mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Nopeus-/matkamittari pörisee

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Teddy



Liittynyt: 23 Kes 2016
Viestejä: 495
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

 LähetäLähetetty: 07.11.2016 20:00    Viestin aihe: Nopeus-/matkamittari pörisee Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ja sitten seuraavaa vikaa; tenavan mittari alkoi tänä aamuna pakkaslähdön jälkeen pitää todella rumaa pärinää, aivan kuin oikein pahasti siipeensä saanut lämppärin puhallin. Paikkasin tilannetta pikaisella vaijerin irrotuksella, mutta leimaus lähestyy, eli kuntoonhan se tarttis saada. Onko tähän jotain vakiovastausta olemassa? Kenties kuntoon näperreltävissä, vai joudunko hakemaan korvaavaa?
_________________
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
Volvo 960 3.0 -95
Volvo 244 GL -75
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu V.



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 127
Paikkakunta: Kangasala

 LähetäLähetetty: 07.11.2016 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Voitelun puutetta.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reverend



Liittynyt: 24 Lok 2010
Viestejä: 277

 LähetäLähetetty: 07.11.2016 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

123:seen laitoin joka syksy aseöljyä vaijeriin, ei valittanut enää. Voi kuulemma nousta mittariin ja aiheuttaa ongelmia, en törmännyt moiseen.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teddy



Liittynyt: 23 Kes 2016
Viestejä: 495
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

 LähetäLähetetty: 23.11.2017 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tätä yritin kevyellä ATF -voitelulla torjua viime talvena, mutta aika hetkellinen oli vaikutus ja vissiinkin ihan yleinen vaiva. Kait kuitenkin vaijerin puolelta melskaa, eikä mittarista? Voishan tuohon uuden hintaa vaikkapa kysellä, jos pääsis tästä rähinästä eroon.
_________________
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
Volvo 960 3.0 -95
Volvo 244 GL -75
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Easy Rider
hupimestari



Liittynyt: 05 Hei 2007
Viestejä: 8056
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

 LähetäLähetetty: 23.11.2017 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos siinä vaijerissa kuorineen on pitempi osuus suoraa, koeta tehdä siihen joku loiva mutka vaikka nippusiteellä. Toki rasvaa sinne pitää aina uittaa. Idea

Vielä jos pärisee niin ammu mittari huutamasta tai katko varppi. Very Happy
_________________
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika.T
Mersutohtori



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 6034

 LähetäLähetetty: 25.11.2017 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.

Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.

Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teddy



Liittynyt: 23 Kes 2016
Viestejä: 495
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

 LähetäLähetetty: 15.9.2019 22:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mika.T kirjoitti:
Ei se ole aina vaijeri joka siellä valittaa.

Itse mittarissa on vaijerin kiinnityksen kohdalla messinki/pronssipuslalla hoidettu "laakerointi" joka kuivuu. Mittari auki ja mittaritaulu ylöspäin niin sinne vaijerintuloon holkille voi valuttaa atf:ää/aseöljyä tms. ohutta voiteluainetta.

Useinmiten loppuu mahdollinen mittarin hyppiminenkin kun se holkki ei takertele enää.


Palataanpa vielä tähän. Mittarin/vaijerin ääntely kylmillä keleillä ei ole mihinkään kadonnut. Jos pakkasesta lähtee ilman vartin lämmityskäyttöä liikkelle, alkaa surina kolmenkympin vauhdissa ja yltyy korvia huumaavaksi ulvonnaksi kahdeksankympin kyytiin mennessä. Koslan lämmettyä hiljenee, mutta vain jos pysähtyy tai vähintäänkin kävelyvauhtiin hidastaa. Ensimmäisen kerran kun tämä tapahtui, päästin vaijerin irti mittarista per heti ja mekkalointi lakkasi siinä samalla, mikä ehkä viittaisi enemmän itse mittarin suuntaan.

Toisaalta viime syksyn laatikkorempan aikana vaijerin lähtöpää roikkui hyvän aikaa maapalloa kohti ja kuoren sisältä valui jonkin verran öljyä. Tenavan kun otin joulukuussa ajoon, oli mittari yllättäen vaiti melko pitkään, mutta jossain kohtaa talvea mekastus palasi sulostuttamaan elämää. Tästä voisi päätellä vaivan mahdollisesti johtuvan laatikon puolelta vaijeriin päätyvästä liiasta öljystä.

Nyt on kuitenkin mittari irti ja osittain paloina. Meinaatko Mika, että sinne nopeusmittarin metallivalukuoren sisään valuttaa öljyä ja sieltä sitten tavara valuu kohteeseen, kun mittaritaulu on taivasta kohti? Tietääkös muuten kukaan saako tuota mittarin neulaa mitenkään suosiolla irti ja takaisin paikoilleen?
_________________
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
Volvo 960 3.0 -95
Volvo 244 GL -75
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teddy



Liittynyt: 23 Kes 2016
Viestejä: 495
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

 LähetäLähetetty: 20.9.2019 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuota, niin olisko tuohon mitään lisävihjettä, näyttäis kyllä ettei sieltä kuoren sisäpuolelta oikein mitään sais valuteltua. Vähän alan kyllä olla enempi sitä mieltä, että mittari se on mikä metelöi, jonkun verran tuntu olevan väljää siinä sisäänmenoakselissa. Tiiä sitten minkä takia ei koskaan lämpimällä oireile.
_________________
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
Volvo 960 3.0 -95
Volvo 244 GL -75
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkovee
pelle peloton



Liittynyt: 26 Tou 2006
Viestejä: 1705
Paikkakunta: Mäntsälä

 LähetäLähetetty: 22.9.2019 0:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ota vaijeri mittarin päästä irti, ja koeajolle ...
_________________
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
W 123 320 CDI
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 211 200 CDI TA -08
W 213 e 220 d All Terrain -17
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201 Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit