ongelmia isännän röntän kanssa.....

Vastaa Viestiin
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

ongelmia isännän röntän kanssa.....

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin pitkästä aikaa täällä.
En yhtäkkiseltään löytänynnä hakemalla niin kysyytään täältä

Potilaana olisi w124 200 pentsiini ja tomaatti.

Tarina alkaa näin.....
Ilalla isännys oli unohtanut katto lunkan ravolleen ja kaato sade.....
Aamulla kirvausta ja tupinaa jotain sisustan pesusta :roll: :roll: noo isäntä mersun ratin taakse auto käyntiin ja kylälle olivat äiteen kanssa käyneet kaupoissa ja sitten hoksanneet että käymmä tuossa tokmannilla vielä.
Komiasti kaartaen parkkiin ja kauppaan farmarit persauksesta märkänä.
No kotia lähessä oli tartannu hörähtäny ja sitten tullu pöläys virtalukosta :evil: :evil:
Isäntä soittaa minulle töihin että mistäs tämä nyt suuttu kun teki näin ja nyt vain tarttaa mutta ei syty????

Auto kotiin ja ihmettelyä tarttaa mutta ei käyntiin ei lupaakkaa.
Sulakkeet tms ok no hokasin ja soitto isälle saako se pensaa ??? Pirustako hän sitä tietää ei haise ainakaa. Hämpä antaa pikku huikan tälle ku löytää kanisterin.
Lähti käymään mutta jos löysää kaasua sammuu eikä käy kierroksillä pysyy käynnissä.
Oli kävelly tarvike liikkeessee kysyy pensapumppua ja relettä sille kun oli löytäny sen ja haisi ratiolle.
Noo tänään oli saanu releen ja vaihtanut sen. Oli taas hörähtäny ja sammunu uusi tarttaus no mikä perrr.
Soittaa minulle nyt meni virtalukkoki jumiin......
No oli alkanu räpeltää virtalukkoa. Purkanut muovit tms poies ja alkanu irroittaa sitä pohjaa virtalukosta sehän ei irtoa kuin avain oikeasa asennossa?
Kuulemma hän vain vähän väänsi lujemmin niin se räjähti kokonaan ja kaikki johot myös sisältä irti reijistään........

Nyt kysymys itsessään ei kenellää olisi kertoa minkä värinen johto kuuluu minkä numeron kanssa yhteen tai jotain muuta konstia miten saan piuhat oikiaan kohtaan?????
Ps lukko alkoi pelaan normaalisti tuon jälkeen patruunan saa nyt vaihettua.....

Ja toisakseen mikäs tuolle tuli kun heitti käymästä???
Pensapumppu kuulosti kuulemma nakuttavan....
Isännys vei minulta suikan ja organisoi minulle tuon kasauksen ennenkuin särkee lisää......
Ja ite olen vain dieselien kanssa taistellu joten nämä pensselin pesu w124 vähän hakusessa.

Kiitoksia jo nyt avusta ja anteeksi turha höpisy mutta vähän ilta kevennystä alkuun :D :D
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Eikä kellään ole sattumoisin tiedossa että miten nuo piuhat tulisi. Kun isännän pässi oli tosiaan repiny tuon liittimen hajalleen. Huomenna hakemaan uutta virtalukon pohjaa mutta vielä tuo liitin pitäisi saada iskuun joka tulee tuohon autossa olevaan johto nipun päähän.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ruisku vai kaasari kone?
puhe bensapumpun releestä voisi viitata ruiskukoneeseen.

Ruiskukoneissa joskus poksauttaa määräjakajan pohjasta lähtevän ilmaputken irti --> ei käy kuin reippaalla kaasulla.
Jos se on irti niin putsaa virranjakaja niin ei paukuttele takaisin startatessa.

Tuolla oli virtalukosta jotain juttua.

http://www.justanswer.com/mercedes/2f36 ... -260e.html
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt käyty auton tykönä ja taas lisäää tietoa.

Elikkä aloitetaan ihan alusta.
Auto on 200e pentsiini ja automaatti.
vuojelta 89

Eli eikös tämä ole ke jetti vai mikä??

WDB1240211B077029

Näiden pensojen kanssa vielä hukassa.

JA sitten tuo linkki muuten hyvä ja olen kattonukki noita mutta tässä tulee se mutta kohta.

Eli tuossakin linkissä piuhoja on 6 tai 7 kpl

JA meillä on 8
motonetissä on kaasari koneen pohjia 7 napainen eli ilmeisemmin ei passaa.....

meillä on piuhat:
-punainen paksu
-punainen paksu
-pinkki jossa punainen raita
-pinkki jossa vihreä raita
-pinkki jossa keltainen raita
-violetti (menee paksu ja ohut samaan napaan)
-pinkki jossa sininen raita
-vihreä jossa valkoinen raita


sitten pohjasta löytyy:
P30
15
15R
30
15T
15X
50
30

Vahva epäilys että ainakin noihin 30 tulisi nuo punaiset molemmat? eli virta.

missäs tuo määräjakaja on ja tuo letku??
no ensin saaja tuo virtalukko kasaan niin pääsee uudestaan yritteleen.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi. Uusi tuttavuus tällä foorumilla yrittää laittaa lusikkansa soppaan :)

Ihan alkuun; toivottavasti lukija ymmärtää oman vastuunsa kytkiessään piuhoja. Minä olen katsonut nämä kyseisen automallin sähkökaaviosta, enkä voi antaa mitään takeita juuri tästä yksilöstä.

Asiaan: Alfamerin sähkökaaviota tutkiskelin, mutta sekään ei tunnista tuota kahdeksatta piuhaa/napaa. Mutta nämä siitä selvisi:
30 - punainen
30 - punainen
15R - pinkki-keltainen
15 - pinkki-punainen
15X - pinkki-vihreä
50 - violetti
P30 - vihreä-valkoinen

Punaiset tulee liittimeltä X4(en tiedä, missä on) johon tulee kaapeli akulta. Samalta liittimeltä menee piuha sulakerasiaan ja valokatkaisijaan. Violetti menee startille. P30 valokatkaisijaan ja loput sulakkeille. Toivottavasti tästä on apua, yleismittarin suosittelisin ottamaan kaveriksi.

Määränjakaja on ilmanputsarikotelon alla. Se siis jakaa bensan suuttimille. Sen alapuolella on kuminen kaukalo/lätkä, josta menee kumiletku tyhjäkäymtimoottorille. Tk-moottori on kiinni imusarjassa (kuskin puolella konetta) 3-4 pytyn välissä kumikannakkeella. Käsikopelolla pystyt tarkastamaan, onko tämä kumiletku kiinni molemmista päistään. Yleensä kait ampuu irti määränjakajasta.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

15T on se viimeinen pinkki-sininen. Se on ilmeisesti vain kaasarivehkeissä ja se on imusarjan vastuksen herätenasta. Liekö semmoinen, että se menee päälle vasta starttauksessa ja pysyy päällä sen jälkeen (ei siis ennen starttausta). Jotenkin semmoisen kuvan sain kytkiksistä (Bucheli Verlagin 124-kirja).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin tännehän on tullut vastauksia kiitoksia paljon.
Löysin yhden vanhan topikinkin lopulta jossa oli nuo samat yhdistelmät jotten eiköhän kolmella samalla yhdistelmällä pitäisi alkaa pelaamaan.

Jännä tuo yksi liitin 15t jos on vain kaasarissa kun tämä on ruisku. Enivei nyt on ongelmana että mistä löydän moisen 8 napaisen pohjan, kun jokapaikassa tyrkytettään 7 napaista toisala sanotaan että olisi kaasarimalliin 7 napainen toisaalla taas että 8napainen jos on abs jarrut.........

Pitää pistää kl ja merteil ja niemelään kyselyä kun kl merteil sivulla kuvissa kanssa 7 napaisia kaikki.

Totta kai kaikki tämä tieto näistä johdoista ja kytkennöstä on jokaisen henk koht asia kytkeekö vai ei.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Minkä ikäinen vehke tämä on? En löytänyt tietoa aiemmista viesteistä.

Joissain ruiskuvehkeissäkin on tuo lämmitys muttei kaikissa – esmes minun vanhassa 230 TE:ssä ei ollut. Oisiko tuo napa sitten aina lämmityksen kans. :nocando: Voisin tieten vilikaista toisista lähteistä, löytyykö mitn.

Liekö tuo napa sitten se ainoa muuttuva, jos on 7- tai 8-napaisia? Toisaalta muut on aika standardeja:
30: jatkuva virta (tulo kojelaudan alta)
15: sytytysvirta (kytkeytyy II-asennossa)
15R: radioasento (kytkeytyy I-asennossa)
15X: puhallin (kytkeytyy II-asennossa, katkaistaan startin ajaksi)
P30: saksanparkkien virta (virta kytketty 0-asennossa)
50: startti

ja sitten se 15T

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Ai unohtuko se silti laittaa no 89 vuotinen auto kyseessä.
Nyt löyty kl osista ku laitto postia oikea pohja hintaa 80 ja toimitukset päälle....

Tämä on mysteeri tosiaan tämä yksi "ylimääräinen" nasta mutta nyt nuo värit ja numerot tuntuisi täsmäävät ei ainakaa mikään jää yli mistään.

Pitää huomenissa tutkia tarkemmin jos kerkiää.
Tämä savotta alkoi vain sen takia kun meni se lukko jumiin eikä isä soittanu miten irroitettaan se pesä alkoi purkamaan koko systeemiä.
Kaiken huippu oli kun sai irti tuon koko rungon niin lukko alkoi liikkumaan :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
tyhtis kirjoitti:Ai unohtuko se silti laittaa no 89 vuotinen auto kyseessä.
OK. Ajattelin varmistaa, kun 2-litraista on saanut kahdella eri moottorimallilla (M102 ja M111). Tuo on tosiaan se vanhempi M102. Ei taida olla kovin yleinen malli tuo 200 E. Tuntuvat suihkumoottoriset olevan useimmin 2,3-litraisia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

No mutta kiitoksia vain kun olenko miettinyt että mikä tämän moottori koodi on pitää pistää muistiin.
Siinä käsityksessä olen ollu ennen tätä että nämä kaksilitraset on ollu sillä pierburgin iki ihanaĺla sähkö alipaine katastrofi kaasuttimella ja isommat sitten ruutalla?
Onko tämä nyt sitten se ke jetronikki vai mikä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. KE-Jetti siinä on. Näillä tiedoilla tuossa oisi M102.963 (auton valmistenumero alkanee WDB124021...).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Muuta en osaa neuvoa enää kuin sen että älä päästä sitä isääs 5 metriä lähemmäs koko autoa toistaseksi.... Ja ota avaimnet pois jos on kaukosäätöavain. :lol:

Runkonumerolla voi aina täällä kysellä jotain osista kun monella pääsy epc:hen niin saa osanumeron ja kuvankin monesti helpottamaan samoin kun kytkikset.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt tiedossa moottori ja mikä ruisku näillä taas edetään tutkinnoissa ja helpompi taas kysellä kun osaa antaa tiedot oikein.

Juu tein kato varmuus toimia ja annoin suzukin (sj410) isännälle ja lähti sillä maakuntaan 110km päähän autosta. Olen kauhulla miettinyt päivää kun alkaa haaveilemaan uudempaa kuin väyrystä joku päivä :shock: sehän vaatii kuukauden kurssin siihen että osaa käyttää lämmitys laitetta!!! :roll: :roll: :lol:
Meinasi vain moittia suikan maantie ominaisuuksia pitkässä matkasa :shock:
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

noniin kiitoksia avusta mersu taas ajossa ja pelaa!

noilla yhdistelmillä alkoi rokkaamaan virtalukonpohjan sähköt:

Pun. 30
Pun. 30
Vaal.Pun / Vihr. 15X
Violetti 50
Vaal.Pun / Sin. 15T
Vaal.Pun / Kelt. 15R
Vihr. / Valk. P30
Vaal.Pun / Pun. 15

ja käynti häiriö johtui edellä mainitusta putkesta käytin putsarin poies kokonaan ja tökkäsin paikalleen letkun jo toimii!!!

eli oireet hörähti vain ei jääny käymään.
kaasua painamalla sai pysymään käyninissä kovilla kierroksilla hökelteli yms ja löysäsi kaasun niin sammu.

vielä kun tulee uusi patruuna virtalukkoon niin avot.

ja tämä koko härdelli oltaisiin vältytty sillä että....
isäntä olisi malttanut odottaa että ehdin tänne kysymään tuosta käynti viasta joten hän ei olisi alkanut purkamaan yms turhaa. (siinä virtalukon pohjasa ollu mitää vikaa)
ja sitten kun olisi muistanu sanoa minulle että on jo AIJEMMINKI tökkiny tuo virta lukko niin olisi vaihtanut vain sen patruunan niiku kuuluu eikä olisi senkään takia räjäyttänyt koko sisustaa...
:twisted: :twisted: :roll:

Mutta kiitoksia paljon avusta!!
niin minun kuin isännän puolesta
-Niilo
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Jaha ja taas pientä ropleemaa......
Aloitamme taas tarinoinnin alusta alkaen......

Isäntä moitti kesallä että mersu ei oikein lataile olisiko laturin hiilet lopuillaa kävisikkö vaihtamassa jos haen ne.

No nättinä kesä iltana vaihoin uuden hiili säädin paketin ja jovainalkoi generaattori työntämään virtaa (tarkistus tapahtui kojetaulussa olevalla lämpö ja volttimittari kompleksin kautta.)

Nyt sitten syksyllä isäntä moitti akkua että liekkö ehtoolla kun parin päivän jälkeen tyhjä. Sitten jupisi että pitää perkele ostaa laturi kun taas värkkää lataus.....
No kuukauden kuunnellu tuota kitinää kun ei laataa kunnolla ja pitää jo kauppa reissulle ottaa kenkä irti ku ei virta riitä muuten......
(Akkua ei uusittu kun ei ollu laturiakaa uusittu)

No nyt tilanne eskaloitui ja hain suzukin sj410 maalta poies että katsastan sen ja vähän ajelen ja huollan enne leimaa.
Isäntä ryöväsi heti minulta tuon ceemelin ja katosivat maalle. Ajelin sukisukilla viikon ja eihän tuolla hullukaa pärrää 300km viikkoon kitkoilla työ väliä. Maanantaina sitten män hermo ja menin porukoitten pihalle lumitöihin ja samalla ajatus otan isän mersun ajoon. Neljännellä kerralla paikallee unohtuneen akun kengän takia apuvirtaa vinkumisen jälkeen meni hermo ja eiku tornion mätänettii sieltä löytyi 70a laturi.. näin itsenäisyyspäivän kunniaksi aamulla 26 pakkasessa kirvaan pihalla ja vaihan laturia siinä uskossa että jo loppui värkkäys. Lopulta auto käyntiin ja perkele tämä vieläkää lataa kunnolla
Välillä pukkaa 14.6 välillä vain 11.7 tuntuu että pitemmän ajon jälkeen jaksoi tyjäkäynnillä pysyä noin 14 nurkilla lataus keskimäärin kierrokdilla siinä 12.7 13.5 välissä.
Aamulla näkee että onko virtaa akussa syökö vielä sitäkin....

Yrittäny hakea että mikä voisi aiheuttaa tämmöistä jossain puhuttii imusarjan lämmiittimestä mutta sekin vain kaasareissa ?

Ja potilas olisi edelllee 200e automaatti bensa sähkö lunkalla ja laseilla
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nottei ois maapisteissä toiveensijjoa, tahi laturin ja tartin välillä, tahikka sitten siitä etteenpäin patterille.? Yleisömittari esille. Ei sekään ehkä kaikkea sano, mutta rassaa nuot liittimet silti.:idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin olihan se yöllä akunkin imaissut tyhjiin....

Pitää alkaa käymään nuo liitokset läpitte ja sitten alkaa tutkimaan että mistä tämä syö virtaa noin paljon....

Varmistetaan vielä että plussa napa ottaa irti akusta ja mittari akun navan ja kaapelin väliin jos tulee lukemia niin virtaa kulkee johonni ja sulakkeita irttoittelemalla kattoa mihkä sitä virtaa menee.....

Onko tuota mitää semmoista yleistä omituisuutta mikä näissä alkaa viemää virtaa itteksee??
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L5jRewnxSBY[/youtube]

:P

En tiijä missä omassa räppänässä rikuneeraa, uus akku ja kaikkee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

En ymmärrä kävin koko tötterön jokaisen releen liittimen maapiuhan läpi vikaa en löytäny nyt sitten pelaa kuin enkeli

Ei muutako kovaa ajoa :fu: :fu: :pope: :kuski:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vika otti itteensä ja läks kotio ku härnäsit. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

No vissiin hermostu kun tultiin häiritsemään :D kyllähän sitä tieten ittekki hermostuu jos joku tulee tökkiin ja häiriköimään oleskelua....

Pitää jatkaa asian tiimoilta kun isäntä soittaa että taas tarttisi virtaa :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”