sprinter 312d -99 (vaihtui w211 cdi)

tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

sprinter 312d -99 (vaihtui w211 cdi)

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin eli näin pääsi käymään.
Hiace lähti uudelle omistajalle ja ostin tutulta sprinterin.
pitkä korkea 312d kevyt ka -99
ajettu 370thkm

Ajattelin tähän vähän laitella mm huoltoja ylös ja myös vioista kysellä?


Heti ensi alkuun alkaisin ihmettelemään kun lämmitys laitteen puhallin on kuolunna????
vastus kuulemma mitattu ja toimii.
Missä on sulakkeita lämmitys laitteen puhaltimelle konehuoneessa oli yksi vastuksen lähellä.
ohjekirjasessa puhuttii penkin alla olevasta sulakkeesta mutta mikä niistä?

Toinen pitäisi mittaristoon vaihella valoja miten pääsee käsiksi niihin?
-ja mimmoisia hehkuja käyä ostamassa ennen kun alkaa rojektiin?
Viimeksi muokannut tyhtis, 12.8.2018 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Puhaltimen luona on liitin mistä helppo mitata puhaltimelle tuleva jännite, ja hiilten vaihtoon on linkki tässä osiossa, missä kuvalliset ohjeet.

Polttimot vaihdetaan kun on saatu kojelaudasta tummemman harmaa osio pois.

Hehkut irrotetaan ja myös kiinnitetään kuumaan koneeseen. Bosch toimii. Irrottaa yhden malliksi niin tulee oikea.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin tutkiskelin vähän tuon lämmitys laitteen ympäristöä ja käytin esivastuksen poies ja putsasin hapettumat.
Sitten lämmitys laitteen moottorin liittimen putsaus ja takaisin paikoilleen.
Kasvain virrat päälle alkoi puhallin humiseen mutta katkaisiaa sama miten kääntää ei vaikutusta ei edes sammu katkaisimesta?
Onkohan esivastus vai katkaisija viallinen?????

Pitää alkaa hommaamaan alkuperäiselle radiolle irroitus työkalu että saapi sen alta ruuvit poies että saa sen kehyksen irti jotta voin vaihtaa net polttimot.....

Ja ajatus virhe tuli kirjoittaessa hehkuilla tarkoitin mimmoiset polttimot kuuluu tuonne mittaristoon????
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kehyksen irrottaes pääset mittaamaan myös lämppärin katkaisijaa. Taustavalo polttimot oli kai jotain sinikantaisia kun joskus motonetistä ostin... Kerrohan sitten kun saat selville.

Onko mittaristo ajopiirturilla vai ilman, eli mittarivalot rivis alhaalla vai rykelmänä sivuilla. Jos ajopiirturi niin tarkkana että lamput menee oikeille paikoille.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin mittariston valot vaihdettu.
Kyseessä piirturilla oleva mittaristo.
Aluksi rojekti lähti siitä että kuljettajan kaijuttimen ritilä poies (alla yksi ruuvi)
Radio poies paikoiltaan (turhana painona ja lyhyet johdot)
Radion alla oleva paneeli poies (lisämämmitin penkin lämmitin yms katkaisijoiden ympärillä) lähtee nätisti vääntämällä sen alla yksi ruuvi.
Webaston viikkokello poies sen alla ruuvi.
Hanskalokeron kannen avaa näkyy kaksi ruuvia.
Ruuvit irti kaikki.
Nyt varovasti kampeamalla kehys poies erinäisin ärinöiden auttamana varoen että klipsit ei särky.
Itse otin lämmitys säätöjen vaijerit irti antoi vähän pelivaraa lisää.
Kaikki liittimet irti (lisä napit lämmitys puhaltimen peilien yms)
varoen kääntäen kehys kääntyy edestä poies ja päästään mittaria irroittamaan.
Mittari on kahdella ruuvilla yläreunasta kiinni alhaalla lovet mihin laitetaan.
Liittimet irti..... osa merkkivaloista "kiinteänä piuhojen päässä tökätään mittariston perään" tarkkana että menee oikein paikoilleen!!!!
Nyt mittari muljahtaa irti vähän käännellä tuli nätisti ratin "keskeltä" syliin.
Mittaristossa merkintä 1,5w Max lamppu mutta itse laitoin 1,2w kun vanhatkin olivat. Sinikantaisia
Merkkivaloisa oli kaikki 1,5w oranssi kaltaisia.

Yritän laittaa vielä kuvan mittariston taustasta kun opin.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

elikkä tässä yritys kuvista.

eli tämmöinen kojetaulu / mittaristo

Kuva

tässä näkyy kaikki polttimot siniset on 1,2w ja oranssit 1,5w (kaksi valkoista on 1,1 kun 1,2 ei ollu riittävästi kaupassa.
jostain syystä hehkun valo kuuluukin olla 1,2w vaikka muut merkkivalot 1,5w
HUOM vasen taita jossa näkyy tyhjät reijät niissä on lamput joka irtoaa kojetaulun sisään tarkkuutta että menee takaisin omiin koloihin!!!

Kuva

tämmoinen polttimo ja kanta

Kuva
Viimeksi muokannut tyhtis, 27.8.2017 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Huomenna varaillaa aikaa leimasedälle katsotaan mitä löytyy. :roll:

Jarrut herkistelty soratiellä ja käsijarru säädetty valot ihmetelty kuntoon.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tais olla niin että käppärin pitää ottaa kiinni neljän naksahduksen jälkeen ja sitä korkeammalle ei saisi nousta, eli käsijarrut kannattaa laittaa laahaamaan katsastukseen. Linkku tietysti voidella aina kun menee auton alle.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

No silläkös siitä olikin viime leimalta huomautus että "seisontajarrun lukitsin nousee liikaa ja jotain hienoja lukemia"
Pitää kyllä hyvin ja rasvailin paikkoja kiristyksen yhteydessä nyt nousee 5 napsausta varmaan 6 jos oikein miehisesti nykäisee.....

Katsotaa miten käy löytyykö jotain muutakin...
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Eihän se läpi menny oikea alapallo kpl vaihtoon oli luvattoman paljo välystä ja kummi rikki...
Jarrut hyvät
Kehut alustan kunnosta

Huomautti suulisesti
Taka vakaajan runkokumit voisi suunnitella vaihtoa
Ja oikea taka iskari h ärdelli systeemi oli jotenki löysän oloisesti kiinni. Miten tätä voisi tivistää??? Kateltii että jotenki sokksa systeemillä rungon läpi tappi?? Prikkoja väliin vai miten oletta toimineet??
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vaihdoin alapallot ilman prässiä, mutta en suosittele, kun saa prässillä helposti.

Takaiskarit ei paljoa maksa ja oikea puoli erittäin yksinkertaisesti kiinni. Vasemmalla puolella ALB härpäkkeet mukana?
Mikä siellä voi olla muu kun pultti löysällä tai iskarin kumi kulahtanu?
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juu alapalloissa tullee ehkä hiki ilman rässiä.......

Anteeksi tarkoitin juuri vasenta takaiskaria ajattelin väärin ku kattelin auton alta.....
Se heilu koko alb iskari tanko jousi venttiili h ärdelli
Iskarit on miltei uudet heloineen....
Aivan kuin siitä olisi joku prikka kulunu tms. Heilu vähän kuin pultin jättäisi löysälle....
Mutta äkkiä ku siinä konttorilla ihmeteltiin niin oli läpi tappi ja päässä sitten sokka jolla systeemi pysy läjässä?

Näitä haatyy tutkia kun pääsee uudestaa auton alle.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Joo, prikkoja ja sokka, mutta tarkista että ite ALB venttiilin tanko liikkuu ja rasvaa se. Tanko tai paremminkin levy venttiilis, mihin tulee jarruputket, saattaa ruostua kiinni ja haljeta. Kallis osa vaihtaa, kun on vain voitelun puutetta.

https://www.merteil.fi/verkkokauppa/cli ... 842/91/14/
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin merteililtä pistetty osia tulemaan....
-alapallo
-lämmityslaitteen "ohjain paneeli"
-taka kallistuksen valmentajan runkopuslat (itteä häirittee ku soratiellä kolisee)

Pitäisi alkaa suunittelee tuohon apulaitehihnan kiristimeen osia ku remmi kitkuttaa vinkuu jne.....
Edellinen aika vasta iskarin vaihtanu eli ei pärise
Mutta yksi pyörä näkyy olevan kallellaan kun kattoo päältä alas päin jousi menee sen takaa eli onko tuo sitten ohjain tulla vai kiristimen rulla???
Varmaan joutava vaihtaa??
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt olisi etuvastus vaihdettu ei ollu muuta hyötyä kuin puhallus teho parani.
Tänään vaihoin tuon säätö paneelin ja sain kuntoon säädön mihin puhalletaan.
Mutta edelleen on tuo edellä mainittu ongelma että puhallin puhaltaa täysillä eikä sammu kuin että ottaa liittimen irti puhaltimen moottorilta (tieten jos vääntää virrat pois.)
Onko tuo puhaltimen kopan kylessä oleva ruskea rele puhaltimelle vai missä sen rele on?
Eikait tuota enää muu voi piinata ku rele kun huutaa aina täysillä ei edes sammu katkaisijasta?

-katkaisin
- etuvastus
-liittimet putsattu
-tuijotettu näkyviä johtoja ei vikaa
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kuva

Kuva
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin kiitoksia nyt löyty apuja ongelmaan vielä kun löydän itse autosta relletsin :oops: :oops: Ei koskaan nämä itse sähkökaaviot ole olleet minun heiniä :supersad: :supersad:

Eli jos joku on näppärä nopia tai omaa sisäpiirin tietoa missä puhaltimen rele majailee olen todella kiitollinen :oops:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kytkimeltä tulee suorat johdot etuvastukselle. Mittaile moottorin ja etuvastuksen väliltä jänniteitä ja selvitä mikä tuo rele on mustas moottorin johdos johtoa seuraamalla.
Moottorin punainen johto menee etuvastukselle ja releelle, eli niitä seuraamaan... voi mennä jopa kuskin penkin alle.

Nuo kuvat on haynesin oppaasta ja ei tiedä voiko niihin luottaa.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Nyt on yritetty ihmetellä noita johtoja mutta eihän noista ota selkoa....
Puhaltimen liittimeen tulee musta ja punainen jossa sininen rantu.
Etu vastuksella tulee yhtee liittimee sama pun sin.
Tässä on myös tuo lämpösulake.
Toiseen liittimeen tulee paksu keltainen jossa musta rantu. Ohut keltainen ja valkoinen mustalla rannulla.
Sitten erikseen yksi liitos jossa toisessa päässä paksu ruskea ja violetti ne liittyy paksu punainen ja paksu ja ohut
(Mustat ja ruskea yhteen ja punainen ja violetti yhteen.)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

noniin aloitamma alusta!!!

elikkä ne per...en relletsit on löytyneet!!! 8) 8)

Toinen rele on se mikä on siinä puhallin kopan kylessä sähköisen alipaine solenoidin joka ohjaa sisäkiertoa välittömässä läheisyydessä.
(joku ranskalainen normaali kytkentärele 30A) 12v 30A 03661

Sitten se toinen rele on kuljettajan penkin alla oleva hellan rele joka on mallia suhkot jytky (12V 4RA 00310-70)

KUN kääntää virran päälle tämä hellan rele vetää kiinni ja paksua johtoa myön virta puhaltimen moottorille ja huutaa täysillä.....
virta poies sammuu mutta vaikka virrat poies avaimesta ja meiselillä painoi releen kiinni (tottakai piti tutkia sisälle miltä näytti) alkoi pyörimään puhallin.

tuon ranskalaisen pikku releen toimintaa en saanut selvitettyä sen vain että ei ollut irrallaan kiinni vetäneenä.

eli kuvassa....
-penkin alla oleva rele on tuo ylempi (nro98)
-suora johto akulta virta
-maa
-violetti (joka menee konehuoneen liittimeen jossa muuttuu punaiseksi joka menee sitten toiselle releelle ja etuvastukseeen.

sitten se konehuoneen rele kuvassa (nro99)
-punainen (joka on toisen releen yhdistynyt violetti) menee etuvastukselle ja siitä katkaisijalle
-valkoinen joka menee katkaisijalle
-musta joka menee maihin mutta! siihen liittyy puhaltimelta musta ja nämä mustat menee tuohon liittimeen jossa ne muuttuvat ruskeaksi ja se menee maihin isompana yhtenä johtona (ruskea).
-puna sininen joka menee virta johtona suoraan etuvastukselle ja siitä puhaltimen moottorin liittimeen tässä on myös samassa se lämpö sulake.


Sulake nro7 (ratin alla) on yhteydessä katkaisijaan ja penkinalla olevaan releeseen
Sulake nro10 on sitten katkaisijapaneelin tausta valot...



Olikohan nyt mahdollisimman epä selvä tämä selitys???

----------> ajattelin lähteä kokeilemaan vian poistamista tuon kone huoneen releen kautta
----------> jos ei auta penkin alla oleva rele vaihtoon (miusta oli kyllä hyvän näköinen eikä hitsannu)

----------> voiko virtalukon pohja aiheuttaa tämmöistä kaikki kyllä pelaa niinku kuuluu eikä värkkää?????

toivoa että tästä jokus jollekkin vielä apua :D
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Etuvastus pudottaa jännitettä moottorille. Onko ne jännitteet mitattu?

Kaikki on kytketty oikein ja ei näy edellisten omistajien sähkövirityksiä, ja tietääkö edellinen omistaja milloin onnelma tullut?
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

En saanut mitattua vielä ei ollu luotettavaa mittaria käytössä.
Jos kaavioon uskominen ja oikein luen (ymmärrän) pitäisi olla oikein kytketty.
Juttelin edellisen omistajan kanssa. (Hyvä tuttu)
Vika oli ilmestynyt yksi kaunis päivä yht äkkiä. No olivatten mitännu että etu vastus on ok ja alkaneet syylistämään katkaisijaa. Sitten oliki jääny vika hautumaan ja nyt minä kypsytän sitä.

Tuota vain ihmettelen miksi tuo iso rele vetää heti kiinni suoran virran moottorilla kun kääntää Virrat päälle?

Eikä näy kuin auton omia johtoja.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuon kaavion mukaan 98 releen kela kuuluukin vetää kiinni kun virrat päällä, mutta 99 releen kela saa virtaa vasta kun puhaltimen kytkin nelosella, eli suora virta moottorille, ja eiköhän sekin ole penkin alla?

Itellä ei ole ollut muuta ongelmaa kun puhaltimen moottorin hiilet. Jos muistan lukeneeni oikein, niin etuvastuksen rikkoutuessa puhallin toimii vain kytkimen ollessa suurimalla ja puhaltaa täysillä, koska suora virta.
Nyt siellä on suora virta, eli rele 99 vetää jatkuvasti ? Se irti kokeeksi...

Joku noista releistä?
Kuva
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt tuli varmuus että olen ymmärtänyt oikein tuon miten tuon kuuluisi pelata.

Seurailin johtoja ja vastuksen yms johtoja menee tuohon kopan kylessä olevaan releeseen. :roll:
Mutta nyppäsin relleen irti ja ei vaikutusta....
Tutkin relettä ja seon vaihtorele jossa on diodi.
Varmaan ohjaa myös tuota sisäkierron läppää ei muuten toimi sekään.

Tänään saan tuon releen uuden vaihdan ja tutkin tilannetta mitä tapahtuu....
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin rele vaihdettu yllätys ei vaikutusta asiaan.
Pitää myöhemmin tutkia ja mittailla lisää mikä tässä nyt tökkii :roll:
Auto lähti isän matkaan reissuun ja ittekki torstaina lähen viikon reissulle.

Seuraavana pitää hommata toimiva yleis mittari mitata nuo voltit tuolta esivastukselta ja moottorin liittimeltä.

Alkaa loppumaan aiheet mikä tuossa mättää :shock:
Penkin alla on tuo yksi rele ja toinen joka vaihdettu siinä puhaltimen kopan kyljessä tai ainakin siihen menee nuo johdot mitä kaaviossaki.

Puhaltimen moottori on vaihtamatta ja penkin alla oleva rele.
Katkaisija on uusi...
Esivastus uusi...
Toine releistä uusi...
Johdot katottu ei rikki eikä virityksiä
Johdot menee jopa oikian oloisesti.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Pyydä joltain sähkäriltä tai elektroniikka harrastajalta apua, jotka vääntää tuon yksinkertaisen kytkennän rautalangasta, eli 1, 2 ja 3 tulee kytkimestä etuvastuksen kautta ja 4 asento on suora virta. Virtalukolta ohjaus 98 releelle ja 99 releelle kytkimen 4 asennon kautta.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tätä aihetta ollaan mittailtu useamman henkilön toimesta (josta ymmärtää sähköstäkin)
Eikä löydy tolkkua että mikä tätä vaivaa.
Ja miksi tuo 99 rele on heti vetäneenä että aina puhallin huutaa täysillä eikä katkaisijalla ole mitään virkaa....
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kai se rele on otettu kokeeksi pois, niin ei toimi täysillä ollenkaan?
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt selvisi mikä vika ja sekin korjattu.
Purin puhallin kopan poies ja eristeet yms ylimääräistä.
Oli läpivienni kohalta hiertäny johtoja ja lisäksi käyneet kuumana jolloin sopivasti johot yhessä että ohitti releen ja katkaisijan ja puhallin huusi täysillä.

Uusin johtoja korjasin läpiviennin tuli vähän paksumpaa puuhaa tilalle relepohjan uusin kun näky lämpeämistä Puhaltimen liittimen ja johot kävin kaikki liitokset läpi johan alkoi tohisemaan ja totteleen.

Jännästi vain kun ei palanu sulake yms ei päässy räpsiin maihin...
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin uutta ihmettelyä kehiin ja mietiskelyä.

Miten kanssa eläjät ovat toteuttaneet rintteriin lisävalot katolle?
(Tai oikeastaan ottaahan ne tulee korkeassa)

Suunitelmana oli vanhaa telinettä hyväksi käyttäen täräyttää kiinni peltii patteristo ja piuhat läpi konttoorin puolelle.

Miten hyvin tuola verhoilun ja pellin välissä on tilaa jos sinne liimaisin xenonien muuntajan kiinni?
Vai laittaisiko led valot
Apilaria myön johot ylös valoille.

Onko jotain näppärää katkaisijaa joka passaisi hyvin kojetauluu muiden viereen?

Tämmöistä tällä kertaa....

Ps onko tuoverhoilu kuin hankalasti kiinni (jotain muovi nipsuja joita ostaa valmiiksi uusia....)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”