CDI suuttimen tiiviste vuotaa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kuva

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... ha-151882/

Hivasee hampaat pois terästä ja antaa päristä niin ei tarvi sulatella ihan kaikkea mönjäksi.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Komeita vuotokuvia 8)

Olen siivoillut enimmät piet pois meisselillä kaapien (kuuma kone) tai varovasti hakkaillen (kylmä kone).
Liuottimia en käytä noissa juuri lainkaan, jos pahasti piessä niin otan kopan irti ja ultraäänipesuriin puhdistumaan.
oulaistenliikenne.fi
Lanii
Viestit: 5
Liittynyt: 10.3.2014 15:49

Viesti Kirjoittaja Lanii »

tässä kans pari kuvaa edellisestä suutin remontista. reilu pari tuntia putsaukseen meni aikaa. jotenkin tästä oppineena viimeisin suutinremontti tuli tehtyä ennen kuin kone näytti taas tälle...
Kuva
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

dealer kirjoitti:...
Liuottimia en käytä noissa juuri lainkaan, jos pahasti piessä niin otan kopan irti ja ultraäänipesuriin puhdistumaan.
Oletko vai onko ylipäätänsä kukaan yrittänyt puhdistaa noita raskasöljyn pesuun käytetyllä Ferryl Cleaning Fluid:lla?
Edeltäjäni oli aikanaan tuonut (tietouden) litkusta laiva-ajoiltaan ja se on edelleen ainoa litku, mitä jätkät töissä raskasöljyn pesuun käyttävät. Meille litku tulee Etran kautta noin 25 l pöntöissä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole tuttu aine minulle :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Syksyn ajan olen ajellut sprintterillä ja ihmetellyt, mikä käryää. Mitään tsupsutusta ei kuulunut, mutta kun rassasin imusarjan ja kopan pois, näky oli ihan hirveä. Tämän topicin "törkeinkin" kuva ei ole yhtä paha, kuin kopan alta löytyi. Koppakin oli, kuin liimattu kiinni.

Nyt on melkein tee se itse miehen nostettava käpälät pystyyn ja turvauduttava ammattiapuun...

:cry:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voisi olla parasta tilata korjaamolta tiivisteiden vaihto kaikille suuttimille ja käytättää koppa irti ja pesussa :roll: hankala saada muuten niin puhtaaksi noita pahimpia tapauksia.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JP74 kirjoitti:Syksyn ajan olen ajellut sprintterillä ja ihmetellyt, mikä käryää. Mitään tsupsutusta ei kuulunut, mutta kun rassasin imusarjan ja kopan pois, näky oli ihan hirveä. Tämän topicin "törkeinkin" kuva ei ole yhtä paha, kuin kopan alta löytyi. Koppakin oli, kuin liimattu kiinni.

Nyt on melkein tee se itse miehen nostettava käpälät pystyyn ja turvauduttava ammattiapuun...

:cry:
Tarpeeksi pitkään kun neekri on sinne pesinyt loppuu tuksutus
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

JP74 kirjoitti:Syksyn ajan olen ajellut sprintterillä ja ihmetellyt, mikä käryää. Mitään tsupsutusta ei kuulunut, mutta kun rassasin imusarjan ja kopan pois, näky oli ihan hirveä. Tämän topicin "törkeinkin" kuva ei ole yhtä paha, kuin kopan alta löytyi. Koppakin oli, kuin liimattu kiinni.

Nyt on melkein tee se itse miehen nostettava käpälät pystyyn ja turvauduttava ammattiapuun...

:cry:
No nyt on laitatettu kuntoon. Meni korjaamolla kaksi työpäivää tuohon hommaan... :x Kuitenkaan yhtään suutinta eikä muutakaan edes särkynyt. Ois kestänyt olla muutaman viikon palkattomalla vapaallakin ja tehdä itse.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Mitäpä mahtoi kustantaa ?? :roll:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pultti löysällä kuumaksi käytellen jos ei lähde suutin liikkumaan niin mielestäni on viisainta purkaa vanha suutin paikalleen ja ottaa vetäjällä irti :arrow: uutta tilalle.
Suutinten irrotukseen ei kannata käyttää työaikaa tuntitolkulla, käy niin että uuden suuttimen hinta menee työhön ja tosi tiukassa ollut vanha suutin ei useinkaan ole enää kaksisessa kunnossa kun lämpötilavaihtelut ovat sitä puristelleet kannessa.
Em. vetäjällä lähtee hetkessä.
JP74 kirjoitti:Meni korjaamolla kaksi työpäivää tuohon hommaan...
Mikä oli ollut eniten aikaaviepää ? Paljonko tuli maksamaan ?
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

JP74 kirjoitti:Meni korjaamolla kaksi työpäivää tuohon hommaan...
Mikä oli ollut eniten aikaaviepää ? Paljonko tuli maksamaan ?

Kahdeksan tuntia töitä+tarvikkeet ja nippelit, 700 euroa yhteensä. Selkeästi vähemmän, kuin luulin aluksi. Käsitykseni mukaan tuon pien takia meni aikaa reilusti ja jokunen sähköpistoke oli mennyt uusiksi, sekä jotain naftavuoto-ongelmia tullut? Vika oli ollut varmaan vuosia, ei ole noin pahaa osunut silmiin koskaan. Ihan ok fiilis hommasta jäi kuitenkin, kun tuo konehuonekin on vähän ahdas Sprintterissä.

Oikeastaan eniten ketuttaa, kun en ostaessa huomannut tuota vikaa. Nyt ei ole suojakoppaa enää koskaan paikallaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, eipä mitään. Ihan OK veloitus. Ajattelin että 16 tuntia olisi aika paljon, mutta 8 tuntia kyllä menee jos (kun) joutuu jotain sivujuonteita tekemään, juurikin sähköpistokkeita korjaamaan yms.
oulaistenliikenne.fi
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Onko tämmöistä työkalua saatavilla jostakin?

Surkea särisevä musiikki taustalla kannattaa laittaa volumit pois

https://www.youtube.com/watch?v=CoOJCLpyx8A

Niitten sivulla on enemmänkin noita tunkkeja

http://www.rectificadorajs.com/page/3/
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuollaisella vetäjällä irroittelen aina pahemmin jumissa olevat, paitsi veto on vain mutteria kääntäen. Kaikki lähtee pahemmin vastustelematta.
Klannin tekele taisi olla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oliko se tämmönen? Mitkäs lirpakkeet se suuttimen juureen laittoi? kunnolla ku o tervassa, niin eihän niitä sinne saa? :) Mitkäs noi momentit muuten on pulttiin ja sitten hehkuun?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m1_k5vg-ie8[/youtube]
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ne on varmaan tuet sitä ulosvetäjän reunaa vasten, noillahan rikkoo paikoja jossei ole suoraa pintaa riittävästi mitä vastaan vedetään... ja pitäähän se piki sieltä kaapia pois joka tapauksessa, helpommin irtoo kun ei oo ylimäärästä karstaa pitämässä rungosta kii...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri tuollainen. Pikihän lähtee helposti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MHe kirjoitti:Ne on varmaan tuet sitä ulosvetäjän reunaa vasten, noillahan rikkoo paikoja jossei ole suoraa pintaa riittävästi mitä vastaan vedetään... ja pitäähän se piki sieltä kaapia pois joka tapauksessa, helpommin irtoo kun ei oo ylimäärästä karstaa pitämässä rungosta kii...
Ja siitä huolimatta kun on oikeen jumissa niin välillä murtuu koppa,
turvalisempi malli on semmoinen missä tulle tuet kopan reunoille
niitä on samaan tapaan käsin kieretäviä
ja hydraulisia
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
IC1970
Viestit: 31
Liittynyt: 22.1.2015 19:56
Paikkakunta: Borgånedjen

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

On tullut täällä foorumilla vietettyä laatuaikaa ja tutustuttua siihen, mitä kaikkea tuollaisessa CDI Eemelissä voi olla tai olla tuloillaan. Nää jututhan luetaan vasta sitten, kun auto on jo ostettu, tietysti :lol:

Siispä, pelonsekaisin tuntein kurkistamaan, mitä tämän alta löytyy...

Kuva

Irrotus kävi näpäkästi, muovihan oli ilman ruuveja kiinni ja lähti nätisti kulmista vetämällä irti. Alla oli tämän näköistä.

Kuva

Sitten vaan tyytyväisenä hymyillen muovi takaisin paikoilleen ja konepelti kiinni. Mittarissa tänään 478361 km. A- Katsastuksen tilasto väitti, että tämänikäisillä Eemeleillä on ajettu keskimäärin 169 tkm. Niin varmaan :D
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Olikos noissa om651:ssä tuota pohjatiivisteen vuoto-ongelmaa?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:Olikos noissa om651:ssä tuota pohjatiivisteen vuoto-ongelmaa?
On niisäkin juuri paljastui yhden semmoisen remontin yhteydessä mäntävika(johan sillä oli ajettu ~300tkm) kun "hyvät" takuuna vaihdetut delphit oli ruikiinet miten sattuu,

(korjaantui kätevästi koko moottorin vaihdolla uuteen, näppärä paketti mersulta tuli rautahäkyrässä "oli hyllytavarana" öljytkin oli valmiina kustannus ~15t€ vanhasta hyvitystä ~1300€)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

dealer kirjoitti:Kuva
Millä näitä oikeasti lujassa olevia suuttimia irroitellaan?
Liotettu naftalla, jarrunesteellä, tunkeuma-aineella ja ties millä.
Tuollainen kuvan ulosvetäjä alkoi jo syömään kanteen jälkeä, suutin ei inahdakkaan. Klannin liukuvasarakin oli täysi lelu.
Ei ollut mahdollisuutta käynnissä irroitella tuota suutinta, nyt kansi pöydällä, venttiilikoppa entinen ja suutin vain istuu tukevasti paikoillaan.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvan vetäjällä on kaikki lähteneet irti. Vetäjän "nokkaan" joutuu joskus lyömään aika paljon, ehkä paineilmallakin koputellaan ... induktiokuumenninta en ole vielä tarvinnut kokeilla näille, se olisi seuraava apu.
Liottelut eivät auta, liukuvasaralla lähtee vain ellei ole lujassa.

Nyt kun kansi on irti voisi käyttää sen pesurissa lämpenemässä ja hitsata suuttimeen paksu pultti josta sitten liukuvasaralla...
oulaistenliikenne.fi
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

dealer kirjoitti:Kuvan vetäjällä on kaikki lähteneet irti. Vetäjän "nokkaan" joutuu joskus lyömään aika paljon, ehkä paineilmallakin koputellaan ... induktiokuumenninta en ole vielä tarvinnut kokeilla näille, se olisi seuraava apu.
Liottelut eivät auta, liukuvasaralla lähtee vain ellei ole lujassa.

Nyt kun kansi on irti voisi käyttää sen pesurissa lämpenemässä ja hitsata suuttimeen paksu pultti josta sitten liukuvasaralla...
Mä en tohdi tuolla vetäjällä lujempaan enää kiriä, saati pyssyllä ampua.
Kannessa jo selvät jäljet ulosvetäjästä. On tuota jo naputeltukin.
Kuumassa vedessäkin kantta uitettu, vaan ei niin ei. Toki tuota lämpöä saisi tehokkaamminkin siirrettyä kuten mainitsit.
Nyt kun tuo kansi on tosiaan irtaallaan, pitää varmaan koettaa pultata se johonkin alustaan kiinni, jalostaa tuota ulosvetäjää hiukan, ja koettaa alustaa vasten vetää ettei kaikki paine olekkaan tuossa suuttimen ympärillä.

Tuon liottamisen tälläiseen tapaukseen "hyödyttömäksi" jo tiesinkin, ajattelin vain että sitä kuitenkin joku tarjoaa ratkaisuksi. Toiminut toki noissa mitä meisseleillä oon irti kammennut, varsinkin jos suuttimen prikka ollut vuotavaa mallia.

Mitä muuten tuo vetäjä suuttimesta voi hajottaa?
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mita meinaat että suuttimesta hajottaa ? Kyllä nuo tiukassa olleet on aina metalliromuun menneet suosiolla. Vetäjä ja suuttimen runko on kestäneet nipussa, niin lujassa ei ole ollut.
Paineilmalla tarkoitin että vetäjän päähän koputtaa paineilmataltalla.
oulaistenliikenne.fi
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

dealer kirjoitti: Kyseessä on tosiaan työkalu jolla suutin irtoaa kannesta varmasti mutta voi hajota samalla.
Hajoamisen huomaa vain siitä ettei suutin toimi enää, mitään päällepäin näkyvää vauriota ei tule.
Useimmiten suutin säilyy ehjänä.
dealer kirjoitti:Mita meinaat että suuttimesta hajottaa ? Kyllä nuo tiukassa olleet on aina metalliromuun menneet suosiolla. Vetäjä ja suuttimen runko on kestäneet nipussa, niin lujassa ei ole ollut.
Paineilmalla tarkoitin että vetäjän päähän koputtaa paineilmataltalla.
Tuota juuri, miksi romuun? En liioin usko että runkoa saa särjettyä, mutta ilmeisesti jotain muuta? Omia romuja kun ruuvaa niin saa aina yhden ensin rikkoa/tutkia ja toista sitten koittaa korjata :D Alkaa olla suuttimia varaosiksikin jo, olivat vain hieman erimoisia 646/611
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös niistä isolla murjolla runko veny ja silloin on sen verta toleranssien ulkopuolella sisäpuolinen järjestys ettei enää kalua saa ?.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Suuttimen sisuskaluissa taitaa olla oikeat välykset sadasosamillejä, mahtaa välykset ja suuttimen toiminta muuttua aika rajusti kun venytetään tuollaisilla ulosvetäjillä oikein kunnolla. Voihan sen sillä käydä, en sitä epäile :lol:
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

jolle kirjoitti:Suuttimen sisuskaluissa taitaa olla oikeat välykset sadasosamillejä, mahtaa välykset ja suuttimen toiminta muuttua aika rajusti kun venytetään tuollaisilla ulosvetäjillä oikein kunnolla. Voihan sen sillä käydä, en sitä epäile :lol:
Tätä hain, en uskonut että se runko pääsee niin paljon venymään että toimintaa haittaa. Pieniä helyjähän siellä sisällä on, tosiaan jos välykset tuollaista luokkaa niin sitte selvä tapaus.
Tuota jumissa olevaa hakattu jo niin paljon ettei sitä mihinkään käyttöön enää tohdi laittaa, tietää vaan jatkossa muiden kanssa.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”