mese.fi Foorumin päävalikko
  Menu

  Artikkelit

  Foorumilaisten autot

  Dealerin tarinat

  Kuluttajansuoja-asiat

    Uuden auton myyntihinnan korotus.
    Tuontiauton virhettä koskevista ongelmista.
    Rinnakkaistuonti ja takuu.
    Tuontiautojen laatu, takuut ym.
    Autojen huoltopalvelut, varaosien käyttö ja laatu
    Tarvikeliikkeen virheellinen varaosa ja auton takuu
    Kuitin esittämistä koskeva vaatimus, kun tuote on virheellin
    Kuluttajien välinen kauppa
    Ruostuminen
    Kuluttajapalvelusopimukset

  Foorumi

  Mese.fi Mobile

  Mersutiedon mekka

  Ruostuminen
Ruostuminen näyttää aiheuttavan auton omistajille julkaistujen kirjoitusten mukaan paljon ongelmia. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että on hyväksyttävää, että auto ruostuu eli ruostevauriot ovat merkittäviä jo noin viiden vuoden käytön jälkeen. Sellaisiakin käsityksiä on, ettei myyjä vastaa viallisesta tuotteesta takuuajan jälkeen, jos autonvalmistaja on töpeksinyt ja tehnyt huonolaatuisia autoja.

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran on lajiltaan, laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee lain mukaan mm. olla myyjän siitä antaman kuvauksen mukainen sekä kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Jos siis uusi auto ruostuu ”liian nopeasti” (aikaa en lähde arvioimaan, mikä on liian nopeasti) se ei silloin kestävyydeltään ja muuten vastaa sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa. Olettaisin, että ruostumista on verrattava muitten vastaavanlaatuisten autojen ruostumisnopeuteen ottaen huomioon myös olosuhteet, joissa autoa on käytetty, auton hoito ja ruostumista koskevat tarkastukset.

Jos vertailukelpoisissa autoissa ruostumisvauriot tulevat yleisesti esille esimerkiksi noin 15 vuoden käytön jälkeen ja yhdessä automerkissä jo viiden vuoden ikäisenä, on perusteltua syytä olettaa, että auto ei kestävyydeltään ja muuten vastaa sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa, kuten lainsäätäjä on asian ilmaissut. Voisi olettaa, että myydyssä tuotteessa olisi silloin virhe. Virhevastuulle ei laissa ole säädetty enimmäisaikaa, joten kuluttaja voi reklamoida asiasta takuuajan päätyttyäkin.

Silläkin voinee olla merkitystä, jos autoa on markkinoitu esimerkiksi poikkeuksellisen pitkällä puhkiruostumattomuus- tai korroosionkestävyystakuulla arvioitaessa vastaako auto kestävyydeltään ja muuten sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Muilta osin koskien virhevastuuta viittaan virhevastuuta koskevaan juttuun mesen sivuilla. Jutun nimi on ”Takuusta, virhevastuusta ja mobilolifestä”. Koska myyjän mielipide voi merkittävästi poiketa edellä mainitusta näkemyksestä, kannattaa erimielisyystapauksessa olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin.

- Tenta -

Posted by pekkis on 17.04. at 19:59

  Esittelyssä

W123 240D "Montgomery" -81
  Yhteistyössä





Huoltokeskus R. Lintonen
KL-Varaosat
Autopalvelu Parkkila Oy
T:mi Jukka Rajalampi
PP-Diesel
"bad300" (käytetyt osat)
Tarvikemotti
Suomen varaosakeskus Oy
Pro Turbo
KKD Motorsport
Malliauto
Race Addicts
Tuning Design
"Tuikku" (ohjelmoinnit)
http://www.mstuonti.fi/
http://fi.mbspecialist.com/
  Linkit
Tuulilasi
Tekniikan Maailma
Teknari - Verkkolehti
MB mallien teknisiä tietoja
Rengaskokolaskuri
VIN-dekooderi
Autosi arvo Saksassa
Ohjeet huoltonäytön nollaukseen
Lisää tekniikkalinkkejä

Oletko väärällä sivulla - onko mersuforum.net se, jota kaipasit?