DigiKaappi eli 318cdi -08

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Supa kirjoitti:Juu, tuo suositus on luettu. Traficomin sivuilta kaivettu tieto kertoo jotta autoverovapaassa matkailuautossa pitää täyttyä korkeusvaatimus, eli jos tekee kuorma-autosta / pakettiautosta / linja-autosta (tai muusta alennetun autoveron kulkineesta) matkailuautoa ja haluaa välttyä autoveron maksuunpanolta.
Mun auto on täyden veron henkilöauto ollu uuesta asti.

Niin no, onko kyseessä suositus, kun autoverolaissa lukee
21 §
Autoverosta on vapaa pelastusauto, sairasauto, eläinlääkintäauto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Vapautumisen ehdoista annetaan tarkempia säännöksiä asetuksella.

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa.

Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo.
Laitoin aiemman linkin, koska mainitsit että muutoskatsastuksessa pitää olla kylmäsäilytystilat - no jos pitää olla, niin silloin on kyseessä auto jossa vaaditaan myös lämmitin ja em. mitat.

Supa kirjoitti:Lyhyt mutta ytimekäs lista vaadittavista rakenteista mielessä poistuin suunnittelemaan, muutoskatastuksessa autosta pitäs löytyä:
- 2kpl 60x180 petipaikkoja
- kylmäsäilytystila
- ruuanlämmitysväline (sähkölevy / mikro / kaasupoltin)
- tavarasäilytyskaluste (hylly / kaappi / lipasto)
- pöytä
Kylmälaukkuhan mulla jo on.
Sinun autoon ei siis tarvitse kylmäsäilytystilaa katsastuksessa, vai käsitinkö väärin :D
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

dealer kirjoitti:Niin no, onko kyseessä suositus, kun autoverolaissa lukee
Nojoo, sehän toki meni lakiin about sellaisenaan, siinä oot kyllä oikeassa :)
dealer kirjoitti:Laitoin aiemman linkin, koska mainitsit että muutoskatsastuksessa pitää olla kylmäsäilytystilat - no jos pitää olla, niin silloin on kyseessä auto jossa vaaditaan myös lämmitin ja em. mitat.

Sinun autoon ei siis tarvitse kylmäsäilytystilaa katsastuksessa, vai käsitinkö väärin :D
Tästä kylmälaite- ja lämmitinasiasta oli myös eräällä toisella palstalla keskustelua. Lakitekstiin tarkasti nojaten nää tosiaan vaaditaan vain autoverottomalta matkailuautolta, eli siis jos haluun alkaa inttämään katsastajan kanssa nii kaiken järjen mukaan en tarttis niitä.
Noh, mun autosta molemmat kuitenki löytyy joten ehkä vältyn ees yheltä erimielisyyeltä. Voihan toki olla että kun herra katsastaja siitä lonkalta heitteli juttuja kesken työnsä, nii osa meni vähän ristiin eri veroluokissa.

Samaten koska mulla on bussisisusta eli koko auto on verhoiltu kivasti, ratkeaa laissa kaikilta matkailuautoilta vaadittu "asumiskelposten pintamateriaalien" tms (en nyt muista tarkkaa sanamuotoa) maininta.

Ylipäänsä on kyllä oma souvinsa kaivaa tätä tietoa netistä.
Kaikkialla keskitytään vaan jauhamaan tuosta verovapaudesta vaatimuksineen ja kuinka rakentamisesta tehään hankalampaa niillä tavoin, missään ei selkeesti kerrota oikein mitään kun muutetaan autoa josta vero on jo maksettu. Paitsi itse lakitekstissä, jos sitä osaa lukea.
Toki valtiolle suurin ongelmahan on just nämä jotka haluavat verottomana uudehkon 4-6 hengen nopeaan ja mukavaan matkantekoon soveltuvan kulkupelin ilman rumaa lasikuitukoppia.
Me pienemmän "vuosimaksun" perässä rakentelijat ollaan melkolailla vähemmistössä, mutta tästäkään ei tietenkään haluta mainota liikaa ettei kansa innostu ostelemaan vanhoja takseja ja muuttamaan niitä matkailuautoiksi :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sitten ne on tämmösiä kun mennään kaupasta hakemaan valmiina.

https://www.nettiauto.com/artikkeli/ive ... retkeilyyn

Kunnon koritehtaalla tehty sisusta eristyksineen ja lämmityksineen on oikein hyvä lähtökohta.

Turistimallin linja-autoissa ja monessa pikku bussissa on luonnostaan säilytystilaa jota on hyvä jalostaa matkailukäyttöön.

Mielenkiinnolla seuraan tätä sun rojektia.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos muutoskatsastuksessa vaaditaan jotain tämän lisäksi, minkä Supakin aiemmin lainasit, niin silloin pitää kysyä katsastushenkilöltä mihin vaatimus perustuu.
Ei mene inttämiseksi, ei voi mennä. Ei kannata "merkkauttaa" otteeseen kylmälaukkua katsastuksessa tehtävän virheen vuoksi.

Aivan samat tekstit näkyy olevan kuin 15-20 vuotta sitten, jolloin täällä paikalliset katsastajat ihmettelivät että miten jossain muualla voi olla epäselvää mitä vaaditaan, kun on numeroitu lista:
22 §

Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
Mikäli vuoteita ei ole tarkoitus käyttää, vaan vain alemman veron vuoksi rakentaa, kannattaa tehdä niistä mahdollisimman hyvin pois tieltä piilotettavat lain kirjaimen puitteissa piittaamatta siitä voisiko niillä oikeasti edes nukkua. Ihan sama vaikka vanerinpalaset, kunhan saa taiteltua jonnekin pois näkösältä.
Tämä tietysti on itsestään selvää.
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

dealer kirjoitti:Jos muutoskatsastuksessa vaaditaan jotain tämän lisäksi, minkä Supakin aiemmin lainasit, niin silloin pitää kysyä katsastushenkilöltä mihin vaatimus perustuu.
Ei mene inttämiseksi, ei voi mennä. Ei kannata "merkkauttaa" otteeseen kylmälaukkua katsastuksessa tehtävän virheen vuoksi.

Aivan samat tekstit näkyy olevan kuin 15-20 vuotta sitten, jolloin täällä paikalliset katsastajat ihmettelivät että miten jossain muualla voi olla epäselvää mitä vaaditaan, kun on numeroitu lista:
22 §
Mikäli vuoteita ei ole tarkoitus käyttää, vaan vain alemman veron vuoksi rakentaa, kannattaa tehdä niistä mahdollisimman hyvin pois tieltä piilotettavat lain kirjaimen puitteissa piittaamatta siitä voisiko niillä oikeasti edes nukkua. Ihan sama vaikka vanerinpalaset, kunhan saa taiteltua jonnekin pois näkösältä.
Tämä tietysti on itsestään selvää.
Juu, voishan sitä varmuuen välttämiseksi sinne katastukseen tulostaa mukaan tuon pykälän.
Oletan että mulle kerrottiin tosiaan hieman ristiinmenny lista siinä kiireessä, mutta tosiaan oot ihan oikeassa ettei papereihin kannate merkkauttaa turhia rasitteita.

Tuo vuodetekniikka on tosiaan nyt se mietinnänalanen juttu, auton työkäyttö ei varsinaisesti kärsi vaikka tekis käytännössä kiinteän laverin. Sillon vaan pitää luopua kahesta istuinpaikasta, tosin ne penkit on kyllä vähän haitolla jo mun normaaleissaki kuskauksissa kun tavaratila jää nii lyhyeksi.
Korkeuttahan en rahtiosastolle tarvi juuri enempää mitä tavan farkussa olis, mutta pituutta sais aina löytyä se pari metriä.
Mutta jos keksin jonku tavan toteuttaa taittopeti siihen ikkunalinjan tasolle ilman että jotain telinerakenteita ois koko ajan näkösällä nii sellaisen teen :)

Minkäpaksunen vaneri kestää 70kg jannun istua keskellä jos 180x60 levy on vain päistään kiinnitetty? Vai oisko liimapuulevy oikotie onneen?

Edit;
Yks asia mitä mä aina kans mietin näissä autohommissa on se, mitä tapahtuu kun yhtäkkiä taas keksin vaihtaa kulkupeliä. Sen verran äkäsiä liikkuja on tähänki asti näitten kans tehty ettei mun juuri mitää 5-vuotissuunnitelmia kannate tehä :D
Henkilöauton verolla tämmönen nyt 660tkm ajettu koppero on varmaan haastava myydä eteenpäin. Voinen olettaa että tämmönen hallinnollisia kuluja alentava rakentelu ei pitäis entisestään vaikeuttaa mahollisen seuraavan omistajan löytymistä :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Taittopeti, toiseen reunaan nippuun ja keskelle taittuvat jalat.

Tuosta soveltamaan. https://jysk.fi/makuuhuone/vierassangyt

Tätä sivustoa kun selaat niin saat ideoita rakentamiseen.
https://www.vapaa-aika.com/
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nettikaravaania selasin :oops: Tuommonen rakennelma pisti silmään?
https://www.nettikaravaani.com/mercedes ... le/1546977
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Nettikaravaania selasin :oops: Tuommonen rakennelma pisti silmään?
https://www.nettikaravaani.com/mercedes ... le/1546977
Juu, oon tuonki ilmotuksen nähny. Suorastaan kamalan näkönen kokoelma kötöstyksiä.

Tuo vapaa-aika.com tarjoaa kyllä varsin näppäriä tapoja hukata kaikki omat ja naapurin rahat.
Ei ihan tuu osteltua tuommosten hintaluokkien vehkeitä, suurimmalle osalle toki ei ois käyttöäkään.

Ja mitä petiratkaisuun tulee, nii liitän tähän kuvan siitä miltä mun Viton peräkontti näytti kun välttämätön työvarustus, poislukien itse mittausinstumentit kantolaatikoineen, on lastattu kyytiin:
Kuva

Eli kaikki tämä pitää mahtua autoon aina, ja vähän lisääki. Joskus vielä sitäki enemmän. Eikä näitä kuleteta matkustamo-osassa.
Joten koska autossa pituus loppuu kesken, petipaikat tulee poikittain (ja ikkunalinjaan koska alempana ei auton leveys riitä) ja niiden alle tavaratila, sinne sit hyllyt jne.
Kuitenki istumapaikoiksi tulee jäämään etupenkin lisäksi ne kaks vastakkain olevaa penkkiriviä. Niistä jälkimmäisen keskelle kaavailin pikku laatikostoa ja sen päälle paikkaa mikrolle.

Itse pedin vois toteuttaa sälepohjalla, sen voi rullata sivuun kätevästi. Penkkirivin taakse kiinteä poikkipalkki, tuleeko puusta vai metallista, se on vielä auki.
Siitä taaksepäin auton kumpaankin laitaan pitkittäispalkki perään asti. Sängyn toisen laidan tuki rakennetaan takaoviin jolloin se ei jää tielle jos tarvii lastata isompaa.
Keskelle irrotettava poikittaispalkki. Sellaisen teleskooppimallisen metallipalkin saa Ikeasta valmiina, kuten myös sen sälepohjan sekä suunnitellun laatikoston.
Ainut vaan että pitäs uskaltaa ajaa tuolla toisella puolen jokea mutka. :roll:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sulla pitäisi olla samaa mittaa tuon Mikan auton kanssa. Kiitettävä määrä tavaraa mukana.

Käväset kuopion ikealla. Voin hypätä matkalta jousille ja tarjoon lihapullat :lol:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Tänään ei oikeastaan ollu autorojektin kannalta yhtään pöllömpi päivä.

Aamulla oli melko kosteankolea keli joten töihin lähtiessä huvikseni napsautin katonrajasta takatilan ilmalämppäriä päälle, totaalisen varmana siitä että kohta paneelissa vilkkuu joku vikakoodi.
Noh eihän sitä näe ajon aikana tihrustaa joten perillä sit katoin ja minuuttilaskuri siinä vaan edelleen alaspäin numeroita tiputteli. Aukasin kuskin oven ja tasanen tohina kuulu auton alta, piti oikein työkaverit huutaa kuuntelemaan tätä ihmettä.
Kävin sit takatilan ilmakanavia vilkasemassa ja kyllä sieltä vaan lämmintä ilmaa nätisti puhalsi.
Ihan kiva että tuo toimii, katotaanpa joku kerta sitä toista lämmityslaitetta sit... :roll:

Sisustarojekti nytkähti pykälän eteenpäin kun tajusin ruokatunnilla kurkata Ikean verkkokauppaan. Tilaukseen lähti peltinen 30cm leveä ja 70cm korkea laatikosto, 2kpl 70x200 sälepohjaa ja se teräksinen sängyn keskipalkki.
Pikatoimitus kotiin 14.90e, ei paljoa tuohon rahaan kannate enää ite kauppaan vaivautua.
Sälepohjien koko valikoitu tuohon lähinnä siksi ettei yhtenäistä ollu sopivassa koossa tarjolla eikä myöskään kapeampia sinkkumalleja löytyny. Muistaakseni omistan sahan :D

Nyt aloin viikoksi kesälomalle, eli vois tyhjentää autosta kamat ja irrottaa ne takimmaiset penkit.
Sit pääsee suunnitteleen tukirakenteet, veteleen 230V piuhat ja miettimään muutamia muita pikkujuttuja. Rojektillahan ei varsinaisesti oo aikataulua mutta just maksoin 3kk verot tuosta, mielellään valmis ennen seuraavaa maksuerää :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Sulla pitäisi olla samaa mittaa tuon Mikan auton kanssa. Kiitettävä määrä tavaraa mukana.
Käväset kuopion ikealla. Voin hypätä matkalta jousille ja tarjoon lihapullat :lol:
No niin pitäis, pitkäähän mä alunperijään kattelin mutta tämmösen ny ostin :D

Ja mitä siihen Kuopion Ikeaan tulee, nii minähän kuljen lähes viikottain Jyväskylässä täältä. Eipä ois isokaan koukkaus käyä vähän kaupassa :lol:
Tosin Jyväskylässähän ois ihan noutopistekin mistä sais hakea Kuopiosta etäostetut tavarat.
Ja itse asiassa nää nettiostoksetki lähti Kuopiosta tulemaan. Eli Postille lajitteluun asti pääsivät jo pari tuntia tilauksesta, hyvä palvelu kyllä :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Supa kirjoitti:No niin pitäis, pitkäähän mä alunperijään kattelin
Pitkä, pöytätilaa, jääkaappi mutta ei tavaratilaa.
https://www.nettikone.com/mercedes-benz ... er/1914342

Pitkä viikko tulee ootellessa, että miten toteutat ikean tuunaamisen mersuun. 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Tai sitten suoraan tämmönen...

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vario/11421678


:D
No joo, Variosta ei loppuis tila ihan heti, mutta rajansa se on yliampuvuuella jopa mun kanssa :lol:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Aurinkoinen päivä, joten autoa siivoamaan mars.

Eka tyhjensin kaikki työkamppeet kontista.
Kuva

Sitte rupesin nostelemaan penkkejä pois tieltä.
Tässä vaiheessa hokasin että näistä 3kpl on tommosia sivulle kokoontaitettavia, olinki vähän miettiny miten se pyörätuoli tuonne ois pitäny mahtua.
Kuva

Sitte hain varastosta uskollisen palvelijani, joku R2D2:n serkkupoika se kai on.
Kuva

Matkustamossa oli kuminen terassimattomikälie suojana, nostin sen talliin pois tieltä. Alla kangasmatto, jonka alla vielä toinen kangasmatto.
Poistin päällimmäisen mattokerroksen että sain penkkien kiskot kokonaan näkyviin, tarkotuksena kun oli vähän säätää järjestystä.
Vaihoin ristiin kuskinpuolen takimmaisen penkin ja vänkärinpuolen keskirivin penkin, ja siirsin kaikki penkit niin laitaan kuin mahollista.
Tietysti imuroin ja putsasin kiskot ja muut paikat viimisen päälle joka välissä.
Kuva

Tässä vaiheessa laitoin akut lataukseen. Pitää kyllä joku kiinteämpi piuhasysteemi asentaa.

Noin kolme senttiä pitäis saaha keskirivin penkeille lisää välimatkaa toisiinsa nii kylmälaukku menis lattialle. Tuossa se kyllä istuu niin tiukasti ettei varmaan liikkuis vaikka auto menis katolleen :roll:
Tuo liukuoven puoleinen penkki pitää tosin vielä vaihtaa, kiinnityssysteemin kaasujousi korkkasi joten toinen jalka ei enää lukitu.
Toinen talliin nostetuista on just samanlainen mutta ehjälla mekanismilla joten homma aiheuttaa vain pienen ylimääräsen ruumiillisen työsuoritteen, nää jakkarat ei oo ihan kevyitä.

Pitää vaan ensin irrallaan olevasta tutkia tuota jalustaa, josko istuinosaa sais siinä sen verran siirrettyä sivusuunnassa että tuo kylmälaukun tila kasvais.
Oveen päin kun on vielä useampi sentti matkaa, ja tuota kuskinpuoleistaki saattas vielä reilun sentin saaha tönittyä seinää kohti kun vähän viittii punnertaa.

Ja kuten alkupään kuvista näkyy, takanurkassa oli piuhaa nipussa.
Mittasin jännitteen päistä ja totesin että jatkuva 12V syöttöhän siinä - miksipä en laittais siihen kolmatta akkua ja toista uskollista palvelijaani eli 1.5kW invertteriä.
Kuva

Tälle invertterille on 5m kaukokäynnistyspiuhaa katkasijalla joten sopii kauas ohjaamosta sijotettavaksi oikein hyvin.
Tässä vaiheessa tosin jälkikasvu vaati huomiota siihen malliin että asennustauko on paikallaan, kiinnitellään siis sähköpalikat vähän myöhemmin ja palataan tulevissa postauksissa sänkytelineen suunnittelun yksityiskohtiin :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ihmettelin yhtenä aamuna kun tallille menin, että mikäs penkkinäyttely täällä on. Oli iltalinjalla pettäny patterilinjasta joku liitos ja nesteet matkustamoon. 22 penkkiä hallissa ja auto siivouksessa.

Aika hiljaa otin oman ajokin ja lähdin linjalle.

Iltavuoro oli muuttunut yövuoroksi jatkuen päivään. Melkonen sotku oli autossa tuon jäljiltä.

🤬
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Ihmettelin yhtenä aamuna kun tallille menin, että mikäs penkkinäyttely täällä on. Oli iltalinjalla pettäny patterilinjasta joku liitos ja nesteet matkustamoon. 22 penkkiä hallissa ja auto siivouksessa.
Aika hiljaa otin oman ajokin ja lähdin linjalle.
Iltavuoro oli muuttunut yövuoroksi jatkuen päivään. Melkonen sotku oli autossa tuon jäljiltä.
🤬
Ei yhtään kuulosta kivalta eikä iltavuorolaista käy kateeksi. Mukavaa siivottavaa matoista ja muista rakenteista tuommonen.
Joskus aiempina vuosina, kun säännöllisemmin raskaan kaluston ratissa tuli viihyttyä, saatto kans vuoro "vähän" venähtää kun jossaki viimisillä tunneilla tuli teknisiä murheita ja yhistelmä ois pitäny kuiten saaha taas aamuksi ajoon.
Siinä 30h valvomisen jälkeen on somempi vaihtaa remppaukkoa, alkaa jo niillä silmillä tulla enemmän tuhoa ku ehjää :roll:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Supa kirjoitti:Toisekseen, kunhan saan ratkastua millä lisävaloilla talvi otetaan vastaan, selviää myös se lähteekö koko rauta myyntiin.
Tuohon nimittäin ei oikein siististi saa kunnon paneeliakaan kiinni, esim Genesis 800 ei sovi kuin tuohon päälle ja siihen en ainakaan laita :lol:
W-Light Storm 20 ois ehkä yks vaihtoehto, mutta ymmärtääkseni 2kpl Storm 10 ois tehokkaampi setti. Ne kaks saattas jonku näkösesti jo tuossa roikkua.
Nyt oli sitten se päivä kun ämpärit sai lähtökäskyn.
Tilalle tuli tosiaan ne 2kpl Storm 10, aikani siinä pyörittelin asennusta ja lopulta päädyin vähän soveltamaan.
Sahasin yhen mukana tulleista pulteista poikki ja ruuvasin sillä lamput kiinni toisiinsa, arvelin jotta tämän myötä riittää yks alakiinnike per lamppu ja saisin paketin kiinni tuohon askelman kohalle valoraudan kiinnikkeisiin.
Hyvinhän se siihen meni kunnes tuli aika säätää suuntausta ylöspäin, mokoma kiinnitysratkasu ei anna kääntää juuri yhtään ylös mutta sitäki enemmän alas :x

Eli seuraavaksi Plan B käyttöön ja yläputkeen niillä autossa olleilla raudoilla. Etupuolella lamput törrötti nii rumasti että päätin testata josko mahtusivat raudan taakse, maski oli kyllä hankalan lähellä.
Millipeliksi tää meni mutta kyllä ne siihen sopi, sitte ei muuta ku piuhoja metrin verran lyhemmiksi ja kiinni vanhojen lamppujen liittimiin.
Parkeille vedin tietysti piuhat kylkivaloilta molemmille puolille omansa.
Kuva

Ja tältä se nyt näyttää.
Paremman näkönen ois vaikka roikkuvana tuossa putken alapuolella vaan siinä ei oo tilaa syvyyssuunnassa noilla kiinnityksillä, pitäis neki soveltaa uusiks eikä nyt ihan kaikkeen riitä into.
Ehkä mä kuitenki joku päivä vielä otan koko valoraudan pois ja taittelen tohon askelmaan semmosen telineen millä nuo saa suunnattuaki :roll:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Lomaviikko käynnisty melko sateisissa tunnelmissa joten heti aamusta ei ollu kauheata hinkua pihalle :shock:

Vaan äläpä mitään, sain puhelun Postin paikalliskeskuksesta, pirtsakka naisoletettu siinä kyseli oonko kotona kun ois Ikean pakettia tulossa.
Ja niinhän sitä vähän ennen puoltapäivää jakoauto ilmesty portinpieleen ja tämmöset sieltä mulle jätettiin, ilman kontakteja:
Kuva

Siitäpä kun sain jälkikasvun ja itteni ruokittua piti ottaa sakset käteen ja avata paketit. Sisältönä just sitä mitä tilattiin, kaikki ehjiä, hyvä homma.
Samoilta istumilta kasasin sit laatikoston. Tämä on siis peltiä ja nimeltään Helmer, päädyin just kyseiseen koska mulla on työpöyän alla ollu jo useemman vuoden samanlainen, tosin valkosena. On kyllä hinta-laatusuhe kohillaan.
Huom, kokoamisaika noin 10 minuuttia ;)

Kuva

Sälepohjia kutsutaan nimellä Luröy ja palkki löytyy kun hakukenttään kirjottaa Skorva. Siis vihjeenä jos joku haluaa matkia :)

Tässä vaiheessa rupesin miettimään miksen ostanu kahta tommosta teleskooppipalkkia, oishan semmonen ihan hyvin toiminu sielä takaovien vieressäki. Ei tarttis niihin oviin rakentaa mitään.
Pitää vähän tuumata asiaa vielä.

Sit ootellaan mihin suuntaan tuo säätila kehittyy, pitäs alkaa ottaan vähän tarkempia mittoja kehikon ekaa prototyyppiä varten.
Sen aattelin tehä puutavarasta syistä että
1) materiaalia löytyy varastosta
2) puuntyöstökoneet löytyy tallista
3) osaamista puutöihin löytyy
4) teräsputkia ei löydy varastosta
5) en omista hitsauskonetta
6) oon huono hitsari :D

Mutta kunhan ulkomitoiltaan sopiva ratkasu löytyy, katotaan sit kuka hitsais lopullisen version nippuun ja missä. Työmaalla on pelit ja vehkeet sekä ammattihitsarikin, ehkä joku neuvoteltava ratkasu löytyy.
Tai sit käyn ostaan koneen ja opettelen, jos ei muuten onnistu :roll:
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Sadepäivä #2, siispä hankintakierrokselle ja huoltoonki.

Kävin paikallisessa Prismassa hakemassa halvimman musta/harmaa -väriteemaan sopivan mikroaaltouunin. Samanlainen löytyy työmaan kahvikopista joten tiietään kestäväksi ;)
Sieltä sitte K-Rautaan, jonne olin eilen illalla netin kautta tehny ostokset valmiiksi.
Nätisti noudettavissa oli 5kpl 39x66x3000 kertopuutolppaa sekä 2kpl 9x1200x2400 mäntyvanerilevyä. Suunnitelmat jalostu päässä sille asteelle että päätin toteuttaa näillä ihan "lopullisen" version.
Luonnollisesti ruuveja & kulmarautoja ym. tarviketta sit säkillinen.
Verhoiluun pitää hankkia huopaa tms. kunhan alkaa muodot olla selvillä.
Kuva

Tästä oliki sit jo aika suunnistaa Keminmaan M-B Osalle jossa oli aika varattu raidetangon ja vakaajanpuslien vaihtoon.
Puslat jäi vaihtamatta koska paikallaan oli ihan ehyet, autossa oli vaan jostain syystä toiset mukana. Sensijaan myös kuskin puolelle saatiin vaihtaa raidetangon sisäpää ennenku päästiin nelipyöräsuuntaukseen.
Nyt kulkee suoraan ja huomattavasti vähemmällä kolinalla.

Toki alustajumppaa jäi vielä myöhemmälle, tuumailtiin että lienee syytä ennen talvea vaihtaa vielä etuiskarit ja niiden ylälautaset.
Samaten pakoputken takimmasta osasta löyty sen verran reikiä ettei sekään enää talvea tuu näkemään :)

Sopivasti tuli sit puhelimeen ilmotus noudettavissa olevasta paketista, joten kotimatkalla kurvailin Postin kautta ja peruutuskamerahan sielä näyttöineen mua ootteli.
Niistä jopa kuva:
Kuva

Eilinen nettiselailu tuotti myös tulosta jääkaapin valinnassa, kompressorikaappeja kattelin kyllä mutta oletettu käyttöaste vs. hankintahinta sekä värimieltymykset käänsi kuitenki päätöksen peltier-kaappiin.
Löysin suomenkielisen mutta saksalaisperäisen nettikaupan josta musta 38-litranen kaappi lähti tilaukseen.
Tässä vaiheessa palikoiden sijoittelu autossa on päätetty siten, että laatikosto tulee "väärinpäin" olevien penkkien väliin ja jääkaappi sekä mikro sitten seuraavan penkkirivin keskelle.
Mahtuvat sopivasti ja kiinnitykset saa tehtyä penkkien kiskoihin nätisti, paitsi toki mikrolle pitää rakentaa jotain.

Tänään ei kuitenkaa rojekti etene enempää, huomena pitäs olla parempi ilma. Jos sitä ekat sahaukset sais tehtyä :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Supa kirjoitti:kompressorikaappeja kattelin kyllä mutta oletettu käyttöaste vs. hankintahinta sekä värimieltymykset käänsi kuitenki päätöksen peltier-kaappiin.
Tässä puntaroinu itte ihan samaa. Ne muutamat reissut pärjään kyllä peltier-kaapillakin.
Pidemmät reissut olen kuitenkin pois autolta, vaelluksilla/kalastelemassa kaukana autolta, joten kaappi tuskin tulee olemaan pitkiä aikoja jatkuvasti kylmänä.
Toki sinne voisi jättää jotain evästä kylmään esim viikoksi. Kiva tulla autolle takaisin kun eväät on (ehkä) kylmänä ja säilyneenä.

Ja tuo isohko paneli jaksanee kyllä vääntää peltierinkin kylmäksi. :roll:
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Mika.T kirjoitti:Ja tuo isohko paneli jaksanee kyllä vääntää peltierinkin kylmäksi. :roll:
Tuossa mun tilaaman kaapin dokumenteissa puhuttii 70W tehosta, mikäli tuo on siis ottoteho nii sehän tekee vähän alle 6A virtaa.
Luulis siltä paneelilta liikenevän sen verran kun ei ihan kaikkia muita sähkövehkeitä jätä päälle :)
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Jatkoin tossa askarteluja kun tuli hyvä ilma.

Pätkin väliseinätolpista 4kpl 1400mm ja 6kpl 720mm palasia, ruuvailin niistä pari häkkyrää:
Kuva

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa ruuvasin häkkyrät lattiavaneriin kiinni seuraavien vaiheiden mitotustyön helpottamiseksi.
Lopullinen kiinnitys tulee hyödyntämään penkkien kiskoja ja muita valmiita kiinnitysrakenteita.

Tämän jälkeen sahasin ja kiinnitin etureunan poikkipalkin.
Kunhan jääkaappi saapuu ja saan sen kiinnitykset kehiteltyä, tulee tuonne etureunaan vielä vanerilevy joka nousee 5-6cm runkoa korkeammalle pitämään sälepohjat ja patjan kurissa.
Vinotuet on myös harkinnassa jos näyttää että haluaa vetkuilla liikaa.
Kuva

Sitten oli takapään poikkituen aika, alkuperänen suunnitelma oli rakentaa oviin palikat tätä hommaa hoitamaan.
Tarkemmat mitotussessiot kuitenki sai suunnitelman muuttumaan, ovet jää sen verran kauas tarvittavasta sänkymitasta etten nähny järkea ajatella asiaa liian monimutkasesti.
Siispä sirkkeli laulamaan ja etupalkin kans yhtenevän mittanen palikka myös tänne:
Kuva

Tän palkin juju on kulmaraudoissa, joita on sekä palkissa että kehikossa, mutta yksikään ei oo kiinni molemmissa.
Eli palkki lähtee nostamalla irti, sovitus on toki tiukka ettei heilu.
Tähän tulee vielä pystylauta tai vastaava hoitamaan omalta osaltaan sälepohjien ja patjan paikallaanpysymisiä.
Kuva

Puutöistä pitää vielä toteuttaa näiden sivuhäkkyröiden vanerointi, lisäksi toki yläreunoihin tulee ikkunoita kohti tukipätkät nii saadaan laverille tarpeeksi (ja vähän liikaakin) kokoa, eli noin 140cm x 190cm.
Kehikko pitänee pintakäsitellä ennen lopullisia asennuksia mutta maalikauppaan en tänään vielä ehtiny. Jotain tummaa puunsuojaa varmaanki hankin sit.

Noiden keskimmäisten pystyjen kohalle olis sitten tulossa se Ikean teleskooppipalkki mutta se mokoma oli lyhimmilläänki liian pitkä tuohon väliin.
Laikalle olis siis töitä, vaihtoehtosesti kyllä mietin josko hakisin yhen väliseinätolpan lisää ja tekisin tuon takapalkin kans yhtenevän ratkasun.
Pitää suunnitella nyt loppuilta taas.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tavaratilaan vetolaatikot. Toimii samalla pöytänä ulos. Mukava kaivella tavaraa tuolta selkänojan luota takaovien kautta.

Tuon tyylistä? https://www.tori.fi/vi/58518682.htm

Hyvä tästä tulee😎
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Tavaratilaan vetolaatikot. Toimii samalla pöytänä ulos. Mukava kaivella tavaraa tuolta selkänojan luota takaovien kautta.
Hyvä tästä tulee😎
Kiitoksia :)

Sit muistuttaisin että sänkyyn tulee sälepohja joka on kätevä koota toiseen laitaan nippuun kun peti ei oo käytössä.
Toisinsanoen se pohja vetastaan suoraksi vain silloin jos sänkyä tarvitaan ;)

Eli harvassa lie tilanteet ettei takaovesta vois vaan kävellä sisään penkeille asti.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tiiä kuinka innostut retkeilemään ja huomaat asentavasi moottorisängyn runkoa tuohon takaosaan. 😎
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Pappi kirjoitti:Tiiä kuinka innostut retkeilemään ja huomaat asentavasi moottorisängyn runkoa tuohon takaosaan. 😎
Kyllä mä tähän asti oon retkilläni heräilly hotellihuoneesta, mutta jos tuossa saattas joskus oikasta sen verran että jaksaa jatkaa matkaa loppuun asti.
Sitä en kiellä ettenkö joku päivä hankkis jotai edullista vaunua koukussa roikkumaan... :roll: :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Tänää touhuttii lasten kans ihan kaikkea muuta ku autorojektia, mutta liikeni mulle sentää yks tunti tallin ja peräkontin välimaastoonki :D

Eli eka homma oli luonnollisesti lyhentää ne teleskooppipalkin puoliskot:
Kuva

Naapurit on jo vähän katelleet sen olosena että mitähän tuo äijä mahtaa puuhata mutta kukaan ei oo vielä tullu kyseleen.
Tästäki hommasta lähti just sen verran melua että varmasti kaikki huomasi :)

Eihän tuo mun jiirisirkkeli toki paljoa hiljasemmaksi jää, ja silleki tuli heti perään käyttöä kun aloin tekemään niitä tukipätkiä sivuille.
Tietysti ensin piti kattoa kehikon ristimitat ja lukita se pysymään muodossa.
Sen jälkeen oliki helppo vaan mittailla oikeat pituudet keskimmäisille tuille, tekasta ne ja ruuvata paikalleen:
Kuva

Tässä vaiheessa aloin miettiin miten tuo häkkyrä mahtuu autosta ulos maalausta varten. Kori kapenee ylöspäin sen verran ettei välttämättä mahu kääntämään pystyyn, katotaanpa pitääkö nuo vielä käyttää irrallaan.
En siis alkanu tekemään noita lisää vielä tässä vaiheessa.
Tuumailin myös josko palkkikengillä sais vielä astetta tukevamman toteutuksen noille, nehän kyllä nojaavat toisesta päästä jo verhoilupaneeliin että sikäli toteutus ei heilu.
Nii, ja kummallaki puolella ikkunaan on noin parin sentin rako.

Keskipalkille kuitenki tekasin vielä kiinnityksen tähän sessioon.
Toteutuksena ihan tavalliset naulauslevyt joita sattu löytymään hyllystä just se pari kappaletta.
Yläreunassa prikat levyn ja puun välissä joten sinne jää nätti rako palkin koukun asettua. Ruuvit sijoiteltu siten että palkki ei vaella.
Kuva

Ja kesken ruuvailujen koneesta loppu akku.
Pihinä en oo raskinu ostaa toista joten tajusin päivän olevan melko lailla täys, vääntelin käsin vaan loput ruuvit alulle että muistan mihin on jääty :D

Lattiakiinnitystä pähkäilin sen verran että näyttäs tavan 14mm pultti soveltuvan tarkotukseen parhaiten. Sen kanta ei mahu pyörimään kiskossa mutta ei oo liian tiukka asentaa kohilleen.
Pitää vaan taiteilla häkkyrään sopivat kulmaraudat, en muistaakseni omista tuon kokosta metalliterää vielä...
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Supa
Viestit: 744
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Viikonloppu meni oikeastaan paitsi tenavien kans säästä nauttiessa ja kaikelaisissa ulkopeleissä, nii myös pihatöissä.
Vähän kerkesi kuitenki taas makuuosastoa rakentelemaan, löysin kaupasta maalipurkin.
Kuva

Kuvassa irtopalkit nostettu talliin, se puinen on sielä kuivumassa seuranaan etu- ja takareunan laudat jotka tulee siis pitämään sängyn pohjan sekä patjat paikallaan.
Pitää työmaalla turskauttaa 16mm reiät muutamaan kulmarautaan nii saa kiinnityksen tehtyä kunnolla.
Näköjään aiemmin kattelin jotenki huonosti, mutta tämä koko näyttäs sopivan tuonne kiskoon kunhan pultinkannasta hioo vajaan pari milliä paksuutta vähemmäksi.

Tuota häkkyrää nysvätessä huomasin myös että nuo takaosan ikkunat on 2-kerroslasit. Taitaa olla eristysmielessä bussirakennelmaan kehitelty.
Lieköhän kuinka arvokkaat uusia jos käy vahinko...

Jääkaappi on jossain Saksassa vielä tulossa, jospa se ens viikonlopuksi ehtis nii pääsee keksimään sille (ja sen päälle tulevalle mikrolle) kiinnitykset, sitte ois vanerihommia tietysti vielä jonku verran.
Verhoiluhuopaa pitäs ostaa muutama neliö, pitänee alkaa tekeen sen verta karkeat suunnitelmat että sais sitäki hankittua tarpeeksi muttei kovin paljoa liikaa.
Myös nuo takimmaiset turvavyöt pitää irrottaa haitolta.
Rullia en ala kaivamaan tuolta paneelien takaa, tiputan vaan kattokiinnikkeestä irti tuonne sivuun oottamaan josko joku ikinä niitä vielä haluaa käyttää...

Tilasin Saksanmaalta myös pakoputken osia, ehkäpä tuoki vielä tälle kesälle kuntoon saadaan.
Virosta sitte iskarit ja yläpäät kun sama osasetti oli sielä reilusti Saksaa halvempi vaikka toimituskulut laski mukaan. Harmi kun sieltä ei saanu niitä putkenpalasia.
Valitettavasti kotimaan hintataso ajaa ostokset muualle paitsi jos tarve on "heti tai viimistään huomenna" , kuitenki ihan samoista tarvikeosista kyse.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Supa kirjoitti:Tuota häkkyrää nysvätessä huomasin myös että nuo takaosan ikkunat on 2-kerroslasit. Taitaa olla eristysmielessä bussirakennelmaan kehitelty. Lieköhän kuinka arvokkaat uusia jos käy vahinko...
Koritehtaan hommia. Yksikerroksinen huurtuu helpommin ja tuntuu muutenkin kylmältä. Eristää myös ääntä ja antaa viimeistellyn vaikutelman.

Lasien hintaa voi vain arvailla.

Tamlansin sivuilta katselin miten ovat nykyään tehneet tuon yhteinäisen vapaan tilan. https://www.tamlans.fi/tuote/fort-transit-retkeilyauto/ Tästä nyt voi olla montaa mieltä.

Sitten kun tavaratila loppuu kesken niin hommaat "repun selkään".

https://www.autoway.fi/varaosa/ski-box-190

Hyvä kun saat kiinnitykset kiskoihin. Luulisi kelpaavan konttorillakin.

Itsellä kun ei ole osaamista rakentamiseen niin mukava katsella erilaisia toteutuksia. Tässä oli mielenkiintoinen https://www.tori.fi/kanta-hame/Mercedes ... ?ca=18&w=3

8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”