ABS,ESP herjaa, rengaspaineet, cruise ja laatikko

Vastaa Viestiin
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

ABS,ESP herjaa, rengaspaineet, cruise ja laatikko

Viesti Kirjoittaja ltm »

Nyt on veljeä hyvin palvellut vanha "KELA-taksi" alkanut piiputtamaan, joten hyvät neuvot olisivat tarpeen.

Auto:
Mercedes-Benz E 200 CDI Sedan (AA) 4ov OM646.821 A käyttöönotto elokuu 2008

Oireet/tehdyt toimenpiteet:
Pari viikkoa sitten kipakamman pakkaspäivän päätteeksi Mese sanoi vain, että "kevvääämmmääällläää..." ja "low battery" herja. Mese oli ollut pari tuntia piuhan päässä, mutta silti oli starttihalut kateissa. Annettiin irtoakusta apuvirtaa ja lopulta saatiin auto käyntiin. Kävi aluksi kolmella, mutta sammutuksen jälkeen heti neljällä ja auto toimi muuten normaalisti.

Viime kesänä ostettu Bosch AGM akku käytetty myyjäliikkeessä testissä; oli ok. Yleismittarilla tarkistettu mahdollinen virrankulutus auton ollessa parkissa; ei huomautettavaa.

Viime viikolla ongelmat jatkuivat. Pakkasta oli 13 astetta ja jäätävää sadetta. Auto oli taas pari tuntia piuhan päässä ja lähti käyntiin, mutta jäätävän sateen takia piti vähän väliä pysähdellä lasia skrapaamaan. Noin 10 km ajon jälkeen auto ”nyki” siis vaihtoi oudosti ja yhtä-äkkiä vaihde meni vapaalle ja kaikki varoitusvalot syttyivät (voi olla että vain ABS,ESP) ja moottorin kierrokset menivät punaiselle. Mese parkkiin ja kierrokset palautuivat normaaliksi. Varoituksena tuli ABS,ESP herjaa+ rengaspaineet ja cruise.

Loppumatka n 20 km ajettiin hiljakseen pari kertaa pysähtyen, kun vaihteet hävisivät. Samalla ilmeni, että pakki ei mennyt päälle, kuin sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen.

Ari kävi Starilla katsomassa Meseä. Herjana oli vasen taka ABS, joka on nyt vaihdettu sekä takaluukun kahva jumittaa, jota ei ole vielä saatu korjattua.

Eilen kävin Meseä koeajamassa. Samat herjat, eli abs, esp ja cruise + rengaspaineet tulevat näyttöön ja todistettavasti myös näin on, koska hyvin Mese sladittelee ja jarruttaessa ei ABS naputa ja tarjoaa perää sivulle. Laatikko vaihtaa normaalisti, mutta pakkia saa hiukan hakea P:n kautta ja taas toimii. Kun auton pysäytti ja sammutti koneen, niin käynnistyksen jälkeen varoitukset pysyivät poissa ja varovasti liikkeelle lähtien kaikki näytti normaalilta, mutta lyhyen ajon jälkeen varoitukset tulivat näyttöön.

Akku oli ennen koeajoa ollut latauksessa useamman tunnin piuhat irti ja ennen starttia antoi yleismittarilla vähän reilut 13 v navoista mitattuna.

Koeajon jälkeen tarkistettiin jännite auton mittariston näytöllä. Auto tyhjäkäynnillä ja valot päällä antoi 14 v ja kaasua painaessa ei jännite noussut yhtään.

Kun penkinlämmittimet, takalasin lämppäri, pitkät ja sumarit laitettiin päälle, niin jännite oli tyhjäkäynnillä 13,6 v eikä noussut kaasua painettaessa.

Sulakkeiden pitäisi (?) olla kunnossa.

Mese on tarkoitus saada Starin päähän tällä viikolla ja koodit kuitattua.

Mitä ollaan mieltä ongelmista? Mistä pitäisi vikaa lähteä etsimään?

Nuo varoitukset taitavat kaikki liittyä ABS:n kautta toisiinsa eli sieltä kun vika korjataan, niin kuntoon pitäisi tulla. Oliko niin, että ABS:n moottorin hiilien loppuminen esti jollain tavalla vikojen kuittauksen tai järjestelmään Starilla pääsemisen?

Mikä lienee syynä laatikon ongelmiin?

Onko latausjännite vähän liian alhainen eli olisiko lataussäädin / laturi kaikkeen syyllinen?
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Johan on kumma, kun tuntuu Mese tulleen lämpimässä tallissa yön aikana kuntoon!

Akulle annettiin vajaa vuorokausi älylaturilla virtaa AMG-asennossa ja täyteenhän se oli tullut. Muutaman kilometrin koeajolla kaikki tuntui toimivan eikä vikavaloja tai mitään herjoja näkynyt. Vaihteistokin toimi normaalisti.

Jotta Mesestä ei tulisi pelkästään kesäautoa, niin missä vika mahtaa lopulta olla?

Laturi, jännitteensäädin vai akku tai sitten aivan jossain muualla?

Koeajoa jatketaan.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ltm kirjoitti:Johan on kumma, kun tuntuu Mese tulleen lämpimässä tallissa yön aikana kuntoon!

Akulle annettiin vajaa vuorokausi älylaturilla virtaa AMG-asennossa ja täyteenhän se oli tullut. Muutaman kilometrin koeajolla kaikki tuntui toimivan eikä vikavaloja tai mitään herjoja näkynyt. Vaihteistokin toimi normaalisti.

Jotta Mesestä ei tulisi pelkästään kesäautoa, niin missä vika mahtaa lopulta olla?

Laturi, jännitteensäädin vai akku tai sitten aivan jossain muualla?

Koeajoa jatketaan.
Jospa ajoit KESÄrenkailla TALVI säässä ja mese huomasi ettei NASTOJA ole ja koska se ei voi olla teknisesti mahdollista tuli mesen älypoksille hepuli ja generoitui satunnaisia koodeja jottet vain ajaisi meseä ruttuun. Tämä on huonosti dokumentoitu SPM ja FUE joka on siis eliminoitu suomimallista tämä dokumentointi varustekoodilla koska käyttäjät ei tykkää, mutta sen huomaa yleensä jos katsoo kantakortista varustelistan - jos löytyy vähintään kaksi seuraavaa koodia: M6xx , 172 333, 355, 356, 450, 504, 930, 985, E36, U50, U51, Y62. Niin siitä tietää että on SPM+FUE.
Viimeksi muokannut AK47, 25.1.2016 23:13. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos abs/esp sekoilee niin monesti vaikuttaa laatikkon
(nopeus tiedon kautta)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Ei tullut Mese kuntoon.

Mese oli yön lämpimässä tallissa, eikä akku ollut latauksessa. Yleismittarilla akun navoista antoi jännitteeksi 12,5 v. Mese käyntiin ja liikkeelle. Vain parin sadan metrin jälkeen alkoivat kierrokset nousta itsestään, joten jalkaa vain reilusti jarrulle. Samassa alkoi turvavyö kiristää kuskia istuinta vasten eli ilmeisesti hätäjarruasistentti toimii. Mittaristoon tulivat tutut ABS, ESP jne ilmoitukset. Latausjännitteeksi antaa 13,8 v. Takaluukun avauskytkin ei toimi enää ollenkaan. Voisiko siinä olla syy häiriöihin vai missä lie? Sisältä ja avaimesta luukku toimii normaalisti.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Käytiin tänään "kuusen alla" CDI203:sta tervehtimässä. Vika näyttäisi paikantuvan vasemmalle taakse ABS anturikehään, joka on n vuosi sitten vaihdettu. Vielä kokeillaan auttaisiko ABS anturin vaihto.

Laturi on nyt vaihdettu; 259 e:lla Saksasta peruskorjattu kotiin tuotuna eli ei paha 180 A laturista. Toimitus oli tilauksesta 4 vrk, kun Posti ei ollut välissä jarruttelemassa. Oli muuten mielenkiintoinen vaihtaa tuo laturi, jossa on neljä kiinnityspulttia pyörän aukon suunnasta. Ahdasta oli pikku kätösin laittaa laturia paikalleen, mutta eipä tarvinnut purkaa ahtoputkea yms edestä asennusta helpottamaan. Turha purku olisi ollut sitä kuuluisaa "tyttömäistä hätäilyä". Apuna oli veljen työstämä "erikoistyökalu", jolla homma onnistui. Nyt lataa ja käyntikin hiljeni.

Vanha laturi olisi halvalla kaupan, jos jollain tarvetta ilmenee. Mukaan tulee vain n 1000 km kiinni ollut uusi vapaakytkin. Toimitus esim seuraavaan rassausmiittiin.
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Taisi tulla Mese kuntoon.

Postin jarrutteluista huolimatta vihdoin tänään saapui uusi OEM anturipiuha (Ebay 55 e), joten piuha vain paikoilleen ja testaamaan. Veli on nyt ajanut 70 km ja auto tuntuu toimivan normaalisti. Testaukset jatkuvat, mutta hyvältä näyttää.

Vanha laturikin löysi jo uuden omistajan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”