124 250 TD Virtalukon irroitus

Vastaa Viestiin
Mese 250 TD -92
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2016 16:46

124 250 TD Virtalukon irroitus

Viesti Kirjoittaja Mese 250 TD -92 »

Lueskeltuani näitä lukkopesän asennus vinkkejä päätin tehdä sen itse omaan Mersuun

* 124
* 250 TD
* vm -92
* automaatti

Noh kaikki ei mennytkään kuin olin olettenut. Olis pari varmentavaa kysymystä ?

* onko lukkorunko ja sen ympärillä oleva musta kaulus (ilmeisesti murtosuoja) samaa osaa ?
* pitäisikö niiden molempien (lukkorungon ja murtosuojan) tulla yhtä aikaa ulos kun on laittanut u-työkalun kohdilleen radioasennossa ?
* kuinka syvälle u-työkalun uskaltaa työntää ?
* vai pitääkö musta kaulus irroittaa ensin ? Jos pitää niin miten ? Musta kaulus ei tunnu irtoavan millään !!!

t. Uusi 1992 mese fani
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erilliset osat on, mutta lähtee yhtaikaa. Puikot niin syvälle kuin suinkin menee.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Onhan ne U-tikun päät viistetty?
Kuva

Pitää olla juuri noinpäin kuin kuvassa. Sitten vain kevyesti hytkyttää niitä tikkuja samalla kun työntää, niin pitäisi napsahtaa pohjaan asti ja patruuna irtoaa sen mustan holkin kanssa kevyesti vetäisemällä.

Ensimmäisellä kerralla meni ihmetellessä vartti, toisella kertaa 20 sekunttia :D
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Mese 250 TD -92
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2016 16:46

Viesti Kirjoittaja Mese 250 TD -92 »

No niin nyt lähti hienosti irti kun oli oikea työkalu ja hyvät ohjeet. Kiitoksia vinkistä. Ainoa ongelma joka tuli eteen oli, että rattilukko ei kytkeydy päälle. Katsoin tuotekoodit:

* alkuperäinen 126 462 02 79
* ostettu varaosa 126 460 06 04

Ja totesin, että vika johtunee väärästä tuotteesta. Vai onko asennus vaiheessa jotain pielessä:

* pitääkö lukko laittaa täysin samassa asennossa takaisin niin, että virtalukon kiinteä pesä on radioasennossa ja uusi lukkopesä radioasennossa niin, että u-työkalu on kytketty lukkopesään ?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Vaihdoin aikoinaan myös virtalukon omaan autooni, w124.

Eipä toiminut siinäkään uudella virtalukolla rattilukko, eikä myöskään se valojen summeri. Hain toisen samanlaisen lukon, eikä toiminut silläkään. Nämä olivat molemmat motonetin lukkoja, tämän jälkeen hain kl varaosista valeon lukon ja tällä rupes toimimaan rattilukko ja summeri.

Ja eipäkai sillä asennus asennolla ole niin väliä kun mielestäni ei mene kuin yhdessä asennossa paikoilleen, tökkäät sen sinne ja kaiken pitäisi toimia jos vain oikea lukko kyseessä.

Ainiin, motonetin lukolla myöskään murtosuojus(musta kaulus) ei pysynyt paikoillaan vaan jäi heilumaan ja sai sormineen irti.
Mese 250 TD -92
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2016 16:46

Viesti Kirjoittaja Mese 250 TD -92 »

Tää lukko pitäisi kyllä olla saksalainen laatumerkki (Febi Bilstein), mutta se ei ollut täysin identtinen vanhan kanssa. Ei numeroltaan eikä ulkonäöltään.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Mese 250 TD -92 kirjoitti:pitääkö lukko laittaa täysin samassa asennossa takaisin niin, että virtalukon kiinteä pesä on radioasennossa ja uusi lukkopesä radioasennossa niin, että u-työkalu on kytketty lukkopesään ?
Juu, vanha lukkosylinteri nykäistään ensin irti, sitten se musta kehys laitetaan uuden lukkosylinterin päälle, tökätään asennustyökalu paikalleen lukko radioasennossa, työkalun päät sinne lukkorungon sisään (tarvikemallin lukoilla helpottaa uuden asennusta kun se irroitustyökalu on siellä lukkorungon sisässä niin se lukituskieleke painuu samalla pohjaan kun tökkää uuden lukkorungon paikalleen. Jousi on jäykempi kuin alkuperäisessä.) Sitten vain tökkää sen lukon pohjaan asti ja katsoo että se musta renkulakin menee kunnolla paikalleen. Irroitustikku pois ja valmista.

Eipä se kyllä väärin taida edes mennä paikalleen.

Minullakin yksi Motonetin lukkopesä oikutteli rattilukon kanssa, mutta korjaantui itsekseen kuukauden päästä asennuksesta niin jäi tutkimatta mikä sen aiheutti, toimii edelleen :lol:

Febin lukkopesillä rattilukko on kyllä toiminut aina, numeroita ei ole tullut ikinä vertailtua. Pientä ulkonäköeroa niissä on ollut erimerkkisten lukkopesien kesken mutta onhan nuo toimineet :D
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Mese 250 TD -92
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2016 16:46

Viesti Kirjoittaja Mese 250 TD -92 »

Empähän sitten tämän enempää arponut vain hain Veholta uuden lukon jonka asennuksen jälkeen rattilukko ja valosummeri toimi heti. Katsastuksessa kun voisi tulla hylkypäätös rattilukon toimimattomuudesta. On nää Mersut kuitenkin niin hyviä pelejä, että kannatti ostaa Vehon alkuperäinen varaosa (193 €).

Kiitokset kaikille keskustelun osallisille hyvistä vinkeistä !!!!!

ps. Olisko jollain hyvää vinkkiä mistä löytyisi keskuslukituksen ali- painepummpu, sillä keskuslukitus sanoi itsensä irti.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Keskuslukituksen pumppu on takapenkin istuinosan alla, taisi olla vänkärinpuolella. Niitä verhoiluja joutuu vähän irroittelemaan että saa esille.

Purkuautosta ehjä pumppu jos vika on siinä, mutta kokeileppa ensin pyöritellä sulaketta tai vaihtaa se uuteen - ei olisi ensimmäinen kerta kun se pötkyläsulake ei saa kontaktia :D

Olikohan sulake C keskuslukolle.

Toimiiko keskuslukko mistään lukosta?
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”