mitä se solenoidi siellä oikein tekee ja miten. Osalla ilmastointivikaisilla kuulema kyseisen osan vaihtamalla on lähtenyt kompura pelaamaan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se oli ymmärtääkseni runkopantillinen, joten se meni takaisin kunnostukseen.

Jos sinulla on vielä WIS, niin GF83.55-P-2102-02 -dokumentilla koettavat selvittää jotain ko. venttiilin toiminnasta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5572
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 02.9.2021 19:32 Se oli ymmärtääkseni runkopantillinen, joten se meni takaisin kunnostukseen.

Jos sinulla on vielä WIS, niin GF83.55-P-2102-02 -dokumentilla koettavat selvittää jotain ko. venttiilin toiminnasta.

t.
Risto
Juu. Olipa vaikea löytää dokumentti. Haulla tuo ei anna mitään mutta kun manuaalisesti etsi 83 ja 55 kohdista niin löytyi toi dokkari.

Jos tajusin yhtään sinnepäin niin kun tarvitaan kylmää ja suuri työisku venttiili avaa kanavan mäntien alapuolelta imupuolelle ja kompura imee painetta alemmas jolloin männät liikkuvat mielellään enempi taaksepäin. Ja kun pitää saada vähemmän kylmää niin mäntien taakse ohjataankin korkeapainepuolen painetta ja männät ei halua tehdä taaksepäin liikettä ja veivikoneisto pysyy paikallaan. Mäntä siis on se säätömäntä myös??? Luulin että siellä olisi erillinen sylinteri vaikka joka kääntää sitä säätölevyä... :shock:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5115
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Jotenkin se sillä paine-erolla säätää sitä koko systeemiä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”