Laatikkoapuja tietämättömälle

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
mikaki
Viestit: 3
Liittynyt: 04.5.2019 18:23
Paikkakunta: lempäälä

Laatikkoapuja tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja mikaki »

Löytyisikö täältä apuja tietämättömälle?

Naisystävälläni on 2004 sportcoupe 200cdi automaatilla. Ja nyt alkoi laatikko tai siihen liittyvä elektroniikka temppuilemaan. Eli laatikko menee tilaan, jossa.se ei vaihda vaan kulkee vain yhdellä vaihteella (1 tai 2??). P:tä ei saa päälle. Vaidenäyttö ei näytä oikein ja jää esim d:lle, jonka jälkeen ei anna vaihtaa mihinkään, eikä sammutettua enää starttaa. Välillä kaikki taas toimii kiin unelma. Halvalla lukijalla vikakoodi P0705. Kaikki viittaa täältä löytämääni ongelmqan eli öljyn kulkeutumiseen apukuskin jalkatilaan ohjausyksikölle (tcu).

Otin ohjausyksikön esiin ja jalkatilassa johdot oli öljyiset. Irrotin boxin, puhdistin liittimet, avasin boxin. Boxissa ei ollut näkyvää öljyä, mutta putsasin sen sähköosien rasvanpuhdistusspraylla. Kuivaus paineilmalla. Laitoin boxin paikoilleen, mutta vika oli yhä.

Irrotin boxin toiseen kertaan ja sama operaatio uudelleen, liittimien ja boxin rasvapoisto ja päälle vielä kuumailmalla kuivaus. Boxi paikoilleen ja vaihde näytti yhä olevan d:llä, vaikka oikeasti oli kyllä p:llä. Annoin olla virrat päällä 20 min ja näyttö olikin hypännyt sillä aikaa oikeaan. Auto käyntiin ja pakittelua, eteenpäin ajoa, kierros kylän ympäri, kaikki pelasi moitteetta. Puoli tuntia parkissa ja taas vika päällä, näyttää kojelaudassa d:n kohtaa, ei anna käynnistää tai vaihtaa vaihdetta.

Voiko vika olla jossain muualla? Voinko vika olla vielä boxissa? Millä sen saa mitattua? Voinko ottaa boxin kainaloon ja mittauttaa sen jossain? Ongelma että auto Äänekoskella, itse asustan Pirkanmaalla...

Olisiko mitään vinkkejä heittää?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Audi A8
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »


jos tiptronikki, niin keppi yksikkö irti ja syyniin sekä keppi yksikölle tulevat johdot, ja käyttää sen w/s napin irti ettei siellä ole mitään poikki joka painaa yhtä aikaa w/s päällä.

samoten jos läpsyn puolella siellä ns mekaanisessa valitsimen kiskoilla on kupari poikki ja poikittain, aiheuttaa erin näkösiä ongelmia, onko pakko vaihteet / läpsy vaihteet pelannu?

ja pelkkä läpikotainen kepin purku ja putsaus voi korjata tilanteen kerta siirtyy oottamalla kuitenkin.
mikaki
Viestit: 3
Liittynyt: 04.5.2019 18:23
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikaki »

Kiitoksia vastauksista. En vkl ehtinyt vielä keppiyksikkö purkamaan, yritän saada auton tänne kotikulmille jollain konstilla, että voin rauhassa purkaa paketin.

Kyllä tuo selkeästi sähköiseen vikaan tosiaan viittaa, keppi liikkuu normaalisti aina kun mittariston vaihdenäyttö "löytää" oikein vaihteen. Sitten kun D:lle vaihtaessa välillä kadottaa signaalin, lukittuu vaihde ja keppi.

Tuossa on kuskin mukaan ollut muutaman kerran aiemmin ongelmaa, että liikkeelle lähtiessä tuo manuaalinen valinta on ilmeisesti "hypännyt" päälle. Kuski kun uusi automaattien kanssa, niin ei ole huomannut tiptronikista isompia yrittää päälle vaan on käyttänyt auton p:llä jatkanut taas.

Itselle mersut on aika tuntemattomia, mutta tuosta star-testeristä kuullut. Näkyisikö sillä esim tuo missä kohti vaihtaessa signaali katkeaa eli lähteekö vaihdetta valitessa kepiltä tieto vai katkeaako vasta tuolla tcu boksilla tai jossain muualla? Löytyykö noita pirkaanmaalta (tai Äänekosken seudulta) muualta kuin Veholta? (sinne ei ole varmaan varaa mennä edes käsipäivää sanomaan.... :P )
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Tuskin tarvii vielä uutta kun kerta ajoittain toimii vielä mutta mahdollisen pian kannattaa putsata piirikortti ennen kun se tuhoutuu Piirikortin päälle kertyy pölyä ja sitten se saa kosteutta esim liikaa vettä kätyyävän siivoojan toimesta vois mennä jopa sillä että irroitaa kannen ja penselillä pyyhkii pölyt pois kortin päältä ja vähän hiusten kuivaajalla kuivattais
Audi A8
mesemies89
Viestit: 366
Liittynyt: 23.11.2014 3:46

Viesti Kirjoittaja mesemies89 »

mikaki kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. En vkl ehtinyt vielä keppiyksikkö purkamaan, yritän saada auton tänne kotikulmille jollain konstilla, että voin rauhassa purkaa paketin.

Kyllä tuo selkeästi sähköiseen vikaan tosiaan viittaa, keppi liikkuu normaalisti aina kun mittariston vaihdenäyttö "löytää" oikein vaihteen. Sitten kun D:lle vaihtaessa välillä kadottaa signaalin, lukittuu vaihde ja keppi.

Tuossa on kuskin mukaan ollut muutaman kerran aiemmin ongelmaa, että liikkeelle lähtiessä tuo manuaalinen valinta on ilmeisesti "hypännyt" päälle. Kuski kun uusi automaattien kanssa, niin ei ole huomannut tiptronikista isompia yrittää päälle vaan on käyttänyt auton p:llä jatkanut taas.

Itselle mersut on aika tuntemattomia, mutta tuosta star-testeristä kuullut. Näkyisikö sillä esim tuo missä kohti vaihtaessa signaali katkeaa eli lähteekö vaihdetta valitessa kepiltä tieto vai katkeaako vasta tuolla tcu boksilla tai jossain muualla? Löytyykö noita pirkaanmaalta (tai Äänekosken seudulta) muualta kuin Veholta? (sinne ei ole varmaan varaa mennä edes käsipäivää sanomaan.... :P )
keppihän ei lukitu paikalleen, ja vaihde"näyttö" ei ohjaa yksikköä mutta siitä voi seurata kepin+pakkovaihteitten liikkeitä. esim ajamaan lähtiessä näytössä D ja keppiä läpsyllä ihteensä (ajajaa) päin niin alkaa näytössä näkymään pakko vaihteet, 4 - 1kköseen kuin pienelle tahtookaan. ja taas 4 jälkeen hanttariin päin niin menee takas D päälle. ettei vaan kuski vahingossa/tietämättään huitases D ja lipsuttele pienempää päälle tietämättään että pitäs isompaakin sitten lipsutella?
mikaki
Viestit: 3
Liittynyt: 04.5.2019 18:23
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikaki »

No niin, viikonloppuna pääsin taas ongelman kimppuun. Purin keppiyksikön paikaltaan ja availin. Kaikki näytti päällepäin ehjältä ja siistiltä, ei tummuneita jälkiä nesteistä, ei likaa, ei mitään ylimääräistä eli silmämääräisesti ok.

Piirilevyssäkään ei näkynyt yhtään kärähtänyttä komponenttia eli silmämääräisesti ongelman syntyä ei pystynyt päättelemään. Kaveriltani saaman vinkin mukaan noissa piirilevyissä voi kuitenkin ilmetä ajan mittaan ongelmia tärinän, yms aiheuttamissa katkoksissa liitoksiin. Niinpä tein vinkin mukaisesti uunituksen eli ihan tavallinen sähköuuni 200 asteeseen, piirilevy pellille ja uuniin 7 - 8 minuutin ajaksi. Rauhallinen jäähtyminen tämän jälkeen. Eli tuossa lämmössä piirilevyn liitosten tina aavistuksen sulaa ja täyttää mahdolliset ratkeamat, yms

Kasasin keppiyksikön ja laitoin paikoilleen, kokeilu ja yllätys, yllätys: kaikki toimi. En tiedä oliko apu uunituksessa vai saiko jokin liitin kadonneen yhteytensä takaisin, mutta ainakin 300 km vaihteisto on nyt toiminut normaalisti, eikä uusia vikakoodeja ole ilmaantunut. Toivotaan että vika pysyykin pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”