W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Osaako joku kertoa miksi se kylmänä hyppää pariksi sekunniksi hiukan alle 2000 kierrokseen ja siitä suoraan tyhjäkäyntikierroksille noin 700 ja taas parin sekunnin kuluttus siihen 2000, tekee tätä jonkun aikaa kunnes moottori on hiukan lämmennyt niin sitten lopettaa. Kiitos vihjeistä, mitä muuten se tyhjäkäynti moottori tekee ja mistä sen löytää :)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onko se mikrokytkin kaasuvivuston päässä ehjä? Kun kakslitrasessa painoi kytkimen pohjaan alkoi soutamaan kierroksia juuri nuin. Olisiko jumittunut pohjaan se kytkin?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tyhjäkäynnin ilmamäärää säätävä "tyhjäkäyntimoottori" tai "lisäilmaluisti" voi takerrella. (Sama osa monta eri nimeä :D)
ko. venttiili siis säätää tyhjäkäynnillä koneeseen menevää ilmamäärää kun kaasuläppä on täysin kiinni (ja siten säätää suoraan tyhjäkäynti kierroksia)


Löytyy ilmaputsarikotelon alta painettuna imusarjan kanavien väliin.


Kuva
severi
Viestit: 193
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja severi »

Voisikohan tyhjäkäyntiventtiililtä kadota hetkeksi virrat syystä tai toisesta, jolloin pomppaa 2000 rpm. Muistelen omassa olleen vastaava vaiva, voi testata nyppäämällä liitin irti venttiililtä tyhjäkäynnillä, mitkä silloin kierrokset. Omassa oli huono kontakti liittimellä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Surullisen kuuluisa ylijännitesuojarele tekee kans tyhjäkäynnille omat temppunsa.
severi
Viestit: 193
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja severi »

Voisi hyvinkin olla tuo ylijännitesuojarele syypää.
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Kiitos hyvistä vinkeistä, tulipahan taas iltapuhdetta kun käyn tarkistamassa nuo asiat, palataan sitten taas asiaan
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Nyt kävin hiukan kokeilemassa ja kylmänä kun tyhjäkäynti seilasi ja sitten irroitin johdon tyhjäkäyntimoottorista niin tyhjäkäynti laski ja alkoi käydä tasaisesti. Miten tuon moottorin voisi testata, tuleeko siihen 12VDC ja voiko sen jotenkin puhdistaa. :D
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Kävin vielä irrottamassa tyhjäkäyntimoottorin ja yritin puihdistaa, testasin sen 12VDC että vaihtoi tilaa. Samalla mittasin sen mikrokytkimen joka oli kunnossa.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tk-moottori kuulostaisi toimivan, jos luisti liikkuu kun sille syöttää 12V jännitteen.

Ilmamäärämittarin potentiometri on myös yleinen tyhjäkäynnin heiluttaja. Likaantuu/kuluu tyhjäkäyntialueelta

Lämpötilan vaikutus voisi viitata Ecun lämpöanturiin?

Arvauksia...

Edit. Muutettu kaasuläpän potentiometri oikeammaksi ilmamäärämittarin potentiometriksi
Viimeksi muokannut JanneW124, 25.2.2022 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Mistäpäin löytyisi tuo kaasuläpän potentiometri ja minkä näköinen se on ja vastaavasti se ECUn lämpötila-anturi, mistä löytyy ja minkä mallinen palikka on, kiitos taas vastauksista ja vinkeistä, onko muuten tuo tyhjäkäynninmoottori sellainen on/off malli vai säätyykö se esim. 0 -12VDC.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Imuilmavuodot kannattaa tarkastaa myös, kumiletkut haurastuvat iän myötä. Saattaa aiheuttaa käynnin epätasaisuutta. Määränjakajan pohjassa on kumikaukalo, jossa voi olla halkeamia. Saanee tunnusteltua käsikopelolla.

Potentiometri löytyy määränjakajan etupuolelta, 3 pinninen liitin. Lämpimällä koneella ylimmän ja keskimmäisen pinnin välinen jännite tulisi olla 0.7V
https://youtu.be/V4XOb1Mwr6o

Lämpöanturi löytyy kannesta, kuskin puolelta konetta jostain siitä etualalta. En tiedä miltä näyttää autossasi mutta voi olla vihreä kahdella liitinlähdöllä tai musta isommalla liittimellä jossa 4 pinniä... Ehkä tämä on kuitenkin epätodennäköisin aiheuttaja...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ms10999 kirjoitti: 17.2.2022 21:21 Mistäpäin löytyisi tuo kaasuläpän potentiometri ja minkä näköinen se on ja vastaavasti se ECUn lämpötila-anturi, mistä löytyy ja minkä mallinen palikka on, kiitos taas vastauksista ja vinkeistä, onko muuten tuo tyhjäkäynninmoottori sellainen on/off malli vai säätyykö se esim. 0 -12VDC.
Hyvin hatara muistikuva että se ei ole mikään moottori vaan läppä joka ohjaa lisäilmaa (lisäilmaluisti). Läppä taas sulkeutuu ja avautuu joko hitaasti lämpötilan mukaan (bi-metalli-ohjattu) ja nopeammin sitten sähköisesti. Voi testata kun pakastaa sen ja antaa lämmetä ja seuraa läpän liikettä.

Minkähänlainen se tyhjäkäyntimoottori oikein on? En ole semmoista nähnyt w201 korisessa ja itseasiassa en muissakaan autoissa.

Tuo oire kyllä kuulostaa sähköperäiseltä. W201 on muitakin bimetalliohjattuja kylmäkäynnistykseen liittyviä kohtia ellen väärin muista.

Kaasyläpän potikka on yllättäen kiinni siinä läpän rungossa. Luulin ettei sitä saa originaalina enää mutta kun pisti ebayssä hakukriteeriksi korkeimman hinnan niin heti löytyi. https://www.ebay.de/itm/162833126121?ep ... SwUn9aTGtY
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo, lisäilmaluisti on se oikeampi nimi. Tyhjäkäyntimoottori esiintyy samassa yhteydessä keskusteluissa hyvin usein ja sillä tarkoitetaan juurikin lisäilmaluistia. Kone saa ilmaa luistin kautta, kun kaasuläppä on kiinni.

Bimetalliliuskaa siellä ei käsittääkseni ole vaan on täysin sähköllä ohjattu. Seuraava teksti kopioitu toisesta topicista:
Laite toimii niin että sille annetaan kanttiaaltoa, eli pätkittyä tasasähköä. Tätä pulssia kun säädetään ns. pulssinleveysmodulaatiolla (PWM) niin saadaan valittua mikä tahansa asento sille läpälle ja siitä määräytyy suoraan se läpivirtaavan ilman määrä. Eli 12V jännitettä katkotaan sille monta kertaa sekunnissa. :!:

Bosch alkoi valmistamaan uudelleen tuota potikkaa joku aika sitten. Ilmeisesti oli jonkinlainen tauko ettei orkkista saanut mistään.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Miten tuo potentiometri mitataan, ylimmän ja keskimmäisen pinnin välinen jännite tulisi olla 0.7V onko auto käynnissä ja liitin paikallaan vai autossa vain virrat päällä ja johto irti.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mittaus auto käynnissä ja liitin paikallaan. Vetää liitintä sen verran ulos, että mahtuu mittaamaan. Ja käyntilämpöisenä mittaus.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JanneW124 kirjoitti: 18.2.2022 6:23 Joo, lisäilmaluisti on se oikeampi nimi. Tyhjäkäyntimoottori esiintyy samassa yhteydessä keskusteluissa hyvin usein ja sillä tarkoitetaan juurikin lisäilmaluistia. Kone saa ilmaa luistin kautta, kun kaasuläppä on kiinni.

Bimetalliliuskaa siellä ei käsittääkseni ole vaan on täysin sähköllä ohjattu. Seuraava teksti kopioitu toisesta topicista:
Laite toimii niin että sille annetaan kanttiaaltoa, eli pätkittyä tasasähköä. Tätä pulssia kun säädetään ns. pulssinleveysmodulaatiolla (PWM) niin saadaan valittua mikä tahansa asento sille läpälle ja siitä määräytyy suoraan se läpivirtaavan ilman määrä. Eli 12V jännitettä katkotaan sille monta kertaa sekunnissa. :!:

Bosch alkoi valmistamaan uudelleen tuota potikkaa joku aika sitten. Ilmeisesti oli jonkinlainen tauko ettei orkkista saanut mistään.
Kyllä se lämmön mukaan säätää sitä läppää ilman virtoja jos on kunnossa. Helppo testata juurikin laittamalla pakastimeen ja katsomalla liikkuuko läppä kun se lämpenee. Ainakin omassa w201 se pelasi juuri näin pakastettaessa. Jos siis samanlainen lisäilmaluisti kyseessä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ok. En vain ihan ymmärrä, mihin se tarvitsee lämmön mukaan säätöä, kun säätyy sähköisesti ohjattuna oikeaan asentoon. Mutta minun ymmärtämättömyyteni ei tietysi tarkoita yhtään mitään.

Ulkomaan foorumeilta löytyi myös jotain tutkimustietoa, jonka mukaan säätyisi jännitteen muutoksella. 0V ei kuitenkaan ole kiinni, vaan 20% raollaan joka selittäisi OP:n tapauksessa käynnin tasoittumisen liittimen irrottamisen yhteydessä. Olisiko läppä suunniteltu niin, että virtojen hävitessä kuitenkin toimii. Tähän yhteyteen lämmön mukaan säätyvä ohjaus voisi ollakin tarpeeseen?
https://mbworld.org/forums/e-class-w124 ... ltage.html

Uskoisin kuitenkin, että vika on ohjauspuolella, eikä itse lisäilmaluistissa.

Katsotaan, mitä OP saa potikasta mitattua...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JanneW124 kirjoitti: 21.2.2022 9:07 Ok. En vain ihan ymmärrä, mihin se tarvitsee lämmön mukaan säätöä, kun säätyy sähköisesti ohjattuna oikeaan asentoon. Mutta minun ymmärtämättömyyteni ei tietysi tarkoita yhtään mitään.

Ulkomaan foorumeilta löytyi myös jotain tutkimustietoa, jonka mukaan säätyisi jännitteen muutoksella. 0V ei kuitenkaan ole kiinni, vaan 20% raollaan joka selittäisi OP:n tapauksessa käynnin tasoittumisen liittimen irrottamisen yhteydessä. Olisiko läppä suunniteltu niin, että virtojen hävitessä kuitenkin toimii. Tähän yhteyteen lämmön mukaan säätyvä ohjaus voisi ollakin tarpeeseen?
https://mbworld.org/forums/e-class-w124 ... ltage.html

Uskoisin kuitenkin, että vika on ohjauspuolella, eikä itse lisäilmaluistissa.

Katsotaan, mitä OP saa potikasta mitattua...
Kun se säätyy lämmön mukaan niin se on jo oikeassa asennossa valmiiksi, oisko siinä syy? Sit kun sitä ei tarvita käynnistyksen jälkeen niin sähköisesti ohjataan.

Mutta ei vika voi olla yksistään tuossa jos kierrokset seilaa 700 ja 2000 välillä. Tuskinpa se niin paljoa vaikuttaisi vaikka läppä heiluiskin siellä edestakaisin.

Voihan sen testata ottamalla lisäilmaluistin pois ja tukkimalla ja avaamalla kumiputken voi kokeilla seilaako kierrokset miten paljon.

Katsos, toi linkin lisäilmaluisti on erilainen kuin mitä mulla oli -88 M102.962 myllyssä - siinä oli samanlainen kuin aikakauden saabissa. Tän tyylinen: Kuva

Minkähänlainen tässä 2.6 on?

Jos ohjataan pelkästään sähköllä voisi läppä liikkuakin tuolleen nopeeseen tahtiin ja sähkövika aiheuttaa sen mutta riittääkö sittenkään sen lisäilmaluistin ilmamäärän säätö nuin suuriin kierroslukumuutoksiin?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

AK47 kirjoitti:Kun se säätyy lämmön mukaan niin se on jo oikeassa asennossa valmiiksi, oisko siinä syy? Sit kun sitä ei tarvita käynnistyksen jälkeen niin sähköisesti ohjataan.
Aivan. Voisi olla näin.
Katsos, toi linkin lisäilmaluisti on erilainen kuin mitä mulla oli -88 M102.962 myllyssä
Tarkastin PartsInfosta, että w201 2.6 (M103.xxx) lisäilmaluisti olisi A0001412225. Tuo sama pitäisi käydä aikalailla kaikkiin M102 ja M103 koneisiin, myös M102.962. M104.980 ja M104.981 olisi myös sama luisti.
Kuvahaun perusteela olisi tällainen:
Kuva

Tuollainen Minun w124 230E:ssä on myös.

Jos auton omitaja ei ole vielä paalannut autoaan, olisi mukava kuulla edistyykö vianhaku...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti: 24.2.2022 0:57
Katsos, toi linkin lisäilmaluisti on erilainen kuin mitä mulla oli -88 M102.962 myllyssä - siinä oli samanlainen kuin aikakauden saabissa. Tän tyylinen: Kuva
Tuo malli on niissä aivan ensimmäisissä ruisku M102:ssa. Mullakin oli tuollanen -83 W123:ssa ja -84 190E:ssä.
Joku bi-metallijousi jota sähköllä lämmitetään.
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Kävin mittaamassa potentiometrin ja näytti kylmänä 1.0 V mutta kun moottori lämpeni niin se meni 0.8 V mutta heilui välillä 0.5 V ja 0.9 Vvälillä mutta ihme kumma tyhjäkäynti ei rynninyt koko mittauksen aikana eli kävi melko tasaisesti, mitä tästä voisi päätellä.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jaa-a.. Saattaa olla potikan pinta likainen tai kulunut ja siksi jännite soutaa? Senhän voisi irrottaa ja tarkastaa/puhdistaa ja sitten yrittää säätää 0.7V alueelle. Jos potikan irrottaa, kannattaa nykyinen asento jotenkin piirrottaa että saa samaan kohtaan takaisin. Säätö tapahtuu potikkaa kääntämällä ja on tosi herkkä säätymään.

Toisaalta outoa, ettei käynti sitten kuitenkaan heijannut kerta säätökin heijaa?
Löytyikö mahdollisia ilmavuotoja kumiosista?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Kyllä se vähän huojuu se tyhjäkäynti mutta ei pompannut 2000 ja takaisin, miten potikka säädetään muutetaanko siinä asennus asentoa ja voiko sen puhdistaa jollain elektroniikan puhdistusaineella, kiitos neuvoista jo etukäteen, kyllä se vika viellä löytryy näin hyvillä ohjeilla.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Omani puhdistin varovasti elektroniikanpuhdistusaineella. Kovin kovakouraisesti ei kannata kontaktipintaa käsitellä.
Säätö kääntämällä koko potikkaa, kiinnitysruuvien reiät ovat soikion malliset. Eli jos irrotat sen, merkkaa nykyinen asento ja laita takaisin siihen, mutta et kiristä ruuveja ihan lopulliseen tiukkuuteen. Siten saat esim meisselillä varovasti koputtamalla asentoa (ja jännitettä) muuttumaan vähän kerrallaan hallitusti. En muista, mihin suuntaan jännite kasvaa tai pienenee...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

Jatketaan, nyt irroitin potentiometrin ja puhdistin sen elektroniikan puhdistusaineelle en mekaanisesti ollenkaa ja kun laitoin potikan takaisin niin että sitä pystyi liikuttamaan sieltä tuli tyhjäkäynnillä vain 0.024 V ja kun nostin potikka ylemmäksi niin arvo tippui 0.01 V mistä tämä voisi johtua, sitten aika loppui kesksen eli pitää huomenna katsoa uudelleen, mihin muuten sitä 0.7 V käytetään kun auto kävi kylläkin hiukan alempaa tyhjäkäyntiä tuolla 0.024 V:lla.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Näyttikö kontaktipinnat ehjiltä?
Jospa käänsit sen liian ylös ja meni ohi alueen?

Potikkan kontaktipintoja vasten tulee ne 2 väkästä, jotka liikkuvat ilmamäärämittarin lautasen mukaan. Jännite muuttuu, kun lautanen liikkuu. Tuo 0.7V pitäisi olla silloin, kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja lautanen ylhäällä. En sen tarkemmin tiedä miksi juuri tuo jännite.
Jos sen saa käymään tasaisesti jollain muulla arvolla niin haittaako se? Ehkä ei, en tiedä.

Esim. Youtubessa hakusanalla "M103 potentiometer" löytyy useampikin video jossa varmasti joku osaa selittää toiminnan vaikutuksia paremmin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Anturitiedot ei ole koskaan nolla tai 100% Vaan ovat jotain siltä väliltä, esim tyhjäkäynnillä 5% tai täyskaasulla 95%
Näin moottoriohjain tietää anturin olevan järjissään.

Jos joku arvo hyppää nollaan tai täyteen arvoonsa niin ecu osaa päätellä sen olevan rikki. Siksi ko. anturia ei säädetä nollaan vaan tuohon ~0.7V signaalijännitteeseen.
ms10999
Viestit: 22
Liittynyt: 18.11.2010 20:33

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja ms10999 »

NYT TOIMII HIENOSTI, vika oli siinä potentiometrissä se oli sen verran kulunut että taivutin hyvin varovasti niitä "harjoja" jotka hankaavat niitä potikan pintoja ja sen jälkeen pystyi säätämään jännitettä. Laitoin aluksi potikan aivan ylä asentoon ja jännite oli yli 3 V ja sitten naputtelin alaspäin siihen 0.7V eikä museoauto ole käynyt koskaan niin hyvää tyhjäkäyntiä kuin nyt. Tilasin Saksasta uuden potikan 25 EUR ja vaihdan sen sitten varmaan kesän lämpimillä. Kiitoksia kaikille tuhannesti avusta, tämä oli opettavainen oppimisen taival sillä auto on ollut minulla yli 15 vuotta enkä tiennyt että siinä on tuollaista potentimetriä jota voi säätää, Kiitos vielä. Terveisin Markku
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 2.6 tyhjäkäynti hyppää 2000 ja 700 välissä kylmänä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ms10999 kirjoitti: 03.3.2022 14:58 NYT TOIMII HIENOSTI, vika oli siinä potentiometrissä se oli sen verran kulunut että taivutin hyvin varovasti niitä "harjoja" jotka hankaavat niitä potikan pintoja ja sen jälkeen pystyi säätämään jännitettä. Laitoin aluksi potikan aivan ylä asentoon ja jännite oli yli 3 V ja sitten naputtelin alaspäin siihen 0.7V eikä museoauto ole käynyt koskaan niin hyvää tyhjäkäyntiä kuin nyt. Tilasin Saksasta uuden potikan 25 EUR ja vaihdan sen sitten varmaan kesän lämpimillä. Kiitoksia kaikille tuhannesti avusta, tämä oli opettavainen oppimisen taival sillä auto on ollut minulla yli 15 vuotta enkä tiennyt että siinä on tuollaista potentimetriä jota voi säätää, Kiitos vielä. Terveisin Markku
Hieno homma että pelaa ja kerroit missä syy oli.

Tarvikepotikoissa ollut vissiin vähän sanomista ja mielellään kuullaan sitten miten hankkimasi potikka pelaa ja mitä kulutus on verrattuna nykytilanteeseen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”