ASD-valo / kolmio ei pala?

Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Juu...kiitoskija vinkeistä!!
Mie koitan tuota tinausrojektija.Saa nädä liikkuuko rommelini sen jäkeen :roll:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

ASD,n johdotus

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kehtoisko kukaan miulle kertoa,miten nuo asd,n johot menee ?Meinaan kytkentäkaaviossa..Mie ko en oikein jummarra nuihen kaavijoihen päälle mittää. :oops: Saisin katella missä katkejaa virran kulku.KUN:systeemi toimii niiko pitää,polttimot on ehjät mittaristossa,ylijännitesuojareleessä ehjät sulakkeet,ASD valo&sutikolmijo vain ei syty :?: Joku voi sanoa että anna olla pimmeenä.Miksei niinkin,mutta kun kyse on kumminki varoituspuolen viasta niin mielellään sais toimia.
Alle 80 km säteellä ei testeriäkään ole,tai on,mutta kun ei ole 124seen käypää pistoketta.
Oisko miussa perfektionistin vikkoo :shock: kun kaiken pittää toimija?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Liekö perrää?

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Nyt työ kyllä nauratte miulle...vaan ko kuulin kumman jutun..jonka mukaan valonsäätörullan ois oltava Suomessa aina 3 asennossa.Saksassa luvallista pitää nollillakin säätöä.Mie en sitä usko,vaikka kertoja oli selvinpäin ja ollu tähän asti ihan rehti mies,eikä ole aprillipäiväkään.Oli puolestaan kuullut asijan Joensuussa arvostetulta rommelimyyjältä.Mie tietty koitin kertoa asiaa oikaista,vaan ei osunu/uponnu.En kehannu kinaamaan alkaa kun toinen ol nii tosissaan (ja vielä vuokranantaja).
Onhan Suomi ollut aina niuhottaja valojen määrästä missätahasa kulkimessa,mutta tuollanen komento menis jo paksulle puolelle.
Joku pittää nyt pilkkanaan rommelin omistajia,vai kateusko on taas viemässä mujjeet Pielisestä?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yhdistelin kolme Arapahon aloittamaa ASD-viestiketjua tähän, helpompaa kun kysymykset ja tieto ovat saman otsikon alla.
valonsäätörullan ois oltava Suomessa aina 3 asennossa
:ttu: just.
Alle 80 km säteellä ei testeriäkään ole,tai on,mutta kun ei ole 124seen käypää pistoketta.
ASD:n kans ei auta testeri yhen mittään.
Ei kai joku korjaamo kertonut ettei "ole käypää pistoketta" :shock: ei tuo mitään pistoketta tarvitse jos testaillaan vaikkapa airbagia.

Ootko kokeillu nuo jutut:
tiileri kirjoitti:ASD vikavalo näyttäisi olevan kytketty niin että se saa virran sulakkeelta 7 ja maadoittuu ASD-releen napaan 2.

Voisit kokeilla laittaa virtakynän kakkosnavan ja akkuvirran väliin ja sitten testata ASD:n normaalitapaan eli testipistokkeen 1. ja 5. napa yhteen sekunniksi auton käydessä tyhjäkäyntiä, sitten lasket virtakynän välähdykset.

Toisaalta myös testipistokkeen 5. napa on releen kakkosnavan kanssa yhteen kytketty joten virtakynän voisi laittaa suoraan pistokkeen viitosesta akkuvirtaan ja sitten em. testaus ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

,miten nuo asd,n johot menee ?Meinaan kytkentäkaaviossa
Tässäpä osviittaa sen mitä minä lappusistani ymmärrän, ensin ASD-releen navan numero ja sitte mihin johto menee...virheitä voi olla:

1 = ABS-ohjainyksikön pistokkeen navalle 30
2 = Vianilmoitusvalolle ja diagnoosiliitännän navalle 5
3 = ABS-ohjainyksikön navalle 11
4 = toimintovalolle
5 = ABS-ohjainyksikön navalle 17

7, 8 ja 9 = maadoitus
10 = magneettiventtiilin pistokkeelle
11 = jarruvalolta
12 = ylijännitesuojareleen navalle 30a
13 = laturiin navalle 61/D+
14 = ylijännitesuojareleen navalle 87E
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Yhdistelin kolme Arapahon aloittamaa ASD-viestiketjua tähän, helpompaa kun kysymykset ja tieto ovat saman otsikon alla.
valonsäätörullan ois oltava Suomessa aina 3 asennossa
:ttu: just.
Sillon se pitää olla, jos on tasonsäätö rikki ja perä aina maassa :lol: Kun on toinen iskari vain rikki, niin silloin se säätörulla laitetaan asentoon 1 tai 2, eikös :lol:

Vai liittykö tämä nyt vain ja ainoastaan ASD:hen :oops:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Valorulla ei liity ASD,hen..siksi laitoin eri lootaankin ihmettelyni asiasta.
Mie pijän mätäkuun tarinoina tuollasia ohjeita,halusinpa muillekkii kertoa,etteivät ihaa hämmästy jos asia heillen kerrotaan.Onhan nuita säätörullija muissakin merkeissä,ladassakin löytyy eikä liene rajattu vain vennäänmaalle käyttöoikeutta?
Dealerille iso kämmen kytkykaavasta!!Tuo 4 pttää tarkistaa hetkoht.Tuota,vielä ko saap tietää missä kys.ASD-rele sijaitsee,nii homma alko käymään :?
[/quote]ASD:n kans ei auta testeri yhen mittään.
Ei kai joku korjaamo kertonut ettei "ole käypää pistoketta" ei tuo mitään pistoketta tarvitse jos testaillaan vaikkapa airbagia.
niii...nuin miulle kerrotiin,ko haettiin vikaa ASD-valon toimimattomuuteen.
Mitä kaikkea tuo testipistoke kertoo?Tuntuu ettei miulla lopu kyselyikä millonkaa :shock:
VINKKI:järjestetään pienimuotoinen kurssi uusille mersunomistajille nimellä KAIKKI MITÄ OLET MERSUSTASI HALUNNUT TIETÄÄ,MUTTET OLE USKALTANUT KYSYÄ!Saahan täältäkin tietoa kyllä,mutta ainaki allekirj.tieto menis varmemmin perille,jos ois mersu hallissa ja ympärillä monta pientä kysyjää.
Tämä tieten edellyttää,että Suomi jaettas esim. neljään lohkoon,ettei "koulumatka"tulis liian pitkäksi.Tietäjiä näkkyy löytyvän ympäri Suomea.oisko kurssi maksullinen,siitä saavat viisaat päättää.
Ottakee kantaa!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä kaikkea tuo testipistoke kertoo?
Testerillä siitä pääsee airbagiin ja ASD vikakoodit voi lukea kuten kerrottu, eipä kai muuta.
Sopivaa testerin pistoketta ei tarvita eikä lie olemassakaan, irtojohdot ajavat saman asian.
pienimuotoinen kurssi uusille mersunomistajille
Hyvä idea, tuohan voisi onnistua ... kurssilaisilla kysymyksiä joihin asiantuntijat vastaavat.
Jos löytyisi sellainen paikka jossa on nosturi käytössä voisi esim. alustan välysten tutkimisen näyttää ihan "kädestä pitäen".
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10634
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Siihen sitten kahvitus. Myös osien tunnistus voisi olla poikaa... 8) Kuka sitten uhraisi tieteelle oman autonsa :oops:

Kuulostaa hyvältä :arrow:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Mie uhraan omani ainakin Itäisessä Suomessa.Ehdolla,että kärry on AINAKIN samassa kunnossa kuin tullessa.Pien korvauskin mielestäni opettajalle paikallaan :roll:
DEALER:Miulla ko ei sitä ilmapakkia ole,joten onko testeri "vain" asd.lle?Ei siin mittää,saap se siin olla.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kurkkaappas Arapaho moneenko napaan siinä pistokkeessa tulee johto ?
Virta, maa, ASD = 3 johtoa, löytyykö muita ?
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Tällaaset mie kurkin:'
Omassa nipussaan ruskea,keltavihreä ja violetti(1-4 reikiin puolella)
Toiset päät on mustassa "ison liitinriman"näköisessä paketissa.
Erillisenä sin/ruskea johto,jonka toinen pää kiertää akun alle...
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuota,vielä ko saap tietää missä kys.ASD-rele sijaitsee,nii homma alko käymään
Se on semmonen musta tupakkiaskin kokonen rele akun takana, saattaapi lukea päällä ASD josei oo kulunu poies.

Eli neljään testipistokkeen napaan tulee johdot ... mikähän se yks sitte on. :?
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Mie kerron sen johdon osoitteen ko ehdin irrottaan akun...tää päivä menee laulun merkeissä
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

No toimiikos se asd? Siis palaako se ns. vikavalo kokoajan vai eikä vaan kolimo syty jos lyö tyhjää? Se tässä jäänyt hieman vajaavaiseksi..
big jopo
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

On se aiemmin kerrottu,mutta kerronpa vielä:
ASD-valo ei syty ku laitan virrat päälle.Punainen kolmio ei ilmoita sutimisesta.Polttimot on tarkistettu,ovat ehjät.Lukko toimii normaalisti.Eli vika ei o iso...mutta ihmeen kiusallinen. :roll:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Mutta jos asd ei toimi niin mittariston alalaidassa palaa oranssi/keltainen valo missä lukee :asd: Tämäkökään ei pala? Toimiiko siinä autossa kaikki muut sähköllä toimivat tsydeemit?
Oletko varma että autossa on edes asd. :roll: Jos joku vaihtanut mittariston.... Tai poistanut hydraulipumpun jne.....Öljyputki litassa auton alla...
big jopo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lukko toimii normaalisti.
Epäilenpä ettei toimi kun ei valokaan pala.
ASD-valoko ei syty kun maatat testipistokkeen 5-navan :?:
Onko lamppu varmasti kunnossa, mittaristo irrotettu ja tarkastettu :?:
Tuleeko lampulle virta kun virta on päällä ?

Jos noin :roll: on niin sitten tarkistamaan polttimon maapuoli polttimolta testipistokkeelle.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Vielä pieni varmistus. Eli syttyykö se kolmiovalo, kun virrat laittaa päälle? Senhän myös pitäisi siinä vaiheessa (kai?) syttyä.. (tuli mieleen varmistaa, kun sanoit sitä punaiseksi, kun se on oikeasti keltainen) Itsellä se aina vain välähteli tässä vaiheessa, kun se ASD oli rikki :oops: Vikavalo kyllä möllötti :asd: tai siis eihän se tieten vilkkunut, kuten tuo hymiö :lol:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

veppe kirjoitti:Vielä pieni varmistus. Eli syttyykö se kolmiovalo, kun virrat laittaa päälle? Senhän myös pitäisi siinä vaiheessa (kai?) syttyä.. (tuli mieleen varmistaa, kun sanoit sitä punaiseksi, kun se on oikeasti keltainen) Itsellä se aina vain välähteli tässä vaiheessa, kun se ASD oli rikki :oops: Vikavalo kyllä möllötti :asd: tai siis eihän se tieten vilkkunut, kuten tuo hymiö :lol:
Niin tekee. :lol:

Taitaa tiileri saada tuonkin auton työn alle lähiaikoina.. :D
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Jopas tul vastauksia!KIITOS:
ASD-valo EI syty ko laitan virrat päälle.Kaikki muut sähkövermeet toimii normaalisti,mikäli mittää autoista tiijän :roll:
Tyhjää lyödessä,jolloin muutes molemmat takarillat sutii,ei valoa syty mittaristoon,enkä mie tiijä sanoa sen väriä kun ei ole vörkkiny koko aikana mitä auto on miulla ollut.Willi arvaus vain,ko varoitusvalosta on kyse :lol: Hytraulipumppu on nokassa ja öljyt jopa kulkee putkissa.
Mittaristo irroitettu ja lamput testattu,toimii.Tuo maattopuoli muutes voi olla hyvinnii syyllinen.Sitä ei tainnu paikallinen mesepaja ees tarkistaa :? Mie kävin savulla välillä,kun hallissa ei saa savuttaa ko riisselit..Tiilerillä tekis mieli auto käyttää,vaan taitaa olla kaakana näiltä kulmilta?
EDIT:on se juu kaukana,noin 340km/sivu,joten olen eritt.kiitollinen vastauksista täällä!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

romu kirjoitti:
veppe kirjoitti:Vielä pieni varmistus. Eli syttyykö se kolmiovalo, kun virrat laittaa päälle? Senhän myös pitäisi siinä vaiheessa (kai?) syttyä.. (tuli mieleen varmistaa, kun sanoit sitä punaiseksi, kun se on oikeasti keltainen) Itsellä se aina vain välähteli tässä vaiheessa, kun se ASD oli rikki :oops: Vikavalo kyllä möllötti :asd: tai siis eihän se tieten vilkkunut, kuten tuo hymiö :lol:
Niin tekee. :lol:

Taitaa tiileri saada tuonkin auton työn alle lähiaikoina.. :D
On se kiva, kun sen ASD:n laitattaa joku muu kuntoon kuin minä itse :lol: Ei vaiten, harmittaa, kun tuli ajettua 3,5 vuotta toimimattomalla ASD:llä. Ei päässyt kunnolla lukosta edes nauttimaan :(

Kattoo tiileri sitten kaikki muutkin paikat, että löytyykö yllätyksiä :D Löytyiskö jostain syy sille kolahtelulle vaihdettaessa? Jyväskylässä sitä ei useamman pajan + itseni toimesta koskaan löytynyt :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kattoo tiileri sitten
Juujuu :D tehään niinku omistajan kans sitte sovitaan.

Muuten, laskeskelin että Arapaho on ansainnut tittelin jo tämän viestiketjun perusteella. Onneksi olokoon. :idea:
arapaho2
Viestit: 2
Liittynyt: 02.1.2008 23:32

Viesti Kirjoittaja arapaho2 »

arapaho ilmoittautuu Vantaan suunnalta...jouduin luomaan uuden käyttiksen ko en hitollakaan muista salasanaa... :shock:
Anyway..mihii tiileri on minnuu liittämässä?
Millä ilmansuunnalla hra tiileri vaikuttaa?Ehken miun oiskii viisainta tulla käymään?
arapaho2
Viestit: 2
Liittynyt: 02.1.2008 23:32

Viesti Kirjoittaja arapaho2 »

:shock: voi hitsinhitsi,nythä mä vasta hokasinki..lukkoperäukko!Kiitoksia niin että piisaa arvonimestä enkä vastusta hetkeekään!Luin ihaa muita juttuja ja sitte sattuki oma avatar vastaan :lol:
Sattuva :kivalla_paahan: titteli miulle.Kunha selviän henkisä kotio,niin aloitan vian etsinnän,ihan oikeesti!Neuvojen puutteeseen homma ei kaadu,kiitos tietäjille!
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:
Kattoo tiileri sitten
Juujuu :D tehään niinku omistajan kans sitte sovitaan.

Muuten, laskeskelin että Arapaho on ansainnut tittelin jo tämän viestiketjun perusteella. Onneksi olokoon. :idea:
Hö, eikö entisen omistajan kanssa voikaan sopia tehtävistä remonteista :lol:

Arapaho on kyllä urhea kaveri ja tittelinsä ansainnut :lol: Pitkästä aikaa meillä on kunnon ASD keskustelua :asd:

Tuli muuten mieleen, että se ASD valo ei pala, eikä myöskään taida kolmiovalo vilkahtaa käynnistäessä, jos rele on irti! Näin minä itse tein aina ennen katsastusta, ettei turhaan möllötä vikavalo ruudulla, paitsi nyt viimeisellä kerralla unohdin, niin heti alkoi neiti katsastusinsinööri urputtamaan :x

Eli minun veikkaus: Siellä ei ole ASD relettä lainkaan :!: :lol: Akkua ei tarvitse irrottaa, pujotat vain sen muovilipareen pois siitä akun takaa. Se lähtee, kun hiukan painat sitä päältä, niin pujahtaa sieltä pellin alta pois. Sitten näkyykin se ASD rele (tai tyhjä paikka) siinä heti akun takana, taisi olla ASD rele pitkittäin siinä muovikuoren takana.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Vepelle iso hanska vinkistä!!!
Pakkasen hellättyä hiukka hyökkään rommelin kitaan.-18 on melko viileä sorminäppäryyttä vaativiin hommiin.
Huomaatteko..taas löyty hyvä syy välttyä hommilta.Emmie laiska oo,vain hiukan loivaliikkeinen. :wink:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Arapaho kirjoitti:Vepelle iso hanska vinkistä!!!
Pakkasen hellättyä hiukka hyökkään rommelin kitaan.-18 on melko viileä sorminäppäryyttä vaativiin hommiin.
Huomaatteko..taas löyty hyvä syy välttyä hommilta.Emmie laiska oo,vain hiukan loivaliikkeinen. :wink:
Eipä yritetä vältellä hommia
paraskin sanoja, kun en saanut reilun kolmen vuoden aikana tutkittua ASD:n magneettiventtiiliä :roll: :arrow: Annetaas toinen vinkki :) Ajat moottorin lämpimäksi ja käyt sitten pellin alle hommiin. Jo riittää lämpöä remppamiehelle :idea: Itse vaihdoin jonkinlaisessa pakkasessa lämppärin moottorin, tuolla keinoin sai mukavasti lämpöä "avokonttoriin" :lol:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kyllähän autokatokseen lämmintä saa,jotenki vain tökkii aloittaa... :oops:
Miun tuurilla rele on pashana ja ko uutta en o ostanu,niin homma jääp taas kesken. :cry:
On muutes luonto paraimmillaan,aurinko paistaa,pakkasta 21 ja puissa tolkuttoman paksu kuura.Ihaa ko asuis postikortissa.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Noni,konepelti auki ja viimein hommiin.
Elekee vain sanoko,että ASD-rele on/pitäs olla jännitteensäätimen(2sulaketta kannessa)vieressä?
Löytyy tyhjä 13-napainen paikka,keiketi releelle?Vai onko varaus jollekki lisähärpäkkeelle?On siellä akun takana 2 relettä vierekkäin joiden tarkoitus ei o avautunut.Muutapa siellä releennäkösijä olekkaa.Kerpeles,tyhymän ei pitäs autoa,ainaka merssua ostaa.. :oops:
Mitähän tuollasesta ASD-releestä pittää pulittaa?Eikäpä järjestelmäkään kait toimi ilman relettä?Ai hitto ko pistää taas polovilleen immeistä!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”