Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:Kansiremontti äskettäin tehty, ja automaatti kyseessä. Kun käy sammumisen jälkeen kovaa ei auta mikään vaikka huudattaa tai käynnistelee uudelleen, ainoastaan kun ajaa jonkin aikaa saattaa taas käydä normaalisti. Joskus auttaa kun käyttää nopeasti virrat pois auton käydessä?
Jos käyttää virtoja pois nopeasti niin ettei kone kerkeä sammumaan ja siitä koneen käynti normalisoituu niin silloin kyllä imuvuoto kuulostaisi vähän kaukaa haetulta... Hmm...

Kyllä tuo virtojen käyttö pois-> toimii, rajaisi kaikki mekaaniset viat, vuodot yms pois vaihtoehdoista.
Toki siitä huolimatta vikapaikkoja on paaljonnn koska vika on mitä todennäköisimmin sähköinen siis.

-yj rele on siis aikaisemmin jo korjattu? Jos saat jostain varmatoimisen lainaksi niin kokeile sillä vielä ihan varmuuden vuoksi.

Hankalaksi menee :shock:
No ei tämä mitään uutta ole, eivät ole helppoja olleet ennenkään. Totean vielä kerran. Siinä viimeisessä 300CE:ssä oli täsmälleen sama vika jota ei koskaan saatu kuntoon, minulle kuitenkin soitti joku kuka oli sanut sen kuntoon pari omistajaa myöhemmin ja kertoi mitä oli tehty. Sen kaverin kun saisi esiin jostain. Tai jostain kun löytäisi jonkun kuka laittaa vian kuntoon, en jaksa enää samaa arpomisrumbaa ja onhan täällä mainittu että siihen pitää olla näihin perehtynyt korjaaja. Täältä sellaista ei löydy...
En tunne ketään jolla olisi samanlainen toimiva mersu, josta voisi kokeilla ehjää relettä, käytettyä en osta koska olen huomannut että porukka myy risaa ehjää. Tuorein kokemus on hyväkuntoiset umpiot jotka olivat paskat.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

on meillä töissä eräs sähkäri joka jossain määrin ''erikoistunut'' näihin vanhoihin mersuihin.

Lienee vaan turha kysyä häneltäkään vinkkejä koska hän varmaan ehdottaa tarkastamaan kaikki samat asiat mitä tässä on jo kertaalleen foorumillakin ehdoteltu.

Sähköjen käyttö pois kuulostaisi minun korvaan sellaiselta, että silloin vian ollessa päällä, siellä joku tyhjäkäynnin säädin tms jumittaa ihan pikkasen, ja virtojen ''resetointi'' palauttaa tuon normaaliasentoonsa takaisin.

Etkös ollutkin sitä mokkulaa jo putsaillut ja totesit että parani huomattavasti? Ymmärtääkseni tosin aivan törkyhintainen osa uutena ostaa varsinkaan jollei ole varma onko vika siinä... :roll:

Edit: etsipä entisen autosi rekkarin avustuksella nykynen omistaja niin sitä kautta löytyy myös yhteystiedot ja saat hänet kiinni.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:on meillä töissä eräs sähkäri joka jossain määrin ''erikoistunut'' näihin vanhoihin mersuihin.

Lienee vaan turha kysyä häneltäkään vinkkejä koska hän varmaan ehdottaa tarkastamaan kaikki samat asiat mitä tässä on jo kertaalleen foorumillakin ehdoteltu.

Sähköjen käyttö pois kuulostaisi minun korvaan sellaiselta, että silloin vian ollessa päällä, siellä joku tyhjäkäynnin säädin tms jumittaa ihan pikkasen, ja virtojen ''resetointi'' palauttaa tuon normaaliasentoonsa takaisin.

Etkös ollutkin sitä mokkulaa jo putsaillut ja totesit että parani huomattavasti? Ymmärtääkseni tosin aivan törkyhintainen osa uutena ostaa varsinkaan jollei ole varma onko vika siinä... :roll:

Edit: etsipä entisen autosi rekkarin avustuksella nykynen omistaja niin sitä kautta löytyy myös yhteystiedot ja saat hänet kiinni.
Kahta tyhjäkäyntimoottoria kokeiltu, ei voi olla molemmissa samalla tavalla oireileva vika vai voiko? Juuri kokeilin käyttää vaihde päällä paikallaan niin käy vaikka maailman tappiin, mutta heti kun laittoi vapaalle niin kierrokset nousi ja sammui. Käy myös vapaalla aivan kuin liian laihalla, joko on laihalla tai imuvuoto. Imuvuoto taas ihmetyttää sikäli kun käy joskus vapaallakin hyvin, korjaantuisiko itsekseen vähäksi aikaa. En tiedä mutta tuntuu että liikaa ilmaa liian vähän bensaa tyhjäkäynnillä. Leiman jälkeen kokeillaan seoksia, jos se korjaantuisi sillä?!
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

No epätodennäköistä että molemmat osat olisi rikki, täysin mahdollista kuitenkin.

Kokeile leiman jälkeen säätää seosta jos se auttaa asiaan niin ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ainiin, äskettäin tehty kansiremontti. Oliko vikaa ennen remonttia, tuli vaan mieleen että jos siinä kansiremontin yhteydessä kuitenkin jäänyt joku tiivistepinta putsaamatta tai tiiviste huonosti paikallaan ja sieltä vuotaa.

Ja mitään tiivistemassoja ei kannata käyttää, ainakaan mitään perus motonetin massaa.

Tiivistepinnat esim imusarjasta kannattaa putsata mattoveitsen katkaistulla terällä rapsutellen
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:No epätodennäköistä että molemmat osat olisi rikki, täysin mahdollista kuitenkin.

Kokeile leiman jälkeen säätää seosta jos se auttaa asiaan niin ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ainiin, äskettäin tehty kansiremontti. Oliko vikaa ennen remonttia, tuli vaan mieleen että jos siinä kansiremontin yhteydessä kuitenkin jäänyt joku tiivistepinta putsaamatta tai tiiviste huonosti paikallaan ja sieltä vuotaa.

Ja mitään tiivistemassoja ei kannata käyttää, ainakaan mitään perus motonetin massaa.

Tiivistepinnat esim imusarjasta kannattaa putsata mattoveitsen katkaistulla terällä rapsutellen
Edellinen omistaja teetti rempan ennen kuin auto tuli mulle, ei ollut oireita ennen remppaa.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

No tuohan on jo tärkeä tieto! Eli remontissa ei ole kaikki mennyt niinkuin pitäisi. Imuvuotoa tuossa minun lisäkseni epäili joku muukin. Se kyllä aiheuttaa tämänkaltaisia vikoja.

Jos jäänyt putsaamatta joku imupuolen tiivistepinta tai mahdollisesti kasattu vanhalla tiivisteellä jokin paikka tai pahimmassa tapauksessa ilman tiivistettä. Tuo olisi täysin mahdollista.

Tai sitten remontissa jäänyt joku johto irti, tai joku letku menee väärään paikkaan tai on irrallaan/huonosti kiinni.

Jos se kansiremontin jälkeen rupeaa sammuilemaan itsestään niin en siinä vaiheessa epäilisi kyllä ruiskulaitteistoa millään..

Muuttuukohan tälläsessä muuten sytytysennakko ihan imusarjan alipaineesta? Varmaankin, kannattaa myös tarkistaa siis sytytysennakko, huolimatta siitä että kaikki tuntuukin muutoin toimivan, ennakon tarkistuksessa ei mene kuin hetki ja hyvä sekin on tarkastaa välillä vaikka auto muutoin toimisikin.

Tässä nyt pari mistä itse aloittaisin tietäen että vika ilmeni vasta kansiremontin jälkeen->

-kaikki mahdolliset liittimet, letkut, putket joita joutuu irrottamaan kansiremontissa

Itse tarkastaisin varuiksi vielä sytytysennakon

-tarkista kaasuläpän liikkuvuus, ei saa takertaa ollenkaan. Jossain oli tosi hyvä videokin vanhan mersun kaasuläpän puhdistuksesta/tarkistuksesta mutta en nyt 20min etsinnällä löytänyt niin antaa olla

-suihki imupuolen tiivisteisiin jarrukliineria/muuta palavaa auton ollessa käynnissä ja kuulostele muuttuuko auton käynti.

-kai näissä on joku ilmamassa/määrämittari? En ole näihin bensakoneellisiin juuri perehtynyt ollenkaan minkälainen anturi siellä on mutta tarkista nyt samalla että sekin on puhdas. Jos siellä siis on sellainen ilmamassamittari niin niistä likaantuu ne "piikit" siellä ajankuluessa ja puhdistus jollain kaasarinpuhdistusaineella auttanee.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:No tuohan on jo tärkeä tieto! Eli remontissa ei ole kaikki mennyt niinkuin pitäisi. Imuvuotoa tuossa minun lisäkseni epäili joku muukin. Se kyllä aiheuttaa tämänkaltaisia vikoja.

Jos jäänyt putsaamatta joku imupuolen tiivistepinta tai mahdollisesti kasattu vanhalla tiivisteellä jokin paikka tai pahimmassa tapauksessa ilman tiivistettä. Tuo olisi täysin mahdollista.

Tai sitten remontissa jäänyt joku johto irti, tai joku letku menee väärään paikkaan tai on irrallaan/huonosti kiinni.

Jos se kansiremontin jälkeen rupeaa sammuilemaan itsestään niin en siinä vaiheessa epäilisi kyllä ruiskulaitteistoa millään..

Muuttuukohan tälläsessä muuten sytytysennakko ihan imusarjan alipaineesta? Varmaankin, kannattaa myös tarkistaa siis sytytysennakko, huolimatta siitä että kaikki tuntuukin muutoin toimivan, ennakon tarkistuksessa ei mene kuin hetki ja hyvä sekin on tarkastaa välillä vaikka auto muutoin toimisikin.

Tässä nyt pari mistä itse aloittaisin tietäen että vika ilmeni vasta kansiremontin jälkeen->

-kaikki mahdolliset liittimet, letkut, putket joita joutuu irrottamaan kansiremontissa

Itse tarkastaisin varuiksi vielä sytytysennakon

-tarkista kaasuläpän liikkuvuus, ei saa takertaa ollenkaan. Jossain oli tosi hyvä videokin vanhan mersun kaasuläpän puhdistuksesta/tarkistuksesta mutta en nyt 20min etsinnällä löytänyt niin antaa olla

-suihki imupuolen tiivisteisiin jarrukliineria/muuta palavaa auton ollessa käynnissä ja kuulostele muuttuuko auton käynti.

-kai näissä on joku ilmamassa/määrämittari? En ole näihin bensakoneellisiin juuri perehtynyt ollenkaan minkälainen anturi siellä on mutta tarkista nyt samalla että sekin on puhdas. Jos siellä siis on sellainen ilmamassamittari niin niistä likaantuu ne "piikit" siellä ajankuluessa ja puhdistus jollain kaasarinpuhdistusaineella auttanee.
Minä näen kansiremontin 26v ikäiseen mersuun positiivisena asiana ajatelleen käyntiongelmia, remontin teki mersumies ja auto toimi pitkään rempan jälkeen. Käyntioire tuli vasta auton tullessa minulle 2-3kk omistajan vaihdoksen jälkeen. Enkä siihen ilmavuoton lämpene vieläkään, auto kuitenkin toimii joskus ihan moitteetta esimerkiksi eilen ei oireillut. Ei se nyt tässä korjaannu vaikka kuinka arvuuttelisi vikapaikkoja, itse en aio enää siihen perehtyä vaan koitan nyt leimata ja sitten lähtee kiertoon. Sitä ennen yritän löytää jostain asiaan perehtyneen joka osaa tutkia vian aiheuttajan. Voiolla että sitä ei koskaan löydy, on niitä sellaisiakin tapauksia ollut. Ongelmallisia jätteitä nämä ke-jetit mitä käyntiongelmiin tulee, niiden kanssa pitää näköjään vain elää tai luopua koko autosta. Minä en jaksa autoa joka oireilee, siksi luultavasti lähtee tästä perheestä.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Pistä kiertoon vaan. Kunhan kerrot uudelle omistajalle myös ongelmasta.

Ja enhän minä voinut tietää että ongelma tuli vasta parin kuukauden jälkeen kansiremontista. Ymmärsin että samantien remontin jälkeen.

Ja eihän tämä foorumi mikään Veho ole. Vaikka veholaisia löytyykin, eri asia viedä auto korjaamolle, siellä ne testaa nämä samat asiat yksi toisensa jälkeen ja vian löydyttyä toteavat asiakkaalle että tämä osa X tulee vaihtaa. Kyllä siellä "kulissien" takana on tapahtunut paljon tutkintaa ennenkuin vika on saatu selville.

Asiaan perehtyneitä löytynee merkkiliikkeistä. Siellä yleensä vielä on niitä vanhempia mekaanikkoja jotka näiden parissa puuhastellut aikoinaan ihan suurissa määrin... Ja on niitä täällä foorumillakin, kukaan ei voi silti kertoa suoraa vikaa näkemättä autoa ja kokeilematta eri asioita ihan paikanpäällä...


Kai silti ymmärrät sen että tässä ke jetissä on ihan yhtäpaljon vikapaikkoja jotka aiheuttaa kyseistä vikaa kuin on ke jetissä eri komponenttejakin. Eli tämän takia ne kaikki osat tulee testata etukäteen ennenkuin pystyy löytämään oikean vian. Jos haluat toimivan auton niin hae kaupasta uusi. 26 vuoden ikäisessä autossa tulee takuuvarmasti olemaan yhtä sun toista v*ttumaista vikaa. On minullakin karvalakkimallin 200D joka on 31vuotta vanha. 2 vuoden aikana varaosiin mennyt se +2000euroa. Kyllä minä sen tiesin että ei tässä uutta autoa olla ostamassa. Vielä olis noin 1000e edestä remonttia tiedossa.
Ja nyt puhutaan vain osien hinnasta, kaiken työn teen itse..
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:Pistä kiertoon vaan. Kunhan kerrot uudelle omistajalle myös ongelmasta.

Ja enhän minä voinut tietää että ongelma tuli vasta parin kuukauden jälkeen kansiremontista. Ymmärsin että samantien remontin jälkeen.

Ja eihän tämä foorumi mikään Veho ole. Vaikka veholaisia löytyykin, eri asia viedä auto korjaamolle, siellä ne testaa nämä samat asiat yksi toisensa jälkeen ja vian löydyttyä toteavat asiakkaalle että tämä osa X tulee vaihtaa. Kyllä siellä "kulissien" takana on tapahtunut paljon tutkintaa ennenkuin vika on saatu selville.

Asiaan perehtyneitä löytynee merkkiliikkeistä. Siellä yleensä vielä on niitä vanhempia mekaanikkoja jotka näiden parissa puuhastellut aikoinaan ihan suurissa määrin... Ja on niitä täällä foorumillakin, kukaan ei voi silti kertoa suoraa vikaa näkemättä autoa ja kokeilematta eri asioita ihan paikanpäällä...


Kai silti ymmärrät sen että tässä ke jetissä on ihan yhtäpaljon vikapaikkoja jotka aiheuttaa kyseistä vikaa kuin on ke jetissä eri komponenttejakin. Eli tämän takia ne kaikki osat tulee testata etukäteen ennenkuin pystyy löytämään oikean vian. Jos haluat toimivan auton niin hae kaupasta uusi. 26 vuoden ikäisessä autossa tulee takuuvarmasti olemaan yhtä sun toista v*ttumaista vikaa. On minullakin karvalakkimallin 200D joka on 31vuotta vanha. 2 vuoden aikana varaosiin mennyt se +2000euroa. Kyllä minä sen tiesin että ei tässä uutta autoa olla ostamassa. Vielä olis noin 1000e edestä remonttia tiedossa.
Ja nyt puhutaan vain osien hinnasta, kaiken työn teen itse..
MIinä olen vain kertonut sitä mukaa kun on kysytty, ja esittänyt omia mielipiteitä ja olettamuksia. Tiedän kyllä ke-jettien ongelmat, kokemusta löytyy ja sekin on jo tässä tullut selväksi. kehoitus ostaa uusi kuulostaa saivartelulta, tässä on nyt kyse käyntiongelmasta joita monessa muussa merkissä ei ole. Harrasteauton ymmärrän ja että siihen laitetaan rahaa, mutta tämä on vain tälläinen peltikasa, käyttöauto ei muuta. Kiitos kommenteista mutta kuten on jo toettu itse en osaa, jaksa enkä viitsi alkaa painia tuon kanssa eli se kiertoon taitaa nyt tässä olla vaihtoehto jos saan leiman. Täällä on kyllä kaveri joka on ollut veholla +20v töissä ja pyörittää nykyään omaa korjaamoa, osti aikoinaan veholta kaikki vanhat boschin laitteetkin. Hän juuri tutki sitä edellistä saman oireen ongelmaa pari päivää, ja nosti kädet pystyyn. Ehkä se vika löytyisikin jos liikkeeseen veisi, mutta en viitsi tuplata auton arvoa kun tosiaan on käyttöautosta kyse...
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tässä kooste muutaman paivän ajalta jos jotakuta kiinostaa.

https://www.youtube.com/watch?v=2eczppy ... e=youtu.be
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

No videokin selvensi jo aika hyvin!

Imuvuoto tuossa ei ole kyseessä, tai itse siihen en usko enään videon katsottuani.

En anna nyt yhtään neuvoa koska en tiedä mitä tehdä seuraavaksi mutta tällänen ajatus vaan itsellä on viasta että JOKIN ke jettiin kuuluva komponentti (sähköinen) menettää yhtäkkiä kontaktinsa (sähköliitin, tinauksen murtuma, melkein poikki oleva johto) tms joka vaikuttaa kierrosluvun säätöön (kaikki ke jetin komponentit: D) ja sitten tyhjäkäynnin säätö yrittää korjata laskenutta kierroslukua äkisti mutta ei pysty pitämään sitä oikeassa kierrosluvussa tms.

En minä näistä mitään tiedä mutta kunhan kerroin mitä ajatuksia videon katselu herätti mahd. Ongelman aiheuttajasta näin suurinpiirtein, toivottavasti saat auton kuntoon mahd. Pienellä vaivalla kuitenkin!

Tuossa olisi kyllä hyvä olla jokin romu varaosa-auto missä toimiva kone ja siitä yksi kerrallaan vaihtaa kaikki osat. Mutta jos sellaista ei ole niin ymmärrän kyllä että ei tälläseen kannata omaisuutta upottaa että saa toimimaan.

Muuten foorumilaiset huomio: tuli mieleen että kun tässä on kyseessä automaattilaatikolla oleva laite, ja auton omistajan mukaan D vaihteella ei sammu ikinä ja toimii täysin normaalisti, niin onko näissä vaihteenvalitsimessa jokin katkaisija tms mikä kertoo ke jetille että ollaan D vaihteella ja näin ollen lisää moottoriin kierroksia kun vaihde menee päälle (rasitustilanne) josko tämä katkaisija (jos siellä sellainen on) niin sekoilisi ja sitten auto nostaa kierroksia kun luulee että D on päällä vaikkei se oikeasti ole-> kierrokset nousee 2000rpm jolloin tyhjäkäynnin säätö ihmettelee että mitäs nyt tapahtui ja rupeaa rajusti laskemaan kierroksia aiheuttaen mahd. Sammumisen/kierroksien heijaamisen?

Tuossa nyt todennäköisesti minun viimeinen idea mitä lähtisin tutkimaan, jos joku foorumilla osaa kertoa onko kepissä joku tunnistin D asennolle!
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:No videokin selvensi jo aika hyvin!

Imuvuoto tuossa ei ole kyseessä, tai itse siihen en usko enään videon katsottuani.

En anna nyt yhtään neuvoa koska en tiedä mitä tehdä seuraavaksi mutta tällänen ajatus vaan itsellä on viasta että JOKIN ke jettiin kuuluva komponentti (sähköinen) menettää yhtäkkiä kontaktinsa (sähköliitin, tinauksen murtuma, melkein poikki oleva johto) tms joka vaikuttaa kierrosluvun säätöön (kaikki ke jetin komponentit: D) ja sitten tyhjäkäynnin säätö yrittää korjata laskenutta kierroslukua äkisti mutta ei pysty pitämään sitä oikeassa kierrosluvussa tms.

En minä näistä mitään tiedä mutta kunhan kerroin mitä ajatuksia videon katselu herätti mahd. Ongelman aiheuttajasta näin suurinpiirtein, toivottavasti saat auton kuntoon mahd. Pienellä vaivalla kuitenkin!

Tuossa olisi kyllä hyvä olla jokin romu varaosa-auto missä toimiva kone ja siitä yksi kerrallaan vaihtaa kaikki osat. Mutta jos sellaista ei ole niin ymmärrän kyllä että ei tälläseen kannata omaisuutta upottaa että saa toimimaan.

Muuten foorumilaiset huomio: tuli mieleen että kun tässä on kyseessä automaattilaatikolla oleva laite, ja auton omistajan mukaan D vaihteella ei sammu ikinä ja toimii täysin normaalisti, niin onko näissä vaihteenvalitsimessa jokin katkaisija tms mikä kertoo ke jetille että ollaan D vaihteella ja näin ollen lisää moottoriin kierroksia kun vaihde menee päälle (rasitustilanne) josko tämä katkaisija (jos siellä sellainen on) niin sekoilisi ja sitten auto nostaa kierroksia kun luulee että D on päällä vaikkei se oikeasti ole-> kierrokset nousee 2000rpm jolloin tyhjäkäynnin säätö ihmettelee että mitäs nyt tapahtui ja rupeaa rajusti laskemaan kierroksia aiheuttaen mahd. Sammumisen/kierroksien heijaamisen?

Tuossa nyt todennäköisesti minun viimeinen idea mitä lähtisin tutkimaan, jos joku foorumilla osaa kertoa onko kepissä joku tunnistin D asennolle!
Tämä ketju voisi olla nimeltään ke-jet ongelmat tapaus no:1326 :) Imuvuotoon en ole itsekään uskonut koko aikana, aivan selvästi sähköinen vika kyseessä. En minäkään usko että joku kohta kommentoi että selvä juttu, vaihda osa x ja toimii, on nämä sen verran mystisiä laitteita. Mutta jollain saattaa olla samanlaisesta oireesta mutu, ja jopa oikeakin!?

Siihen varaosa-autoon sen verran että ei kannata, siinäkin saattaa osat olla rikki juuri ne ratkaisevat. Auto vaatisi asiaan perehtyneen tutkimaan, ja sellainen jos löytyy niin ajelen tuomaan vaikka pidemmän matkan päähän. Mutta odotellaan, kun tuon joskus kuntoon saan niin joku saa siitä ihmeen hyvän vanhuksen itselleen.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jotenkin tuntuisi nyt vika olevan jossain vaihteenvalitsimen tunnistimessa tms.

Pakko siellä autossa on oltava joku elektroniikka joka kertoo ruiskulaittistolle että ollaan D asennossa.
Josko sitten tämä tunnistin sekoilisi ja kytkeytyisi huonon kontaktin tms takia päälle myös N asennolla jolloin luonnollisesti moottorin kierrosluku nousee kun ollaankin oikeasti N vaihteella.

Kierrosluvun noustessa (kaasupoljin tyhjäkäyntiasennossa) rupeaa tyhjäkäynninsäätö sitten laskemaan kierroksia nopeasti tuolta 2000rpm alaspäin normaaliin kierroslukuun. Jos tämä säätöpalikka kuitenkin on vähän epätarkka tälläisessä vanhassa autossa niin laskeekin vahingossa kierrokset liian nopeasti jolloin auto sitten sammuu?

Ja en syyttäisi tästä sitä säätöä vaan sitä että auto on vanha ja koko järjestelmä on suunniteltu kymmeniä vuosia sitten eikä ole ollut uutenakaan niin nopea ja tarkka järjestelmä mitä nykyisissä autoissa on.

Tämä vika kuulostaisi mahdolliselta siksi koska auto toimii D asennolla AINA täysin normaalisti....? Mitäs sanot eikös kuulostaisi edes jollain tavalla mahdolliselta?
Ja olen sitä mieltä että pakko näissä joku elektroniikka on olla mikä kertoo ruiskulle vaihteen asennon?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:Jotenkin tuntuisi nyt vika olevan jossain vaihteenvalitsimen tunnistimessa tms.

Pakko siellä autossa on oltava joku elektroniikka joka kertoo ruiskulaittistolle että ollaan D asennossa.
Josko sitten tämä tunnistin sekoilisi ja kytkeytyisi huonon kontaktin tms takia päälle myös N asennolla jolloin luonnollisesti moottorin kierrosluku nousee kun ollaankin oikeasti N vaihteella.

Kierrosluvun noustessa (kaasupoljin tyhjäkäyntiasennossa) rupeaa tyhjäkäynninsäätö sitten laskemaan kierroksia nopeasti tuolta 2000rpm alaspäin normaaliin kierroslukuun. Jos tämä säätöpalikka kuitenkin on vähän epätarkka tälläisessä vanhassa autossa niin laskeekin vahingossa kierrokset liian nopeasti jolloin auto sitten sammuu?

Ja en syyttäisi tästä sitä säätöä vaan sitä että auto on vanha ja koko järjestelmä on suunniteltu kymmeniä vuosia sitten eikä ole ollut uutenakaan niin nopea ja tarkka järjestelmä mitä nykyisissä autoissa on.

Tämä vika kuulostaisi mahdolliselta siksi koska auto toimii D asennolla AINA täysin normaalisti....? Mitäs sanot eikös kuulostaisi edes jollain tavalla mahdolliselta?
Ja olen sitä mieltä että pakko näissä joku elektroniikka on olla mikä kertoo ruiskulle vaihteen asennon?
Kuten on tiedossa tämä on yksi vaihtoehto. Tämän vaihdeasian kertokoon joku asiasta jotain ymmärtävä. Tosin ihmetyttää miksi aina kun sammuu, siis poikkeuksetta. Käy auto liian kovilla kierroksilla uudelleen käynnistämisen jälkeen, tämä ihmetyttää...? :?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Totta, tuo on vähän outo ilmiö jos vika olisi vaihteenasennontunnistimessa.
Mielenkiinnolla odotan että tulis kuntoon ja saisi itsekin tietää mistä moinen vika loppujenlopuksi johtui.

Mutta tuo vika nyt olisi ainakin suht koht oikealla alueella mistä pitäisi lähteä tutkimaan tms. Koska nimenomaan vain ja ainoastaan N vaihteella temppuilee.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ei taida vaihteistossa olla sähköä tuon ikäisessä, lukuunottamatta pakkivalokatkaisijaa ja vaihde päällä läynnistyksen estävää turvakytkintä.
Jäljempänä mainittukin taitaa vaikuttaa vain startin herätevirtaan.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Sakari kirjoitti:Totta, tuo on vähän outo ilmiö jos vika olisi vaihteenasennontunnistimessa.
Mielenkiinnolla odotan että tulis kuntoon ja saisi itsekin tietää mistä moinen vika loppujenlopuksi johtui.

Mutta tuo vika nyt olisi ainakin suht koht oikealla alueella mistä pitäisi lähteä tutkimaan tms. Koska nimenomaan vain ja ainoastaan N vaihteella temppuilee.
N ja P eli vapaalla. Tänään kokeilin niin että kun alkoi nostaa kierroksia jonka jälkeen saammuu heti, pidin käynnissä painamalla kaasua. En siis laskenut sammumaan. Mutta vaikka piti kaasulla käynnissä ja laski kaasun pois sammui heti. Lähti kuitenkin avaimesta heti käyntiin ja kävi taas liian kovaa...??

edit.

Tänään tilattu kaikki huohotinletkut ilmanputsarilta tyhjäkäyntimoottorille asti uudet. Kivikovat ja pieniä hiushalkeamia, liitoksetkin tuntuivat vähän löysiltä. Veholta ja n.30€ eli ei paha. Katsotaan jos niistä olisi jotain apua...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”