mese.fi Foorumin päävalikko
  Menu

  Artikkelit

  Foorumilaisten autot

  Dealerin tarinat

    Trofee
    Jorkan kotimatka
    Mersumiehen painajainen
    Mersuremonttia
    Autokorjaamon arkipäivää...
    Pikkukaupungin elämää.
    Dealer eläkkeellä

  Kuluttajansuoja-asiat

  Foorumi

  Mese.fi Mobile

  Mersutiedon mekka

  Jorkan kotimatka
Jorkka lähti illalla kokouksen jälkeen Helsingistä kohti pohjoista.
Oli lauantai-iltapäivä.
Tällä kertaa hän oli liikkeellä omalla Mersullaan – samalla reissulla oli menomatkalla vietetty joulunpyhät vanhempien luona Ähtärissä ja nyt olisi edessä pitkä pimeä taival takaisin kotiin Kuusamoon jossa Jorkka pyöritti pientä matkailualan yritystä leipätyönään.

---------------------------

Nelostie veti hyvin – Hirvaskankaalla Jorkka piti lyhyen tauon kahvikupin ääressä.
Soitto vaimolle sai hyvälle mielelle – yöksi ehtisi kotiin.

Oli lähes vuoden pimein aika. Onneksi pohjoista kohti lumi tien varrella lisääntyi ja ajovaloillakin näki paremmin kuin alkumatkan lumettomilla märillä teillä.

----------------------------

Seuraavan tauon Jorkka piti Rantsilassa, tuplahampurilainen grilliltä vei nälän hetkessä mutta saattaisi hieman ramaista seuraavilla kymmenillä kilometreillä.

Grillin pihasta lähtiessään Jorkka huomasi ettei tähtikeula kiihtynyt ollenkaan niin kuin olisi pitänyt – oli suorastaan vaikeuksia saada vauhtia kiihtymään edes 80 seutuville ja automaatti vaihtoi erittäin laiskan oloisesti isommalle vaihteelle.

Jorkka kaartoi seuraavalle linja-autopysäkille mielessään kiroten tuttua autokorjaamoa; vastahan tämä oli huollossa, ei pitäisi olla mitään vikaa ?

Pysäkillä Jorkka avasi konepellin – tietäen ettei näkymästä mitään ymmärrä, avasi kuitenkin todetakseen että normaalilta näyttää.

Liikkeelle lähtiessään Jorkka toteaa yllätyksekseen että auto kulkee jälleen normaalisti ja hymähtää itsekseen;
”Olen se minäkin meleko seppä…”

-----------------------------------

Parinkymmenen kilometrin päässä Tyrnävällä auton kulku hiipuu taas, eikä tällä kertaa auta konepellin avaaminen – Jorkka ei voi tietää että edellisellä pysähdyksellä Mersu ”korjaantui” koska hän sammutti auton, nyt hän ei uskaltanut sammuttaa peläten ettei moottori enää käynnisty...

Nelostien vähäiseen liikenteeseen siirtyminen on yllättävän hankalaa.
Pimeässä Jorkka ei näe kuinka takana tulevan bussin pui nyrkkiä Jorkan lähtiessä bussipysäkiltä eteen kiihdyttääkseen Mersunsa parissa minuutissa 90 mittarinopeuteen.

-------------------------------

Jorkka on rauhallinen mies, mutta pieni ärtymys nousee pintaan.
Hän soittaa ajaessaan vaimolleen kertoakseen ettei ole enää varma ehtiikö yöksi kotiin ja kertoo auton oikkuiluista.

Suunnitelma on selvä; kun vauhti saatiin vajaan satasen seutuville matka jatkuu hidastelematta niin pitkään kuin suinkin on mahdollista.

Oulun seutuvilla muutama tuskainen lähtö liikennevaloista saa Jorkan muistelemaan nuoruusaikojen Taunusta; ei se näin ihmistä kiusannut paitsi sen kerran kun kardaani katkesi Tuiran silloilla iltapäiväruuhkassa.

---------------------------

Oulusta Kuusamoa kohti matka jatkuu edelleen leppoisissa merkeissä – ylinopeussakoista ei olisi pelkoa vaikka kuinka kiirettä pitäisi.

Pian syttyy varoitusvalo joka kertoo polttoaineen olevan vähissä.

Jorkka miettii seuraavan tankkauspaikan sijaintia … aika kaukana taitaa olla mutta eiköhän polttoaine riitä sinne asti.
Tunnin ajettuaan Jorkka alkaa hermostua.
Polttoainemittarin viisari makaa pohjassa, kohta olisi syytä löytää asema.

Samalla hän muistaa; seuraavasta risteyksestä viitisen kilometriä oikealle ja siellä, korven keskellä, on Nesteen ”kylmäasema”.

Tähtikeula suuntautuu sinne.

----------------------------

Viimeiset kilometrit Jorkka jännittää polttoaineen riittämistä, eikä suotta; juuri kun Mersu kaartaa kelmeästi valaistulle asvalttipihalle jossa tankki on, tuntuu korissa nykäisy.

Jorkka ei uskalla sammuttaa autoa vaan nousee nopeasti tankkaamaan.
Kun hän näppäilee tunnuslukua Mersu sammuu tyhjäkäynniltä.

Jorkka sammuttaa virran ja alkaa tankata.
Lähes 80 litraa dieseliä valuu Mersun tankkiin hitaasti mutta varmasti, hintaan 1,19 euroa / litra.
Tankattuaan Jorkka ottaa kuitin ja nousee autoon hieman jännittyneenä; toivottavasti käynnistyy, ettei puolet matkasta vaivannut vika äidy tyystin lopettamaan kulkua.

Mersu ei käynnisty.

Jorkka ei tiedä että tämä oikkuilu johtuu common-rail dieselin polttoainejärjestelmän erittäin huonosta itseilmautumisesta eikä aiemmin matkalla rikkoutuneesta ilmamassamittarista.

Jorkkaa tieto ei tosin lohduttaisi.
Väsyneeltä mieheltä alkaa pinna palaa.

---------------------------

Jorkka starttaa ja starttaa ja starttaa. Mersu ei lupaakaan, mittariston merkkivalotkin tuntuvat ilkkuvan öistä matkalaista.
Jorkka polkee kaasua ja starttaa, pitää virta-avainta käynnistysasennossa kunnes startin ääni vaimenee ja vaimenee hiipuakseen viimein kokonaan.

Lopuksi virta riittää vielä muutamaan yksittäiseen puristustahdin ylitykseen joiden välillä mittarivalotkin sammuvat kokonaan.
Jorkasta tuntuu kuin Mersu ilkkuisi viimeisillä voimillaan: ”Hähäh hähäh hääähääääh häh…”

Kun moottori ei enää pyöri ja merkkivalot ovat tyystin pimeänä Jorkka irrottaa otteensa avaimesta.
Merkkivalot syttyvät himmeästi.

Jorkka avaa oven ja nousee autosta iskien oven kaksin käsin kiinni, niin lujaa kuin rotevan 35-vuotiaan miehen kourista lähtee.
Eräs mikrokytkin ovessa saa elämänsä täräyksen ja antaa can-väylää pitkin käskyn lukita auton.

Akkuun on palautunut muutaman sekunnin aikana sen verran virtaa että keskuslukituksen pumppu vetää ovet ja takaluukun lukkoon – hitaasti mutta varmasti.

Jorkka ei tajua mistä ääni tulee, mutta huutaa öisellä tankkauspaikalla autolleen:
”PIR*AKO URISET SIINÄ ?!?”

Jorkka puhaltaa hetken rauhoittuakseen ja kävelee ison polttoainesäiliön ympäri todeten mielessään että lienee selvintä kysyä numerotiedustelusta lähin hinauspalvelun numero, vaimolle ehtisi ilmoittaa lisäviivästyksestä hetkeä myöhemminkin.

Jorkka kouraisee taskuaan ja toteaa että siellä ei ole kännykkää.
Ai niin, se on Mersussa vänkärin penkillä edellisen soiton jäljiltä….

Lienee tarpeetonta kuvailla Jorkan tunteita hänen huomatessaan Mersun ovien olevan lukossa.

Lyhyen tyrmistyttävän hetken jälkeen Jorkka mutisee itsekseen;
”Nyt on miehen tehtävä mitä miehen on tehtävä…”
ja ottaa viereiseltä tankilta ”dieselpistoolin” käteensä.

Se on ainut astalo jolla autoon on mahdollista päästä sisälle.
Jorkka ei juurikaan mieti seurauksia kun hän ottaa kiinni letkusta noin puolen metrin päästä painavasta pistoolista, tarkistaa että sillä varmasti ylettää iskemään sivuikkunan rikki ja kohottaa aseensa iskuun.

Nyt on kaikki pelissä.

Viimeisten tuntien aikana Jorkan mieleen patoutunut nyt ilmiliekkiin roihahtanut viha nostaa vereen uskomattoman määrän adrenaliinia, eikä Mersu enää tunnu peltilaatikolta vaan ajattelevalta olennolta joka on kiusannut viatonta miestä koko illan.

Jorkka iskee, apinanraivolla !

Lyönnin kaaren ollessa taaimmassa asennossaan pistooli tarttuu johonkin juuri kun Jorkka riuhtaisee eteenpäin.
Arvaamaton nykäisy saa Jorkan menettämään tasapainonsa ja hän kaatuu suoraan selälleen jäiselle asvaltille.

Kaikki pimenee.

----------------------------

Muutaman hiljaisen minuutin kuluttua tankkauspaikalle saapuvan kuorma-auton kuljettaja ei osaa aavistaa mitä on tapahtunut vaikka hän näkee tilanteen selvästi:
Polttoainemittarin vierellä on uudehko Mersu, sen vierellä makaa selällään ns. ketarat ojossa keski-ikäinen tukevahko mies ja dieseltankkauspistoolin letku roikkuu käsipyyhepaperitelineestä joka on vain yhden peltiruuvin varassa katoksen pilarissa kiinni.

Posted by pekkis on 17.04. at 19:54

  Esittelyssä

W123 240D "Montgomery" -81
  Yhteistyössä





Huoltokeskus R. Lintonen
KL-Varaosat
Autopalvelu Parkkila Oy
T:mi Jukka Rajalampi
PP-Diesel
"bad300" (käytetyt osat)
Tarvikemotti
Suomen varaosakeskus Oy
Pro Turbo
KKD Motorsport
Malliauto
Race Addicts
Tuning Design
"Tuikku" (ohjelmoinnit)
http://www.mstuonti.fi/
http://fi.mbspecialist.com/
  Linkit
Tuulilasi
Tekniikan Maailma
Teknari - Verkkolehti
MB mallien teknisiä tietoja
Rengaskokolaskuri
VIN-dekooderi
Autosi arvo Saksassa
Ohjeet huoltonäytön nollaukseen
Lisää tekniikkalinkkejä

Oletko väärällä sivulla - onko mersuforum.net se, jota kaipasit?