CDI suuttimen tiiviste vuotaa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Veikkaisin että tuo saattaa vielä lähteä ihan helpolla :P Silloin muutama vuosi takaperin omassa cdi:ssä oli karstaa paljon paljon enemmän ympärillä ja siitäkin se suutin ponnahti irti ilman isoja tappeluita :lol: Tosin olin ajannut moottorin käyntilämpöön ennen rempan aloitusta :wink:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Kuullu juttua, että pemarilla olis paremmat nuo suuttimien pohjaprikat? Onko näistä nyt kellään varmuutta ja onko edes kyseinen tuote?
( http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 4673/11/15 )

Ideana olisi tehdä vähän ennakoiva huoltoa tuohon 611:seen, kunhan sen saa leimattua. Näitten kanssaha kyllä kannattaa pelata varman päälle :roll: tuohon lisäksi siis hommata vielä se pultti ja haarukka? Ja kalvain jostain lainaksi :lol: asennusrasvaa tuolle suuttimelle?
Entäse mutteri mikä on joskus ollut halki, onko nekin hyvä hommata ja vaihtaa samalla?

Pakko nyt vielä teiltä viisammilta varmistaa tämä rituaali, tehdään nyt samantien kunnolla :pope: Tai no, enemmä mietityttä tuo pemarin prikkojen laitto :oops:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ei se siitä prikasta kii oo vaan siitä miten ruisku tulee kiinni.

Jossei ne vuotanu ole niin ei ihmeempää kalua tartte kun vielä hyvähkö momenttiavain pienelle skaalalle. Vuotaneessa tapauksessa hyvä olla tiedossa mistä saa lainaan suuttimen ulosvetäjän ja pitkävartiset jenkasarjat sekä time-sert holkkeja (helicoilicin hätätilassa käy muttei ole ihan niin luotetttava). Tuskin se holkki halki on jos kerran ei minkäänlaista vuotoa ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Wiqqo kirjoitti:Kuullu juttua, että pemarilla olis paremmat nuo suuttimien pohjaprikat? Onko näistä nyt kellään varmuutta ja onko edes kyseinen tuote?
( http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 4673/11/15 )

Ideana olisi tehdä vähän ennakoiva huoltoa tuohon 611:seen, kunhan sen saa leimattua. Näitten kanssaha kyllä kannattaa pelata varman päälle :roll: tuohon lisäksi siis hommata vielä se pultti ja haarukka? Ja kalvain jostain lainaksi :lol: asennusrasvaa tuolle suuttimelle?
Entäse mutteri mikä on joskus ollut halki, onko nekin hyvä hommata ja vaihtaa samalla?

Pakko nyt vielä teiltä viisammilta varmistaa tämä rituaali, tehdään nyt samantien kunnolla :pope: Tai no, enemmä mietityttä tuo pemarin prikkojen laitto :oops:
Linkin kuvatuksestahan tulee juuri MB prikka(hieman pyörreä)
jotkut tarjoaa sinne täysin tasaista niin
ne kannatta jättää laittamatta

rasvaa kunnolla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

dealer kirjoitti:
veloitus yhden tiivisteen vaihdosta kuulemma noin 200€ jos suutin ei ole ollenkaan jumissa.
Just. Meillä saadaan tuollaiseen remppaan menemään ehkä 60-70 euroa.
Näin luulin itsekin että selviäisi muutamalla setelillä ja siksi pariin korjaamoon soitinkin, mutta alkaa kipukynnys menemään kyllä jos tuosta remontista saa toistasataa maksaa.

Noh tänään täytyy pyörähtää kl:n kautta kotiin jos hakisi pultit, tiivisteet ja rasvat jo valmiiksi. Onneksi kelit suosii ja pääsee prätkällä kulkemaan niin voi auto seistä hyvin pihassa ilman turhaa sotkemista.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tuossa volkkaristi kaveri kysäisi, että mitenkäs mersussa raili paineet tyhjennetään? Hyvä kysymys sinäänsä, että en ole mistään kuullut että tarvitsisi erikseen tyhjennellä eli mitenkäs mersussa ylipäätänsä tuo railipaine käyttäytyy kun koneen sammuttaa? Uudemmissa volkkareissa täytyy ainakin paineet aina läppärin kanssa tyhjennellä ennen kuin suuttimia alkaa ropailemaan. Muuten tulee aika hätäseen naftat käsille kun polttoaineputkia irroittelee.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ei mulla oo ikinä paineella mitään tullu ulos vaikka ruiskun putkia avannu hetikin käytön jälkeen, eikä WISsinkään tuosta muistaakseni mainitte mitään, taitaa paineensäädin avautua jännitteettömänä... onko klonkgwageni pumppusuutin vehjes vai oikeesti commonraili? Aika vaarallinen vehje jos jätää paineet systeemiin...
Viimeksi muokannut MHe, 04.5.2016 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ihan oikeita commonrail vehkeitä nuo taitaa olla. Ja vaarallisia ovatkin. Jättää siis reilusti toista sataa baria seuraavaa käynnistystä varten raili putkeen. Erikoinen systeemi tosiaan ja epäilenkin että mersun railipaine solenoidi avautuu juurikin jännitteettömänä ja päästää paineet sitä kautta pois. Ilmeisesti volkkarin railipaine solenoidi toimii kaksitoimisesti mennen sähköllä kiinni sekä auki ja jännitteettömänä jää välitilaan.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ja sitten oma tarina suuttimen pohjatiivisteen vaihdosta.
Homma alkoi pienellä ajelulenkillä, eli kone 80 asteiseksi ja sen jälkeen parkkiin. Suuttimen pulttia pari kierrosta löysälle ja kone käyntiin. Suutin pomppasi samantien ylös pulttia vasten. Kone sammuksiin ja hommiin. Polttoaineputki railin päästä auki ja suuttimen pultti ja haarukka pois. Suutin lähti käsin nitkuttelemalla ilman minkäänlaista väkivaltaa irti. Helppo homma siis. Sitten vain kaasuttimen putsausainetta ja paikkoja puhtaaksi. Täällähän varoitellaan tuosta pultin kierteiden putsauksesta ettei tee vesitilaan reikää. No oma kierretappi ei siis lähellekään yltänyt tuonne joten sahailin vanhaan pulttiin uran jolla pyörittelin kierteet läpi. Pohjalle jää tietysti kaikkea paskaa tässä vielä. Kokeilin piikillä kaivella sitä pohjaa ja paineilmaa perään. Tulihan sieltä jotain, mutta en voinut olla varma onko pohja täysin puhdas. Lyhensin siis uutta pulttia noin 5mm verran ihan varmuuden vuoksi, jotta se ei pohjaisi. Kokeilin vielä käsin pyöritellä pulttia ja tuntui ettei ahdistanut pohjaan kun haarukka oli välissä. Suuttimen pohjan yritin myös putsailla parhaani mukaan kun kalvaimia ei ollut käytössä. Kohtalaisen hyvän näköiseksi tuli. Suuttimeen erikoisrasvat ja kasaan uuden pohjatiivisteen ja lyhennetyn pultin kera. Kiristys 7Nm+90+90 astetta. KL:ssä sanoivat että vedä uudemman ohjeen mukaan kiinni. Kone käyntiin ja hyvältä vaikutti. Ei supsutusta ja suutin pelasi. Rauhassa tehtynä ja putsailtuna ehkä 1,5h homma aloittelijalta. Nyt kun tietää mitä tekee niin vaihto sujuisi varmaankin puolessa tunnissa. Ja muistutellaan vielä lopuksi, että vaihdelkaa tosiaan se pohjatiiviste heti kun huomaatte sen vuotavan. Silloin suutin lähtee vielä kivuttomasti irti.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Ei se PSA-Ford:llakaan DV6 moottorissa pysy suutin tiiviinä vaikka on kaksi pulttia pitämässä. Lisäksi suuttimen ympärillä on holkki. Se ehkä helpottaa ulos vetämistä.
https://www.youtube.com/watch?v=9Y2-Kh7WKRo

Tuossa ei ole sitä jännitystä minkä Mersun CDI suuttimen kiinnitys pultti siihen tuo.
Pohjan kalvaamisen huolellisuus varmasti kannattaa, samoin kuin "pullea" prikka.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
forum
Viestit: 16
Liittynyt: 02.2.2014 11:14

Viesti Kirjoittaja forum »

Tuossa muutama kuva tämän päivän remonstista. Onnistui helposti yllämainituilla ohjeilla. Ylimmässä kuvassa suuttimen uusi pultti ja uusi ja vanha tiiviste. Autona -01 E270cdi.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Vaneo W414
Viestit: 32
Liittynyt: 12.2.2012 13:20
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vaneo W414 »

Missä kilometreissä ko. suuttimen pohjatiiviste vikaa alkaa ilmenemään? :?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noin 100000 km alkaen.
oulaistenliikenne.fi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Loppuen? Oma oli 225tkm ei vuotanut. Kaverin n. 350tkm ei vuoda. Nämä 646.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain miljoonan paikkeille viimeistään on vuodot loppuneet kaikista, luulisin. Tai sitten siihen kun korjataan.
Jezzma
Viestit: 20
Liittynyt: 30.3.2008 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jezzma »

Tänään katsoin duuniviton pellin alle, kolmospytyn suutin vuotaa, pikeä kaikkialla ja kolmospytyn suutin suorastaan muurautunut sen alle. Nyt ei naurata, kone syö jäähdytysnestettäkin :--D onko mitään ehdotuksia jatkotoimenpiteistä, alanko etsimään varaosamoottoria tahi -kantta?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vie vaikka Järvenpäähän APP:lle. Kyllä Ari sen kuntoon saa. Vesipumppu voi vuotaa hyvinkin.
Nusqu
Viestit: 1
Liittynyt: 07.3.2017 19:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Nusqu »

Morjens,

Viime kesänä minulle jäi perinnöksi w210 mersu ja en tajunnut tutkailla sitä sen tarkemmin. Auto kulki kun muisti käydä tankilla ja pari sähkövikaa tuli korjattua foorumin ohjeilla.

Ongelma:
Tänään mersu alkoi "tsuptsuttamaan" yht'äkkiä oikein urakalla kaupan pihassa. Ajelin kotia ja tutkittuani asiaa suuttimien ympäriltä löytyi kiitettävästi tuota ihanaa mustaa tavaraa jota muutamissa kuvissa on jo nähty. Raavin enimpiä mönjiä poissa ja starttasin auton uudestaan käyntiin. Tällä kertaa suuttimen juuresta pukkasi ääniefektien lisäksi myös vaaleaa savua hyvinkin reilusti.

Kysymys viisaammille:
Onko vika vain suuttimen tiivisteessä vai onko mahdollisesti isompia ongelmia tiedossa? Aamulla kylmä käynnistys (-5 astetta) oli hyvin tahmeaa...

Ei kiinnostaisi alkaa kovinkaan suuria summia investoimaan remppaan, kun autolla ajettu kuitenkin n. 710tkm ja kori lahoaa käsiin. Hyvä ja halpa työauto opiskelijalle kuitenkin ollut kun aikanaan pakuksi rekisteröity.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

T. VK
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vika on suuttimen tiivisteessä, kylmäkäynnistysongelmat mahdollisesti toinen vika sitten.
oulaistenliikenne.fi
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Lauantaina tuli auto parkissa taas aavistuksen verran tuoksua kabiiniin. Ei kuitenkaan jatkuvasti vaan ihan vaan hetken aikaa ja pikkasen. Koitin kuunnella supsuttelisiko, mutta eipä kuulunut minkäänlaista ääntä. No varmuuden vuoksi tänään nappasin vähän koppaa moottorin päältä pois ja kappas siellähän se kolmonen oli hieman vuotanut. Ei kuitenkaan kuultavasti vielä supsuttanut. Ei muuta kun lenkki ja auto lämpöiseksi ja sitten perus kaavalla hommiin. Noin 45min putsauksineen taisi jälleen mennä aikaa toimenpiteeseen ja ilman mitään ulosvetäjiä pärjättiin. Muistutuksena siis edelleen, että vaihtakaa se pohjatiiviste ajoissa uuteen niin suutin lähtee helposti irti ja putsaushomma ei ole valtava. Voisiko fiksummat vielä varmistaa oliko se kiristys 7nm + 90 astetta vai 7nm + 90 astetta + 90 astetta? Nyt laitoin tuon ensimmäisen ohjeen mukaan, mutta voihan sitä vielä 90 kääntää jos se uudempi ohje käski kireämmälle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Momentti muuttui aikoinaan ja on nyt 7Nm + 180 astetta.
oulaistenliikenne.fi
man0n0
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2017 20:08

Viesti Kirjoittaja man0n0 »

Itsellä alkoi autossa suutin supsuttelemaan ja paikansin sen kuskin puolelle. Auto w211 -08 280 CDI V6 aj. 434 tkm. Olen vaihtanut kyseiseen autoon suuttimen pohjaprikat ja pultit noin 2 vuotta ja 50 tkm sitten eikä ääniä tai hajuja ole ollut ennen tätä.

Ajoin auton koneen lämpimäksi ja aloin irroittamaan suuttimia. Oikean puolen suuttimet irtosi helposti ja vasemmalta puolelta 2 kuskia lähinnä olevaa pienen nitkuttelun ja väännön jälkeen mutta kauimmainen ei irronnut millään, kokeilin vain ruuvimeisselillä kammeta irti eli ei ollut käytettävissä ulosvetäjää. Vaihdoin 5 prikat ja pultit ja kokeilin jättää jumissa olevan suuttimen pultin vähän auki ja käynnistää auton. Auto starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin vain vuosi dieseliä jumissa olevan suuttimen juuresta "suihkuna" supsuttelun tahtiin ja ehkä vähän ylivuotoletkun nipasta.

Mikä neuvoksi että saan suuttimen irti ja auton käyntiin? Onko enää muuta vaihtoehtoa kun suutin ulosvetäjällä ulos ja uusi tilalle?

Onko normaalia että auto ei lähde käyntiin jos yksi suutin vuotaa noin pahasti vai olenko onnistunut hajoittamaan jotain? Auto lähti käyntiin hyvin ennen remonttia.

Olisi hienoa jos joku fiksumpi auttaisi tietämätöntä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä joku kohta on vaurioitunut korjausyrityksessä ja siitä vuotaa dieseliä. Todennäköisesti ylivuotoketkun kiinnitys ?
Ulosvetälällä irrottaminen ei noissa tarkoita sitä että suutin hajoaisi. Liukuvasaravetäjällä irti, siivous ja takaisin...
oulaistenliikenne.fi
man0n0
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2017 20:08

Viesti Kirjoittaja man0n0 »

Täytyy huomenna tutkia ylivuotoletkun kiinnitystä tarkemmin. Saako ylivuotoletkun muoviosia ostettua erikseen vai pitääkö ostaa koko ylivuotoletku sarja?
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Saa erikseen sekä pakettina. Mb-osalta saa ainakin alumiinisina ne nipat ja sitten vielä sitä vaaleaa punosletkua nii kestääkin.
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Mun tietääkseni OM642 saa ainoastaan kokonaisena letkusarjana :?
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Eiku ohops, tässä olikin tuosta kyse :oops:
Enpä tiedäkkään sitten.
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokonaisena juu. Löytyy ehjä käytetty jos tarvetta ilmenee.
oulaistenliikenne.fi
man0n0
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2017 20:08

Viesti Kirjoittaja man0n0 »

man0n0 kirjoitti:Itsellä alkoi autossa suutin supsuttelemaan ja paikansin sen kuskin puolelle. Auto w211 -08 280 CDI V6 aj. 434 tkm. Olen vaihtanut kyseiseen autoon suuttimen pohjaprikat ja pultit noin 2 vuotta ja 50 tkm sitten eikä ääniä tai hajuja ole ollut ennen tätä.

Ajoin auton koneen lämpimäksi ja aloin irroittamaan suuttimia. Oikean puolen suuttimet irtosi helposti ja vasemmalta puolelta 2 kuskia lähinnä olevaa pienen nitkuttelun ja väännön jälkeen mutta kauimmainen ei irronnut millään, kokeilin vain ruuvimeisselillä kammeta irti eli ei ollut käytettävissä ulosvetäjää. Vaihdoin 5 prikat ja pultit ja kokeilin jättää jumissa olevan suuttimen pultin vähän auki ja käynnistää auton. Auto starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin vain vuosi dieseliä jumissa olevan suuttimen juuresta "suihkuna" supsuttelun tahtiin ja ehkä vähän ylivuotoletkun nipasta.

Mikä neuvoksi että saan suuttimen irti ja auton käyntiin? Onko enää muuta vaihtoehtoa kun suutin ulosvetäjällä ulos ja uusi tilalle?

Onko normaalia että auto ei lähde käyntiin jos yksi suutin vuotaa noin pahasti vai olenko onnistunut hajoittamaan jotain? Auto lähti käyntiin hyvin ennen remonttia.

Olisi hienoa jos joku fiksumpi auttaisi tietämätöntä.
Vuoto johtui huonosti kiinni olleesta ylivuotoletkun nipasta. Sain suuttimen irti käyttämällä kuumaksi, löysäämällä kiinnityspultin ja kaasuttelemalla ja jumissa olevan suuttimen pohja näytti kuvan mukaiselta. Pohjatiivisteprikassa oli myös kuluma/kolo samassa kohdassa josta on ilmeisesti vuotanut. Mistäköhän tämä on tullut tai johtuu? Vaihdoin suuttimen pohjatiivisteen ja pultin mutta suutin jäi vähän vuotamaan. Onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi suutin ja jos niin mistä sellainen kannattaa ostaa?

Kuva
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuon kärkiosaholkin voi vaihtaa, tais kympin pari olla uusi. Voi myös plaanata sen, mutta näyttää sen verta syvältä että melkee vaihtaa uuden holkin siihen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”