C180: Tyhjäkäynti notkahtelee D:llä

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

C180: Tyhjäkäynti notkahtelee D:llä

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

C180 -98:ssa ilmennyt sellaista vikaa, että kun seisotan autoa tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa ja automaattissa on D silmässä, niin tyhjäkäynti notkahtelee ajoittain niin että auto käy sammumispisteessä. Notkahdus on nopea ja toistuu n. 15 sekunnin välein. Jos laitan vaihteen N:lle tai P:lle niin silloin tuota notkahdusta ei tapahdu. Ajossa ei huomaa mitään ongelmia, kiertää normaalisti ja pätkimättä. Oisko jollakulla vinkkiä mistä vois johtua?

Ilmamassamittarin vaihdoin tässä taannoin (Bosch), mutta ei auttanut vikaan. Ei myöskään näytä olevan väliä onko ilmastointi päällä vai ei.

EDIT: Vika edennyt siihen pisteeseen ettei auto enää käy kaikilla sylintereillä. Ja imusarjasta kuuluu pauke vedätettäessä.
Viimeksi muokannut Kinnunen, 27.2.2016 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

"Nytkähtääkö" kierrosluku ja paljonki kierrosluku on tyhjäkäynnillä vaihde silmässä?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kyllä kierrosluku nytkähtää ja autokin tärähtää niinkuin sammuisi, mutta virkoaa kuitenkin samontein.

Tässä kuva vaihde päällä:

Kuva

Ja vapaalla/P:llä:

Kuva[/url]
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ei ihan liity aiheeseen mutta minulla sekoili tyhjäkäynnin säädin manuaalimallissa. Huomasin että kaasuvivustossa on mikrokytkin nollakohdalle, se naksui hieman epämääräisesti. Tietääkö joku jos sen uusii että onko se NO vai NC mallia?
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Minulla oli Möllissä samantapainen ongelma. Liikennevaloissa seisoessa D päällä aika ajoin tyhjäkäynti notkahti niin, että sen huomasi myös pienenä tärinänä korissa. Sytytystullpien vaihdolla oli myönteinen vaikutus asiaan, mutta aivan kokonaan se ei poistunut silläkään. Auto oli 3,2 bensa ja runsaassa pätkäajossa monta vuotta.

Mitään selliasta vikaa, mikä olisi tuota selittänyt ei varsinaisesti löytynyt, mutta ei se nyöskään koskaan mennyt sammuksiin asti. Häiritsee se silti.
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Nyt on vaihdetttu laatikkoon lukkoventiili, uudet öljyt laatikkoon, sytytystulpat. Ongelmat ovat pahentuneet selvästi: auto ei millään meinaa jaksaa edetä muutenkun kickdownia polkasemalla. Paikaltaan lähtiessä meinaa tukehtua ennen kuin lähtee etenemään. Todella tahmeaa eteneminen. Ainoastaan pakkovaihteilla lähtee normaalin rivakasti. Lisäksi jostain keulasta kuuluu kova pauke kun yrittää kiihdyttää. Välyksiä ei kuitenkaan ole, Kahdessa eri korjaamossa etsitty välyksiä mutta ei löydy. Voisko olla joku abs-anturi tms paukuttelee..
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Nyt ei käy enää kaikilla sylintereillä. Vaihdanko uudet sytytyspuolat vai olisiko muita ideoita?
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Nyt on pengottu lisää mutta vikaa ei ole löytynyt. Keulasta kuulunut pauke on paikantunut imusarjasta kuuluvaksi. Seuraavat paikat käyty läpi:

-Ei vikakoodeja
-Kaasuläppäkotelo puhdistettu
-Alipaineletkut käyty läpi :arrow: OK
-Kokeiltu uusilla puolilla :arrow: Ei vaikutusta
-Pakoputki käytetty irti katilta taakse päin :arrow: Ei vaikutusta, eikä katti ole tukossa
-Puristukset ok
-Bensanpaineet ok
-Moottori-ilmansuodatin vaihdettu

Seuraavaksi vaihdan puolan johdot ja puolien päässä olevat kumihatut. Jos ei auta niin lähetän ecun tarkastettavaksi.
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko siinä alkuperäiset tulpan johdot?

Mä ostin C180 vm94 autoni (silloin 289tkm) pätkivänä ja lopulta ei käynyt kaikilla. Tulppien johdot vaihtoon ja alkoi toimimaan. Oli kyllä hieman hintavat verrattuna tavallisiin tulpanjohtoihin. Aikaisemmin oli vaihdettu/putsattu tunnistimia, tulppia, puolia ja vaikka mitä mikä ei tuottanut tulosta. Oli siinä tosin vikakoodi muistissa joka kertoi sytytyskatkoksesta.

Niitä johtoja pystyy muuten myös mittaamaan, jos on alkup. johdot niin niissä lukee se ohjearvo.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sytytyskatkoista pitäis jäädä vikakoodi ja tämä pitäis näkyä muullakin lukijalla kun starilla, jos ei ole semmoisen perässä ollut. Olikos tässä iridium tai vastaavat tulpat? Jos on, onko semmoiset asennettu? Vaikka NGK ym. väittää kaiken maailman pilipali-tulppiaan korvaaviksi tulpiksi, ei ne oikein toimi ja silloin ei aina jää edes vikakoodia.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Toivottavasti ois vika noissa tulpanjohdoissa, no se selviää ens viikonloppuna kun pääsen ne vaihtamaan. Meinaa jo vähän ärsyttää tuo kolmella pytyllä ajelu, reilu 1500 km jo takana ja joka viikko tulee 700 km lisää..

Tulpat on Bosch FR8KTC+
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Vika onneksi löytyi ja nyt 1.8 litranenki tuntuu oikein tehokkaalta ja virkeältä :D. Korjaantui kun vaihdoin puolan johdot ja kumihatut. Vaihdan vielä ensi viikonloppuna ventiilikopantiivisteen kun oli vähän öljyä niissä puolan sijoissa.
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ongelmat ovat taas alkaneet. Auto alkaa röpöttämään ja pytty tai pari tippuu pois pelistä. Voi alkaa pelaamaan aivan yhtä äkkiä normaalisti, sitten taas jossain vaiheessa röpötys jatkuu.

Nyt on noiden ylläolevien lisäksi vaihdettu venttiilikopan tiiviste, bensapumppu Bosch ja bensansuodatin.

Olisiko Oulun seudulla joku joka tätä voisi tutkia korvausta vastaan? MB-Osa löi jo hanskat tiskiin.
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Mulla oli s202:ssa samanlaista vikaa. Autolla oli silloin ajettu 100tkm. Syy siihen selvisi nopeasti Veholla, korjaus maksoi 1tunnin marmoripalatsin työhinnan. Pihakoivun alla ja nyrkkipajossa vikaa olisi haettu päiväkausia. Syy tyhjäkäynnin notkahteluun oli likainen kaasuläpän akseli, joka esti läpän palautumisen nollakohtaan ja myös nollakytkimen toiminnan.
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

sipi kirjoitti:Syy tyhjäkäynnin notkahteluun oli likainen kaasuläpän akseli, joka esti läpän palautumisen nollakohtaan ja myös nollakytkimen toiminnan.
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu. Täytyy vielä tarkastaa tuo akseli. Kiitos vinkistä!
-MB E250 CGI -10
-BMW M3 -11
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Kinnunen kirjoitti:
sipi kirjoitti:Syy tyhjäkäynnin notkahteluun oli likainen kaasuläpän akseli, joka esti läpän palautumisen nollakohtaan ja myös nollakytkimen toiminnan.
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu. Täytyy vielä tarkastaa tuo akseli. Kiitos vinkistä!
Jos sen nollakytkinsysteemin (yksi vai useampia) pystyisi tarkistamaan. Ymmärtääkseni se pakottaa tyhjäkäynnin kierrosluvun, joka sitten riippuu koneen lämpötilasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”