s210 talvirengastus

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

s210 talvirengastus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mites tollanen farkkuväykkä, miten pienet renkaat siihen saa lain mukaan laittaa ja pystyykö sillä ajamaan kapeilla?

Kaveri ajelee aika rauhallisesti ja mulla ois jouten pikkumersussa olleet 185 65 15 hakkapeliitat. C meni nuilla ihan ok, mutta onhan toi väykkä jo 320:senä tehokas ja painava peli s202 220D verrattuna.

Liekkö 195 65 15 minimi?

Tossa on etuakselimassa 970 ja takana 1280.

Juhannusjan meni jo... Talvi tulossa...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Mitä sinne mahtaa jarrujen puolesta edes yrittää... 16"?
Takavuosina oma 320 CDI 215/55-16 nastarenkailla sytytteli kuivallakin talviasfaltilla luistoneston valoa jo vähänkin varovaista reippaammissa kiihdytyksissä esim. risteyksistä lähteissä. Vaikka se paavo ihan mopoksi nykyään tulkitaankin, niin puoli kiloa vääntöä ei edelleenkään ole minusta mitäänsanomaton lukema autoilussa, varsinkin kun se tarjoillaan tasaisesti ison turbodieselin ansiosta.
Ei varmaan selventänyt yhtään, mutta rivien väliä saa tulkita mielensä mukaan :lol:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tuolta alkup koot, ja niihin lain sallimat miinukset

http://mercefreaken.com/modellene/210/210.htm

Kantavuus farkussa vaatii 93 indexin

Omaa aikoinaan ajettiin talvella 205/60 renkuloin, ja muistelisin että oli 15" vanteet
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pekkovee kirjoitti:Tuolta alkup koot, ja niihin lain sallimat miinukset

http://mercefreaken.com/modellene/210/210.htm

Kantavuus farkussa vaatii 93 indexin

Omaa aikoinaan ajettiin talvella 205/60 renkuloin, ja muistelisin että oli 15" vanteet
Juu, taitaa olla 195 minimileveys sitten - jos tosta normi 215 vähentää sen tuuman leveyttä ja vanteen halkaisijaa.

Elikkä varmaan paras survoa nuo johonkin a, b tai c malliin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Itte ajelin yhden talven 185/65/15 renkailla kun paavossa tuli sellaiset mukana, sen jälkeen auto seisoikin pari talvea ja sittemmin alle meni 195/65/15 renkaat kun sellaiset isän sedanista jäi ylimääräiseksi.
Mukana tulleet kesäkumit oli 195/65/15 ja ne tuntui sortuvan alle tiukemmissa käännöksissä, nastakumien kanssa tuota ongelmaa ei ole eikä kesäsissäkään enään kun laitoin 205/65 kumit.
Tosin tuo oma on bensakoneella.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JaniH kirjoitti:Itte ajelin yhden talven 185/65/15 renkailla kun paavossa tuli sellaiset mukana, sen jälkeen auto seisoikin pari talvea ja sittemmin alle meni 195/65/15 renkaat kun sellaiset isän sedanista jäi ylimääräiseksi.
Mukana tulleet kesäkumit oli 195/65/15 ja ne tuntui sortuvan alle tiukemmissa käännöksissä, nastakumien kanssa tuota ongelmaa ei ole eikä kesäsissäkään enään kun laitoin 205/65 kumit.
Tosin tuo oma on bensakoneella.
Juu, toimii varmaan varsinkin rauhallisesti ajelevalla kuskilla. Mutta laki sallii miinusta tuuman halkaisijaan ja leveyteen ja siksi minimi olisi 215-25=190. Lisäksi toi renkaan halkaisija muuttuu niin että auto on 10.7mm alempana...

Tuskin mahdoton kun kantavuuskin taitaisi riittää mutta ei ehken siirtorenkaita kummemiksi. Tosin kapeana pintapaine ois isompi nastoja ajatellen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

RH kirjoitti:Mitä sinne mahtaa jarrujen puolesta edes yrittää... 16"?
Tästä minäkin olisin huolissani, enkä niinkään onko rengas 185 vai 195. Vanhassa 220D väykyssäni oli kyllä vakiona 15", mutta jo tuohon 270CDIhin ne ei kyllä mene. 16" vakiona siinä.

Tämä kyseinen auto ei taida kuitenkaan olla 320 CDI, joten bensan jarrujenkokoa en tiedä. Riipuuko vielä siitä onko prefacelift vai facelift.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

noroljan kirjoitti: Tämä kyseinen auto ei taida kuitenkaan olla 320 CDI
Minä ainakin aloitusviestistä (väärin)ymmärsin että tuommonen, mutta jospa samankokoinen bensa siis. Anyways, on sitä löylyä siinäkin pienille pyörille varmaan riittävästi. Jos siis edes vannekoon puolesta menee siihenkään.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

RH kirjoitti:
noroljan kirjoitti: Tämä kyseinen auto ei taida kuitenkaan olla 320 CDI
Minä ainakin aloitusviestistä (väärin)ymmärsin että tuommonen, mutta jospa samankokoinen bensa siis. Anyways, on sitä löylyä siinäkin pienille pyörille varmaan riittävästi. Jos siis edes vannekoon puolesta menee siihenkään.
No ei tietoa meniskö vanteen puolesta (320 bensa). Väykän vanteella ne kuitenkin on... Voihan nuita kokeillakin kunhan lumet sataa, mutta kuten jo todettua saattaa jo vannekokokin estää mahtumisen ja laki estää 5 millin verran leveyden puolesta ellei muutoskatsasta... Mahtais siinä olla katsurilla pään pyörittelyä kun ei ihmisille kelpaa normi leveys - pittää olla ylikapeeta tai ylileveetä :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”