Karvanaama ja sec

Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Karvanaama ja sec

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Pitkin kesää olin kuolannut Ässämersujen perään nettiautossa, kriteerinä 126 ja mahdollisimman iso bensamoottori. Tilanne meni niin pitkälle että aloin katselemaan Blocketista, viron puolelta ja vaikkamistä. Tauti paheni niin paljon että w123 oli pantava myyntiin, eikä se vieläkään ole kellekkään kelvannut. Jatkoin tästä huolimatta.

14.9.2017 oli se päivämäärä, jolloin minusta tuli W126 coupen omistaja.
Kyseessä siis 500 SEC -88.

Vehje on taxfree, eli kaikenlaista huoltotoimenpidettä on vielä tiedossa ennen verotusta ja rekisteröintiä. Ei vielä kunnon kuvaa ole laittaa, mutta menköön toistaiseksi sanallinen kuvaus:
Hopea väri, jonkunlainen Lorinser etu - ja takaspoileri, vanteina Lorinser 8*16 ET11 ja 9*16 ET10.

Paremmin varmaan kertoisi vin: WDB1260441A447681
Venäjän sivulta sain auki vain muutaman, jos joku osaa sen paremmin, saa koittaa purkaa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitten kun päätät myydä vanteet niin tarjoa ensin minulle. Jaa eikö tule myyntiin :supersad:
Siinä tapauksessa löytyisi myydä aito Lorinser ratti, hinta ei kympeissä mutta sopinee kyseiseen laitteeseen aika hyvin 8)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Täytyy myöntää etten ole aikaisemmin ollut kovin suuri lorttojen ystävä, mutta tähän nuo sopivat kyllä kovinkin hyvin.
Onkos se dealerin ruori se nelipuolainen jota kauppailitkin taannoin?
Tässä on ratissa ja hanskalokeron paikallakin airbagit, jotka kaiketi saisi muutoskatsastaa poiskin. Emmätiedä.

No joku kuva kutenkin hakureissulta:

Kuva

Tuommonen rario on, johon ympätty puhelinkin. Rario yrittää käynnistyä, mutta ilmoittaa sitten "radio off" ja menee pimiäksi. Manuaalia ei ole, mutta eiköhän tuo netistä löydy.

Kuva

Yritin eilen hankkia siirtokilpiä, vaan kun konttorilta oli tytöt jo lähteneet eikä suikkalakit osanneet niitä antaa.
Tarkoitus olisi verottaa tämä vasta keväämmällä, mutta siirtoja varten tarvisi kilvet.
Onkos silloin otettava semmoset keltaiset "koe kilvet" vai saako semmosia enää?
Tarrakilvet vissiin saa vasta kun verotusprosessi on aloitettu?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Tuollainen.
Joskus oli lähes samanlainen AMG ratti jonka myin Viroon 350€.
Tässä on yläosassa kunnostuksen tarvetta eli käytännössä lakkavikaa joten arvo on vähäisempi.

Löytyisi myös Lorinser RS90 17" ET22 vannesarja, edelleen jos sattuu niin että nuo 16" lakkaa miellyttämästä silmää :lol:

Edit; nuo SECin alla olevat vanteet on muuten melkoisen arvokkaat siistikuntoisina.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Äh.. yritän sitä vin-purkua..
Muutamia tuntemattomia koitin vielä bekkoame - sivulta kaivella.


Ident. number (FIN) WDB1260441A447681
VIN WDB1260441A447681
Baumuster 126044
Sales name 500 SEC

Order number 0 8 219 06394 (Destination: Branch Hamburg)
Delivery date 1988-11
PAINT1 735 No code designation available
Interior color 921 No code designation available
Engine 117965 12 022811
Gearbox 722356 03 164889
General data for model code 126044

240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS (NIIN VARMASTI??)
240 *1 117____ 20110202 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
240 *2 _______ 19951002 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
412 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *1 _______ 19951002 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *2 _______ 19980716 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
430 *1_______ 19951002 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
430 *2 117____ 20090724 OFFROAD PACKAGE
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
471 *1 _______ 19951002 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
471 *2 117____ 20140603 MECHANICAL LOCKING DIFFERENTIAL
471 *3 117____ 20140618 MECHANICAL LOCKING DIFFERENTIAL
506 No code designation available (OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED (ELECTRICALLY ADJUSTABLE ON THE RIGHT) (L.H.D.))
532 COMAND APS WITHOUT NAVIGATION NTG5/NTG5.5
543 SUN VISOR WITH ADDITIONAL FUNCTION
543 *1 117____ 20070910 SUN VISOR WITH ADDITIONAL FUNCTION
543 *2 117____ 20110218 SUN VISOR WITH ADDITIONAL FUNCTION
543 *3 _______ 19951002 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
580 AIR CONDITIONER
580 *1 117____ 20070201 AIR CONDITIONER
580 *2 117____ 20110221 AIR CONDITIONER
580 *3_______ 19951002 AIR CONDITIONING
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
644 No code designation available (LIGHT ALLOY RIMS AND M+S TIRES)
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
735 No code designation available
812 BLU-RAY PLAYER (JUST JOO HAHHAH)
812 *1 117____ 20120601 BLU-RAY PLAYER
812 *2 _______ 19951002 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
921A No code designation available (VELOURS ANTHRACITE GREY)
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html löytyy listaa koodien merkityksistä, voi vielä tuolta tutkia...
oulaistenliikenne.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

on se hienon näkönen peli :wink:
onneksi olkoon hienosta hankinnasta :D
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hieno auto ja hyvä vuosimalli, tässä taitaa olla jo paremmat etupenkit.
Kromit näyttää olevan hyvässä kunnossa ja nuo vanteet on täydelliset 8)

Mikä sisusta autossa on? Tumma velour?

Laita lisää kuvia ulkoa ja sisältä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kiitoskiitos!
Olo on melko onnellinen toistaiseksi.

Takapuskurin kromit on hieman kupruilleet, mutta kelpaavat toistaiseksi.
Vanteita on pesty huolimattomasti, joten jarrupöly on pinttynyt koloihin ikävästi.

Jostain syystä en sisustan kuvaa saa nyt liitettyä, semmonen tumma velouri se kai on, keskellä vaaleampi. Yritän myöhemmin niitä kuvia lisää.

Tänään vaihdoin öljyt, motonetistä suodatin ja öljyksi Valvoline 10-40.
Työ tapahtui imuvaihtajalla, joten samalla imaisin tehostajan säiliön tyhjäksi ja ATF:ää tilalle.
Punaista siellä oli ennestäänkin, joskin jo tummunutta.

Ainahan ihmisiä kiinnosta mitä mersulla on ajettu. Sitähän minä en tiedä, mutta mittarilukema on 176224 km. Uskoo kuka haluaa.
Auto on tuotu Suomeen jo 2005, mutta seissyt tallissa tähän asti ja täten myös verottamatta. Puuhakilvillä ed. omistaja oli joka kesä kumminkin tätä ulkoiluttanut.

Vesipumpun / tehostajan remmit on hieman halkeilleet, joten otin uudet remmit tuolta samasta mainitusta varaosaputkasta. Tosin nyt jäi vaihtamatta.

Pohjassa on tikkuaskin kokoiselta alueelta joskus massa irronnut ja täten (ainakin) se kohta on muuttunut näkkileiväksi. Eli hitsattava on.
Siellä takaikkunan alla sisäpuolella on tyypilliseen tapaan ruostetta.
Ilmastoinnin kompura lie narahtanut kiinni, käsin ei pyöri kuin 2-3 senttiä.

Tyhjäkäynti laskee koneen lämmettyä toisinaan, joskus taas ei. Tosin tiellä en ole päässyt käymäänkään, kun ne koekilvet pitäisi koittaa saada.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kävin niitä koekilpiä tiukkaamassa.. No..

Taxfree ajoneuvoon, joka on verottamatta, voi saada viiden päivä tilapäisen verovapaan siirtoluvan. Tämä tehdään verotoimiston lomakkeella 1225, joka lähetetään osoitteeseen: autoverotus.verotonkaytto@vero.fi. He vastaavat asian käsiteltyään sähköpostiin ja tämän luvan kanssa konttorille, josta myyvät minulle viideksi päiväksi tarrakilvet ja vakuutuksen.

Tämän toimenpiteen ansiosta saa laitetta ajaa siirtotarkoituksissa korjaamolle jajajaja..

Kats.konttorin ystävällinen täti kertoi minulle myös että he voivat kyllä tarrasiirtokilvet myydä minulle ilmankin veroilmoitusta, koska heiltä ei edellytetä tämän tarkistamista. MUTTA eivät tietenkään suosittele sellaista. Melkein täti vinkkasi silmää tuon kertoessaan.

Tästä byrokratian hyökyaallosta riemastuneena säntäsin kotiin tietokoneelle ja tekaisin käyttöönottoilmoituksen ja veroilmoituksen samoilla lämpimillä. Kunhan noista saan vahvistuksen ja teen vakuutuksen, saan ehkä tarrakilvet kolmeksi kuukaudeksi, ellei veropäätös tule ennen sitä.
En tiedä olisiko kannattanut tehdä jotenkin toisin, mutta mennään nyt näin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Konttorilla kävin taas.
Tälläkertaa mukaan sähköpostiin tullut vahvistus ajoneuvon käyttöönotosta.
Täytin hakemuksen siirtoluvan saamisesta ja tiskin yli livahti 3 kk.tarrakilvet.
Vakuutus tehtiin samalla, jonka jälkeen täpinöissäni kotiin.
Laput ikkunoihin, uudet lasinpyyhkijät paikalleen, rouva kyytiin ja ensimmäinen ajoretki oli alkanut.

ASR - valo ei sammunut liikkeellelähdön jälkeen, vaikka myyjä näin väitti tulevan tapahtumaan. niimpäniin.
Alustasta kaikui kilinä, joka osoittautui ilmeisesti traileriin tarttuneeseen putken lämpösuojaksi. Asvalttia vastenhan se kilakatti, repäisin riekaleen irti kotiin palattuani.
Ensimmäisen n.10 km etapin jälkeen pysähdyttyäni huomasin auton liepeillä leijuvan katkun, epäilin tuota mainittua lämpösuojaa syylliseksi. Vaan etujarru se laahasi hieman.

Kaikenkaikkiaan taisi 16km tulla ensitestillä. Kaupunkinopeuksilla ei muita ylimääräisiä kilinöitä tai räminöitä kuulunut. Laatikko oli E - asennolla tutkimusretken ajan, lootan toiminnassa en havainnut ihmeellisyyksiä.
Polttoainemittari ei noussut mielestäni yhtään, tankkiin laitoin hakumatkalla 25l.
Tässä lie samantyyppinen putkianturi tankissa kuin 123 ja 124:ssä.
Kompura oli lainassa kaverilla, joten rengaspaineita en ole tarkistanut. Ei ainakaan puoltanut mihinkään, ehkä pientä uraherkkyyttä oli havaittavissa?
Pissapoika surisi kyllä, vaan ei tullut vettä lasille. Turvavyön ojentajat toimivat molemmin puolin. Jakkarat on jämäkämmät kuin 124:ssä.

Tutustuminen jatkuu.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kumpi ASR-valo sulla jää palamaan? Se kolmiovalo vai se asr-vikavalo?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Taitaa olla se ASR vikavalo, se on samassa rivissä ABS ja SRS valojen kanssa.
Valo syttyy vasta kun auto liikkuu, tosin eilen yhden kerran ei syttynyt ihan heti, vaan 300m. ajon jälkeen.

Sain vinkin latausjännitteen tarkistamisesta, tässä tapauksessa valot päällä 13,8V.
Se kuuluisi olla yli 14,3V jotta tämäkin toimisi oikein. Siinäpä yksi mahdollnen syy.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Karvanaama kirjoitti:Taitaa olla se ASR vikavalo, se on samassa rivissä ABS ja SRS valojen kanssa.
Valo syttyy vasta kun auto liikkuu, tosin eilen yhden kerran ei syttynyt ihan heti, vaan 300m. ajon jälkeen.

Sain vinkin latausjännitteen tarkistamisesta, tässä tapauksessa valot päällä 13,8V.
Se kuuluisi olla yli 14,3V jotta tämäkin toimisi oikein. Siinäpä yksi mahdollnen syy.
YJ-rele vaihtoon\uudelleen kolvaukseen?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Karvanaama kirjoitti:Taitaa olla se ASR vikavalo, se on samassa rivissä ABS ja SRS valojen kanssa.
Valo syttyy vasta kun auto liikkuu, tosin eilen yhden kerran ei syttynyt ihan heti, vaan 300m. ajon jälkeen.

Sain vinkin latausjännitteen tarkistamisesta, tässä tapauksessa valot päällä 13,8V.
Se kuuluisi olla yli 14,3V jotta tämäkin toimisi oikein. Siinäpä yksi mahdollnen syy.
Oiskohan ASD rele rikki? Omassa ASD valo palaa kokoajan jos rele kiinni, oon antanu olla ilman niin pysyy merkkivalo pimeenä.

Hieno secci ja älä hukkaa noita vanteita :!: :D
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Illan puuhastelu käsitteli laahaavaa jarrua, milijuunapiheillä puristelua, WD40:ä runsaasti.
Jopa antoi mäntä periksi ja sain palat irti. Palat vaikutti uusilta, ainakin pintaa oli paljon.
Ei laahaa enää.

ASR:ään en juuri ehtinyt keskittyä, pistin jarruhommaa aloittaessani akun lataukseen.
Testiajolla oli ilahduttavaa huomata että ASR vikavalo ei syttynyt (ihan heti).
Jossain 40km nopeudessa sitten loihe loimottamaan. Testilenkillä auto oli hetken parkissa sammutettuna, liikkeellelähdön jälkeen tilanne sama, n.40km/h niin valo syttyi.
Aikaisemmin se syttyi jo pihassa heti kun auto liikkui. Eli parempaan päin ainakin vähän.
Ylijänniterelettä hypistelin jo mutta en viittinyt enää irrottaa, ko pimiäkin alkoi tulemaan.

Missäköhän se ASD rele on? No kait se googlailemalla löytyy.
Ei ole vielä minkäänlaista ohjekirjaa tälle. Saa tarjota jos sellaisen tarpeettoman sattuu omistamaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Vaikka kuinka kovasti etsiskin, niin asd-relettä ei löydä kirveelläkään :lol: Kasikoneisiin ei liene ikinä asd-perää saanutkaan, asr on ihan eri asia :idea:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

745 kirjoitti:Vaikka kuinka kovasti etsiskin, niin asd-relettä ei löydä kirveelläkään :lol: Kasikoneisiin ei liene ikinä asd-perää saanutkaan, asr on ihan eri asia :idea:
Jaaha luinkin väärin :D ASR tosiaan..
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jaapajaa! Se releen etsiminen taitaa tosiaan olla turhaa.

Tämän illan aiheena oli hihnojen vaihto. Tehostimen / vesipumpun tuplahihnat olikin jo lopun edellä, murtumia jokaisen hampaan pohjassa. Laturin hihna olikin uusi, ilmapumpun hihna olisi ehkä vielä mennyt, mutta hain uuden kuitenkin.

Pensamittari makasi R:n kohdalla vaikka tankissa oli 25l. Käväsin tuuppaamassa tankin täyteen, 60 litraa meni. Mittari ei siitä asentoansa muuttanut. Vaan ajellessani huomasin kuinka mittari valui vielä alemmas, kunnes yhtäkkiä pomppasi näyttämään puolta tankkia.
On sekin parempi, lisää kilsoja vaan, saa nähdä mitä kaikkea korjaantuu vielä ajamalla.

Reippaalla kiihdytyksellä taitaa kartaani jytyyttää hieman. Ehkäpä rätit tai tukilaakeri.

Huomenna taas jotain muuta kivaa väsäilyä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Taas lisää (dis)informaatiotulvaa.

Lauantaina vaihdoin varuilta lataussäätimen, jännite nousi 14,1 volttiin. Mutta asr - varoitusvalon toiminta ei muuttunut. Nyt on sellainen kutina että tuo valon syttyminen ei olekkaan nopeudesta kiinni vaan ajasta. Se syttyy vaikka ei ajaisi metriäkään, syttymiseen menee parikolme minuuttia. Pitää vielä kokeilla ottaa akunkenkä irti joiksikin aikaa.

Lueskelin asr - juttuja netistä eilenillalla ja ymmärtääkseni käsin konehuoneen puolelta kaasuttelemalla voi saada tuon vikavalon syttymään..? Olenhan minä niin tehnytkin jo.

Keskikonsolissa oleva lumiketjun kuvalla varustettu kytkin vissiin kuuluu tähän asr-systeemiin. Asr päällä (valopäällä), asr pois (valo pois)? Tuo lumiketjukytkin reagoikyllä kun kytkintä painaa. Tällöin pitää vikavalo olla sammuksissa.

Keskuslukkoa myöskin käpistelin, peräluukusta löytyi pumppuyksikkö. Se naksahteli avaimien kääntelyn mukaan, vaan ei surissut. Avasin kuoren ja siellä haisi vahvasti pilaantuneelle sähkölle. Kaksi letkulähtöä, pyöreä kolmenapainen liitin, sekä litteä kolmenapainen liitin. :wink:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tälle päivälle oli ohjelmassa tyhjäkäyntiventtiilin putsaus, tietysti korkean tyhjäkäynnin takia.
Irrotus inttervepistä löytämilläni ohjeilla sujui helposti.
Ruuttailin WD-40:ää venttiiliin putelin tyhjäksi, lisäksi aseöljyllä. Mustaa likaista öljyä valui ulos melko kauan. Meisselillä kokeilin varovasti että mäntä liikkui kevyesti, lätkäisin paikalleen ja auto käyntiin.

Ehkä vajaan minuutin kävi korotettua, kunnes kierrokset putosi nätisti alas.
3-4 minuutin kuluttua syttyi ASR - valo, autoa ei liikuteltu tuona aikana lainkaan.
Suunnilleen noihin aikoihin myös tyhjäkäynti kohosi n.1000 rpm:ään.
Toki kaasuttelin myös samoihin aikoihin.
Kokeilin noin puolen tunnin kuluttua uudestaan, jolloin kierrokset sitten jäivät alas.
En kuitenkaan koeajolla käynyt.

Työn suorituksen aikana oli akun miinuskenkä irti, toiveena jonkinlainen vaikutus ASR - pulmaan. Vaan eipä siis muuttunut miksikään.
Seuraavaksi on varmaan se alijänniterele tinattava.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Toi muuten tuo koodi 240 led daytime lights tms niin meinaa ulkolämpömittaria.
Tai saksankielellä se mulle tuon näyttää jostain syystä mutta AUSSENTEMPERATURANZEIGE niin kai se se on, tai sit ei emminätiiä kunnen osaa kieltä
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Joo tosiaan, ulkolämpömittari tässä onkin. Toinen hauska kohta vin - koodissa on blu-ray- soitin.. :lol:

No niitä kuvia vihdoinkin, piti opiskella kuvien pienentämistä. Katsotaan miten kävi.

Tämä on edellisen omistajan kuvia, ei täällä lunta ole sentään.

Kuva

Kuva sisustasta.

Kuva

Kuva

Kuva
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Asr + tyhjäkäyntiasiaan ajattelin seuraavia toimenpiteitä, kunhan auto palautuu hitsarilta:

1. Ylijännitereleen tinaus. Jossei se auta, meinasin kokeilla 124 TDT:n releellä. Ainakin KL:n sivujen mukaan numero on sama.
Tämä ylij. relehän saattaa vaikuttaa myöskin tuohon tyhjäkäyntiinkin.

2. Tyhjäkäyntiventtiilin uusi huolellinen puhdistus. Tarvittaessa ehkä letkuun 5,5 mm. kuristus, sitä ei kuitenkaan ihan heti.

3. Bräkleeni suhuttelua alipainevuotojen etsimiseen.

4. Jossain juttuketjussa luin painekytkimen jumittamisesta asr - pumpulla, joka aiheutti paineen nousun liiaksi. Ja ilmeisesti ylipaineen takia vehje vikatilaan. Tämä painekytkin pitäisi paikallistaa. Vikavalohan syttyy vaikka auto ei liiku yhtään.

5. Niin ja se jarruvalokytkin tarkistaa.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Hitsuuttelut on suoritettu ja katiska on kotona.

Pienessä tihkusateessa kiskaisin TDT:stä ylijännitereleen irti ja tökkäsin SEC:iin.
Molemmissa releissä 2 sulaketta ja 9 napaa.
Vaan eipä muuttunut miksikään, ei tullut kellolla tarkistettua, mutta suurin piirtein sama aika menee aina käynnistyksen jälkeen kun ASR - valo syttyy.
Joten taitaa releen tinaaminen olla turha homma.

Sen verran tuli torstaina testattua että ASR toimii kyllä kunhan vikavalo ei pala. Ainakin mittariston kolmiovalo syttyi kun takaratas menetti pitonsa.

Sade harmitti sen verran etten pihahommana viittinyt tyhjäkäyntimoottori/luistiventtiiliä irrottaa. Koputtelu kyllä mielestäni vaikutti hieman tyhjäkäyntiin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

On kyllä komia laitos, ai että. Oma haave ollu secci jo vuosikausia, kyllä määki sitte joskus.

Toivotaan että tulee kuntoon tuo ongelma.
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Eikö tuo ASR systeemi ollut sellainen että sutaistessa vähentää moottorin tehoa, eli toimii sutimisenestona? Ei pitäisi siis antaa pyörän sutia ollenkaan.
edit: Ilmeisesti myös jarruttaa sutivaa pyörää

Yhdessä purku 124:ssa oli tuo systeemi ja siinä oli kaasuvivustossa kaikenlaista ekstraa ja joku aktuaattorikin mikä ilmeisesti vähentää moottorin tehoa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onhan siellä kaasuvivustossa kytkin/potenttiometri oikeeta nimitystä en tiedä, mutta kuvassa alimmaisena :wink:

Kuva
olis parempikin kuva mutten nyt tähän löytänyt sitä :oops:

tällänen kytkin siellä on :arrow:

Kuva[/img]

mun mielestä vaikuttaa vain vakionopeus säätimeen :wink:
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jotain yritetty krapailla.
Tyhjäkäyntiluisti putsattu bräkleenillä, sekä akkulaturilla naksuttelin venttiiliä. Sisältä tuli vieläkin mustia hiukkasia jonkin verran. Nyt tyhjäkäynti putoaa varsin pian oikealle tasolle, mutta tuon ASR - vikavalon syttyessä alkaa kierroksetkin kipuamaan ylöspäin.
Ajelun jälkeen kierrokset on n.1000rpm, vaihde P:llä.

Tämä punainen rele naksahtaa samalla kun vikavalo syttyy. Olisiko tämä sitten ABS/ASR pumpun rele?

Kuva

ABS:n toiminnan kävin soratiellä testaamassa, poljin tykyttää ja ilmeisesti abs - pumppu surisee kuuluvasti. ABS vaikuttaisi toimivan.

Netistä kaivelin kuvia ja juttuja joissa puhuttiin ASR- pumpusta, joka pitäisi sijaita jarrupääsylinterin alla, mutta en minä sellaista nähnyt. Voisiko tuo pumppu olla abs:n yhteydessä?

Sitten tämä mokkula kiinnostaisi tietää mikä se on? Kaasuvivustosta ainakin siihen on yhteys.

Kuva

Kylläpä olisi kiva saada tähän jonkunlainen korjauskäsikirja.
Tällaista ummikkoa se auttaisi kovasti.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se ASR pumppu on ABS pumpun vieressä ja tuo kuvassa oleva laite on vakkarin moottori, en nyt muista sen oikeeta nimitystä :oops: tässä ASR
tällänen :arrow:

[img][img]http://i4.aijaa.com/t/00102/13516010.t.jpg[/img][/img]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”