Secondary air pumppe

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Secondary air pumppe

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Paloi jo toinen pumppu alle vuodessa.

Näitähän on melkeen joka mersussa. Miten on muilla kestäny?

Käämi poikki ja staattoripakan päiden eristeitä löytyny kun on aukassu. Laakeri takana sininen ja akseli kanssa. Missä järjestyksessä lie tuhon kulku?

Sulake ei oikein auta vaikka sellaisen laittaisi. Pitäisi varmaan laittaa aikakytkin että ei liian pitkään pyöri.

Epäilen syyksi releä vaikka se nyt toimiikin. Mikäs muu voisi olla syynä?

Voiko rele välillä toimia normaalisti ja jäädä satunnaisesti päälle aina sillointälläin.

Vai voisiko pumpun ilmakanavassa olla venttiilivikaa tms? Kerran olen kuullut ennen moottorin palamista kummallakin kertaa että kylläpä se nyt huutaa kovaa/innokkaasti? Äänen koveneminen havaittu siis molemmilla kerroilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

tuonhan saa koodattua pois käytöstä...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Mou
Viestit: 1634
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Saa ja homman viimeistelee kun purkaa kaikki osat pois ja siistii imusarjan reijät VRP:n valmistamilla peitelevyillä.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti:Saa ja homman viimeistelee kun purkaa kaikki osat pois ja siistii imusarjan reijät VRP:n valmistamilla peitelevyillä.
Juu, tämä kävi viimeksi ekana mielessä. Sitten ajattelin että katit taitaa tykätä että ne lämpenee nopeammin. Eli kestäisivät ehkä paremmin.


Jos löytyy fakta että pumpusta ei ole muuta hyötyä kuin päästötalkoisiin osallistuminen niin sitten voisi harkita poistoa. Ei kyllä jaksaisi kun on saanut nyt viimeaikoina rassata ihan tarpeeksi mersua.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1634
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Ei ne katit siitä miksikään mene. Se on lähinnä ollut nopeampaa toimintaa varten ja näin ollen täyttänyt jonkun päästönormin uutena.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti:Ei ne katit siitä miksikään mene. Se on lähinnä ollut nopeampaa toimintaa varten ja näin ollen täyttänyt jonkun päästönormin uutena.
Käsittääkseni lämpenevät nopeammin ja alkavat toimimaan nopeammin. Tällöin myös katille epäedullinen mahdollinen rikas seos on vähemmän aikaa rikkaalla. Näin sen olen ajatellut.

No, tänään huusi pumppu taas varmaan vartin ja sit tempasin johdon irti ennenkuin taas savut nousee.

Pitänee kokeilla relen vaihdolla muuttuuko tilanne.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Onko tuollaisessa uudemmassa (siis uudempi mitä tuossa minun E500:sen M119 koneessa) ilmapumpun ohjauksessa jotain älyä, vai pyöriikö ihan aikareleen ohjaamana aina saman ajan?

Meinaan että jos vähänkään jotain anturitietoa laitettu ohjaukseen, niin voisiko vika liian innokkaaseen käyntiin ja hajoamiseen olla jossain aivan muualla, kuin itse pumpussa? :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mou
Viestit: 1634
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti:
Mou kirjoitti:Ei ne katit siitä miksikään mene. Se on lähinnä ollut nopeampaa toimintaa varten ja näin ollen täyttänyt jonkun päästönormin uutena.
Käsittääkseni lämpenevät nopeammin ja alkavat toimimaan nopeammin. Tällöin myös katille epäedullinen mahdollinen rikas seos on vähemmän aikaa rikkaalla. Näin sen olen ajatellut.
Juurikin näin mutta se aika joka katalyytille on kuluttava on häviävän pieni. Onhan noita M112 ja 113 koneita tullut jopa tehtaaltakin ilman pumppua.

Mutta toi rele voi olla se syyparka. Raportoihan jos sillä rauhoittuisi parempaan toimintaan.
piippu kirjoitti:Onko tuollaisessa uudemmassa (siis uudempi mitä tuossa minun E500:sen M119 koneessa) ilmapumpun ohjauksessa jotain älyä, vai pyöriikö ihan aikareleen ohjaamana aina saman ajan?

Meinaan että jos vähänkään jotain anturitietoa laitettu ohjaukseen, niin voisiko vika liian innokkaaseen käyntiin ja hajoamiseen olla jossain aivan muualla, kuin itse pumpussa? :oops:
ECU sitä ohjaa. En tiedä mitkä kaikki parametrit siihen vaikuttaa mutta esim joskus ihan kylmällä saattaa jopa liikennevaloissa pörähtää käyntiin vaikka kone on käyntilämpöinen.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

piippu kirjoitti:Onko tuollaisessa uudemmassa (siis uudempi mitä tuossa minun E500:sen M119 koneessa) ilmapumpun ohjauksessa jotain älyä, vai pyöriikö ihan aikareleen ohjaamana aina saman ajan?

Meinaan että jos vähänkään jotain anturitietoa laitettu ohjaukseen, niin voisiko vika liian innokkaaseen käyntiin ja hajoamiseen olla jossain aivan muualla, kuin itse pumpussa? :oops:
Juu, samaa itse ajattelin. Moottorissa se vika ei ole - sitä vaan ei ole mitoitettu jatkuvaan pyörimiseen.

Hmmm, lamda tai ne ilman ohjaus venttiileiltä näyttävät systeemit voisi olla mulla sökönä jos rele ei paljastu syylliseksi.

Pitänee virittää pumpun toiminnan osoittava merkkivalo niin näkee milloin sinne tulee virtaa. Kovemmassa vauhdissa ei näillä korvilla nimittäin pumppua edes kuulisi.

Tutkailin releä. Se oli aikas kaput. Kipinöinyt ja vaihdettiin parempaan kun ei uutta ollut siinä saatavissa (motonetistä myyty oli ihan väärä). Rupes pelaamaan airpumppe normaalisti.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:
piippu kirjoitti:Onko tuollaisessa uudemmassa (siis uudempi mitä tuossa minun E500:sen M119 koneessa) ilmapumpun ohjauksessa jotain älyä, vai pyöriikö ihan aikareleen ohjaamana aina saman ajan?

Meinaan että jos vähänkään jotain anturitietoa laitettu ohjaukseen, niin voisiko vika liian innokkaaseen käyntiin ja hajoamiseen olla jossain aivan muualla, kuin itse pumpussa? :oops:
Juu, samaa itse ajattelin. Moottorissa se vika ei ole - sitä vaan ei ole mitoitettu jatkuvaan pyörimiseen.

Hmmm, lamda tai ne ilman ohjaus venttiileiltä näyttävät systeemit voisi olla mulla sökönä jos rele ei paljastu syylliseksi.

Pitänee virittää pumpun toiminnan osoittava merkkivalo niin näkee milloin sinne tulee virtaa. Kovemmassa vauhdissa ei näillä korvilla nimittäin pumppua edes kuulisi.

Tutkailin releä. Se oli aikas kaput. Kipinöinyt ja vaihdettiin parempaan kun ei uutta ollut siinä saatavissa (motonetistä myyty oli ihan väärä). Rupes pelaamaan airpumppe normaalisti.
On pelannut nyt normaalisti mutta tänä talvena ei ole ollut kyllä normaalitalveakaan ja uskoisin että säät vaikuttaneet jonkin verran toimintaan.

Rele se taisi olla syyllinen.

Mites noi relet. Tossa olisi läjä takasamissa olleita A0025421319 relejä.

Käykö ne virrankeston ja napaisuuden osalta ristiin secondary airpumpen ja airmaticin kompressorin kanssa.... Ei ole nyt tässä edes epc saatvailla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”