Sprintterin mystinen vika??

Vastaa Viestiin
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Sprintterin mystinen vika??

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Nyt on ilmaantunut mystinen vika 2001 cdi sprintteriin. *Yritän kuvailla sitä... Kun kääntää virrat päälle ja aikoo käynnistää niin käynnistys asennossa pitämällä avainta käynnistämisasennossa kuuluu kojetaulun alta vaan releen yritykset käynnistää (sekunnin välein) mutta ei lähde starttaamaan. Ei kuulu klikkaukset startista (se on vaihdettu puoli vuotta sitten). Tuntuu kuin jokin estäisi käynnistymisen... Omituista tästä tekee sen että vika ilmenee vain silloin tällöin. Ja kestää jonkin aikaa jonka jälkeen taas toimii esim viikon ilman mitään. joskus kun vika tulee voi joutua puoli tuntia yrittämistä ja sitten aivan yllättäen lähteekin kuin palmun alta. vaikea paikantaa vikaa kuin tulee ja menee miten sattuu. tähän asti selviteltyä on että ei ainakaan akku ole kyseessä. Sellaisen asian olen huomannut että usein kun vika on tullut olen ajanut pitemmän matkan edellisenä päivänä, myös tankki on ollut yleensä ongelman tullessa viimesellä vartilla (kuitenkin vielä ainakin 10 litraa jäljellä).
Nyt tarvitaan päättely kykyä . Itse olen miettinyt että voiko jokin estää käynnistymisen esim jos polttoaineen paine ei ole riittävä, tai ei nouse välillä tarpeeksi vaikka polttoaine ilma vuodon takia, tämän jos joku osaisi pois sulkea? ja sitten niitä ehdotuksia. Kiitos.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Nyt lisää infoa, ei taida olla polttoaineeseen liittyvä vika kun eilen teki taas samaa puolella tankilla. Lähti työntämällä kuitenkin käyntiin. Vaikuttaisi olevan sähköpuolen ongelma vai? Ideoita miten lähtisi selvittämään . Johdot startilta starttimoottorille varmaan pitäs tarkistaa ensin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei varmaankaan liity polttoaineeseen kun ei startti pyöri.
Päävirta- ja maajohtojen tarkastusta, Sprinterissä myös akun maajohdon tarkastus...vian ollessa päällä pitää avainta starttiasennossa ja samalla liikuttelee johtoja konetilassa ja ratin alapuolella HUOM !!! vaaratekijät tässä pitää huomioida.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

joo. noin pitää tehdä seuraavalla kerralla. sen verta tänää ja muidenkin pähkäilyjen jälkeen tullut siihen tulokseen että pakko olla startin releen ja starttimoottorin välillä jossain katkos. nyt tosiaan vaikuttaisi siltä että aina kun sataa tai oikeastaan sateen jälkeen kun on ajanut kerran niin vika tulee päälle. tämä vaatii vielä vahvistuksen, mutta tiedän ainakin että sateella akun päälle tulee vettä ja huomasin tänään että vuotaa tuulilasinpyyhkijän varren läpiviennistä (se jotenkin repsottaa ja tiiviste ei pidä) eli kun pyyhkijät pyyhkii samalla vesi pääsee akun päälle. tätä nyt veikkaan (ja toivon) syyksi. mutta katsotaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”