W124 E250D tyhjäkäynti, kulutus ja pari muuta

Vastaa Viestiin
Rad-Nike
Viestit: 1
Liittynyt: 16.10.2017 13:54
Paikkakunta: Kuopio

W124 E250D tyhjäkäynti, kulutus ja pari muuta

Viesti Kirjoittaja Rad-Nike »

Tervehdys hyvä mersukansa! Elikkäs oma E250D on alkanut keksimään kaikenlaista pikkujekkua, ja nyt pitäisi selvitellä missä vika. Olen näitä yrittänyt itse selvitellä ja foorumeita lueskella mutta en ole vielä keksinyt ratkaisua:

- Tyhjäkäynti vaeltelee ja tuntuu että tyhjäkäynnin säätö vinossa, kylmänä käynnistäessä kierrokset jossain 600 tuntumassa ja tuntuu että ei nosta kierroksia vaikka kylmänä varmaankin pitäisi. Käynnistyy myös heikommin kuin aikaisemmin, mutta kun pikkuisenkin painaa kaasua niin käynnistyy iloisesti. Lämpimällä koneella taasen kierrokset tyhjäkäynnillä 1000 ympärillä, ja sammutus+käynnistys korjaa välillä tilanteen. Foorumeiden perusteella YJ-releessä voisi olla vika, päällisin puolin näytti olevan kunnossa mutta en ole testannut vielä vaihtaa. ELR-releestä löysin juttua myös, mutta akun takaa löysin omastani releet joissa merkinnät EGR ja ARA, onko jompikumpi näistä tuo ELR-rele? Ja onko muuta ilmeistä paikkaa missä voisi olla vika? Kaasuvaijerissa/vivustossa ei pitäisi olla ongelmaa, koska ongelma korjantuu välillä uudelleen käynnistämällä ilman että kaasuun koskee.

- Kulutus on myös ollut nousussa ja vedot vähissä. Muistelen että aikaisemmin kulutus oli jossain 7 litran molemmin puolin, nyt toisinaan on mennyt lähemmäs 10 litraa ainetta ja tuntuu vaihtelevan varsin voimakkaasti. Toki mukana jonkun verran lyhyttä kaupunkiajoa kylmässä, mutta ei kait näin paljoa pitäisi silti mennä? Hirveä kiire tällä vehkeellä ei myöskään ole koskaan ollut, mutta nyt tuntuu että veto hyytyy toisinaan kiihdyttäessä

- Tankilta tulevassa polttoaineletkussa (kirkas) kulkee ilmaa mukana, kuuluuko toimia näin? Joka toinen automies on sanonut että ei saa kulkea ilmaa ja joka toinen väittää että normaali tilanne kunhan syötölle menevässä letkussa ei kulje ilmaa. Ei tietääkseni vaikuta polttoaineen saantiin koska käy kuitenkin normaalisti, mutta voiko tässä olla yksi selitys käyntiongelmiin?

- Konehuoneesta lähtee tietyillä matalilla kierroksilla resonoivaa ääntä. Aikaisemmin ääni lähti hihnankiristäjän keinusta, ja vaihdon jälkeen ääni rauhoittui mutta erilainen resonointi alkoi hieman jälkikäteen. Keinun iskari vaihdettu ja en enää keksi mistä ääni lähtee, lämpimällä koneella ääntä ei juurikaan enää kuulu. Kuulostaisi kuuluvan koneen etuosasta, alipainepumpun/kiristimen/ohjaustehostimen nurkilta. Tämä nyt ei ole kovin kriittinen ongelma (toivottavasti).

Näihin on olemassa luultavasti tuhat ja yksi mahdollista aiheuttajaa, mutta kaikenlaiset vinkit olisivat tervetulleita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”