200D -85 ongelmieni yleisaihe

Vastaa Viestiin
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

200D -85 ongelmieni yleisaihe

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Moro! Eli tosiaan ensimmäinen mersu on ollut kohta alla pari viikkoa. On se perhanan mukava ajaa, vaikka vikoja löytyy aika moneen lähtöön. Kyseessä siis 123 200D -85, entinen taksi (ainakin taksinapin ja keskipuhaltimien tilalla olevan lokeron perusteella). Matkamittari pyörii, näyttää 586tkm, tiedä sitten totuutta. Mutta niin, niitä vikoja;

1.Hukkaa jäähdytysnestettä reippaasti. 1tkm aikana mennyt pari litraa jäähdytysnestettä. Jättää lammikkoa alle, mutta näyttäisi tulevan alavesiletkusta/ylivuotoletkusta (ehkä, asiaa tutkitaan). Ei käy kolmella missään välissä.
2. Ilmeisesti sisätilan puhaltimen kennosta kuuluu ajon aikana kovaääninen kurlaus ja suhina, niinkuin vanhoista vesiputkista. Ilmavuoto? Voisiko johtua edellisestä viasta? Kuuluu todella kovana niin kauan että auton lämmöt nousevat 90-100 väliin(88*C termarilla) ja sen jälkeen hiljenee lukuunottamatta teräviä töyssyjä joissa suhahtaa kovasti.
3. SELVINNYT Kello ja kattovalo polttaa sulaketta. Vaihdoin paikalleen uuden 8A sulakkeen niin ne toimi noin 30min ja sitten sulake paloi uudestaan.
4. SELVINNYT Takasisävalot ei toimi ollenkaan. Lamput ehjät, mutta mistään niitä ei saa syttymään.
5. Etujarrut alkavat laahaamaan itsestään. Tämä myös häviää itsestään. Tulee yleensä noin 20-25km ajon jälkeen ja poistuu 10km myöhemmin. Siinä välissä 100kmh saavutus tekee tiukkaa. Vika tulee ihan missä vain, esimerkiksi moottoritiellä missä en ole koskenutkaan jarrupolkimeen edellisen 20km aikana. Tapahtuu vähintään joka toisella ajokerralla. Minkälainen homma?
6. Jarrupolkimen vapaaliike vaihtelee suuresti. Kylmänä lähellä nollakelejä poljin painuu ihan pohjaan, mutta auto pysähtyy normaalisti. Auton lämmettyään vapaaliike pienenee kokoajan ja lopulta poljin muuttuu nykyautomaiseksi täysin vapaaliikkeettömäksi ja kivikovaksi. Jarruteho pysyy kuitenkin samana, eli eturattaat vinkasee kun polkasee kunnolla.

7. Joku on laittanu autoon jonkinlaisen öljyn huohotin/keräyspöntön. Pöntössä on karkeasuodatin sisällä. Astiasta lähtee letku venttiilikopan päälle sekä imusarjaan. Mikä ihime tämä on?

Sitten on kaikenlaista pientä, kuten auto sammuu vain valojen korkeudensäädln ollessa asennossa 2, öpohjantiiviste vuotaa sekä en saa suutinputkia millään niin tiiviiksi etteivät vuotaisi =D Mutta silti kaikenkaikkiaan, aivan mahtava biili. Kun vain ymmärtäisi paremmin.
Viimeksi muokannut Wiltteri, 19.4.2016 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

No nopiaa voisin neuvoa vaihtamaan jäähdyttimen letkut (ja saada sen vuodon loppumaan) ja toivomaan ettei sisätilan kenno olisi entinen :shock:

Luultavasti ne toimimattomat takavalot ovat oikosessa ja polttavat sitä sulaketta.

Ja voisin veikata nuille jarruille jotain vuotoa / repii ilmoja jostain.

En usko ainakaan, että nuo olisivat isoja vikoja. Niin ja onnea ensimmäisen mersun omistukseen ja vikojen korjaukseen :rock: Sekä tervetuloa voorumille 8)
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Joo, letkujen uusinta olisi seuraavana tulossa. Jäähdytinkin on kyllä ottanut vähän siipeensä, mutta sitä ei heti viitsisi alkaa vaihtamaan. On siinä kuitenkin suoraa ritilää vähän yli puolet =D Laitoin pikapaikkana alavesiletkuun kokeeksi jotain paikkamäskiä, aamulla näkee onko vuoto vähentynyt yhtään.
Kyllähän ne lamput oli oikosessa, mutta vähän mielenkiintoisesta paikasta. Mankan takana oli kilo ryöstöliittimiä sun muita härpäkkeitä, ja niitä siistiessäni purin varmaan yli puolet pois. Ja kappas vain, kaikki sisävalot ja kello alkoi toimimaan hienosti, tai on toiminut nyt ainakin 4h. Nuo kolme "bonussisävaloa" voisi vielä rakennella toimimaan oviantureiden mukana, tällä hetkellähän ne siis syttyvät ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä jonka vieressä on taksivalon katkaisin.

Mikähän mahtaa olla hätävilkuissa vikana kun ei toimi ollenkaan? katkaisimelle siis tulee se liitin ja napissa palaa valo, mutta siitä painamalla valo sammuu ja mitään ei tapahdu?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Sulla on se valojensäätönappula rikki jos vaan 2 asennossa sammuu auto. Eli siellä alipainevuoto sitten muilla asennoilla. Alipaineellahan näissä moottori sammuu ja samaten valot säädetään.

Ja joo uusi ne vesiletkut, saattaa myös vika olla siinä jos syyläristä se muoviputki mennyt poikki minkä päälle letku tulee. Itsellä oli sama vika, tosin ei vuotanut vielä mutta putki oli mennyt letkun sisälle poikki ja letku pysyi ihan tuurilla vielä kiinni syylärissä..

Hätävilkkukatkasijaa kannattanee vaan edestakas painella jonkun aikaa niin lähtee toimimaan, jos lähtee. Niin vähäisellä käytöllä koko katkasija että ei toimi ehkä heti.


Edit:

-jarruissa varmaan ilmaa päässyt järjestelmään, tarkasta kaikki jarruletkut ja putket sekä mahdolliset vuodot jarrusatuloista

-laahaavat etujarrut voisi korjaantua ihan jarruputsilla, tarkasta samalla levyjen ja palojen kunto, sekä männän liikkuvuus, jos mäntä jumittaa niin saattaa aiheuttaa myös kyseisen lämpeämisen.

Jos se vaikka jatkuvasti vähän laahaa ja sitten hiukan lämpenee mutta esim motarilla lämpee niin paljon että rupeaa jotenkin laahaamaan enemmän?? Tiedä näistä mutta jarrut auki ja tosiaan tarkasta nuo mainitsemani asiat.

Ja onhan jarrunestettä tarpeeksi, ettei sen takia jarrupoljin tunnu oudolta?
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Hätävilkut alkoi toimimaan, ilmeisesti samassa rytäkässä kuin kaikki muutkin pikkujutut. Jarrunestettä siellä oli ihan liikaa. Vähensin hiukan maksimimerkin alapuolelle, ei vaikuttanut oikeastaan mitenkään. Viikonloppuna jarrut tutkinnan alle, ylä/alavesiletkut on tulossa jossain huitsin nevadassa....
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 200D -85 ongelmieni yleisaihe

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Wiltteri kirjoitti:7. Joku on laittanu autoon jonkinlaisen öljyn huohotin/keräyspöntön. Pöntössä on karkeasuodatin sisällä. Astiasta lähtee letku venttiilikopan päälle sekä imusarjaan. Mikä ihime tämä on?

sekä en saa suutinputkia millään niin tiiviiksi etteivät vuotaisi
Varmaan vaihdettu orkkishuohottimen tilalle tuommoinen. Oisko ollu halki / palasina / sulanut tai jotain vastaavaa?

Ootko kokeillut löysätä kummastakin päästä vähäsen ja sitten tiukkan kiristys? Itsellä auttoi ceemelissä, kunnes paljastui että oli pumpun päästä halki yksi putki :twisted:

Niin, sinuna varmaan tekisin täyden jarrurempan sinne. Varo niiden ilmausnippojen kanssa sitten, ettei napsu poikki :lol: Uudet nesteetkinhän sinne vaihtuisi siinä samassa sitte, liekkö orikinaalit sisällä :rollin:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Eipä ole mitään tietoa. Kyllä siellä säiliössä ainakin ajon jälkeen varmaan pari litraa öljyä on.
Siitä putkesta. Alunperin siihen joku oli taitellut 300d:n putkesta jonkinlainen räpistyksen joka vuosi kuin seula. Auton mukana sain "koneelle tarkoitetun" putkisarjan, joka ei sekään kyllä ollut ihan bolt-on. Sitä joutui vääntelemään jonkinverran, mutta koitin katsoa että putki tulisi suorassa paikalleen. Silti pumpun päällinen on aina ajon jälkeen märkä.

Jarruista sen verran että levyt näyttivät ainakin uunituoreilta. Niissä ei ollut minkäännäköisiä lämpiämisen merkkejä, eikä uria. Eikä levyjen reunallakaan ollut vielä yhtään "huulta".
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Wiltteri kirjoitti:Silti pumpun päällinen on aina ajon jälkeen märkä.
Onkos sulla siellä pumpun päässä vielä se manuaalinen ilmauspumppu? Semmonen vaalea muovinen mötikkä? Oma vuoti sen juuresta, eikä suinkaan suutinputkista...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Wiltteri kirjoitti:Eipä ole mitään tietoa. Kyllä siellä säiliössä ainakin ajon jälkeen varmaan pari litraa öljyä on
Ymmärsinköhän mää nyt ihan oikein.
Siis onko siinä huohotinsäiliössä PARI litraa öljyä!
Kuinka kauan menee huohotttaa ntuo määrä? Ohivuotohan täytyy olla melkoinen, pysyykö öljyntäyttökorkki paikallaan käydessä jos löysäät lukituksen?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Ei mitenkään, korkki loikkaa heti johonkin päin konehuonetta kun sen lukituksen aukaisee =D Väljää on siis ihan kunnolla. Olen kyllä itsekin ihan ihmeissäni että tuo silti kulkee noin hyvin. En ole tyhjentänyt huohotusastiaa kertaakaan, joten en tiedä keräysmääristä. Pönttö vuotaa hyvin minimaalista määrää öljyä konehuoneeseen, mutta öljynsyönti on ihan minimaalinen, lähes olematon. Öljynpainemittari laskee alimmillaan tyhjäkäynnillä noin 1,5, yleensä kuitenkin kahden paikkeilla ja pienilläkin kierroksilla se on tapissa.

Siitä jäähdytysnesteen vuodosta. Olen tutkinut sitä nyt loppuviikon, ja todennut oireet seuraaviksi;
Jos syylärin täyttää merkin ylärajaan asti, alkaa jäähdytysnesteen valskaus heti. Se vuotaa noin 200km matkalla nestepinnan takaisin merkin alareunan paikkeille, ja sen jälkeen lopettaa vuotamasta pahemmin. Nyt parin päivän aikana on tullut ajettua 300km, eikä pinnankorkeus ole laskenut ollenkaan. Lämmöt pysyy kuitenkin kokoajan tuon ilmeisesti 100*C viivan alapuolella, ehkä hiukan reippaassa yhdeksässäkympissä.
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Tsekkaappa missä kunnossa se syylärin korkki on. Itselläni 240TD rupesi salakavalasti neste hukkailemaan, lopulta huomasin sen aina parkissa tulevan ylivuotoletkussa (saatto lämmötkin seilailla välillä, en muista enää). Syyllinen oli tiensä päähän tullut syylärin korkki.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Korkki oli itseasiassa ensimmäinen asia mitä tuohon vaihdoin, kun se vanha oli niin löysän oloinen. Vaihto ei vaikuttanut juuri millään lailla mihinkään.
Wiltteri
Viestit: 12
Liittynyt: 19.4.2016 18:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Moro taas!

Sen verran tuli viikonloppuna tehtyä että jarrut sain "ilmattua". Eihän siellä ilmaa ollut ollenkaan, mutta tulipa yritettyä. Edelleenkin poljintuntuma vaihtelee ja etujarrut laahaa satunnaisesti ilman polkimeen koskemista....

EDIT: Päivitelläänpä nyt ihan vaan sen takia jos jollakin on samanlaista ongelmaa;

Jarruista löytyi sitten useampi vika. Pelkääjän puolella edessä männän päällä olevat metallirinkulat oli väärässä asennossa, liekkö vaikuttaa mitenkään. Kuskin puolella ulommainen jarrupala oli jumittunut ruosteen ja muun moskan takia ja laahannut itsensä loppuun. Tältä puolelta puuttui myös se metallirinkula männästä sekä tuo "rautaristi" joka työntää paloja poispäin levystä. Jarrut toimivat nyt moitteetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”