w210 Kardaani jyrisee & perä klappi

Vastaa Viestiin
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

w210 Kardaani jyrisee & perä klappi

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

Jees eli aiheeseen liittyen oli yks aikasempi vähän hätäsesti kirjotettu topikki: viewtopic.php?t=58994
Perä tuntuu väljältä/klapilta ja puslaa sinne pitäis ilmeisesti vaihtaa, mutta tuntuu tuolla takakelkassa olevan puslaa ja tukivartta vähän joka lähtöön.. Eli onko mitään ideaa mitkä helat sinne kannattais vaihtaa?

kannattaako tuota ulompaa, joka jää jarrusatulan taakse ns. narinapuslaa vai sisempää lähteä vaihtamaan? Silmällä tai kokeilemal vähän paha sanoa kumpikohan mahtais olla huonommassa kunnossa... :roll:
Kuva

Kuva
Jos on jotain vinkkejä tms. niksejä mitä kantsii tietää näitä vaihtaes niin ne otetaan myös ilomielin vastaan!

Sitten vielä tuosta kartaanista.. (oletan, että kardaanista kyse?) Pitää semmosta matalaa jyrinää, joka kasvaa vauhdin noustessa +70kmh ylöspäin mikä rupeaa sit tuntumaan perseessä ja ratissa.
Veto päälle tai moottorijarruttaes pistää pienempää silmään kolahtaa aina hieman.
Jos kyseessä olis kardaaninrätit tai tukilaakeri onnistuuko vaihto enää kotikonstein?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Rätit ja tukilaakeri vaihtuu näppärästi pihassa kunhan auton saa kokonaan ylös, ite tavannu ajaa etupään biltsun ajorampeille, takapää tunkilla ylös ja pukit alle (kuukauden sisään taas tarkotus tehä). Pulttipyssy aika korvaamaton, muutoin joutuu joka pultin jälkeen käydä ottamas vaihteen pois ja pyöräyttää kardaania seuraavan pultin kohille.

Takapään puslista tietty kaikki kerralla, jos siitä lähtee, mut tietysti oireiden mukaan katella. Jos auto ei meinaa kulkee suoraan et vaeltelee niin kelkan kumityynyt tarkistella. Narinahela nimensä mukaan narisee, kokeilee vaikka heiluttaa autoa sivusuunnassa, selkee narina. Tai lakkaa ne narisemasta kun tarpeeks rikki. Niiden vaihto, samaten alatukivarren sisempi pusla kannattaa vaihtaa (jos ite meinaa ilman erikoistyökaluja) samalla, paikoilleen päin hankala jos ei ole tai tee työkalua, irtonaisena vaihtuu suht näppärästi samalla irtioton vaivalla.

Muut tukivarret sitten, illan parin homma kun vaihtaa kaikki, riippuu työtahdista, mut räntäsateessa pihassa pimeessä meni sen verran. Herkästi jos yks on menny niin muutkin jo aikansa eläneet, ei tarvi arpoa. Saksasta maksaa noin 100€ koko satsi missä molemmin puolin kaikki. Paitsi farkkuun ne alumiiniset.
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

sv22 kirjoitti:Rätit ja tukilaakeri vaihtuu näppärästi pihassa kunhan auton saa kokonaan ylös, ite tavannu ajaa etupään biltsun ajorampeille, takapää tunkilla ylös ja pukit alle (kuukauden sisään taas tarkotus tehä). Pulttipyssy aika korvaamaton, muutoin joutuu joka pultin jälkeen käydä ottamas vaihteen pois ja pyöräyttää kardaania seuraavan pultin kohille.

Takapään puslista tietty kaikki kerralla, jos siitä lähtee, mut tietysti oireiden mukaan katella. Jos auto ei meinaa kulkee suoraan et vaeltelee niin kelkan kumityynyt tarkistella. Narinahela nimensä mukaan narisee, kokeilee vaikka heiluttaa autoa sivusuunnassa, selkee narina. Tai lakkaa ne narisemasta kun tarpeeks rikki. Niiden vaihto, samaten alatukivarren sisempi pusla kannattaa vaihtaa (jos ite meinaa ilman erikoistyökaluja) samalla, paikoilleen päin hankala jos ei ole tai tee työkalua, irtonaisena vaihtuu suht näppärästi samalla irtioton vaivalla.

Muut tukivarret sitten, illan parin homma kun vaihtaa kaikki, riippuu työtahdista, mut räntäsateessa pihassa pimeessä meni sen verran. Herkästi jos yks on menny niin muutkin jo aikansa eläneet, ei tarvi arpoa. Saksasta maksaa noin 100€ koko satsi missä molemmin puolin kaikki. Paitsi farkkuun ne alumiiniset.
Huoltokirjaa hetki silmäiltyäni huomasin, että kardaanin tukilaakeri oli vaihdettu 18tkm sitte. Voiko olla osa muka ikänsä päässä uudestaan?
Pitää nuo rätit ja kelkan kumityynyt katsoo ku saa auton seuraavankerran talliin tunkille.

Narinapuslat vaihdoin viimeviikolla, toinen oli tiensä päähän tullut jo kauvan sitten.. Ala kuva wanhasta puzlasta
Kuva
Toinen puoli oli vähän paremmassa kunnossa, mutta vaihtoon meni silti. Ei tuo narinapuslien vaihto tuntunut auttavan mihinkään.. Päinvastoin vaihdon jälkeen rupesi auto puoltamaan oikealla (se puoli millä oli parempikuntosempi hela.) pitänee viedä auto myös aurauskulmien tarkistukseen..

Mites nuo alatukivarren sisemmät puslat, minkälainen se työkalu niihin on? Pitäiskö se periaatteessa onnistua ilman sitä?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Suunnilleen samanlainen, jos ei jopa sama, kuin narinaheloihin. Ne sisemmät vaan umpinaiset. Laiskuuksissani otin alatukivarren irti, kuumailmapuhaltimella poltin kumiosan pois ja ulkokehä rautasahalla poikki. Uus paikoilleen viilapenkissä sopivalla hylsyllä painattamalla. Tarpeeks kestävä kierretanko/pitkä pultti, hylsyt ja prikkoja kaveriksi, saanee sillä taisteltua allekin päin todnäk, ilman nosturia/monttua varmaan helpompi irrallaan.

Vaihdettiinko laakerin tukikumi samalla? Rätit tietysti hyvä väännellä läpi ja jos irti jaksaa ottaa niin kokeilla ristikko. Itellä kävi siten et (ihan nyt oletuksena) kaks vuotta sitten ristikko uusittiin, pari tonnii oli hyvä, sen jälkeen känkkäilly, täryttäny ja ravistellu. Pari kuukautta sitte kokeilin väännellä ristikon, se ihan juntturassa. Liekö ollut huono laatu osassa vai pielessä oleva kardaanin linjaus joka sen särkenyt. Ne joilla enemmän kokemusta osaavat varmaan kertoa totuuden, mut olen sntanut itseni ymmärtää et ristikko pitäs olla semmonen et omalla painollaan liilkuu ku vaakaan laittaa. Mulla semmonen et hampaat irves saa vääntää et liikkuu.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Valdsteri kirjoitti:
sv22 kirjoitti:Rätit ja tukilaakeri vaihtuu näppärästi pihassa kunhan auton saa kokonaan ylös, ite tavannu ajaa etupään biltsun ajorampeille, takapää tunkilla ylös ja pukit alle (kuukauden sisään taas tarkotus tehä). Pulttipyssy aika korvaamaton, muutoin joutuu joka pultin jälkeen käydä ottamas vaihteen pois ja pyöräyttää kardaania seuraavan pultin kohille.

Takapään puslista tietty kaikki kerralla, jos siitä lähtee, mut tietysti oireiden mukaan katella. Jos auto ei meinaa kulkee suoraan et vaeltelee niin kelkan kumityynyt tarkistella. Narinahela nimensä mukaan narisee, kokeilee vaikka heiluttaa autoa sivusuunnassa, selkee narina. Tai lakkaa ne narisemasta kun tarpeeks rikki. Niiden vaihto, samaten alatukivarren sisempi pusla kannattaa vaihtaa (jos ite meinaa ilman erikoistyökaluja) samalla, paikoilleen päin hankala jos ei ole tai tee työkalua, irtonaisena vaihtuu suht näppärästi samalla irtioton vaivalla.

Muut tukivarret sitten, illan parin homma kun vaihtaa kaikki, riippuu työtahdista, mut räntäsateessa pihassa pimeessä meni sen verran. Herkästi jos yks on menny niin muutkin jo aikansa eläneet, ei tarvi arpoa. Saksasta maksaa noin 100€ koko satsi missä molemmin puolin kaikki. Paitsi farkkuun ne alumiiniset.
Huoltokirjaa hetki silmäiltyäni huomasin, että kardaanin tukilaakeri oli vaihdettu 18tkm sitte. Voiko olla osa muka ikänsä päässä uudestaan?
Pitää nuo rätit ja kelkan kumityynyt katsoo ku saa auton seuraavankerran talliin tunkille.

Narinapuslat vaihdoin viimeviikolla, toinen oli tiensä päähän tullut jo kauvan sitten.. Ala kuva wanhasta puzlasta
Kuva
Toinen puoli oli vähän paremmassa kunnossa, mutta vaihtoon meni silti. Ei tuo narinapuslien vaihto tuntunut auttavan mihinkään.. Päinvastoin vaihdon jälkeen rupesi auto puoltamaan oikealla (se puoli millä oli parempikuntosempi hela.) pitänee viedä auto myös aurauskulmien tarkistukseen..

Mites nuo alatukivarren sisemmät puslat, minkälainen se työkalu niihin on? Pitäiskö se periaatteessa onnistua ilman sitä?
Voi mennä nopeemminkin kardaanin laakeri. Itse en uskonut että kardaanin laakeri ois rikki ja epäilin laatikon tai perän jurinaa ja vonkunaa.... Kun siitä kardaanin laakerista lopulta muutama kymmenen tuhatta myöhemmin lensi kuulat ja kuulanpitimet pellolle niin uskoin että ITSE vaihdettu laakeri oli syy ääneen......

En nyt muista minkä merkkisen laakerin sinne laitoin mutta seuraava oli joku motonetin versio ja on kestänyt. Oisinko vaihdossa ollut liian kovakourainen tai huonosti vaseliinia laakerissa tms mutta sehän porsi hetikohta ja alkoi ääntämään.

Katsurin renkuttimella näkee hyvin väljät mytta kyllähän sorkkaraudalla vääntelemällä ja käsin renkuttamalla paimmat itsekkin löytää.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

sv22 kirjoitti:Suunnilleen samanlainen, jos ei jopa sama, kuin narinaheloihin. Ne sisemmät vaan umpinaiset. Laiskuuksissani otin alatukivarren irti, kuumailmapuhaltimella poltin kumiosan pois ja ulkokehä rautasahalla poikki. Uus paikoilleen viilapenkissä sopivalla hylsyllä painattamalla. Tarpeeks kestävä kierretanko/pitkä pultti, hylsyt ja prikkoja kaveriksi, saanee sillä taisteltua allekin päin todnäk, ilman nosturia/monttua varmaan helpompi irrallaan.

Vaihdettiinko laakerin tukikumi samalla? Rätit tietysti hyvä väännellä läpi ja jos irti jaksaa ottaa niin kokeilla ristikko. Itellä kävi siten et (ihan nyt oletuksena) kaks vuotta sitten ristikko uusittiin, pari tonnii oli hyvä, sen jälkeen känkkäilly, täryttäny ja ravistellu. Pari kuukautta sitte kokeilin väännellä ristikon, se ihan juntturassa. Liekö ollut huono laatu osassa vai pielessä oleva kardaanin linjaus joka sen särkenyt. Ne joilla enemmän kokemusta osaavat varmaan kertoa totuuden, mut olen sntanut itseni ymmärtää et ristikko pitäs olla semmonen et omalla painollaan liilkuu ku vaakaan laittaa. Mulla semmonen et hampaat irves saa vääntää et liikkuu.
Joo siihen tulokseen tulin itekki, että helpoin varmaa irrottaa koko alatukivarsi ja vääntää sisempien puslien kans kun sen saa pöydälle.
Tukikumista en osaa sanoa.. Huoltokirjassa lukee vain kardaanin tukilaakeri. Oli tosin vaihdatettu jossain huollossa.
Pitänee varmaan rätit ottaa seuraavalla kerralla kans irti ja tsekata tuo ristikko, siitä vaan hyvin pieni tietämys joten täytyy googletella hieman lisää sen toimintaperiaatteita.
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

AK47 kirjoitti:
Valdsteri kirjoitti:
sv22 kirjoitti:Rätit ja tukilaakeri vaihtuu näppärästi pihassa kunhan auton saa kokonaan ylös, ite tavannu ajaa etupään biltsun ajorampeille, takapää tunkilla ylös ja pukit alle (kuukauden sisään taas tarkotus tehä). Pulttipyssy aika korvaamaton, muutoin joutuu joka pultin jälkeen käydä ottamas vaihteen pois ja pyöräyttää kardaania seuraavan pultin kohille.

Takapään puslista tietty kaikki kerralla, jos siitä lähtee, mut tietysti oireiden mukaan katella. Jos auto ei meinaa kulkee suoraan et vaeltelee niin kelkan kumityynyt tarkistella. Narinahela nimensä mukaan narisee, kokeilee vaikka heiluttaa autoa sivusuunnassa, selkee narina. Tai lakkaa ne narisemasta kun tarpeeks rikki. Niiden vaihto, samaten alatukivarren sisempi pusla kannattaa vaihtaa (jos ite meinaa ilman erikoistyökaluja) samalla, paikoilleen päin hankala jos ei ole tai tee työkalua, irtonaisena vaihtuu suht näppärästi samalla irtioton vaivalla.

Muut tukivarret sitten, illan parin homma kun vaihtaa kaikki, riippuu työtahdista, mut räntäsateessa pihassa pimeessä meni sen verran. Herkästi jos yks on menny niin muutkin jo aikansa eläneet, ei tarvi arpoa. Saksasta maksaa noin 100€ koko satsi missä molemmin puolin kaikki. Paitsi farkkuun ne alumiiniset.
Huoltokirjaa hetki silmäiltyäni huomasin, että kardaanin tukilaakeri oli vaihdettu 18tkm sitte. Voiko olla osa muka ikänsä päässä uudestaan?
Pitää nuo rätit ja kelkan kumityynyt katsoo ku saa auton seuraavankerran talliin tunkille.

Narinapuslat vaihdoin viimeviikolla, toinen oli tiensä päähän tullut jo kauvan sitten.. Ala kuva wanhasta puzlasta
Kuva
Toinen puoli oli vähän paremmassa kunnossa, mutta vaihtoon meni silti. Ei tuo narinapuslien vaihto tuntunut auttavan mihinkään.. Päinvastoin vaihdon jälkeen rupesi auto puoltamaan oikealla (se puoli millä oli parempikuntosempi hela.) pitänee viedä auto myös aurauskulmien tarkistukseen..

Mites nuo alatukivarren sisemmät puslat, minkälainen se työkalu niihin on? Pitäiskö se periaatteessa onnistua ilman sitä?
Voi mennä nopeemminkin kardaanin laakeri. Itse en uskonut että kardaanin laakeri ois rikki ja epäilin laatikon tai perän jurinaa ja vonkunaa.... Kun siitä kardaanin laakerista lopulta muutama kymmenen tuhatta myöhemmin lensi kuulat ja kuulanpitimet pellolle niin uskoin että ITSE vaihdettu laakeri oli syy ääneen......

En nyt muista minkä merkkisen laakerin sinne laitoin mutta seuraava oli joku motonetin versio ja on kestänyt. Oisinko vaihdossa ollut liian kovakourainen tai huonosti vaseliinia laakerissa tms mutta sehän porsi hetikohta ja alkoi ääntämään.

Katsurin renkuttimella näkee hyvin väljät mytta kyllähän sorkkaraudalla vääntelemällä ja käsin renkuttamalla paimmat itsekkin löytää.
Joo tuo katsastuksessa renkuttimella välyksien tsekkaaminen ollut kans mielessä kun tarkotus nyt laittaa autoa kuntoon kerralla ja pitää uus leimakin saada muutaman kuukauden sisällä.
Mutta kardaanin tukilaakeri menee nyt sitten kuitenkin tarkistuslistalle vaikka sen kerkesi sieltä jo melkeen pyyhkiä pois. :x
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vaikeeta se varmaan kuvailla miten jämäkkä jonkun pitää olla,välykset löytyy toki heiluttelemalla ja liikkeen pitäis olla tasainen koko liikeradalla eikä tahmata saati tuntua mitään pykälää missään kohdassa.

Jos vaan malttaa niin kannattaa se koko tukivarsisarja ottaa ja vaihtaa kerralla, lähes samalla vaivalla menee kun kerran alottanut ja todennäkösesti muutkin jonkun verran välistyneet jos yks selkeesti mennyt.

Edit: täältä paljon tilaillut

meyle

lemföder

Ja se halvin vaihtoehto

vaico
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

sv22 kirjoitti:Vaikeeta se varmaan kuvailla miten jämäkkä jonkun pitää olla,välykset löytyy toki heiluttelemalla ja liikkeen pitäis olla tasainen koko liikeradalla eikä tahmata saati tuntua mitään pykälää missään kohdassa.

Jos vaan malttaa niin kannattaa se koko tukivarsisarja ottaa ja vaihtaa kerralla, lähes samalla vaivalla menee kun kerran alottanut ja todennäkösesti muutkin jonkun verran välistyneet jos yks selkeesti mennyt.

Edit: täältä paljon tilaillut

meyle

lemföder

Ja se halvin vaihtoehto

vaico
Vähän päivitystä. Auto kävi tarkastuksessa ja seuraavanlaista vikaa & vaihdettavaa löytyi:

Eteen alatukivarren etummaiset puslat väljät. Vaihtuis varmaan näillä taikka kokonaan uusi alatukivarsi, mutta perkeleen kallis vaan... Miten onko nuo etummaiset puslat ihan ite vaihdettavissa?

vasen etupyöränlaakeri jyristi aikasta lujaa, eli pyöränlaakerit menee vaihtoon. Nämä pitäis vissiin vaihtua ilman erikoistyökaluja? :shock:

Takana taaemmat ylätukivarsien sisemmät kumipuslat väljät.. Ei tahtonut oikeen löytyä sopivaa puslaa siihen googlettamalla joten hoituisko homma vaihtamalla tilalle kokonaan esim. tällänen tukivarsi ?

Takana pitkittäistukivarret väljät & apurungon etummaiset kumityynyt rikki. Entäs mitenkäs tuo kumityynyjen vaihto, onko paha rasti? Niitä ei oo tullut koskaan ennen vielä vaihdettua... :oops:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kelkan kumien vaihto-ohjeet löytyy mekasta w124 alta, sama alusta aika pitkälle. Etutukivarsien puslat tarvii prässin, nimimerkillä yhet tukivarret veelleen vääntäny. Kävin prässäyttämäs puslat lähimmällä korjaamolla jossa prässi, nopee ja halpa ratkasu vs. koita ite taistella paikoilleen.

Tukivarsiin ei oikein irtopuslia taida olla tarjolla, suosittelen silti et vaihda kaikki kerralla vallankin jos useammassa tukivarressa oli väljää. Ne vaicot on ihan hyvät, pidän itteeni turhankin tarkkana auton kanssa, ne tässä jo yli kaks vuotta olleet eikä ongelmaa. Ne muutkin kuitenkin jo parhaat päivänsä nähneet, jos laittaa yksittäiset uudet niin ne kuluu sitte turhan nopeesti ja ennenpitkää loputkin menee vaihtoon.
Valdsteri
Viestit: 13
Liittynyt: 18.6.2016 1:03

Viesti Kirjoittaja Valdsteri »

sv22 kirjoitti:Kelkan kumien vaihto-ohjeet löytyy mekasta w124 alta, sama alusta aika pitkälle. Etutukivarsien puslat tarvii prässin, nimimerkillä yhet tukivarret veelleen vääntäny. Kävin prässäyttämäs puslat lähimmällä korjaamolla jossa prässi, nopee ja halpa ratkasu vs. koita ite taistella paikoilleen.

Tukivarsiin ei oikein irtopuslia taida olla tarjolla, suosittelen silti et vaihda kaikki kerralla vallankin jos useammassa tukivarressa oli väljää. Ne vaicot on ihan hyvät, pidän itteeni turhankin tarkkana auton kanssa, ne tässä jo yli kaks vuotta olleet eikä ongelmaa. Ne muutkin kuitenkin jo parhaat päivänsä nähneet, jos laittaa yksittäiset uudet niin ne kuluu sitte turhan nopeesti ja ennenpitkää loputkin menee vaihtoon.
Kyllä kyllä. Jos ei suomesta löydy kohtuu hintaan noita tukivarsia taakse niin sit taitaapi mennä tilaukseen nuo vaicot tai lemföderit.

Mitenkäs tuo etupyörän laakerin vaihto, nyt ei pääse just tunkkaamaan autoa ja irrottelemaan rengasta/jarrusatulaa, että näkis sen laakerisysteemin ja navan. Niin pitikö -95vm w210 sedaniin olla joku erikoistyökalu?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei tarvi erikoisvehkeitä, satula irti, kuppi nakutella irti, kiristysmutterin lukitus joko torx tai kuusiokolo ja sittehän paketti jo kourassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”