mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Markon W213.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W213
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Garcia



Liittynyt: 19 Lok 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 20.5.2019 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:

Laitetaan nyt tähän alle toinen reaalimaailman liikenteessä havaittu lukema. Tässä oli peräkontti täynnä kamaa ja talvirenkaat alla, mutta kieltämättä kulutusmittari on nollattu aamupäivän reissujen jäljiltä ja sen jälkeen ajettu lämmin auto alamäkeen tunturista rannikolle pääsiäisen paluuliikenteen seassa, jossa ei VT 20:lla mahdu etenemään kovin nopeasti. Tässä mun härvelissähän on vielä vanha moottori ja automaatista puuttuu pari vaihdetta. Kuva on näpätty maalilkylille tullessa ensimmäisessä valoristeyksessä HOLDissa odotellessa.



Pahoitteluni vielä yhden offtopic-mallin sotkemisesta tähän topikkiin. Miten ihmeessä tuohon 3,7 lukemaan on mahdollista päästä? Minä en pääse omalla 70 kg kevyemmällä S204:llä lähellekään tuollaista lukemaa. Vähimmillään on mennyt 80 km/h painotteisessa maantieajossa tietokoneen mukaan 4,6 litraan.
_________________
S204
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miqum_86
aktiivimeseläinen

kumirenttu


Liittynyt: 25 Lok 2010
Viestejä: 1744

 LähetäLähetetty: 20.5.2019 11:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Meissenkeri kirjoitti:
No, minkälaiset poppisvehkeet on sinun autossa?

Tällä hetkellä ei radiota ja erillissarjaa ihmeellisempää. Sen, mitä tässä olen 20 vuotta näiden kaa touhunnut, niin sinä aikana on tullut kyllä rakennettua kaikenlaista. Auto on toki akustisesti hyvin vaativa paikka alkaa tekemään mitään, ja siihen tuo näkemyksesi varmaan perustuukin. EMMAn kisoissa mm-tasolla voittaneita autoja olen kuunnellut useita, eikä niissä kyllä yleensä mikään ole kovin vakiota. Eli, täydelliseen stereokuvaan on nähtävä vaivaa ja modauksilta ei välty. Näitä autoja siis tuomaroidaan ihan kuskinpenkiltä, ei takapenkiltä Wink

Kaiuttimien vaihdolla tekee ihmeitä, ja monille se riittää. Nykyautot on huomattavasti kivempia hifistellä, koska muutossarjoja löytyy ihan plug&play tyyppisinä. Ainoa, mikä itseä risoo, on monesti liian integroitu soitin. Näihinkin löytyy toki nykyään yhteensopivia vahvistimia ja dsp-prossuja, joten mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
_________________
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meissenkeri

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 3763
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 20.5.2019 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos miqum. Minä en ole varsinaisesti koskaan rakennellut autohifia. Miljoonan kilometrin matkalla on kuitenkin muotoutunut oma maku auton äänimaailmasta, eikä niillä minun säädöillä varmaan kisoissa pärjäisi, mutta itse tykkään niin että ääni autossa tulee enempi takaa.

Tuohon yllä olevaan kulutusasiaan tein vasta viimeisimpien lumisateiden aikana rengastestiä, jossa oli ensin alla 245 leveät nastarenkaat, sen jälkeen 245 leveät kesärenkaat ja viimeisenä 205 leveät nastarenkaat. Kulutussäästö 205 renkailla on enemmän kuin 0,5 litraa sadalle kilometrille. Sanoisin että jopa lähemmäs litran. Matalia 4 litran kulutuksia tuli helposti mittariin 205 renkailla. 245 renkailla ei pääse alle viiden litran mitenkään.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1134
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 21.5.2019 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Aiheeseen: Meyle platinum palat kiljuu kevyissä jarrutuksissa. Muuten hyvät. Ferodot tulossa.
Kaasupoljin kitisi nivelestä, rasvasin - toimii

Ainakin oikea alapallo kuiva- narahtaa välillä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2502
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 22.5.2019 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Garcia kirjoitti:
Pahoitteluni vielä yhden offtopic-mallin sotkemisesta tähän topikkiin. Miten ihmeessä tuohon 3,7 lukemaan on mahdollista päästä? Minä en pääse omalla 70 kg kevyemmällä S204:llä lähellekään tuollaista lukemaa. Vähimmillään on mennyt 80 km/h painotteisessa maantieajossa tietokoneen mukaan 4,6 litraan.

Puheena on siis kaksiturboinen OM651 eli 220 CDI. Yhdellä ahtimella kulkeva 200 CDI on teoriassa yhtä taloudellinen, mutta käytännössä vaikeampi ajaa ääritaloudellisesti, koska sen ainoa ahdin pyörii rauhallisessa maantieajossa verkkaisesti lähinnä haitoilla. Tonnin halkokärry vetokuulassa kaksiturboinen kiskoo ylämäkeen ahtopaine rajoittajalla alle 1400 kierroksen, mutta ei vaihda alas oma-aloitteisesti. Tuota moottoria ajetaan ahdolla jo ainakin 1100 kierrokselta lähtien, mikä leventää hyötysuhdeoptimia alemmille käyntinopeuksille.

Toisekseen, S204:n pienempi paino ei todennäköisesti riitä kompensoimaan W212 sedanin pienempää ilmanvastusta?

Rengaskoko 205/60R16, kuten jo tuossa aiemmin kommentoitiinkin. Omanikin pyöri hetken leveämmillä renkailla ja hyvinkin puoli litraa suuremmalla kulutuksella.

Yksi tämän reissun erikoistapaus oli Syötteeltä Ouluun niin selkeä alamäki, että se näkyy selvästi kulutuksessa. Mökiltä palataan normaalistikin kesäkelissä noin 4.0 tai jopa 3.9 lukemilla. Tunturiin päin sen sijaan menee aina 4 - 4.5. Tässä ei ole ajettu Oulun keskustaan, vaan Kiimingistä pohjoiseen 70 rajoitetulle tielle, joka loppumatkasta viimeistelee kulutuslukemat auton kulutusoptimissa.

Toinen erikoisuus oli pääsiäisen paluuliikenne, jossa tyydyin omaan lähtöruutuuni Rukalta Ouluun jatkuvassa jonossa. Tämä pudotti marssinopeuttani normaalia alemmas. Jono tuli 60 ja 80 rajoitukset ihan vähän yli tikkarin, mutta 100 rajoituksella päästiin vain hetkittäin mittarisataseen. Mutta siinä mielessä kyse on rehellisestä liikenteen seassa ajetusta matkasta, että tuota vauhtia se jono kyseisenä päivänä veti. Satasen rajoituksella mentiin peräkärryistä ohi, muuten ei tarvinnut ohitella.

Sää oli taloudellisimmillaan, eli noin 10 asteessa, jossa ilmastointi ei käy ja puhallin pyörii vain kevyellä ilmanvaihdolla ilman tarvetta kovasta lämmitystehosta. Kuuma kesäpäivä näkyy ilmastoinnin vuoksi vielä 100 km päässäkin, vaikka kulutus väheneekin auton asettuessa pyydettyyn lämpötilaan.

Ajotapa:
- 30 km/h jälkeen kaasupolkimeen ei kosketa, kun Tempomat kiihdyttää paremmin
- Motoristi ei osaa luopua turvavälistään edes autolla -> jarrut vain koristeena
- Alemmalle rajoitukselle hidastus Tempomaatti vapaalle liipaisten
- näillä eväillä pysytään jonon mukana sen mitä jono kulkee

Mittaus on varsin tarkka, koska ajotietokone näyttää viimeisten 2 vuoden ja 50.000 km matkalla 0.2. litraa alle tankkikirjan. Erosta puolet selittyy mittauksen ohi vetävällä Webastolla ja toinen desi mittausvirheellä.

Tämän mittauksen ainoa fusku on siis siinä, että autolla oli jo ajettu raskaassa soratiemaastossa mökkirannasta ylös ja käytiin samalla katsomassa miten palaneen hotellin remppa edistyy. Mittaus on resetoitu tunturista alamäkeen jo valmiiksi lämpimällä autolla lähtiessä.

Tällaisella autolla 80 litran tankillista tulee harvoin ajetuksi kerralla, mutta sen kerran kun lomalla on liikuttu joka paikassa tikkarinopeuksin, meni 1600 km tankkausväli noin 4.2 litraan yhtään normaalista maantienopeudestani säästelemättä. 120 rajoitusta tuolle tankilliselle osui tosin vain pikku pätkä.

Aika paljon tästä selittyy yksinkertaisesti sillä, että tuo auto on tehty kulkemaan vähällä, jos kuljettaja sen sallii. Kesärengaskauden keskikulutusta en ole saanut vielä kertaakaan viiteen, mutta satunnainen perävaunun veto, talvinen hiihtoharrastus ja ahkera Webaston käyttö sentään pelastavan ympärivuotisen keskiarvon juuri NEDC normilukemaan.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Garcia



Liittynyt: 19 Lok 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.5.2019 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitos selvityksestä, GLE. Monta muuttujaa tuossa toki on, ja jokainen niistä tekee oman pienen osansa kulutukseen.

Selvennetään vielä, että S204:ssäni on siis täysin sama tekniikka kuin sinun Eessäsi, eli OM651 220 + 7G. Renkaina perus 205/55-16. Ilmanvastuskerroin on toki farkussa hieman isompi kuin sedanissa, mikä voi toki vaikuttaa enemmän kuin painoero. Yllättävän vähän painoeroa on tosiaan S204:n ja W212:n välillä. W212 sedanin ja S212 farkun painoero on sitten jo isompi.

Tuo mainittu 4,6 litran kulutus oli muistaakseni välillä Oulu-Varkaus tai Oulu-Jyväskylä. Mitään erityisiä korkeuserojahan noilla kummallakaan välillä ei ole, tai ainakaan tuollaista säännöllistä, kuten vaikka Syöte-Oulu. En yleensä yritä ajaa erityisen taloudellisella ajotavalla, vaikka toki turhia hölmöilyjä yritänkin vältellä.
_________________
S204
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1134
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 04.6.2019 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Oikea alatukivarsi vaihto Veho 651.70€. Hinta sisältää alennusta ja nelipyöräsuuntauksen.
Junge sterne ei korvaa kilometrejä 72023km.
Laillinen ryöstö Evil or Very Mad
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2502
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 04.6.2019 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No höh, nytkö se TAAS alkaa, nivelten vaihto nimittäin? Kuinkahan pitkälle muut ovat päässeet W213:lla ennen ensimmäisen nivelen vaihtoa?
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
luokyio
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 20 Lok 2005
Viestejä: 2405
Paikkakunta: Savonlinna

 LähetäLähetetty: 05.6.2019 9:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

220 000 täällä ja narisee vasemmalla jo satunnaisesti eli menee varmaan lähitulevaisuudessa vaihtoon.
_________________
S213 E 220 d

entisiä mersuja: W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1134
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 05.6.2019 9:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Orkkis maksaa 300euroa veholla... Lemförder Autodocilla134 euroa mutta loppu. Teiledirektilllä voi olla
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Catiska



Liittynyt: 21 Hel 2007
Viestejä: 62
Paikkakunta: Suur-Joutseno

 LähetäLähetetty: 12.6.2019 9:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Auto myynnissä?: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10533680
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1134
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 12.6.2019 9:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Laitoin myyntiin kun kaveri sanoi että eikös tuo pitäisi jo vaihtaa. Tuli sitten mieleen että kokeilen jos menee. Pari kauppiasta on soitellut, yksi Juuso Pokela yritti saada autoa hupiajeluun ilmaiseksi.. Nyt viime yönä Anas laittoi viestiä.
On vaan harvassa kohtuu hintaisessa widescreen eli seuraavan etsintä ei ole välttämättä helppoa. Myöskään articoa en halua joten 90% tarjonnasta putoaa pois.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkovee
pelle peloton



Liittynyt: 26 Tou 2006
Viestejä: 1701
Paikkakunta: Mäntsälä

 LähetäLähetetty: 12.6.2019 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

luokyio kirjoitti:
220 000 täällä ja narisee vasemmalla jo satunnaisesti eli menee varmaan lähitulevaisuudessa vaihtoon.



Kaupunkiajossa meni 70 tkm kohilla ekat edestä, takuuna.

Vaihdetuilla ajettu nyt 100 tkm, ja taas alkaa ääntää.
_________________
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
W 123 320 CDI
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 211 200 CDI TA -08
W 213 e 220 d All Terrain -17
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
markoala
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 1134
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

 LähetäLähetetty: 14.8.2019 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ei tullut kukaan autoa maksamaan. Vaihdossa tarjottiin merenrannasta audiin. Myyntitili kyselyitä tuli ainakin kolme, en koskaan ehtinyt mennä liikkeisiin saakka.
Ajelen tällä. Rolling Eyes
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W213 Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit