Sprinter 319 2016

Vastaa Viestiin
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Sprinter 319 2016

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

Täällä kun ei oikein ole kerrottu tarinaa miltään osin uudemmista sprinttereistä niin pistän omani julki.
Juhannuksen jälkeisellä viikolla tuli uusi työauto pihaan ja siihen on nyt pikkuhiljaa tutustuttu.
Tänään mittarissa 2800km.
Autohan on mukava ajettava 7gtronic laatikolla ja ainoalla moottorivaihtoehdolla, voimaa on nyt takuuaikana vielä riittänyt mutta kun auto on täydessä painossa kokoajan ja raskasta kärryä tulee vedettyä puolet ajasta niin ohjelmapäivitystä odotellaan jo kuumeisesti.
Vanhasta -05 316 mallista tyhjennettyä kamat loppui tän auton jousien kantavuus nopeammin kuin vanhan. Auton omapaino on kaiketi isompi ja massat tulee vastaan nopeammin. Itseasiassa jo tänään mietin että seuraava on sit 519.

Ohjaamossa on hyvin tilaa pitkällekki kuskille ja tähän otin vielä parhaan penkin kuskille. Ainut mitä jää kaipaamaan on vasemman käden kyynärtuki.
Autoon tuli myös monitoimiratin mukana parempi soitin josta kaipaisi (ok) nappeja rattiin jotta jotku asiat saa hoidettua ilman käden irroitusta ratista.

Ajovaloiksi valitsin xenonit joista toimintaa pääsee näkemään syksymmällä.

Tavaratilaan sai valittua liiketunnistinvalot. Vielä ei ole vakiovaloilla ja kesäkelillä päässyt näitäkään oikein koeajamaan.

Korin puolelta huomasin heti negatiivisen puolen ku kylkilistoja ei kokonaan oltu saatu vieläkään irti pellistä vaikka asiaa oli huomioitu jo facelift mallissa. Muutamasta kohti listan alareuna ottaa kiinni peltiin ja tästä täytyy olla ensi viikolla yhteydessä liikkeeseen et miten asia korjataan ennen vahinkoa.

Tässäpä jo jotakin, täytyy jatkaa kun saa lisää kokemusta pelistä.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

319 614tkm -10 vuotinen

viewtopic.php?t=51640
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

Veholla hyvillä mielin ottivat palautteen kylkilistoista vastaan.
Hommaavat repulliset listan kiinnikkeitä etukäteen ja käyttävät listat irti, leikkaavat alareunaa hieman ja maalipintaan alareunan kohdalle laitetaan kiveniskuteippiä.
Halvempaa kuin maalaus, sanoivat.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Olihan tuo jo semmonen vanha lousku ku oli pitänyt jo pestäkin ainakin kerran. Pari hiekan jyvääkin oli jo tavaratilassa :lol: :lol: :nocando:
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

Aki P kirjoitti:Olihan tuo jo semmonen vanha lousku ku oli pitänyt jo pestäkin ainakin kerran. Pari hiekan jyvääkin oli jo tavaratilassa :lol: :lol: :nocando:
Mut imurointineitsyys ei ole vielä mennyt😁
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mercedes-Benz Sprinter -alustaisessa Grand Canyon S -retkeilyautossa yhdistyvät pakettiauto ja matkailuauto.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001246020.html
https://www.hymercar.com/de/modelle/hym ... ights.html
Kuva
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

34tkm ajettu autolla.
Toistaiseksi ei mitään ongelmia ilmaantunut.
Kahdesti huomannut pidemmän tauon jälkeen startatessa et auto kävi hieman oudosti viidellä pytyllä tms. Kävin sit samantien ohikulkiessa kattoo Veholla et mikä voisi olla. Tarkan kyselyn jälkeen tiskillä arvelivat että suodattimen poltto jäänyt kesken ja lappujen tulistamisen jälkeen todettiin diagnosointi oikeaksi.
Lähes puolet poltoista epäonnistunut auton sammuttamisen vuoksi.
Neuvoivat kuuntelemaan että millon polttaa ja jättämään auton käymään jos poltto kesken.
Auto on kuitenki niin hiljainen että tasan yhden kerran olen kuullut polton olevan päällä kun avasin oven ja kuuntelin.
Kulutus pyörii jatkuvasti täyteen lastattuna matka-ajossa 10-12, kärryjen kans 13-15 (lapin reissuilla mäkisissä maastoissa) ja 18-19 ison pressukapellikärryn kans.
Ainut mitä edelleen kaipaa on kunnollinen kyynärtuki vasemmalle kädelle.
Turbo
Viestit: 9
Liittynyt: 25.9.2017 21:13

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Tilasin 319 CDI 43K A3 A:n, tammikuussa pitäisi saapua.

Mielenkiinnolla odottaa, kun koeajo malleina ei tuolla V6 motilla ollut, eikä oikein missään muutenkaan kokemuksia tuosta moottorista löytynyt. Mutta jo pelkkä 316 CDI A oli jo sen verran miellyttävä automaatilla, että pakukaupat hierottiin tuosta isommasta moottorista.

Safety paketti oli sopivasti hinnoiteltu, niin ei kannattanut erikseen niitä varusteita napsia, jotta sai xenon valot.

Tavaratilan vakiovaloja jäin hieman miettimään, että mahtaako kuinka pienet tuikut siellä on, että joutuuko sinne viritellä jotain tehokkaampaa (lediä?).
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

53tkm ajettu.
Auto pelannut loistavasti ja edelleen nautinnollinen ajaa.
Pikkuhiljaa jostain 30tkm jälkeen alkanut sillointällöin esiintyvä outo tärinä on osoittautunut ilmeisesti turbiinista lähteväksi. Alkuun teki vain raskas kärry perässä mut sittemmin alkanut vaivata jo ilman kärryäki.
Tärinä tulee kutoselta seiskalle vaihtaessa tai seiskalla ollessaan esim vastamäessä, kun turbiini aloittaa luistamisen.
Tärinä nousee tavaratilan väliseinään ja kojetauluun.
Veholla ei osanneet sanoa mitään kun ei oireillut huollossa käydessä mut Parkkilan pajan kahvipöydästä kerrottiin et turbiini se tärryyttää ja vois mennä ohi öljynvaihdolla ja lisäaineen laitolla.
Mut paljon ei ole viitsinyt tressata kun kokonaismassaa tahtoo olla jatkuvasti 5,5-7t laatikon perässä kun kärryä tulee vedettyä.

Turbolle tiedoksi, vakionahan ei ole kuin kaksi poltinta autossa ja niillä ei kovin hyvin näe.
Laitoin itelle 5m lediä kattoon niin alko näkeen.
Tosin toista poltinta joutuu pitää paikalla kosja liiketunnistinvalo ei pelaa jos ei saa kuormaa riittävästi.

Tällä hetkellä tämä korimalli on myyty v6 osalta aika loppuun joten täytynee odotella uutta korimallia seuraavaksi.
Turbo
Viestit: 9
Liittynyt: 25.9.2017 21:13

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Puralantien UA kirjoitti:53tkm ajettu.
Auto pelannut loistavasti ja edelleen nautinnollinen ajaa.

Turbolle tiedoksi, vakionahan ei ole kuin kaksi poltinta autossa ja niillä ei kovin hyvin näe.
Laitoin itelle 5m lediä kattoon niin alko näkeen.
Tosin toista poltinta joutuu pitää paikalla kosja liiketunnistinvalo ei pelaa jos ei saa kuormaa riittävästi.

Tällä hetkellä tämä korimalli on myyty v6 osalta aika loppuun joten täytynee odotella uutta korimallia seuraavaksi.
Hyvä kuulla, että ajonautintoa löytyy, en kerinnyt 316A.lla kun pikku lenkin kehällä heittää, mutta heti tuntui erittäin miellyttävältä silläkin moottorilla.

Kuormaa itellä ei perään tule, tavaratilaan vehkeitä 200-1000kg välillä ja toki välillä ihan tyhjänä ajoakin.
Tärkein olisi juuri hyvä tavaratilan valaistus, jotta pimeelläkin näkisi laitteita sitoa kiinni, eli vakiovalaistus on sitten huono jota vähän arvelin, pitää panostaa lisäledeihin.

Jep, aika viimeisiä tehdastilauksia oli myyjänkin mukaan tämä, mutta vielä syyskuun lopussa ehti. Hyvät kamppikset päällä ja hintakin jousti hyvin.
Turbo
Viestit: 9
Liittynyt: 25.9.2017 21:13

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Nyt viikko ja ekat 3000km ajettu pitkän akselivälin 319 CDI A3.lla ja lysti kyllä ollut ajella tuolla 3-litran V6.lla. Automaatti toimi todella hienosti, ei nyi yhtään! Alusta ottaa erittäin hyvin isot ja pienet tien pomput vastaan, tuli pohjois-Ruotsin talvessa hyvin testattua reippaammassakin vauhdissa 1000kg kuorma päällä. Ja jaksaa kiihtyä pitkiä mäkiä ilman polkemista. Mukava ajella ja hiljainen. Tätä moottori-vaihteisto yhdistelmää voi kyllä suositella ja hinnalle saa todella vastinetta.

Tavaratilan valaistus olikin riittävä vakiona, ei tarvitse alkaa laittaa viritellä lisäsisävaloja.

Xenonit ja kaukovalo-automatiikka toimii hienosti, samoin kuolleenkulman tunnistimet. Kaistavahti välillä piippailee lumisella tiellä, mutta sen saa napista poiskin.

Erittäin tyytyväinen olen kyllä autoon ja onneksi ei tullut pihistettyä moottorin kanssa.
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

Turbo kirjoitti:Nyt viikko ja ekat 3000km ajettu pitkän akselivälin 319 CDI A3.lla ja lysti kyllä ollut ajella tuolla 3-litran V6.lla. Automaatti toimi todella hienosti, ei nyi yhtään! Alusta ottaa erittäin hyvin isot ja pienet tien pomput vastaan, tuli pohjois-Ruotsin talvessa hyvin testattua reippaammassakin vauhdissa 1000kg kuorma päällä. Ja jaksaa kiihtyä pitkiä mäkiä ilman polkemista. Mukava ajella ja hiljainen. Tätä moottori-vaihteisto yhdistelmää voi kyllä suositella ja hinnalle saa todella vastinetta.

Tavaratilan valaistus olikin riittävä vakiona, ei tarvitse alkaa laittaa viritellä lisäsisävaloja.

Xenonit ja kaukovalo-automatiikka toimii hienosti, samoin kuolleenkulman tunnistimet. Kaistavahti välillä piippailee lumisella tiellä, mutta sen saa napista poiskin.


Erittäin tyytyväinen olen kyllä autoon ja onneksi ei tullut pihistettyä moottorin kanssa.
Tuliko sulle kevyt-ka:na?
Jos tuli niin seuraileppa et ottaako vaihteistosta tms tärinää hyttiin kun ajat rajoitinta vasten ja ylämäen jälkeen auto alkaa kelailemaan vaihteet 5-6-7.
Mulla tärinä tulee pääasiassa vaihdon jälkeen, mut välillä ihan tasaisella tiellä.
Nyt toista kertaa käymässä huollossa vianhakureissulla.
Turbo
Viestit: 9
Liittynyt: 25.9.2017 21:13

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Puralantien UA kirjoitti:Tuliko sulle kevyt-ka:na?
Jos tuli niin seuraileppa et ottaako vaihteistosta tms tärinää hyttiin kun ajat rajoitinta vasten ja ylämäen jälkeen auto alkaa kelailemaan vaihteet 5-6-7.
Mulla tärinä tulee pääasiassa vaihdon jälkeen, mut välillä ihan tasaisella tiellä.
Nyt toista kertaa käymässä huollossa vianhakureissulla.
Pakuna ilman hidastimia.

Hyvin kyllä jaksaa mennä ilman huudattamista kuorma päällä ohitukset ylämäkeenkin vaikka lähtönopeus 100kmh.
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Mulla on joitakin satoja tuhansia kilometrjä kokemusta näistä. 319 on hyvä pata vs 316, mutta erilaisia anturivikoja tuntuu tulevan herkemmin. Auto on hyvä ajaa, mitä nyt vähän sivutuuliherkkä. Erilaiset tärinät kuuluu asiaan ja auto on niille hyvin herkkä. Toistakymmentä Sprintteriä olen ajanut ja kaikki tärrää jossain vauhdissa. Yksi mikä vaikuttaa asiaan on se että alkuperäisten peltivanteiden sisäpinnoille kertyy helposti paksu kerros likaa. Mutta se ei tosiaan ole ainoa tärinän aiheuttaja.
Kokonaisuutena voisi sanoa että auto on kestävä ja yllättävän miellyttävä ajaa kokoisekseen. Luonnollisesti kovemmissa nopeuksissa ominaisuudet loppuu jossain vaiheessa, mutta eipä näitä ole moottoritienopeuksiin tehtykkään. 140km/h ja siitä ylöspäin alkaa olemaan jo epämiellyttävää.

Uuteen autoon laittaisin kiveniskuteipit ja suojaisin ajovalot pinnoitteella. Näissä tahtoo umpion ”lasit” eli muovit haalistua aika nopeasti uv-säteilystä.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”