Autonvaihdon pohdiskelua (w211 vs. muut)

Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Autonvaihdon pohdiskelua (w211 vs. muut)

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tervehdys!

Seuraavan auton hankinta alkaisi olla kohtapuoliin ajankohtainen, ja mieli tekisi palata taas Japanin Mersusta tähtikeulaiseen kärryyn. Sopivan mallin löytäminen on kuitenkin osoittautunut melkoisen hankalaksi.

Periaatteessa olen melko avoimilla mielin seuraavan auton suhteen, mutta vaatimuksena on hyvä ajettavuus erityisesti matka-ajossa, riittävät tilat myös takapenkillä ja tavaratilassa, kunnollinen automaattinen ilmastointi ja ehdottomasti automaattivaihteisto. Kilometrejä on alkanut kertyä sen verran paljon, että paluu dieseliin on edessä.

Kohtuuhintainen ja luotettava dieselautomaatti tuntuu useimmiten löytyvän Mersujen joukosta. Tämän hetken budjetilla sopivia vaihtoehtoja voisivat olla faceliftattu w211 ja samaa ikäluokkaa oleva w204, mieluiten 220 cdi-koneella. Joitakin siistejä loppupään w203-malleja on myös tullut vastaan. C-mallin ongelmana tuntuu kuitenkin aina olevan niukahko takapenkin pituussuuntainen tila, joka ei oikein tahdo riittää aikuisten kuljettamiseen. W204 mallin farmaria kävinkin jo koeajamassa, mutta siinä häiritsi erityisesti sisätilojen hyvin muovinen vaikutelma (Avantgarde), jonka osalta w203 on erityisesti facelift-mallina huikean paljon parempi. Ajattavuuden osalta uudempi C-sarja on kyllä sanalla sanoen makea. W204 koriset autot tuntuvat 220-mallista ylöspäin olevan lähes poikkeuksetta Avantgarde-malleja. Ilmeisesti korimallilla on haluttu vedota myös muilla merkeillä ajaviin, koska perinteistä ”mersutunnelmaa” ei tahdo löytyä.

Ennen nykyistä autoani ehdin ajella hetken w211 facelift-mallilla (200 CDI), josta jäi kaikin puolin mukava muisto. Nyt näitä autoja alkaisi saada sopuhintaan, mutta ongelmana tuntuu olevan tiettyjen malliversioiden huono saatavuus. Tähtäimessä olisi E220 CDI Elegance-varusteilla, koska Avantgarden madallettua alustaa ja repeileviä keinonahkaistuimia en oikein huolisi. Elegance- malleja tuntuu vain jostain syystä olevan hyvin niukasti tarjolla. Sen sijaan isommilla koneilla varustettuja yksilöitä (280 & 320 cdi) näyttää olevan tarjolla hyvinkin sopivalla hinnalla ja varustetasolla. Saksan markkinoilla tarjontaa on tietysti paremmin, mutta sielläkin 220-malleja on kovin niukasti, ja hinnatkin vaikuttavat yllättäen kovemmilta kuin isommilla moottoreilla varustetuissa yksilöissä.

Kertokaahan mielipiteitänne ja kokemuksia yllä mainituista malleista. Olisikohan sittenkään järjetöntä katsella myös V6-dieseleitä? Niissä saisi ainakin 7G-tronicin kylkiäisinä. Ilmeisesti isommat koneet ottavat myös melkoisesti enemmän polttoainetta ja ovat huoltokuluiltaan selvästi kalliimpia. Varmasti myös vikaantuminen on todennäköisempää. Kulkupuoli ja käyntiääni ovat tietysti V6-koneisissa omaa luokkaansa. Tosin E280 cdi tuntuu suoritusarvoiltaan olevan ainakin paperilla melko lähellä E220 cdi-mallia (125 kw).

Mersuleirin ulkopuolelta yhdeksi vaihtoehdoksi on valikoitunut Volvo S80 (ehkä myös V70) D5-koneella (2006->). Niitä on tarjolla yllättävän huokeaan hintaan, ja käsitykseni mukaan D5-kone kestää kilometrejä varsin hyvin. Näistä kuulisin myös mielelläni kommentteja ja kokemuksia. Volvoille on toki omat fooruminsa, mutta tällä sivustolla tuntuu olevan monilla kokemuksia merkistä kuin merkistä.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Oisko jo aika salmijakki mersulle?
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tosiaan sekin voisi olla vaihtoehto (jos ymmärsin oikein, niin kyse on siis w212:sta (?)). Niitäkin löytyisi paljon ajettuina aika sopuisaan hintaan. Kestäneekö kilometrejä w211:n tapaan, vai lieneekö kovinkin kallis ylläpidettävä iän myötä?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntiin. Jalkatilan osalta S80 pysyy vertailussa mukana, mutta pitkäselkäiselle nykyinen S80 on jo matala coupe, jossa istutaan pää katossa. Tämä kannattaa tarkistaa omalta osalta, jos takatilat ovat valintakriteeri?

Samaa valintaa pähkäilin aikanaan, ja päädyin tähän:
viewtopic.php?t=50831

S204:n takapenkillä useamman tuhannen kilometrin matkan istuttuani kävi sitten näin:
viewtopic.php?t=50898

Omani osalta en voi sanoa kestävyydestä vielä mitään, kun oman mittarissa on vasta 140.000 km. Mutta tähän saakka näyttää hyvältä. Itse maksettavat haaverit ovat rajoittuneet parkkitutkan antureihin. Termostaatti vaihdettiin vähän kuin varalta, mutta eipä siitä oikein tieteellistä kestävää näyttöä ole, että aiempikaan olisi rikki ollut.

W212 neloskoneella kulkee vähemmällä kuin W211, koska OM651 ja 7G-Tronic, mutta lisähinnan joutuu salmiakista maksamaan tietenkin jo ostaessa. Kulutusero taitaa syntyä suurelta osalta 5G- ja 7G-vaihteistojen välillä, koska ensimmäisten 5-vaihteisten 212 mallien kulutuslukemat ovat uudempia suuremmat.

W211 facelift on juuri nyt jonkinlaisessa kustannusoptimissa, jossa hyviä yksilöitä on vielä jäljellä, mutta parin korimallin historia painaa hyvienkin yksilöiden hintoja?

Yli kahden vuoden jälkeen on yhä S204 nopeaa ohjausvälitystä ikävä. Se oli kiva auto ajaa, paras mitä minulla on ikinä ollut, mutta tilat eivät riittäneet omaan käyttööni.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”