W163 etuoven lukkolaitteen vaihto

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

W163 etuoven lukkolaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Vänkärin puolen etuoven lukko ei pelittänyt sähköllä... Mittasin että voltteja sinne oven sisälle tulee kyllä, joten hommasin käytetyn ehjän lukkolaitteen (1637203235) ebaysta.

Hyviä vinkkejä operaatioon löytyi tuollaisesta videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=Wrno17kP0Gc

Eli miinusnapa irti, hetken odottelu ja hommiin vaan:

Kuva

Ovipahvin/kiinnikkeiden irroitukseen aivan mahtava työkalu tuollaiset pihdit:

Kuva

BGS 3192, parin kympin hintaluokassa.

Lähtötilanne:

Kuva

Peilikolmio lähtee yläreunasta kampeamalla:

Kuva

Ruuveja löytyy sisäkahvasta ja SRS-muovin alta:

Kuva

Sitten nuo inhottavat verhoilukiinnikkeet, jos on tuuria niin kaikki voi jäädä ehjäksi:

Kuva

Kuva

Sisäkahvan vaijeri pitää vapauttaa ja oven alareunan valo nyppäistä pois:

Kuva

Solukumi (vai mikä lienee) revitään pois tieltä (tarttuu kyllä sitten myöhemmin takaisin, on kiinni ikitahmealla bitumi- tms. massalla):

Kuva

Tiivistettä kun raottaa niin löytyy reikä... Sinne työnnetään T30 torxavain ja löysätään lukkomekanismi:

Kuva

Huom kiristys ~90 astetta "enmuistakumpaansuuntaan" ja löysäys tietty päinvastoin. "Ruuvi", jota käännetään näkyy tuossa:

Kuva

Sivubagin alareunan popniitit porataan pois (jotta avausvaijeri mahtuu pois sieltä alta), kuten myös takimmainen ikkunakisko. Tuollaisia sieltä löytyy (lukkolaitteen paikallaan pitävät pari torxiruuvia irroitettu näköjään tässä vaiheessa myös):

Kuva

Kokoaminen sitten aikanaan onnistuu muuten vaikkapa Bilteman 4.8x7.1 alumiininiiteillä:

Kuva

Kuskin puolella olisi riesana vielä lukkosylinterin irroitus, johon tarvitsee erikoispitkän 4 mm kuusiokoloavaimen. Vänkärin puolella minulla ei lukkosylinteriä ole, joten jatkamme suoraan seuraavaan vaiheeseen: Lukkoa alas, liitin irti:

Kuva

Mahtuu kyllä:

Kuva

Uudestakin lukkolaitteesta mekanismi löysälle (se aiemmin mainittu T30), tuossa vielä kuva samasta aiheesta:

Kuva

Sitten sovittelemaan osaa paikoilleen... Sähköliitin kiinni ennenkuin työnnetään mekanismi loppuun asti. "Sormi" pujotetaan ulkokahvaan, siis silleen että se kahva vetää sitä sormea:

Kuva

Laitetaan paikalleen ne pari ruuvia, joilla lukko pysyy ovipellissä kiinni. Vaijeri asetellaan kulkemaan sieltä sivubagin takaa... Kenties testaus että kaikki toimii mekaanisesti. Lienee syytä myös kytkeä akku hetkeksi ja viimeistään tässä vaiheessa testata myös sähköinen toiminta, ennen kuin enempää kasailee... Jos siitä ulkokahvasta ei meinaa tapahtua mitään, niin tarkista että muistit kiristää lukkomekanismin! (kuvat 10 ja 11)

Sitten kun kaikki varmasti toimii, niin puristetaan uudet popparit sivubagin alareunaan ja ikkunakiskolle:

Kuva

Tuolleen laitoin tuon liukupalikan, meni ehkä oikein kun tuntuu toimivan:

Kuva

Sprayvaseliinia tuli ruiskittua lukkolaitteeseen ja liukukiskoonkin... Niin, ja pesin ovea sisältä mitä yletin ja ruiskuttelin kotelosuojaa:

Kuva

Kuva

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kori”