CLK -97 käyntihäiriö

Vastaa Viestiin
v65lario
Viestit: 60
Liittynyt: 30.10.2011 12:08

CLK -97 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja v65lario »

CKL 1997 2,0 vapari Engine 111945 10 010009 manuaalilaatikko.

Autossa on mielenkiintoinen vika.
Se käynnistyy kylmänä hyvin (+2 astetta), mutta ei siedä yhtään kaasua.
Jos painaa kaasua enemmän kuin sentin, niin alkaa puututumaan ja kaasu yli puolenvälin, niin paukkaa imusarjaan.
Autolla voi ajaa pintakaasulla ja kun on n. kilsan verran ajanut ja kone lämminnyt, niin alkaa toimimaan.

Toinen käyntihäitiö on sellainen, että lämmin moottori ykkösvaihteella ottaa ehkä 3000rpm vaivalloisesti, niin kuin olisi rukkanen imusarjassa.
Kakkosella vetää jo vähän herkemmin, mutta siitä isommilla vetää puhtaasti ja hienosti.
Normiajoa pystyy ajamaan ihan hyvin, kun ei ykkösellä ja kakkosella paina kaasua enempää kuin n. 25%, sen jälkeen alkaa puutumaan.
Matka-ajossa voi huoletta kiihdyttää kaasu pohjassa.

Sen verran taustaa, että auto on minulle tuore tapaus ja kun ostin sen, se toimi moitteetta.
N. 500km ajon jälkeen (sisältää kylmäkäynnistyksen) käytin sitä pajalla, että katsotaan vähän mitä on ostettu. Nosturilla ylös ja sitä rataa.
Samalla luettiin vikamuisti ja ja jonkun kaasuläpän / opittujen arvojen resetoinnin / perusastetuksen jälkeen seuraavana päivänä kylmäkäynnistyksen yhteydessä huomasin sen kylmäkäyntiongelman ongelman.

Joten, tulevalla viikolla on iso huolto kaikilla mausteilla, niin mitäs tuon käyntihomman kanssa keksisi?
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

No jos siihen kaasuläppään on koitettu jotakin arvoja asettaa / resetöity, niin oliskohan sitten siinä syypää? Kerta sen jälkeen alkanut kiukuttelemaan...

Räplättiinkö ihan staarilla ja tiesikö se pajan ukko ihan mitä tekee?
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
v65lario
Viestit: 60
Liittynyt: 30.10.2011 12:08

Viesti Kirjoittaja v65lario »

Ihan virallisella systeemillä tikitaalia ronkittiin.

Eikös niin kuin tuo perusasetusten teko / opittujen arvojen nollaus pitäs palauttaa ohjainlaite lähtötilanteeseen ja lähtötilanteessa ei varmaan ole kylmäkäynnin huononeminen.

Kävi vaan mielessä, että jos joku olisi täällä törmännyt samaan ongelmaan ja keksinyt siihen syyn ja korjaustavan.

Olen kuullut, että Mersumiehetkin tykkää tutustua ohjauslaitteen saloihin ja sitä kautta optimoida, muuttaa ja parantaa tikitaalia tehtaan jäljilta.
Joten moottorin ohjainlaitteen metkut pitäisi olla hallussa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, ei ainakaan ole ongelmia tullut mitä joskus olen noita perusasetuksia tehnyt. Ongelmat kokonaisuudessaan sopisivat ilmamassamittarin aiheuttamiksi, mutta eipähän tuota veikkailemalla voi tietää...
oulaistenliikenne.fi
v65lario
Viestit: 60
Liittynyt: 30.10.2011 12:08

Viesti Kirjoittaja v65lario »

dealer kirjoitti:No, ei ainakaan ole ongelmia tullut mitä joskus olen noita perusasetuksia tehnyt. Ongelmat kokonaisuudessaan sopisivat ilmamassamittarin aiheuttamiksi, mutta eipähän tuota veikkailemalla voi tietää...
Hyvin arvattu.
Puhdistin ilmamassa-anturin ja nyt on käytössä ihan eri auto.

En olisi kyllä ihan heti uskonut, että likainen ilmamassa-anturi vetäisiis moottorin noin polvilleen, mutta uskottava se on.

Uusi ilmamassamittari (n. 70€) tilattu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä 70€ ilmamassamittari on pelkkä kapula, eikä se välttämättä toimi oikein bensakoneessa vaikka nettikaupat sellaista tarjoavat.
Pitäisi vaihtaa putkineen. Käy ja kukkuu kuten pitää, mutta jos ilmenee jotain vaikeuksia tai kulutus tuntuu suurelta hanki sellainen jossa on putki mukana.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”