Ceen ajonhallinta nollakitkassa

Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Asiahan ei minulle kuulu kun en w204 omista, mutta mielenkiinnosta kysyn mitä golfin käytöksestä vastaavalla rengastuksella sanottiiin?

Ja koitettiinko myös muita kuin eriparin renkaita ja oliko käytös sitten tyystin toisenlaista?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minuakin häiritsi se, ettei täydellä uudella rengassarjalla joko tehty referenssimittauksia, tai ainakaan niistä ei kerrottu lehtijutussa. Jos tarkoitus oli, kuten arvaan, osoittaa mittausten nojalla että vanha periaate parempien renkaiden asentamisesta taakse on yhä voimassa ja pätee myös ABS ja ESP autossa, niin samalla olisi voinut osoittaa hyvien renkaiden vaikutuksen ajamalla kokeet myös neljällä uudella.

Lehtijutussa sanottiin Golfin käyttäytyneen maltillisemmin.

Huonommat edessä johti voimakkaasti aliohjaavaan käytökseen, mutta pienikin vihje puskemisesta oli silti helppo havaita. Tämä vastasi aika hyvin Ceen havaintoja, kun vastahakoisesti kääntyvän auton kääntyminen perustuu ajonhallintaan.

Huonommat takana "ei Mersun tapaan aiheuta hetkellisiä sydämenpysähdyksiä, mutta silti ajaminen on kaukana miellyttävästä. Jos olisi pysyttävä omalla kaistalla, olisi tehtävä ratkaistavissa vain huomattavan hitaalla nopeudella ja ennakoinnilla. Yliohjautuminen on erittäin rajua myös etuvetoautolla"

Myös Golfista sanotaan ajonvakautuksen toimivan isommalla viiveellä, kun takana on huonommat renkaat.

Molempien yhteinen piirre, joka aiheutti suuren osan huonojen takapyörien ongelmista oli siinä, että Boschin ajonvakautus reagoi herkemmin etupyörien luistoon ja takapyörien luistaessa huonolla pidolla on korjauksella todella kiire. Koska ajonhallinta vaikuttaa jarrujen kautta, syö heikon pidon vuoksi huonosti tehoava jarrutus ESP:n vahvinta vaikutusmahdollisuutta. Molemmissa autoissa nähtiin kaarrejarrutuksessa voimakas taipumus sivuluistoon.

Myös kitkaympyrässä kummankin auton ajonhallinnan sanotaan tulevan mukaan vahvasti myöhässä, jos takana on huonot renkaat.

Eli kuten AK47 jo sanoikin : ostetaan niin monta rengasta kerralla kuin huvittaa, mutta varmistetaan että takana on joka tilanteessa riittävä pito ja ettei eturenkaiden pito voita takarenkaita.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vaikka lehden testaajat olisivatkin oikeassa siinä, että etuvetoiseskin pitäis olla aina paremmat talvirenkaat taka-akselilla niin silti menin tänään pistämään paremmat eteen rouvan autoon. Ovat jopa samaa Nokian kitkarengastyyppiä.

Rouvan 1.6 bensa Golf Plus kuluttaa renkaita huomattavasti tasaisemmin kuin oma autoni. Nyt kaksi talvea ajetuis renkais toisessa parissa 8mm merkki oli hieman kuluuntuneempi kuin toises paris. Aikoinaan 2.0 TDI Golf kyllä vei kolmessa talvessa Misukan Xi2 -kitkat neljämillisiksi kauttaaltaan. Vääntö kuluttanee renkaita? Molemmissa Golfeissa on kai hyvin samantyyppinen ESP.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

C-Klasse kirjoitti:Vääntö kuluttanee renkaita?
Kyllä kuluttaa. Talvikumeilla kerran Etelä-Suomen reissun ajoin ja kelit oli enemmän sulat kuin täällä rajamailla. 3tkm ja milli per tonni vaikka ei yhtään rantua jäänyt tiehen missään.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

C-Klasse kirjoitti:Vaikka lehden testaajat olisivatkin oikeassa siinä, että etuvetoiseskin pitäis olla aina paremmat talvirenkaat taka-akselilla niin silti menin tänään pistämään paremmat eteen rouvan autoon.
Rouvan S80:n asennettu Nokian nastarenkaat samalla periaatteella, 7.5 milliset eteen ja 7-milliset taakse.

Etu- ja taka-akselin renkaat vaihtavat paikkaa joka renkaanvaihdossa ja kerralla koko setti vaihtoon. Tätä ei tosin kestä tehdä kovin suurilla ajomäärillä, koska etu- ja takarenkaat ehtivät kulua hyvin eri tasoisiksi.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

En ole vieläkään ehtinyt käydä kirjastossa lukemassa juttua. Netissäkin tuon voisi 7€ hintaan lukea, mutta en raski.

Tuohon mersun renkaiden kulumiseen on nyt tuoretta faktatietoa W212:sen osalta kun viime viikonloppuna pulttasin nastarenkaat alle.

Kesärenkaissa oli yhden kesän jälkeen (n.15tkm) pintaa edessä niin että kuuden millin merkki näkyi kirkaasti ja jopa seiskan merkki hyvin hailakasti muistaakseni kuskin eturattaassa. Takarenkaissa kuutosen merkki näkyi hailakasti.

Eli kesän aikana kulutuseroa etu- ja takarenkaiden välille oli muodostonut 0,5-1,0 milliä niin että takarenkaat olivat kuluneet enempi.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Rengaskuluma tekeekin takavetoisen renkaiden vaihdosta selkeitä, kun myös kulumisen kannalta saa aina laittaa paremmat taakse.

Kardaanittomissa eturenkaat kuluvat voimaakkaammin takarenkaiden vain kannatellessa pakoputkea ettei se kulu puhki, joten niissä joutuu varomaan, ettei tule vaarallisen huonoja taakse.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Niin, museoautollahan tämä kumpaan päähän kulkinetta huonommat renkaat on erittäin yksinkertainen ongelma.
Ne huonommat renkaat siihen päähän kummin päin haluaa Lepikkoon luisua ellei osaa ajaa😉!
Ja vetävän akselin vetävä pyörä kuluu eniten näissä museokulkineissa ja selvästi eniten. Varsinkin jos asfalttiin piirtelee.

Espit ja muut hienoudet sotkee näemmä tuonkin teorian, jää vain keula edellä Lepikkoon vaihtoehto vai pääsisikö jopa kylki edelläkin oikein yrittämällä jos ei jälleen osaa ajaa?
Ja takajarrut kuluu enemmän kuin renkaan pinta?

Mielenkiintoista ,kuten tuo mitä haittaa nastoista on pidon suhteen talvirenkaille? Pölyt ja melut jo hokasinkin.
Pärjää kesärenkaallakin talvikelissä normaaliolosuhteissa yli kymmenessä pakkas asteessa lumettomalla auratulla tiellä pohjoisessa ja + 3 lämpöasteessa etelässä sulassa suola asfaltissa olen koittanut tilapäisesti molempia. Pärjää, ei järkeä minun mielestä kuitenkaan.

No 20 prosenttia nastarenkailla köröttelijöitä on tavoite kansalaisten holhouksessa. Vakuutusyhtiöt maksaa kolarit ja sairaanhoidon ja veronmaksajat asfaltin , miksipä ei sitte kitkarengaspakkoa kuten Norjassa ja muissa varakkaammissa valtioissa osittain lienee jo muotia?
Nastan käytöstä minäkin voisin myös pienen veron olla valmis maksamaan, jotain on kuitenkin taas keksittävä ja paljon muutakin seitsemäksi vuodeksi ainakin.

Ja sitten , kun kaikki hondamiehetkin on verotettu ajamaan kitkarenkailla kielletään kitkarenkaan käyttö kesällä , vedoten ympäristö haittoihin jne...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”