CDI imusarjoissa vikaa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

CDI imusarjoissa vikaa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolme päivää tästä viikosta takana, omalle kohdalle on sattunut pari imusarjavikaista CDI:tä.
Ensimmäisen huomasimme huollossa, omistaja ei tiennyt viasta mitään.
Hyvin tyypillistä.
Autolla vähän yli 100tkm takana.
Akseli irti kolmesta läpästä.
Samalla vaihtui termostaatti, lämmöt eivät entisellä yli 60 asteen nousseet.
Ei siitä sen enempää ... imusarja kuvassa päällimmäisenä.


Kuva

Toinen tapaus on niinikään 2000-luvun auto, kilometrejä noin 300 tuhatta.
Omistaja oli huomannut ylimääräisen äänen koneesta; vinkunaa ?
Kierrätyksenläpän kotelon irrottamisen jälkeen näyttää tältä:

Kuva

Otan imusarjan irti - aikaa menee vajaa tunti rauhallisesti työskennellen.
Kas, yksi läppä on kadonnut kokonaan.
Missähän se mahtaisi olla ?

Kuva

Läpän akseli puuttuu kokonaan, turbon paine viheltää karatessaan ulkoilmoille kuvan reiästä:

Kuva

Läppä löytyy, onneksi se on poikittain eikä venttiilin välissä:

Kuva

Siivoilen karstaa ja pikeä sieltätäältä.
Vaihdan myös termostaatin, lämmöt kuulemma ajossa alle 70 asteessa.
Uudessa imusarjassa käyttöakselin kiinnity läppien akseleihin on varmistettu metallikiinnikkeellä, hyvä:

Kuva

Seuraavaksi irrotamme jumissa olevaa hehkutulppaa, imusarjahommia tehdessä en vielä tiedä että hehkutulpan kanssa menee koko loppupäivä, kahdelta mieheltä kun teemme samalla vähän muutakin...
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.

Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.
Jos joku on ne sieltä poistanut niin ei ole, tehtaalta lähtiessä kyllä.
rekke
Viestit: 1
Liittynyt: 20.10.2006 11:43

Viesti Kirjoittaja rekke »

mulla kans vm-99 cdi, alumiininen imusarja ja läpät löytyy.ainakin vielä viime kesänä oli tallella:)
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Öhöm, tuota nuin.... :oops: :oops:
Näkeekö tuon tangon kiinnityksen, jos aukaisee konepellin ja pällistelee mitään tietämättömänä moottoria... :oops: :oops: :oops: :shock: :shock: :roll:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.

Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin. :roll:
Pitäis sanoa? Toimeenpanijoilla täytyis laittaa sama järjestelmä. :twisted:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Vesqju kirjoitti:Näkeekö tuon tangon kiinnityksen, jos aukaisee konepellin ja pällistelee
Muovit pois päältä niin tanko näkyy siellä imusarjan alla. Helpottaa erottamista, kun tarjoilee samalla kierroksia kaasuvaijerin päästä.
Itse en pysty erottamaan yksittäisten läppien kiinnityksen kuntoa, liekö tuota pystyy edes päältäpäin näkemään, anyone?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minulla on menossa imusarjan entisöintiprojekti. Enää puuttuu yksi läppä. Onko kellään jäänyt lojumaan ehyttä (muovista, 200cdi) läppää tai imusarjan raatoa josta saisi yhden läpän niin voisin ostaa pois kuleksimasta.

Kuva
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.

Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin. :roll:
Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jiitek kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.

Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin. :roll:
Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.
No ehkä uutena egr saattaa jotain päästöjä pienentää, mutta käytännössä kierrätys lisää savuttamista vanhemmiten, kun moottori ei saa enää ilmaa ja tätä kautta päästöjä ja kulutusta. Kuten Dealerin kuvista hyvin näkee, niin imusarja menee pikku hiljaa tukkoon. Varsinkin vapareissa ahistaa jo menoa.

Piti tänään oikein tutkasta oman ajokin imusarjaa ja olihan ne läpät tosiaan siellä alumiini-imusarjassa. Ilmeisesti nämä alumiini-imusarjat kestää paremmin, kuin muoviset? Kunhan motivaatiopiikki tulee, niin taidan ottaa nuo läpät mäkeen tuolta ja tulpata reiät. Jos vaikka vaikuttaisi alitajuntaisesti vetoihin... :roll:
MasaMbW124
Viestit: 308
Liittynyt: 16.2.2006 21:59
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

JP74 kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Onneksi tuossa vanhemmassa cdi:ssä ei ole noita läppiä. Ainakaan mulla -99 cdi:ssä, jossa on alumiininen imusarja.

Kuvista selviää hyvin, miksi se egr pitäisi saada poistettua käytöstä mahdollisimman uudesta autosta. Pakokaasu ei kuulu imupuolelle, sanoohan sen jo järkikin. :roll:
Kyllä sitä sinnekkin kuuluu ja on siellä sillä tietty tehtävä.
No ehkä uutena egr saattaa jotain päästöjä pienentää, mutta käytännössä kierrätys lisää savuttamista vanhemmiten, kun moottori ei saa enää ilmaa ja tätä kautta päästöjä ja kulutusta. Kuten Dealerin kuvista hyvin näkee, niin imusarja menee pikku hiljaa tukkoon. Varsinkin vapareissa ahistaa jo menoa.

Piti tänään oikein tutkasta oman ajokin imusarjaa ja olihan ne läpät tosiaan siellä alumiini-imusarjassa. Ilmeisesti nämä alumiini-imusarjat kestää paremmin, kuin muoviset? Kunhan motivaatiopiikki tulee, niin taidan ottaa nuo läpät mäkeen tuolta ja tulpata reiät. Jos vaikka vaikuttaisi alitajuntaisesti vetoihin... :roll:
200cdi:ssä koko imusarja meni vaihtoon kyseisten läppien takia :evil: no, veho korvas, kävi tuuri.. takuuta oli vielä jäljellä(ostohetkestä puolivuotta takuu)..

kuulemma ei voinu korjata kun oli valettu imusarja? joten uus imusarja piti laittaa.. eli tuossa 200cdi:ssä.. 2000vm.. taitaa olla alumiininen?.. joten ei nekään kestä :evil:
W124 200e '88 projekti auto
W204 220cdi '07
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Saatanpa kysellä sellaista mikä on jo jossain selvitetty mutta kysellääns kuitenkin :oops: kun vähän mietityttää.

Tuon EGR:n toiminta ja tarkoitus on kutakuinkin selvillä - 8) kait:

Tavoitteena on vähentää typen oksidipäästöjä dieseleissä. Ja tämä aikaansaadaan johtamalla pakokaasuja imupuolelle jolloin palamislämpötilan laskun seurauksena ei muodostu niitä oksideja, vai kuinkasemeni ?


Mutta mitäs näillä CDI:n imusarjaläpillä tavoitellaan muutakuin imusarjakauppaa ja dealerille hommia ja foorumille vänkää?

Pienempi polttainekulutus, parempi alavääntö, muuta ?.

Mikäs se teoriapuoli palamisprosesissa läppien toiminalle on ?, valaiskaa yksinkertaista.
. . .
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Alakierroksilla/osakaasulla nuo läpät on kiinni, jolloin virtaus on nopeampaa jäljellä olevassa kanavassa. Tämä kasvattaa pyörteilyä ja lisäksi kun virtaus tulee vain toisesta imuventtiilistä niin pyttyyn muodostuu pyörre pystyakselin ympäri, ja nämä yhteensä parantaa polttoaineen sekoittumista ilmaan eli nopeuttaa palamista.
Parantaa vääntöä ja pienentää palamattomia(nokea) päästöjä, siis kulutusta laskee myös.

Tuo egr päätehtävä on pienentää reaktiivisen kaasun(hapen) määrää kakussa, siis tavallaan tehdä moottorista "pienempi" tilavuuksinen silloin kun tehoa ei tarvita. Vähemmän palopainetta, pienemmät lämmöt=pienemmät NOx päästöt, hivenen siinä laskee myös hiukkaset.
Jos ei kulje niin kromaa se.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Kiitos, jopa minä ymmärsin :) .

Njoos se EGR saadaan pelistä pois ilman virheilmoituksia niin silloinhan ne läpät toimisivat todennäköisesti oikein paskottumatta ja lopputulos olisi hjuva ?
. . .
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

zyys kirjoitti:Njoos se EGR saadaan pelistä pois ilman virheilmoituksia niin silloinhan ne läpät toimisivat todennäköisesti oikein paskottumatta ja lopputulos olisi hjuva ?
Juuri näin. Eräshän täällä foorumilla on jo rakentanut yhden version egr:n ohituksesta jossa ei tule virheilmoituksia mutta asiaa tutkitaan kokoajan ja lisäinfoa annetaan ja toivotaan kaikilta joilta vain jotakin tietoa asiaan löytyy.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jarno.V kirjoitti:Alakierroksilla/osakaasulla nuo läpät on kiinni, jolloin virtaus on nopeampaa jäljellä olevassa kanavassa. Tämä kasvattaa pyörteilyä ja lisäksi kun virtaus tulee vain toisesta imuventtiilistä niin pyttyyn muodostuu pyörre pystyakselin ympäri, ja nämä yhteensä parantaa polttoaineen sekoittumista ilmaan eli nopeuttaa palamista.
Parantaa vääntöä ja pienentää palamattomia(nokea) päästöjä, siis kulutusta laskee myös.

Tuo egr päätehtävä on pienentää reaktiivisen kaasun(hapen) määrää kakussa, siis tavallaan tehdä moottorista "pienempi" tilavuuksinen silloin kun tehoa ei tarvita. Vähemmän palopainetta, pienemmät lämmöt=pienemmät NOx päästöt, hivenen siinä laskee myös hiukkaset.
Jaa, että dieselissä?
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Juu diiselissä. No tuo egr oli ehkä hivenen bensan sekainen, mutta imusarjan läpät :lol:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meissenkeri kirjoitti:...saisi yhden läpän
Tarvikko vain läpän ilman sitä kehystä ?
Huitaseppa yyveellä osote niin laitetaan tulemaan kirjekuoressa. :!:
Jock
Viestit: 17
Liittynyt: 08.2.2007 10:15

Viesti Kirjoittaja Jock »

Löysin tänään tämän saitin, josta tieto ongelmiini olisi löytynyt jo aikaa sitten. Hieno foorumi ja asiantuntevia kirjoittajia!

Eli ongelmani on 2000 mallin 220 cdi, jossa esiintyi satunnaisia käyntiongelmia siis 3000 rpm rajoitus tuli päälle. Useampi kerta tehtiin testerin ajoja, mutta vikaa ei tahtonut löytyä. Nyt se eilen löytyi, eli 1. sylinterin läppä on irronnut. Pitäisi nyt löytää sitten korjauspaikka ja osat. Vehon arvio osista oli 750 eur plus työt 400 eur. Löytyisikö varaosa jostain edullisemmin ja onko jollain suositella korjaamoa täällä Helsingin seudulla tai vaihtoehtoisesti Tampereella päin.
Viimeksi muokannut Jock, 08.2.2007 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa foorumille, näin heti kärkeen.

Tampereella päin maineikas Vänttinen ainakin osaa.

Autokorjaamo Vänttinen M Ky
Vänttinen Markku
Raspinkatu 5
33840 TAMPERE
(03) 2142270
0400 733250
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Etelämpänä on ...olikos se Autohuolto Tomi Weulander... :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 998
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Tervetuloa!

Ja Helsingissä esim. K.L. Auto Oy Fleminginkadulla.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Jock
Viestit: 17
Liittynyt: 08.2.2007 10:15

Viesti Kirjoittaja Jock »

Kiitos! Homma lähti pelittämään, tässähän sai ihan vip-luokan palvelua muutamassa tunnissa :oops:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Muutamassa tunnissa? Oho, jopas kesti...
Vanha kaarti yleensä hermostuu jos vastaukset kestää yli neljä minuuttia. 8)
Pro HVM
Jock
Viestit: 17
Liittynyt: 08.2.2007 10:15

Viesti Kirjoittaja Jock »

Heh, tarkkaan ottaen ensimmäinen vastaus tuli 9 minuutin päästä :lol:
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Weurlanderin puhelin on 040 5715482 ja mersuhuolto on Nummelassa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdeltiin tuossa pariin cdi:hin imusarjat peräperää.
Nämä sattuivat olemaan alumiini-imusarjalla, kilometrejä noin 400000 ja noin 150000.

Siitäpä tuli mieleen muistuttaa täällä; silminnähtävä ylimääräinen savutus kovemmilla kierroksilla johtuu usein siitä että läppiä käyttävän alipainekellon vipu on irronnut läppien puoleisesta päästä ja läpät jääneet kiinni.

Näin oli käynyt vähemmän ajetussa näistä, tosin auto tuotiin lavetilla koska sitä ei enää saanut käyntiin erään toisen vian takia.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.

Em. enemmän ajetusta välitanko oli pudonnut kokonaan pois ja alipainekellon vivun päähän tuleva muovinen kuulanivel katkennut.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.
Miksi? :? Ihmettelin tässä koiranluita vaihdellessani miksi ne ovat alkuperäisinä muovia, ja Lemförder myy sitten tilalle älykkäämpiä rautaisia. Kuulostaa melko tyhmälle tehdä moottorin kriittisiä osia muovista. :shock: Hintako ratkaisee, vaiko paino? :D
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

HVM kirjoitti:Hintako ratkaisee
No juurikin se. Imusarjassa ehkä painokin(ainakin kysyttäessä) 8)
Tosin on muovi turvallisempi kuin metalli tuollaisissa osissa, jotka voidaan olettaa menevän jossain vaiheessa palotilaan. jotain opittu bemarilta.
Jos ei kulje niin kromaa se.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

mikä se on se läppä heti imusarjan alussa? ei näytä liikkuvan mulla kun kierroksia lisää :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”