mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

W201 MB190B VM 1988 PIERBURG 175CD KAASUTIN, TYHJÄKÄYNTI

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
savolka



Liittynyt: 28 Syy 2011
Viestejä: 13

 LähetäLähetetty: 15.1.2020 14:46    Viestin aihe: W201 MB190B VM 1988 PIERBURG 175CD KAASUTIN, TYHJÄKÄYNTI Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hei!

Olen valmistelemassa katsastukseen kolme vuotta seissyttä pikku-Mersua ja ongelmana on nyt suuret pakokaasupäästöt. Aiemmin katsastuksesta selvisi säätämällä kaasuttimen alla olevasta “murikasta”, mutta nyt se ei riitä. Moottori käynnistyy ja ottaa kierroksia hyvin, mutta tyhjäkäynti on hyvin epätasainen ja kierroksillakin käynnissä on pientä katkomista? Pakoputkesta tulee lattiaan reilusti mustia täpliä ja pakokaasu on hyvin kitkerän hajuista.

Kun aloitin auton valmistelun katsastukseen, lisäsin useiden viikkojen ajaksi vanhan bensiinin sekaan lisäainetta (Biltema tuotenro. 36-674 ) liuottamaan auton säilytyksen aikaiset “limettymät” ja samaa “limettymisen poisto” nestettä saatoin lisätä uudenkin bensan sekaan, jota nyt on tankissa (en muista varmasti lisäsinkö “limettymisen poisto nestettä” uuteenkin bensaan).

Kaasuttimeen on vaihdettu suutinneulan korkeuteen vaikuttava iso kalvo rikkoontuneen tilalle ja kaasuvivustoon on lisätty muovirulla särkyneen tilalle. Polttoaine, polttoainesuotimet, ylijännitteen suojarele ja sytystulpat on uusittu.

Autossa on ilmeisesti sähköinen rikastin (kaasuttimessa on neljä sähköliitintä, joista kolme ylhäällä ja yksi alhaalla). Kuinka rikastimen päälle menon/päältä pois menon voi todeta?

Mikähän saattaisi aiheuttaa epätasaisen tyhjäkäynnin ja sitä kautta suuret pakokaasupäästöt?

savolka
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1893
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 15.1.2020 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onkos tulpanjohdot, jakajankansi ja pyörijä kuinka vanhoja?
Niistä olisi varmaan hyvä aloittaa.
Seuraavaksi sitten hakemaan pakokaasulappua jostakin pajalta.
Bensavehkeen kanssa kun ei kerro tuollainen "suuret päästöt" vielä mitään.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
savolka



Liittynyt: 28 Syy 2011
Viestejä: 13

 LähetäLähetetty: 15.1.2020 22:39    Viestin aihe: W201 MB190B VM 1988 PIERBURG 175CD KAASUTIN, TYHJÄKÄYNTI Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Autossa on niin hyvät tehot, että uskon sähköpuolen olevan kunnossa, mutta epäilen sähköisen ryypyn (rikastimen) juuttuneen päälle ja päästöt on niin suuret etteivät mittalaitteet ota vastaan. Mitenkähän sähköisen rikastimen toiminnan voisi tarkistaa?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leemu
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 13 Syy 2006
Viestejä: 1893
Paikkakunta: Jokioinen

 LähetäLähetetty: 16.1.2020 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mitäs bensaa siellä tankissa on maannut sen kolme vuotta?
Omalla kokemuksella 98 kestää säilytystä huomattavasti paremmin.
Olikohan noin, että sitä ryyppyä ei ulkopuolelta näe onko päällä vai ei Rolling Eyes
Sitähän saa säädettyä kääntämällä sitä jousimurkulaa. Nyt en mene valalle, kun on kymmenen vuotta aikaa tuollaisen kanssa tappelusta, mutta olisiko ollut niin päin, että myötäpäivään (ts. kohti venttiilikoppaa) menee ryyppy isommalle ja päin vastoin. Kannattaa merkata alkuperäinen asento, niin on helpompi palata lähtöruutuun.

Veikkaisin kuitenkin näin perstuntumalta, että ongelma on oikeasti se vuosikaudet kaasarissa maannut bensa. Eli vaihda nyt jokatapauksessa ne sytkäosat, vaikka kuinka tuntuukin, ettei vika voi niissä olla.
Ennen isompia toimia kannattaa tutkia myös kaikkien alipaineletkujen ja liitosten kunto.
Moottori käyntiin ja suihki esim. starttipilottia letkuihin ja liitoksiin. (On muuten ainoa asia johon pilottia kannattaa käyttää)
Jos ei näistä ole apua, niin kaasari pöydälle ja pura, puhdista, kokoa.
Jos purat kaasarin, niin hyödyllinen vinkki kaikkiin säätöruuveihin:
Kierrä ruuvi ensin pohjaan laskien montako kierrosta se menee, valokuva alkuasennosta on myös hyödyllinen. Näin saat säädöt kootessa takaisin "samalle seinälle" kuin alussa, lopullinen säätö täytyy tottakai tehdä pakokaasutesterissä.
_________________
W639
W124.050
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."

® Mesen 199-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teddy



Liittynyt: 23 Kes 2016
Viestejä: 530
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

 LähetäLähetetty: 16.1.2020 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Niin, kun mainitset että käynnissä on katkoja, niin kyllä se sytkäpuolelle viittaa, jos ovat selvää terävää pätkimistä. Kitkerän kärynkin saa aikaan, kun tulee palamatonta läpi. Mustat täplät lattiassa voi olla ihan vaan kondenssiveden mukana tulevaa nokea.

Ja kyllä itte pumppaisin tankin ensin tyhjiin, jos useamman vuoden vanhaa ainetta on leilissä. Enkä kyllä laittais mitään pilipaliteeman numeroa sekaan.
_________________
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
Volvo 960 3.0 -95
Volvo 244 GL -75
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
savolka



Liittynyt: 28 Syy 2011
Viestejä: 13

 LähetäLähetetty: 16.1.2020 21:00    Viestin aihe: W201 MB190B VM 1988 PIERBURG 175CD KAASUTIN, TYHJÄKÄYNTI Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hei!
Purkamalla kaasarin löysin vian; ryypyn (rikastimen) jousipalautteinen luistiventtiili oli juuttunut ryyppy-päällä asentoon.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201 Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit