Ilmastointipulmatopikki

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

Tyhjähän se taas on veikkaisin ! mulla oli joka keväinen operaatio käydä kylmäkone täyttämässä (kone ilmoitti aina et vuototesti ok vaikka litkut oli talvenaikana häipyny) no männä viikolla taas menin hakemaan uusia aineita no nyt ei ollut enää epäselvää mistä vuotaa oli ihan korvin kuultavissa et etupäästähän se vuotaa ei kun ilmastoinnin syyläri vaihtoon 207€ (veholla 715€) siis osa ite vaihdoin :lol: ja taas toimii.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Lauhduttimen kennon vuotaminen on tyyppivika 202:ssa. Jos vuoto on siellä, ei muuta kuin uutta kennoa nokalle ja kuivain samalla vaihtoon. Itse vaihdoin nuo viime kesänä.
Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin. :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AK47 kirjoitti:Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu?
Ainakin minulla.
Ei tuu kylmää sisälle jos on umpiseinä vastassa :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

ahonen v kirjoitti:Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin. :roll:
Se ompi pierua ohuempaa ainetta. :ope:
Väriaineella sen vuotokohdan löytää.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Re: Ilmastointipulmatopikki

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Puhalsi se mukamas mullakin umpinaisen ilmansuodattimen läpi, mutta vasta sen vaihto uuteen auttoi.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Komulainen
Viestit: 25
Liittynyt: 17.11.2005 12:23
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja Komulainen »

Ja lauhduttimen vaihdon jälkeen kannattaa käyttää jollain alan miehellä joka koeponnistaa järjestelmän ennen käyttöön ottoa esim:typpipaineella.
Kerralla tekee tiiviin niin kylmäaine pysyy talven yli tallessa..
Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Komulainen kirjoitti: Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Mulla on aina ilmastointi päällä, kompura käy sillon kun käy.
Kylmämies tosin sanoi, että jos haluaa säästellä kompuraa, niin helteillä kannattaa laittaa ilmastointi päälle vasta vauhdissa, kun ilmavirta on jäähdyttänyt kennoa, muutoin voi pitää aina päällä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Komulainen
Viestit: 25
Liittynyt: 17.11.2005 12:23
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja Komulainen »

Pitää paikkansa että lauhduttimessa pitää kuumakaasun päästä lauhtumaan että järjestelmä pelittää ja kompressori ei vioitu, mutta yleisimmin autossa on joko presu tai termostaatti ohjaamassa lauhduttimen puhaltimia..
Näillä varmistellaan korkeapaineen pysyminen sallituissa rajoissa ja näin vältytään konerikoilta. Eli jos lauhduttimen edessä näkyy flektit niin voi huoletta pyöritellä ilmastointi päällä kelillä kuin kelillä..

Talvella ilmastoinnista on etu kosteuden poistosta, vie huurteen lasista ja ei vaikuta siihen polttoaineen kulutukseen juurikaan jos joku sitä miettii.. :?
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”