Missä olisi induktiokuumennin pk-seudulla - 290 koiranluut

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Missä olisi induktiokuumennin pk-seudulla - 290 koiranluut

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuosi sitten kyselin jo koiranluiden vaihtoon vinkkejä. Auto on 290TD sedan ja koiranluut menivät puhumalla ja korjauskehotuksella katsastuksessa läpi, mutta nyt on uusi katsastus 2 viikon sisään edessä. Ja ne luut edelleen vaihtamatta paketissa :oops:

Kaikki konstit on koitettu ja torxeja katkottu, mutta koiranluun alapultit ovat kiinni ja pysyvät, kunnes jostain löytyy induktiokuumennin, jolla pyöräyttää pultit punaisiksi.

Torxien kolot ovat yhä ehjinä, joten vaihto onnistuu, kunhan kuumennin löytyy jostain.

Nyt siis pikaisia vinkkejä kaivataan, vaihtaisin ne tällä viikolla, ettei jää viimetinkaan :P

Vuosi sitten täällä vihjattiin pajalle, joka on Hämeenlinnassa. Mutta luulisi nyt täältä pk-seudultakin jo kuumentimia ja sopivia pajoja löytyvän, vai löytyykö?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hotari kirjoitti:www.app-autokorjaamo.fi
KIITOS!!

Meinasin erikseen kysyä, että joko hotari olet vehkeen hankkinut, mutta arvasin että vastaat, jos sinulla sellainen on. Tulen käymään, heitän YV:tä.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mulla juu on hämeenlinnassa se kuumennin,mutta eise semmosta tarvi irrotukseen. Tai ei oo viel ykskää vakaajanvivun pultti tarvinu.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

laineracing kirjoitti:eise semmosta tarvi irrotukseen. Tai ei oo viel ykskää vakaajanvivun pultti tarvinu.
No näitä on lioteltu, kuumennettu kuumailmapuhaltimella, väännetty jatkovarrella torx solmuun ja toinen poikki. Sitten kokeiltu Bilteman pulttipyssyllä ilman tulosta tai vaurioita :D

Sitten on vaihdettu tehokkaampaan pulttipyssyyn ja torx katkesi siististi poltin reunan korkeudelta. Ei se hakannut pulttia huonoksi, sillä katkennut torxin pätkä putosi koputtelemalla itsekseen pois urasta.

Kerro vähän lisää konsteja ja kikka kakkosia sekä minulle että kaikille muillekin asian kanssa painiskeleville. Mieluiten sen toki vaihtaisin ihan tuossa omassa tallissa käsityökaluilla, mutta katsastus painaa päälle ja ei viitsi enää kovin montaa konstia kokeilla, jos se tuolla kuumentimella lähtee helposti, kuten olen antanut kertoa itselleni... :)

Yksi asia vielä tuli mieleeni kokeilla tänä iltana. Tunkata se tukivarsi toisella tunkilla oikein huolellisesti niin, että koiranluu heiluu vapaasti. Nyt se oli jännityksessään, kun ajattelin säätää sitä korkeutta sitä mukaa, kun pultti alkaa irrota. Tuo jännitys varmasti kiristää pulttia lisää, mutta riittääkö tämäkään, jää nähtäväksi. Mutta yhden torxin voin vielä kokeilla 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meilläkään ei tarvittu induktiokuumenninta noiden pulttien irrotukseen kunnes laite hankittiin, sen jälkeen on tarvittu jokaiseen väykyn vakaajatangon pulttiin :lol: sen verran näppärästi lähtee vaikka olisi miten jumissa.
Tunkata se tukivarsi toisella tunkilla oikein huolellisesti niin, että koiranluu heiluu vapaasti.
Ei auta :(
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No niin, koiranluut vaihdettu :D Suuri kiitos hotarille rohkaisusta puhelimessa siitä, että liima se vaan pitää niitä lujasti paikoillaan ja kun kuumaksi saa niin irtoaa.

Heitin pienehköllä nestekaasutoholla ensin oikean puolen tukivarren aukosta pultin kuumaksi ja se lähti helposti kiertämällä auki sen jälkeen.

Vasen olikin sitten tosi jumissa ja vaati kolme kuumennusta kaasulla. Alkoi jo tuntua toivottomalta, mutta lopulta nitkahti nytkyttelemällä liikkeelle ja sitten räikällä ulos.

Ne kumit lähtivät ja menivät vakaajan päälle erittäin hyvin, kun oli oikea työkalu - Bilteman pallonivelen irroitushaarukka http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ka-191240/ ja tuosta se pidempi 410 mm malli. Haarukka menee juuri siihen vakaajan ympäri ja sillä sen kun pullautti vanhan pois kertaväännöllä. Uuden asentaminen taas meni saippualla ja tuolla samalla haarukalla iskariin varovasti nojaamalla kahdella painalluksella paikoilleen.

Eli kyllä sen liiman saa kaasullakin liikkuvaksi, mutta aivan älytön puuha induktiokuumentimeen verrattuna.

Kiitos kaikille vinkeistä ja nyt katsastukseen. Oli mukava ajella, kun ei keula enää kolissut :D
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pitkävartinen paineilmarälläkkä... poikki vaan sieltä nivelen puolelta. Mitä noita säästelemään jos kerran uusiksi menee kuitenkin.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jiitek kirjoitti:Pitkävartinen paineilmarälläkkä... poikki vaan sieltä nivelen puolelta. Mitä noita säästelemään jos kerran uusiksi menee kuitenkin.
Minkä siis panet poikki? Nyt ei ihan auennut ...? Olemmekohan vaihtamassa eri osaa :P
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuh, ei oikein pelitä rälläkkäratkaisu tässä osassa.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

dealer kirjoitti:Juuh, ei oikein pelitä rälläkkäratkaisu tässä osassa.
Tai kyllä sen irti saa, mutta uutta ei saa enää asennettua :wink:

Vähän sellainen hätäisen tee-se-itse-ja-mieti-vasta-sitten -miehen ratkaisu tämä rälläkkä tähän hommaan :lol: :lol:

Tuon torxin järkevyyttä tässä osassa pohtiessani tulin siihen tulokseen, että se on erittäin järkevä ratkaisu. Normaali M10 pultti väännetään heti poikki 3m jatkovarrella ja sitten uusitaan koko tukivarsi :twisted:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Koiranluu aukeaa rälläkällä.. 8)

Vasta vaihoin väykkyyn iskareita eikä kyllä nyt jäänyt mieleen et millaiset koiranluut ne sitten siinä oli?

Siinä oli muuten laitettu etuiskarit ympäri auton tai siis ne lyhyemmät... Mitähän haettu vai eikö liene ollut edellisellä vaihtajalla saapuvilla oikeita joka nurkkaan :roll:
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jiitek kirjoitti: eikä kyllä nyt jäänyt mieleen et millaiset koiranluut ne sitten siinä oli?
Yläpää on vapaasti vakaajan päässä urassa kumin varassa.

Alapää läpipultilla alatukivarressa niin, että tukivarren sisällä on kierteet. Jos siinä rikkoo sen koiranluun, liimattu pultti jää silti sinne tukivarteen. Jos katkaisee pultin, tynkä jää tukivarren sisään edelleen liimattuna eikä lähde sieltä mihinkään, jos se pulttikaan ei lähtenyt pyörimään.
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz.

Suosittelisin että laitatte jarrunestettä muutaamaa hetkeä (päivä/pari) ennen avaamista. Aukeaa varmasti.
Joskin lämmityshän on aina hyvä konsti.




-
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:...
tuutsoni
Viestit: 67
Liittynyt: 20.3.2011 12:55
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja tuutsoni »

[quote="tappara"]Hellouz.

Suosittelisin että laitatte jarrunestettä muutaamaa hetkeä (päivä/pari) ennen avaamista. Aukeaa varmasti.
Joskin lämmityshän on aina hyvä konsti.



Jep, lämpö auttaa.. Vaihdoin itsekin "koiranluut" juuri äsken. Kuumailmapuhaltimella vaan lämpöä alatukivarren sisään alapuolella olevasta reiästä ja hetken kuluttua sitten pultti auki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”