Jakoketjun uusinta

Keskustelua mese.fi:n omasta wikitietokannasta.

http://www.mese.fi/mekka/
Vastaa Viestiin
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Jakoketjun uusinta

Viesti Kirjoittaja sjk »

Heippa Mesetaiturit. Kyseessä on kone M271
Kyseessä nokkaketjun vaihto vedättämällä vanhalla ketjulla uusi paikoilleen.
Lähtökohtana on tietysti että kampiakseli on 0 merkissä ja nokkien merkit kohdallaan.
Nyt kysyn miksi kampiakselia kierrettäessä ketjun pitää pyörittää myös nokka-akseleiden ketjupyöriä, (tässä yhteydessähän pitää varoa ettei ketju hyppää hampailta)

Eikö sama tulos saavutettaisi siten että nokka-akselit pidetään asemassaan, ja ketju pujoitetaan nokka-akselin ketjupyörien ohi ja kampiakselia kierretään niin kauan että uuden ketjun päät ovat ylhäällä kohdakkain ja yhteen niitattavissa niin homma on siinä. (Tietysti ennen niittausta on katsottava että kampi on 0 merkissä ja tietysty katsottava myös että nokka-akselit ovat edelleen merkeissään) Mielestäni tällöin tilanne ja asema on sama kuin työtä aloitettaessa.
Onko tässä ajatuksessani jotain vialla?
Ystävällisistä kommenteista olisin iloinen.
Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika paljon ajat kun pari vuotta sitten kerroit ettet ole vielä ainakaan sataantuhanteen kilometriin huolissasi ketjusta ?

Muttajoo, ei onnistu nokkia pyörittämättä. Ottaa venttiilit mäntiin.
Eihän hyppäämistä joudu varomaan, työkalu pitää huolen ettei ketju voi hypätä.
oulaistenliikenne.fi
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

Jakoketjun uusinta

Viesti Kirjoittaja sjk »

Kiitos erinomaisesta vastauksesta.
Noihan se on, olisihan minun tuo pitänyt hoksata.
Tosiaan onhan kilometrejä hieman tullut lisää, on kuitenkin huolestuminen asiasta myös lisääntynyt siinä määrin että ajattelin toteuttaa vaihdon nyt kun ketjupyörät ilmeisestikin ovat vielä ok.
Kiitos vielä kerran.
Terveisin Seppo
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta”