ASD peräremontin tuumailua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

ASD peräremontin tuumailua

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ongelmana siis tenavan maantienopeuksissa kevyesti ujeltava ASD perä, jossa lukko tuntuisi pelaavan. Kardaania räplätessä huomasin, että perä on pinjonin laipasta pyöritellen hyvinkin väljän tuntuinen ja nyt on sitten mietintämyssy päässä. Mitä tehdä? Toisaalta sen voisi kylmän viileästi ajaa paskaksi, mutta senpä jälkeen se on sitten koko kosla valmis paaliin, eihän sitä kukaan puolikuntoisena osta ja toisaalta perien hinnat huomioiden koko murikan vaihto ei oikein kannata. Voihan se tietysti kestää tuossa jamassakin vielä pitkään.

Vakavasti olen perän uudelleen laakeroimista miettinyt, mutta tätä varten täytyisi saada käsille säätöarvoja; hammasvälys, pinjonin asetuskorkeus (hammaskosketus) ja muutamat momentit. Räjäytyskuvista ei olisi haittaa näin alkuun. Jos jollakulla on edellytyksiä asiassa avustamiseen, olisin kaikesta mahdollisesta hyvin kiitollinen. Jotenkin en jaksa uskoa, että merkkiliikkeen varaosatiskiltä juuri mitään tänä päivänä irtoaa.

Mitenkä muuten öljyt? Kaikesta kohkaamisesta huolimatta olettaisin, että tuolle kelpaa perus 90W LS -liukaste.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Eihän hammaskosketus mihkään muutu jos pelkät laakerit vaihtaa? Laittaa shimmit samoin kuten oli.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Pasikiainen kirjoitti:Eihän hammaskosketus mihkään muutu jos pelkät laakerit vaihtaa? Laittaa shimmit samoin kuten oli.
Ei ne ihan samaan taho kiristyä kun aikasemmin ollu ja luultavasti jo vähän kosketus pielessä sekä kulumaa jo tossa vaiheessa
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Se ujellus ei kovin usein laakereita vaihtamalla poistu. Ääni tulee kuluneesta välityksestä ja sen korjaaminen maksaa enemmän kuin äänetön käytetty perä.
Ja öljyksi ehdottomasti asd-peräöljy.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Eipä siitä enää varmaankaan hiljaista saa, mutta ei sillä äänellä niin suurta väliä ole, kunhan pelit kulkee. Todellista välystä nyt on tietysti vaikea päätellä pelkästään laipasta veivaamalla, periaatteessa sen ehkä voisi ottaa joutessaan alas ja avata kantta sen verran, että saa asiaan selkoa. Laakerivioista näillä väljistymisillä on ainakin muissa vehkeissä ollut tapana saada alkunsa.

Pinjonin laipan alla roikkuu tippa ja pieni epäilys on, että jossain vaiheessa on ehkä joku urpo käynyt stefan vaihtamassa ja tempaissut sitten mutterin kunnolla kiinni, mutta tämä nyt on pelkkää arvailua.

Onko muuten kardaanin puoliskojen asennolle näissä mitään yhtenevää sääntöä, esim. laipat molemmissa päissä samassa asennossa tai jotain? Vähän epäilyttää, että tuo on väärin läjätty ja epätasapainossa, kun täristelee.

Se täytyy sitten vissiin tehdä pioneerityötä ja kokeilla mitä ASD tykkää öölistä jonka pullottaja ei ole mersulle hyväksyntätekstistä halunnut maksaa. :lol: No katellaan, eihän tuo nyt kamalan hintaista ole Fuchsin öljy KL-varaosilla.


Ai niin. Kun sitä käytettyä perää ostaessa on aika hiton vaikea sanoa onko se äänetön vai ei, tai toimiiko lukko. Myyjän sana ei riitä todisteeksi, koeajolle pitäisi päästä.
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Onkos tuo sun välitys mikä?
Jos tarpeeksi tiheä niin noita saa sopuhintaan. Kannattaa koeajaa jos mahdollista.
Tuo kardaanin tärinä voi johtua myös kannatinlaakerin kumin sopimuksen irtisanomisesta. Eikös noissa etu-ja takapätkissä ole kohdistusmerkit, toisessa 2 viivaa ja toisen pätkän viiva niiden väliin.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Pega kirjoitti:
Pasikiainen kirjoitti:Eihän hammaskosketus mihkään muutu jos pelkät laakerit vaihtaa? Laittaa shimmit samoin kuten oli.
Ei ne ihan samaan taho kiristyä kun aikasemmin ollu ja luultavasti jo vähän kosketus pielessä sekä kulumaa jo tossa vaiheessa
Eikai käytettyä ujeltavaa välitystä ikinä saa enää hiljaiseksi.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Välläristä ei kyllä ole varmaa tietoa, mutta epäilisin, että se on 3,07, suht pitkä kait joka tapauksessa kun tämä on kutoskoneella. Tietysti mulle kyllä periaatteessa kelpaa sellanenkin ASD perä, missä ei lukko skulaa, kunhan itse välitys pysyy nipussa ja murikka sopii paikalleen. Olis tuolla kyllä yks pikkuperä vetareineen, kardaani vaan puuttuu.

Jordaaniin on justiinsa kannatinlaakeri kumeineen vaihdettu ja etupään hardy kans. Ennen operaatiota ravisti paikat hampaista motarinopeuksissa, jäljelle jäi kevyt tutina kahdeksankympin paikkeille. Eipä tullut kyllä mieleenkään, että siellä tehtaan jäljiltä olisi merkit. Kiitokset tästä, käytettävä takapätkä vielä irti, kun perän pudottaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pasikiainen kirjoitti:
Pega kirjoitti:
Pasikiainen kirjoitti:Eihän hammaskosketus mihkään muutu jos pelkät laakerit vaihtaa? Laittaa shimmit samoin kuten oli.
Ei ne ihan samaan taho kiristyä kun aikasemmin ollu ja luultavasti jo vähän kosketus pielessä sekä kulumaa jo tossa vaiheessa
Eikai käytettyä ujeltavaa välitystä ikinä saa enää hiljaiseksi.
Riippunee suuresti siitä kauanko ulinaa on jatkunut. Lievä laakerijollotus vaimenee hyvinkin usein laakeroimalla. Jos poskilaakereiden lukkorenkaat ovat hiukan kuluneen oloiset, ne voi samalla kääntää ympäri. Muutoin pitää kaikki samassa järjestyksessä ja omilla paikoillaan. Säätää vain pinjonin käyntivastuksen kohdalleen ja kotkaa mutterin huolella.

ASD:n kanssa pitää myös aina selvittää kitkapakkojen kunto. Loppuunsa kuluneilla levyillä vetarin rattaiden poorit pohjaa murikan poskiin, jolloin tulee valurautapitoista öljyä. :arrow: Laakerit on taas kohta vainaat. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Easy Rider kirjoitti:
Pasikiainen kirjoitti:
Pega kirjoitti: Ei ne ihan samaan taho kiristyä kun aikasemmin ollu ja luultavasti jo vähän kosketus pielessä sekä kulumaa jo tossa vaiheessa
Eikai käytettyä ujeltavaa välitystä ikinä saa enää hiljaiseksi.
Riippunee suuresti siitä kauanko ulinaa on jatkunut. Lievä laakerijollotus vaimenee hyvinkin usein laakeroimalla. Jos poskilaakereiden lukkorenkaat ovat hiukan kuluneen oloiset, ne voi samalla kääntää ympäri. Muutoin pitää kaikki samassa järjestyksessä ja omilla paikoillaan. Säätää vain pinjonin käyntivastuksen kohdalleen ja kotkaa mutterin huolella.

ASD:n kanssa pitää myös aina selvittää kitkapakkojen kunto. Loppuunsa kuluneilla levyillä vetarin rattaiden poorit pohjaa murikan poskiin, jolloin tulee valurautapitoista öljyä. :arrow: Laakerit on taas kohta vainaat. :idea:
Siellä varmaankin on pinjonin puolella rymppiholkki esijännityksen säätöön? Voihan siinä tietysti kokeilla onneaan ja kiristää mutterin takaisin samaan kohtaan, kuin missä se on aiemmin ollut, mutta jos siellä on aiemmin jo käynyt joku räpeltämässä, niin ei välttämättä ole se varmin vaihtoehto. Käytävä varmaan Sunilla kyselemässä, josko sieltä irtoaisi säätöarvoja, vaikka vähän epäilen.

Mutta saa nyt nähdä mitä tämä on syönyt, jahka saa Volvon nippuun ja Merssun työn alle.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Rymppi on juu. Ellei vallan uutta laita, niin sitä voi vähän sopivan tuurnan päällä oikasta laakeroidessaan, onpahan varmemman päälle. Muistaaseni pinjonin mutterin pitäs saavuttaa 280Nm kiristysmomentti ennen laakerien välyksettömyyttä, sitten välys nolliin ja edelleen oikeaan käyntivastukseen. Käyntivastusmomenttia en jaksa muistaa.

Stefan vaihdossa mutterin merkkaus ja samaan tälliin kiristys piisaa, mutta jos laakeroidaankin, niin hyvähän se olisi samalla mittoa ihan oikeaan kireyteen.

Jos merkkaa mutterin asennon kolmihaaraan nähden ja aikoo laittaa sen samaan asentoon takas, olis suotavaa muistaa merkata myös poorit kohdakkain. :wink: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Noniin, nyt on saatu murkula katiskasta irralleen ja ujosti pälyilty kannen alle. Silikonin määrästä päättäen tämän perän neitseellisyys oli turmeltu jo aiemmin.

Mittailut jätin myöhemmälle, mutta näppituntumalta hammasvälys ei ole järin paha; pientä kulumaa näkyy vällärissä, mutta ei mitään rokonarpea. Pikkupyörissä sitä rokkoa on sitten senkin edestä ja sieltähän se pinjonin laipasta pyörittäen väljän tuntuman syy löyty. Kun poskipyörät on ASD pakkoja vasten, planeettapyörillä on sellanen 1,5 mm puolelleen tilaa tulla sisään päin. Tästä ei oo hammaskato kaukana. :happy:

Varmaan melko vahva veikkaus vois olla aikansa eläneet ASD -pakat. Kai se on alkuun KL-varaosilta kyseltävä, onko osien suhteen mitään toivoa, vai no-can-do.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tietysti, kaikkea muutahan siihen saa paitsi ne pakat. Laakerit yhteensä n. 300 €, tasauspyörästön rattaat luokkaa 250 €. Vähän alkaa tuntua siltä, ettei tälle kannata tehdä muuta, kun ajaa vaan ja jos leviää :arrow: paaliin.

Toisaalta mitenköpähän tuo olis, jos teettäis pakkojen alle sopivan paksuset simmit ja sillä keinoin välykset pois. Laakerien hintoja on kyseltävä vielä Laakerikeskuksesta, jos tuota lähtee purkamaan.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

saahan noita kitkalevyjä, myyjä ei oo mistään perillä, niin kuin ne ei yleensä ole :!:
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ja marmoritiskin tyttö oli sitten aivan yhtä pihalla. MB-osa ja Merteil vielä kyseltävä, vai onko vihjata jotain edukasta ja luotettavaa sakemannikauppiasta?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Teddy kirjoitti:Tietysti, kaikkea muutahan siihen saa paitsi ne pakat. Laakerit yhteensä n. 300 €, tasauspyörästön rattaat luokkaa 250 €. Vähän alkaa tuntua siltä, ettei tälle kannata tehdä muuta, kun ajaa vaan ja jos leviää :arrow: paaliin.

Toisaalta mitenköpähän tuo olis, jos teettäis pakkojen alle sopivan paksuset simmit ja sillä keinoin välykset pois. Laakerien hintoja on kyseltävä vielä Laakerikeskuksesta, jos tuota lähtee purkamaan.
Reppu on leviällään niin kahtelemaan kitkakasojen kunto. Monesti kitkalevyt on paremmassa hapessa kuin välilevyt. Ehkä pehmyt kitkalevy imee pintaansa kovaa laakeri- ja ratasmujua ja syö suht pehmyet välilevyt. :nocando:

Sisimmäisiä yksipuolisia kitkalevyjä on monenpaksuisia, sillä se lukon välys säädetään. Saattas kotitarveseppä saada mittoihinsa sopivilla shimmeillä esim. rattaan ja kitkakasan välissä, jos kasat tasaseen kuluneet, mutta muuten iskussaan. :idea: Toinen vaihtoehto ois laittaa ylimääräinen, ehkä mittoihin hiottu välilevy johonkin väliin.

Välityksen mitään mitoitusta ei tohi muuttaa vanhassa perässä, sillä mennään mihin se on kulunutkin. Laakerit voi silti vaihtaa säilyttäen samat kosketusmitat. Sivuttaisväljyydet ja -tiukkudet säädetään poskilaakereiden erivahvuisilla lukkorenkailla. Ne siis tulee asentaa laakeroidessa omille paikoilleen, kääntämällä ympäri saa niiden pintakuluman kompensoitua.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Easy Rider kirjoitti:
Teddy kirjoitti:Tietysti, kaikkea muutahan siihen saa paitsi ne pakat. Laakerit yhteensä n. 300 €, tasauspyörästön rattaat luokkaa 250 €. Vähän alkaa tuntua siltä, ettei tälle kannata tehdä muuta, kun ajaa vaan ja jos leviää :arrow: paaliin.

Toisaalta mitenköpähän tuo olis, jos teettäis pakkojen alle sopivan paksuset simmit ja sillä keinoin välykset pois. Laakerien hintoja on kyseltävä vielä Laakerikeskuksesta, jos tuota lähtee purkamaan.
Reppu on leviällään niin kahtelemaan kitkakasojen kunto. Monesti kitkalevyt on paremmassa hapessa kuin välilevyt. Ehkä pehmyt kitkalevy imee pintaansa kovaa laakeri- ja ratasmujua ja syö suht pehmyet välilevyt. :nocando:

Sisimmäisiä yksipuolisia kitkalevyjä on monenpaksuisia, sillä se lukon välys säädetään. Saattas kotitarveseppä saada mittoihinsa sopivilla shimmeillä esim. rattaan ja kitkakasan välissä, jos kasat tasaseen kuluneet, mutta muuten iskussaan. :idea: Toinen vaihtoehto ois laittaa ylimääräinen, ehkä mittoihin hiottu välilevy johonkin väliin.

Välityksen mitään mitoitusta ei tohi muuttaa vanhassa perässä, sillä mennään mihin se on kulunutkin. Laakerit voi silti vaihtaa säilyttäen samat kosketusmitat. Sivuttaisväljyydet ja -tiukkudet säädetään poskilaakereiden erivahvuisilla lukkorenkailla. Ne siis tulee asentaa laakeroidessa omille paikoilleen, kääntämällä ympäri saa niiden pintakuluman kompensoitua.
Kahtelisin, kahtelisin, vaan kun ei lautaspyörä suostu antautummaan. :ää: No jos huomenissa sais tuosta ylikansallisemman puunjalostuspuulaakin paikalliskonttuurista riittävät mittasuhteet omaavan ulosvetäjän lainaan, niin eiköhän se siitä. Jotenkin hirvittää lähtiä prässissä painamaan vaan kahelta sivulta tuettuna.

Poskilaakereita vielä hitusen tuumaillaan. Vaihtaako vaiko eikö vaihtaa, siinä pulma. Ei sinänsä pahan näköset ja mitään näppiin tuntuvaa epätasasuutta ei ole ulkokoolissa. Se metelöinnin aiheuttaja löytynee pinjonin puolelta, esijännitystä vielä on, mutta aikas ronskisti jykertää, kun pyörittelee. Ja siitä puheen ollen, se on parempi nostaa tässä kytkintä ja lähtiä ettimään 30 mm kakstoistakulmahylsyä, pitkää sellasta, jotta pääsee sille osastolle paremmin ihmettelemään.

Jaa niin siellä ei poskissa erillisiä simmejä ole laisinkaan. No sehän on sitten hyvä, etten heittänny niitä seekereitä löysin rantein samaan vasuun. :lol:
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Karvapuhaltimella lämpöä ja tuurnalla pikkuhiljaa rinkeliratas irti. Ei nuo oo vastustanu. Lyö vielä täplät pistepuikolla kun ei mitään maksa, tulee samaan kohti takas. Liekö tuolla tosin isompaa merkitystä.

Poskien lukkorenkaita on viiden satikan välein jotain 10-20 eri paksuista. Niiden pitäs tuurnalla upota uriinsa uusillakin laakereilla ja nurin käännettyinäkin, vaikka kuoren venytykseen on ilmeisesti joku tunkkikin keksitty :idea:
Greasy Aider ite kirjoitti:Välityksen mitään mitoitusta ei tohi muuttaa vanhassa perässä, sillä mennään mihin se on kulunutkin
Rattaat on siis uutena hiottu pariksi, niitä ei tohi sekottaa. Pinjonin otsaan on merkattu mittaluku (oisko takakannen tasoon), uusilla osilla pinjoni shimmataan ja pännätään kohalleen, säädetään murikan kanssa hammasvälys ja laakeritiukkuus toleranssiin sekä tarkastetaan värillä kosketuskuvion keskeisyys hampaalla.

Vanhoilla rattailla pitää ensin mittoa hammasvälys ja katsoa varmuudeksi värillä kuvio sekä todeta laakerit vain pintaviallisiksi, muttei vallan väljiksi kuluneiksi. Laakeroinnin jälkeen tarkastellessa välyksen ja kuvion tulee olla edelleen hyvin tarkkaankin samanlaiset. Jos esim. välystä on hiukan liikaa, sille ei voi eikä pidä tehdä mitään, pitää sen vain samana. :idea:

Näin siis tulee hyvä, jos olen ymmärtänyt kaiken oikein... :lol: Jos taas laakerit ovat olleet niin loppu, jotta niissä on selkeää välystä ja ollut jo pitempään, on todennäköisesti rattaatkin jo laijassaan, kosketuskuvio pielessä ja hammasvälyksen mittaaminen epämääräistä, eikä tule hiljaista ja pitkäikäistä kalua kuin kokonaan uusilla osilla. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tattis vaan Greasy Aiderille tähän astisesta, hyvää asiaa tulee. Lautaspyörä ei Sykesin hytraalivetäjälle vastaan sanonu, nätisti lähti paikastaan. Pinjonin kanssa on sitten vissiinkin prässiä kokeiltava, ei tuo suostu lyömällä irtautumaan. Ja tosi kun vesi, poskipyörät oli sorvanneet murikan kuoresta tavaraa pois aivan reippaasti. Kitkalevyissä näyttää pintaa vielä olevan, kulumat tosiaan enimmäkseen välilevyissä. Tuota kitkamateriaalia kun kattoo, niin taitaapa olla vastaava ilmiö, kuin sintterikytkimissä; asetelmat ja huimapyörät syöpyy enempi.

Levypakoille ei myyjää ole vieläkään löytynyt, Merteil myy eioota, MB-osa ei ole vielä sähöpostiin vastannut.

http://www.originparts.de/index.php?lan ... 0019802102

Tuommosen sivun bogasin yhestä toisesta topikista. Tuossa on linkissä poskilaakeri Merteilin sivulta luntatulla varaosanumerolla katottuna. Hinnoissa on kilpailukykyä ja postikulut inhimilliset. Nyt pitäs vaan niitten levypakkojen osanumerot saada selville.

Elikkä, jos joku pystyy näitä varaosanumeroita ja kiristysmomentteja, sun muita selvittelemään, niin käyttöä olis ja voin kyllä jonkinlaisen rahallisen korvauksenkin tiedoista maksaa. Tai sitten täytyy marssia jälleen marmoritiskille kyselemään, josko se hemaiseva tyttölapsi vaikka viitsisi listan paperille tulostaa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

poskipyörät oli sorvanneet murikan kuoresta tavaraa pois aivan reippaasti

Tämän tietää kahtomattakin, jos ruuvitaltta sopii levyjen väliin. Mulla on jotain romuperän levykasoja. Johonkin ne jo piti mennäkin, mutten muista mihin ja miten homma unneutu...

Niistä ehken saisi shimmiä värkkäiltyä hiomalla magneettipöyvässä. Vehosta sai uusia osia ainakin kymmenisen vuotta sitten, mutta jonkun satasen ois sillonkin saanu uppoamaan jo pelkkiin kitkakasoihin. :(
Pinjonin kanssa on sitten vissiinkin prässiä kokeiltava, ei tuo suostu lyömällä irtautumaan.
Ettei oo vaan ollu rymppi löyhällä ja kooli pyöriny ja hitsannu kiinni pinjoniin? :? Se vajo kolomesattaa Iisakinmetriä pittää mutterilla olla kiristystiukkuus ennen välyksettömyyttä ja käyntivastuksen justeerausta. Just sen tähen ettei sisäkoolit pyörisi akselilla. Pahimmillaan polttaa pinjonin poikki jos rullat ei pyöri, vaan kooli akselilla.:idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Easy Rider kirjoitti:Ettei oo vaan ollu rymppi löyhällä ja kooli pyöriny ja hitsannu kiinni pinjoniin?
Eipäs hättäillä, niinkun köyhät. Lähtihän tuo, kun varovasti lämmitin ja tarjosin lyijylekaa. Tässä on jonkunmoista yritystä olla vähän tavallista varovaisempi tuon perän kanssa, kun ei oikein ole varaa hajottaa mitään.

Vanhoista kitkalevyistähän sinne kaikkein helpoiten tilkettä sais syntymään. Jos yhtään tuuri käy, sinne vois jopa laittaa yhdet ylimääräiset levyt sellaisenaan ja säätölevyillä vaan passata välykset kohilleen; niitä säätölevyjä nimittäin näyttää olevan saatavilla ja hintakin vain vitosen luokkaa kappaleelta.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jeps, lageerit tilattu. Edelleen noudatetaan hyväksi havaittua periaatetta "laakerit laakeriliikkeestä", kyllähän siitä hintaeroa tuli, kun Mersulisä jäi pois.

Mutta, mutta. Nyt vasta tuossa muita pikkuvaivoja käpistellessä huomasin, että :asd: valo ei syty ollenkaan, kun virrat nasauttaa päälle. Mittaristoa irtipäin ja vot sano ryssä, heti selvis mistä se tuhkakuppiin jemmattu lasikantapoltin oli peräisin. Lamppua paikoilleen ja valo syttyy. Käyntiin en kokeillut, eli ei hajua jääkö valo killittämään, mutta eiköhän tuo jää, kun kerta oli nähty aiheelliseksi pimentää. Koodeja yritin lukea, mutta ei ala valo vilkkua, vähän kirkastuu, kun ne diagnostiikkaliittimen navat oikosulkee, mutta muuta ei sitten tapahdukaan. Jostakin luin, että se vois olla virran puutetta, eli onkohan tuo yj-rele vaihdettava, kun tässä on vähän muutakin ehkä siihen suuntaan viittaavaa kipua ollut.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Käy kolvilla ensin releen tinaukset läpi. :idea: Suuremmat juotokset tuppaa murtumaan ympäri komponenttijalan. Iso möntti tina/lyijy lejeerinkiä joka jäähtyessään kutistuu, kiteistyy ja jää jännitykseen, murtuu parin kymmenenkin vuoden viiveellä. Onpa nuita tosin ollu muutenni viallisia. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Rele tuli kolvailtua jo kesällä ja jälistä päätellen siellä oli käyty aiemminkin. No nyt siellä on sitten käyty jo ainakin kolmasti, eikä mitään muutosta tapahtunut; ei ala vikakoodeja löytymään. Ruiskun puoli tässä kyllä jollain lailla ainakin soittaa, lisäilmaluisti losahtelee ja silleen.

Muuten jos sulla Easy Rideri niitä kitkalevyjen jämiä löytyy, niin tarinoitko vaikka yksityisellä viestillä millasta hintaa pitelet ja muuta mitä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jassoo, niin tuolla naapurifoorumilla mistä koodienlukuun ohjeita ihmettelin sanotaankin, että koneen pitää olla käynnissä. No ilimanko ei koodeja alkanu tippumaan uudellakaan yj-releellä. Tyhmästä päästä kärsii taas koko pankkitili.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hittulainen kun ei muista. Välilevystä hiottu korvaton shimmi sisimmän kitkalevyn ja rattaan välissä ei tainnu onnistua. Rattaan poorille on tehty valmistusteknillinen lastunkatkaisu-ura, jeh? Eikä murikka enää siinä kohen ohjaa? Tietysti, uran verran levyn ulkosäteeltä pois ja sielähän ne pyörii, vaikkei mikään keskitäkään. Mites ulkolaidoilla? Saako rei'itettyjen levyjen taakse mellaa hiottua välilevyistä, vai oliko joku kynnys siinäkin??

Shimmiksi hiotun lätkän sopis olla sellasessa välissä jossa ei oo liiemmin hankausta. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Lastunkatkasu-ura on rattaassa kyllä. Mulla oli ajatus se, että heittelis ylimääräset välilevyt murikan puolelle. Se on nyt valeeseen kasattu ilman ristitappia ja poskipyörällä on pystyklappia neljän millin kantturoissa, mutta vielä sisimmässä asennossaankin pysyy välilevyjen korvat urissaan ja ristitapin kanssahan se ei koskaan pääse noin pitkälle tulemaan. Eli kyllä homman pitäis rokata, kun murikan puolelle vaan kasaa tavaraa väliin. Viimeset säädöt voi sitten tehdä ihan virallisilla simmilevyillä, kerran niitä olis saatavissa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

virallisilla simmilevyillä, kerran niitä olis saatavissa.

Eikai sinne saa maahantuojaviranomaiselta kuin erivahvuisia sisimpiä kitkalevyjä? :? Että ei mitään shimmipeltejä.. Saako jostain muualta?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Easy Rider kirjoitti:
virallisilla simmilevyillä, kerran niitä olis saatavissa.

Eikai sinne saa maahantuojaviranomaiselta kuin erivahvuisia sisimpiä kitkalevyjä? :?
Niitä justiinsa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos puolelleen yhden (ehkä hiotun) välilevyn lisäys piisaa niin kaikki ok. Tasausrattailla välykseksi piisaa suunnilleen että välys on riittävä, muttei liikaa.

Hassu juttu on se että suuremmalla tasausrattaiston välyksellä hammaskosketus on akselin suhteen loivempi, joten tasausrattaiston hammaserkautumisesta johtuvasta aksiaalivoimasta kitkapakat ottaavat hanakammin kiinni, ennen kuin ASD-järjestelmä älyääkään. Joten lukko toimii kuluneena paremmin itsestäänkin. Siinähän on luvattu joku 25% lukko ilman hydraulipainettakin. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”