mese.fi Foorumin päävalikko
  Menu

  Artikkelit

  Foorumilaisten autot

    LEJOHEN -69 pystäri
    W123 240D "Montgomery" -81
    MB C320 T 2002
    MB w124 E300DT
    1985 w201 190E 2.3-16V
    1990 Mercedes-Benz 250D
    MB 310D -90 "Pussimersu"
    1989 M-B 300 SEL
    1997 Mercedes-Benz E 50 Lorinser
    1989 Mercedes-Benz 260 E

  Dealerin tarinat

  Kuluttajansuoja-asiat

  Foorumi

  Mese.fi Mobile

  Mersutiedon mekka

  MB 310D -90 "Pussimersu"
Suurperheen auto parhaasta päästä

Perhekuljettimena meillä on MB 310D -90, joka on aloittanut taipaleensa invataksina jossain Oulun seudulla.
Vaimoni veli osti auton liikkeestä jonne taksari oli sen vaihdossa vienyt, ja ajoi sillä useita vuosia kunnes mittarissa oli noin 500000 murheetonta kilometriä.
Iso ajopeli kävi heille tarpeettomaksi ja ostin ”pussimersun” meidän perheeseen kesällä 2003.
Auto oli hyvässä ajokunnossa ja keväällä katsastettu.

Moottorihan näissä on OM602, viisisylinterinen 2,9–litrainen ahtamaton diesel.
Vaihteisto on 5-vaihteinen ja välitetty niin että nelosella kulkee hieman toistasataa, viitosella mittarin mukaan noin 150.
Ykkönen on lyhyt ja 195R14C-renkailla kakkosvaihde on hyvä liikkeellelähdössä.
Kesärenkaat ovat kokoa 215R14C.

Käyttövoimaveron maksupäivä aiheutti hampaiden kirskuntaa, vero kun erääntyi neljä kertaa vuodessa ja yhden erän suuruus oli 200 euroa.
Markkojahan ne silloin olivat, noin 1200 mk kolmen kuukauden välein...

Pian tuli laki joka mahdollisti auton muuttamisen autoverolliseksi matkailuautoksi, ns. ”retkeilyautoksi”, varsin pienin muutoksin.

Niinpä tein auton takaoveen pikkuisen pöytälevyn jonka voi kääntää alas pois tilaa viemästä, ostin pienen spriikeittimen ja ruuvasin sen takana valmiina olevan tavaralaatikon kanteen ja laitoin lattiamaton alle pari vanerilevyä ja rautaputkea joista muodostuvat istuinten päälle lain vaatimat ”vuoteet”.

Kävin muutoskatsastamassa auton heinäkuussa 2004; kas, käyttövoimavero putosi noin sataan euroon vuotta kohti.

Ainut muutos auton käyttöön oli ajoneuvokohtainen 80 nopeusrajoitus, tosin rajoituksesta kertovaa tarraa ei tarvitse liimata mihinkään.

Vuoden käytön jälkeen tuli ongelmia, moottori ravisti voimakkaasti erityisesti kesäkuumalla tyhjäkäynnillä.
Vika diagnosoitiin ruiskutuspumppuun, jonka Lamsijärven Pasi PP-Dieselistä kunnosti läpikotaisin.
Auton luonne muuttui todella erilaiseksi – arvaahan sen kun lopen kulunut pumppu kunnostetaan parempaan kuntoon kuin se on uutenakaan ollut ja samalla lisätään reilusti ”voimaa”…

Vuosien varrella olen vaihtanut autoon uuden lämmityslaitteenmoottorin, laturin, etu- ja takaiskarit, olkatapit, luonnollisestikin jarruosia, kunnostanut startin, vaihtanut jäähdyttimen, viskon, jakoketjun, nostimet, ketjunkiristimen, hihnankiristysosat ja hihnan, kannentiivisteen jossa yhteydessä laitatin kannen koneistamolla ohjeistuksella: ”Kuntoon” !

Remonteista huolimatta olen erittäin tyytyväinen autoon ja sen ominaisuuksiin.
Osa vaihdetuista osista ei ollut vaihtokunnossa mutta kun levällään on niin laitetaan uutta.
Helmoja olen hitsaillut, pohja on terve ja kaiken kaikkiaan ruosteitten kanssa on päästy vähällä.
Perusmusta on helppo paikkamaalata tarvittaessa.

Huoltoa öljyjen ja suodattimien muodossa on tehty turhankin tiheään.

Vuosien varrella olen laitellut autoon sivuvalot ja lisävaloja – lisävaloteline on Pajeron telineestä levitetty.

Syksyllä 2006 minulle tarjottiin samanlaista autoa jolla ajettu 984000 km ja kori lopussa.
Ostin suuremmin miettimättä, myin koneen eteenpäin ja vaihtelin etupenkit omaan ”pussiini” – ne olivat paremmat kuin entiset, vänkärinpenkki lähinnä siksi että siinä on selkänojan kaltevuuden säätö.
Kuvissa kuskinpenkkinä on Sprinterin penkki jossa säätöjä riittää, mutta sen rakenne ei mahdollista sen asentamista tarpeeksi alas ilman muutoksia akkukoteloon.
Varaosa-autosta laitoin myös aurinkolipan jossa Cibie-kaukovalot ja muuta pientä pisteosaa sinnetänne.

Huomioita autosta:
- Moottori jaksaa viedä isoa koria ihmeen hyvin. Rekoista pääsee helposti ohi eivätkä nelostien suuret mäet puuduta menoa kymmenen hengen kuormalla.
- Traileri jolla henkilöauto ei paina perässä yhtään mitään, tosin suurissa mäissä ei ole tarvinnut vetää.
- ABS-jarrut olisivat mukava varuste, ilmastointiakaan ei ole.
- Iso auto on vakaa ajettava kaikissa olosuhteissa; loska tai lumi ei heiluttele. Sivutuuli kyllä tuntuu mutta liikkeet ovat rauhallisia.
- Kulutus on sekalaisessa ajossa noin 11 litraa / sata kilometriä.
- Matka-ajossa päästään reilu yhdeksän litran kulutuksella.
- Auto on erittäin lämmin talvella; tuplalasit (paitsi edessä), lisälämmitin ja lämpöpatterit.
- Vaimokin ajaa mielellään tällä; ”ylhäältä” näkee hyvin, peilit ovat kunnolliset ja kääntösäde yllättävän pieni.
- Hyvät valot. Omien H4-valojen lisäksi keulilla on Bosch 190, katolla em. Cibiet ja lisänä pikku sumuvalot.
- Äänieristys on oikein hyvä verrattuna esim. 309D pakuun, verhoiluja ja äänieristeitä on lisätty joka puolelle. Toki uudemmat Mersut ovat hiljaisempia.
- Lapsiperheelle hyvä ajokki sikäli että penkit ovat erillään molemmin puolin käytävää; tappelut vähenevät kun ei ylety lyömään / vetämään tukasta.

Kaiken kaikkiaan; tähän autoon on meillä kiinnytty, se on kuin perheenjäsen !












Posted by dealer on 01.05. at 08:18

  Esittelyssä

W123 240D "Montgomery" -81
  Yhteistyössä





Huoltokeskus R. Lintonen
KL-Varaosat
Autopalvelu Parkkila Oy
T:mi Jukka Rajalampi
PP-Diesel
"bad300" (käytetyt osat)
Tarvikemotti
Suomen varaosakeskus Oy
Pro Turbo
KKD Motorsport
Malliauto
Race Addicts
Tuning Design
"Tuikku" (ohjelmoinnit)
http://www.mstuonti.fi/
http://fi.mbspecialist.com/
  Linkit
Tuulilasi
Tekniikan Maailma
Teknari - Verkkolehti
MB mallien teknisiä tietoja
Rengaskokolaskuri
VIN-dekooderi
Autosi arvo Saksassa
Ohjeet huoltonäytön nollaukseen
Lisää tekniikkalinkkejä

Oletko väärällä sivulla - onko mersuforum.net se, jota kaipasit?